Basic instincts, wie geeft een aanzet ?

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
multavidi
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2016, 16:12
Contacteer:

Basic instincts, wie geeft een aanzet ?

Bericht door multavidi » 15 jan 2017, 17:09

De basic instincts, de drang tot overleving, de drift tot voortplanting, het instinct tot ontwikkeling. waar komen ze vandaan ? Wie geeft een aanzet tot de oplossing.

Nancy
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2016, 22:42

Bericht door Nancy » 18 jan 2017, 16:35

Grappig, bij basic instinct denk ik gewoon aan seks.

Ik denk tijdens seks echt nooit aan voortplanting en ik kan me ook niet voorstellen dat mijn voorouders dat deden, laat staan mijn meer dierlijke en behaarde voorouders.

De vraag waar dat vandaa komt is er wel eentje om over na te denken. Ik heb een hoop rare vragen gezien op filosofisch vlak waarbij tot nu toe misschien nog wel de meest vreemde vraag was: wie was de eerste filosoof op aarde"
maar ik moet zeggen dat de vraag waar seks vandaan komt (ik interpreteer je vraag maar even naar mezelf) nu met stip bovenaan staat.

Als ik gerenommeerde filosofen naga die ik ken, dan kom ik niet verder dan Jos de Mul in zijn 'Het romantische Verlangen' maar dat reikt niet verder terug dan Kant. Niet echt de meest inspirerende figuur als het om seks gaat. Ik vraag me trouwens af of het romantische verlangen meer een basic instinc is dan erotische seks. Ik denk het niet, Wat dat betreft denk ik dat we, au fond, toch nog behoorlijk dierlijk zijn.

Waarom heeft een eend seks met een andere eend. Die denken vast niet na over hoe leuk het is om kleine eendjes te krijgen of dat ze het doen omdat het nu eenmaal in de loop van de evolutie zit. En ik denk dat ik daar wel goed zit met mijn analyse daar ik eenden ook vaak reuze tekeer zie gaan en ik toch altijd maar weer blij ben geen vrouwtjes eend te zijn want vaak gaat het er nogal hardgrondig aan toe. En dan net op het moment dat je denkt ze elkaar afmaken schijnt het seks te zijn.

Tja hoever moet je terug voor een basic instinct. In ieder geval zeer de moeite waard om mijn gedachte nog eens over te laten gaan.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 jan 2017, 16:54

Erg leuke onbevooroordeelde reactie op multavidi die ik ervan verdenk (sorry m.) van oordelen te verpakken in vragen. En ik heb met jou wel een vermoeden van belezenheid. Jos de Mul ken ik nog van de EUR.

Basic Instincts associeer ik ook wel met die film met die naam.

Ik denk dat we nooit bestaan hadden als sex een gedachtedingetje zou zijn geweest. Dus zeker dierlijk. Zonder bijgedachtes dan wel.

Het toppunt van zogenaamde eerste vragen met bijbehorende antwoorden vind ik in de katholieke kerk. Die beweert (soms en ergens) dat de kerk al voor de schepping bestond.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Nancy
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2016, 22:42

Bericht door Nancy » 18 jan 2017, 17:24

Als het goed is, zijn eerste vragen altijd een oplosbaar model of er nu in antwoord in besloten ligt of niet. Zolang de vraag een snarenspel gehelsd waar ook andere zinderde antwoorden op mogelijk zijn, vind ik haar geoorloofd.

Dat de kerk al bestond voor de schepping daar hebben de katholieken door de eeuwen heen wel een puntje, de kerk als ontmoetingsruimte van het sublieme met het kwaad. De deugdenethiek was toen nog niet uitgevonden, daar heb je toch echt wel zieltjes voor nodig.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 jan 2017, 16:02

Ik ben op mijn oude dag ook weer meer speels geworden en heb het fanatieke min of meer afgelegd.
Maar weet nog steeds niet of dat wel in orde is.

Probeer ik dan ook maar weer speels mee om te gaan. Met de ernst van het ware spel. Dat wel ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

nx
Posts in topic: 1
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 11 apr 2017, 00:25

Ik las insects....en toen moest ik aan hommels denken.
Lees het hommelboek, het is echt heel grappig....over hommels met een zendertje en hoe alles samenhangt.
Een verhaal met een angel.

xylotrupes
Posts in topic: 1
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2017, 22:34
Contacteer:

Bericht door xylotrupes » 11 apr 2017, 22:13

Deze vraag lijkt me eenvoudig te verklaren. Ik denk zelfs dat er weinig filosofie aan te pas komt. Eenvoudig voorgesteld zou ik zeggen dat organismen met een sterke overlevingsdrang gemiddeld langer leven en dus meer kans hebben op nakomelingen. Stel dat bijvoorbeeld een antilope geen overlevingsdrang zou hebben, dan zou hij makkelijker ten prooi vallen aan een leeuw. De genen instaan voor een sterke overlevingsdrang, hebben dus meer kans op overdracht wat er dus voor zorgt dat deze geconserveerd blijven.

Het is natuurlijk moeilijker wanneer men onder 'drang' een wil verstaat. 'De wil om te overleven' bestaat volgens mij niet, leven is volgens mij een spontaan, doorlopend, chemisch proces, en wanneer het zichzelf niet meer in stand kan houden, verdwijnt het.

Als je over 'overleven' spreekt, moet men ook 'leven' definieren. Wat verstaat men daaronder? Voor zover ik weet is er geen onderscheid tss een levend wezen een een chemisch brouwseltje in een proefbuisje.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten