Wat gemaakt wordt, wordt gebruikt.

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
G. Wilbrink
Posts in topic: 1
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Wat gemaakt wordt, wordt gebruikt.

Bericht door G. Wilbrink » 25 feb 2017, 23:05

Een onrustige wereld.

We leven momenteel in een onrustige wereld.
De spanningen in de wereld nemen alsmaar toe, de wereld lijkt op weg te zijn naar één grote “brandhaard”.
Als dat zo is, dan is dit zéér zorgelijk.

Tot nu toe zijn het, meestal, kleinere groepen die hun stempel drukken op de samenleving.
Kleine groepen kunnen uitgroeien tot grote groepen en dat kan leiden tot catastrofes.

Het is wonderlijk, ondanks alle “power” die de wereld ter beschikking heeft lijkt het, of het overzicht over het wereldgebeuren steeds waziger wordt.

Het zal m.i. voor forumleden en lezers van het filosofieforum verhelderend kunnen werken, om via het filosofieforum eens te horen, hoe filosofen naar de wereld van vandaag kijken.

Misschien ben ik te “angsthazig”, dat kan, maar ik ben er niet gerust op.
Het is mij allemaal veel te instabiel in de wereld van vandaag en de onrust en onzekerheid zal, zoals het nu gaat, alleen maar toenemen.
Van huis uit ben ik zeker geen pessimist.
Voor mij is de fles, over het algemeen, halfvol, halfleeg komt niet zoveel voor.
Maar een veilige toekomst, daar ben ik niet meer zo zeker van.

Ten slotte:

De ervaring leert helaas:

Wat gemaakt wordt, wordt gebruikt!

George Wilbrink
februari 2017

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 1
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 26 feb 2017, 08:58

Ik denk zelf dat je niet pessimistisch bent, maar gewoon realistisch.
De technologie veranderd de wereld in een razend tempo sinds de industriële revolutie. Ik denk dat qua grondstoffen zoals we die gebruiken als mens het glas misschien wel al meer dan half leeg is, gezien de ontwikkelingen met het klimaat.

De wereld verandert in een razend tempo, alleen de mens schijnt daarin achter te blijven. Hoewel al die ontwikkelingen door de mens tot stand wordt gebracht, schijnt de mensheid te vergeten zichzelf daarin aan te passen. Krampachtig wordt vastgehouden aan 'how we ought to live' en blijven we de wereld door een zelfde bril zien als we als mensheid al duizenden jaren doen, wat terug te vinden is in de manier waarop we samenleven.

Wanneer wij mensen niet staat zijn elkaar anders te zien, als dat het altijd het geval is, zullen we onze manier van leven niet kunnen veranderen en naar mate onrust groeit, zal uiteindelijk ooit eens de bom ontploffen.

Dat wat gemaakt wordt wordt alleen maar gemaakt en gebruikt wanneer er redenen voor zijn om het te blijven maken en te gebruiken. Zolang wij die oorzaak in onszelf niet aan willen gaan of kunnen gaan, zullen we dat blijven doen wat we altijd als mensheid al gedaan hebben. En dat is volgens mij wat er constant speelt. Alles steeds op dezelfde manier willen doen, systemen op ons aanpassen, hoe wij leven, hoe wij de wereld zien, in wat wij geloven. En dit geloof is waarheid, maken we tot de waarheid, in wat is.

Wanneer we dat nu eens anders zouden doen........
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 1
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 26 feb 2017, 18:53

Onrustige wereld? Tja komt het te dicht bij? Voel je daardoor extra angst? Wellicht begrijpelijk, maar mensen zijn al zolang in conflict met elkaar. Soms wat verder van je af, soms wat dichterbij. Oorlogen, mensen die elkaar afmaken, om welke reden dan ook, dat is toch van alle tijden? De wereld is nog net zo onrustig als altijd, alleen wordt er meer aandacht aan besteed. De vorm van het geweld verandert en het is onvoorspelbaarder maar zolang de mens elkaar zijn wil aan een ander op wil leggen zal dat niet snel veranderen. Wat je wel ziet is dat de leiders of de macht meer naar polarisatie trekt en dat komt alles natuurlijk niet ten goede. Maar dat is de extreme reactie op het extreme geweld, denk ik dan. Vertrouwen in elkaar is weg, misschien omdat telkens het vertrouwen wordt geschaad door anderen.

Nou ja, ik blijf geloven in het goede van de mens, hoe naïef misschien ook.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Snoeshaan
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2017, 20:57
Contacteer:

Bericht door Snoeshaan » 18 jul 2017, 22:04

Soms heb ik het gevoel dat we gevoed zijn met een wel erg rooskleurig beeld van hoe de wereld eruit zou moeten zien. Dat beeld van rozengeur (en maneschijn is het toch?) wordt dan gelegd naast een realiteit met zwarte vlekken, wat menigeen achterlaat in onvree. Zouden we niet beter kommer en kwel kunnen verwachten en weinig goeds van onze medemens? Met zo'n wereldbeeld valt het dan alles mee en kun je je zelfs rijk wensen met een willekeurige passant die "goedemorgen" roept.

Ik zie de mens als een dier dat zichzelf niet goed in de hand heeft, al lijkt hij dat graag te willen, en denkt hij dat vaak te kunnen. En zoals ieder dier dat daarvoor de kans heeft, zal het uiteindelijk wel aan zichzelf ten onder gaan. Dat is misschien erg, maar als ik het allemaal dan echt zo verwacht, dan valt de realiteit me eigenlijk wel weer mee en vier ik alles wat geen brandhaard is.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2017, 04:15

Snoeshaan schreef:Ik zie de mens als een dier dat zichzelf niet goed in de hand heeft
Juister is hier: "die", ook binnen je eigen context.
(Waar stamt dat "dat" vandaan eigenlijk? "Het mens, dat iets doet"? Dan zie ik alleen maar vrouwen voor me: "Het Mens".)

Je hebt je eigen taalgebruik niet goed in de hand?

Ok.
en vier ik alles wat geen brandhaard is
Het "wat" is dan wel weer: "dat", geen discussie over mogelijk.

Rare feestjes heb jij.

Nodig mij maar niet uit dan, maar ja: ik ben mens noch dier.
Geef een stenenfeestje en ik lig er al, geef een plantenfeestje en je hebt een crematorium-orgie. (Rauw opgegeten getuigde wel van erg weinig respect.)

(Het is ook nooit goed: op welke manier je je ook maar in leven probeert te houden, het is gestoeld op het eten van leven, of de uitwerpselen ervan.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2017, 04:17

(De kunst is die lekker te laten stinken, zodat jij in leven gehouden kunt worden.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2017, 04:21

(Als ik niet beter wist, zou ik qed kunnen zeggen. Maar de geur daarvan staat zelfs mij niet aan.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten