Wat, als de mens onsterfelijk zou zijn?

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
G. Wilbrink
Posts in topic: 3
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Wat, als de mens onsterfelijk zou zijn?

Bericht door G. Wilbrink » 31 dec 2016, 18:31

Wat, als de mens onsterfelijk zou zijn?


Gewetensvraag over geloven.

Als de mens onsterfelijk zou worden, zou er dan iets veranderen aan onze geloofsbeleving?

Hoe denken jullie hierover?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 jan 2017, 15:55

Op welke manier onsterfelijk?

Als de wandelende Jood?
Als een eeuwige kern?
Als een verlengde van God?
Als iets tijdloos?
Als de mens onsterfelijk zou worden, zou er dan iets veranderen aan onze geloofsbeleving?
We zouden verdwaald kunnen zijn of aan het andere eind van de polariteit opgegaan kunnen zijn in 'Waarheid', 'Natuur' of 'Kosmos' ...

Whatever ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

G. Wilbrink
Posts in topic: 3
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Bericht door G. Wilbrink » 04 jan 2017, 13:29

yopi schreef:Op welke manier onsterfelijk?

Als de wandelende Jood?
Als een eeuwige kern?
Als een verlengde van God?
Als iets tijdloos?
Als de mens onsterfelijk zou worden, zou er dan iets veranderen aan onze geloofsbeleving?
We zouden verdwaald kunnen zijn of aan het andere eind van de polariteit opgegaan kunnen zijn in 'Waarheid', 'Natuur' of 'Kosmos' ...

Whatever ...
De onsterfelijkheid van de mens is een utopie.
Het gaat om de onderliggende vraag.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 jan 2017, 16:30

De onderliggende vraag psychologisch geïnterpreteerd of filosofisch?
En wat bedoel je dan met de gevolgen voor 'het geloof'?
Of heb je niet zozeer een vraag als een bewering voor ogen met deze prikkeling?

G. Wilbrink
Posts in topic: 3
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2015, 14:33
Contacteer:

Bericht door G. Wilbrink » 06 jan 2017, 12:07

yopi schreef:De onderliggende vraag psychologisch geïnterpreteerd of filosofisch?
En wat bedoel je dan met de gevolgen voor 'het geloof'?
Of heb je niet zozeer een vraag als een bewering voor ogen met deze prikkeling?
Ik weet niet of deze vraag, die mij bezighoudt, nu alleen psychologisch of filosofisch is.
Maar om het simpel te houden, zou er een algemeen beeld zijn, in het gedrag van mensen t.o.v. geloven, als men wist niet dood te gaan, m.a.w. zou het geloof gevoelsmatig daardoor verslappen, verstevigen of op hetzelfde niveau blijven.
De vraag richt zich op; wat is het onderbuikgevoel in deze?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 jan 2017, 16:31

Ok. Duidelijk.

Qua geloof heb ik de vraag over onsterfelijkheid niet kunnen versimpelen met jouw antwoorden. Maar los van wat ik er dan van denk, moest ik denken aan het geloof van de oude Grieken.
Een ander woord voor 'mensen' was daar 'de sterfelijken' tegenover de Goden die onsterfelijk waren. Daar was het in ieder geval het idee: Dat is de situatie van de mensen tov de Goden. Wat alleen het geloof (misschien) vergrootte.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 1
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 15 jan 2017, 08:59

Wat, als de mens onsterfelijk zou zijn?
is iets anders als
Als de mens onsterfelijk zou worden


Wanneer de mens namelijk onsterfelijk is, hoeft deze het niet meer te worden.

Gewetensvraag over geloven.

Als de mens onsterfelijk zou worden, zou er dan iets veranderen aan onze geloofsbeleving?
Het onsterfelijk worden heeft voor mij meer te maken met het stoffelijke, waarbij de persoon van de mens als lichaam wordt beschouwd.
Het is voor mij echter de vraag, ben ik dit lichaam of ben ik in dit lichaam en is dit lichaam een soort tempel waarin ik verblijf, waarin ik het stoffelijk zijn kan ervaren?

Geloof begint voor mij met dit zelfbeeld over wie ik ben.
Voor mij geldt dat wanneer je mij als stoffelijkheid onsterfelijk zou maken, je mij voor eeuwig in dit lichaam zal opsluiten en ik de bevrijding van de dood, wat voor mij niet betekent dat ik niet meer ben, nooit zal meemaken en ik nooit zal weten wat er achter de dood schuilt.

De meeste religies zijn volgens mij gebaseerd op het idee van dat de mens uit meer bestaat dan alleen maar het stoffelijke lichaam. Het stoffelijk onsterfelijk maken/worden van die mensen zal leiden tot het zich ontzegt voelen van het walhalla, de eeuwige jachtvelden of het paradijs naar mijn idee.

Deze mensen zijn in hun overtuiging als wezen al onsterfelijk, wordt echter de belemmering van het stoffelijke opgelegd wanneer het zou gaan om stoffelijk onsterfelijk te zijn.

Stoffelijke onsterfelijkheid bepaald het stoffelijk zijn, waarmee het verloop van de spirituele onsterfelijkheid verandert, wat zeker consequenties heeft voor geloofsbeleving
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Saldek
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2017, 22:15
Contacteer:

Bericht door Saldek » 30 mei 2017, 16:35

Wat als de mens onsterfelijk zou zijn?
Volgens mij is dit een vraag waar menig filosoof een natte droom van krijgt. Niet eens zozeer om het idee dat het misschien eens mogelijk zou kunnen zijn. Nee, meer de enorme diversiteit aan vragen die zich dan aandienen, simpelweg omdat het kunnen sterven een bevestiging is van alles waarmee en waaruit we zijn geëvolueerd en derhalve doorleefd zijn, doorspekt en doordrongen in ieder denkbaar veld – moraal, verstand, emotie, realiteit(-sbeleving), intelligentie, fysiek en tot aan betekenis van identiteit aan toe: alles heeft een begin en alles kent een einde.
Dus als we onszelf onsterfelijk zouden kunnen maken dan kán het niet anders zijn dan dat het op al deze waarden een onmetelijk grote impact zal hebben.
In een scene van de film ‘Good Will Hunting’ heeft Sean (psycholoog gespeeld door Robin Williams) een sessie met Will (de onwaarschijnlijke genie uit achterstandswijk gespeeld door Matt Damon) het over de waarde van de goede dingen in het leven en dat deze in het bijzonder wordt bepaald door de tegenslagen in het leven. Wel, dit is niets nieuws en reeds enkele eeuwen een gegeven.
Maar in deze context wil ik het toch graag even in het licht zetten.
Want: als we eeuwig zouden kunnen leven dan betekent dit dat er geen levensbedreigende ziektes meer zouden zijn. Misschien omdat de middelen voorhanden zijn om te immuniseren, misschien dat alle ziektes uit de wereld worden geholpen (al kan ik me dat niet voorstellen omdat ik erin geloof dat evolutie anticipeert en improviseert tot behoud van soorten, en dat dit voor ziektes niet anders zijn zal, maar enfin). Het kan allemaal, misschien. Maar punt is dat we bij onsterfelijkheid ook veel, heel veel minder, pijn en verdriet zullen kennen. En dat klinkt als het paradijs. Maar dan komt de paradox: met toename van vanzelfsprekendheid van leven gaan denk ik ook de waarden van de goede dingen verloren. Waarde wordt persoonlijk bepaald , mede dankzij de noodzaak er zuinig mee om te gaan, welk de waarde op haar beurt weer versterkt. Dus de vergankelijkheid der dingen lijkt hiermee een belangrijk onderdeel te zijn in de bepaling van de waarde van ieder object, organisch of materieel.
En dan stel ik me opnieuw de vraag: als vergankelijkheid essentieel deel uitmaakt in de bepaling van de waarde die wij in staat zijn te hechten hoe wordt dan de waarde bepaald van Leven waarvan dit essentiële onderdeel is komen te vervallen? En met dit als basis werpt het die andere uitdagingen op:
liefde en zorgzaamheid, gematigdheid, plezier, verantwoordelijkheidsbesef en andere eigenschappen tot identiteitsbepaling……wat zal er met mensen gebeuren als die dingen komen te vervallen die ons kenmerken doen?
Zoals 't klokje thuis tikt kan die overal tikken,
als je 'm maar meeneemt

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 2
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 03 sep 2017, 18:22

Als we allemaal onsterfelijk zouden zijn, dan zit heel de wereld stampvol mensen. En dus is er niet genoeg eten voor iedereen. En aangezien we onsterfelijk zijn, gaan we ook niet dood van de honger. En zitten we dus constant met vreselijke buikpijn. Die pijn verhindert ons nog om aan iets anders te denken dan aan de pijn. Meer nog: de pijn maakt ons gek (van de honger). En dus, nee, we gaan niet anders denken over God. We gaan helemaal niet meer aan hem denken. En deze situatie zou uitzichtloos zijn, want we zijn onsterfelijk; er komen trouwens elke dag onsterfelijken bij... We zullen alleen buikpijn hebben en gek worden.

En als we onsterfelijk zijn en ook niet meer moeten eten...? Ook niet meer moeten denken...? Enz... Kan het nog absurder?

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 2
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 04 sep 2017, 19:34

Er is nog een andere denkpiste mogelijk.

Als we 'onsterfelijk' zouden zijn... wat betekent dat?

We weten dat ons lichaam sterfelijk is omdat we niemand tegenkomen die onsterfelijk is. En zoals ik reeds aangaf lijkt het maar goed ook dat we dat niet zijn.

Maar volgens vele spirituele leiders van welke geloofsovertuiging ook, is er een diepere kern in ieder mens die onsterfelijk is.

Verandert dus onze geloofsovertuiging als we een onsterfelijke kern zouden hebben? Wellicht wel, maar dat zou u best vragen aan verlichte geesten die uit ervaring weten hoe die onsterfelijke kern in zichzelf zich verhoudt tot God, de Natuur, TAO, de Goden, Universele Energie, enz... Maar verwacht geen simpele antwoorden. Boeddha zelf beantwoordde de vraag: is er een God?, met... stilzwijgen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten