Archaïsch geheugen

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
multavidi
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2016, 16:12
Contacteer:

Archaïsch geheugen

Bericht door multavidi » 29 okt 2016, 10:40

Er is, bij mijn weten, geen bewijs gevonden dat de mens over een archaïsch en de mensheid over een collectief geheugen beschikt, toch zou het niet verwonderlijk zijn als dat ooit kan worden aangetoond of waarschijnlijk gemaakt en de directe vraag daarop zal dan zijn tot hoever dat geheugen teruggaat. Freud maakte gewag van "archaic heritage" en ook andere geleerden maken daar op aanduidigen maar een bewijs ontbreekt. Laten we het anders formuleren, er zijn signalen die er op kunnen duiden dat de mens het verleden in zijn DNA molecure meedraagt en daarop in bepaalde situaties onbewust reageert. Volgens de moderne opvattingen van de psychologie zijn de menselijke emoties en sentimenten langs een evolutioniar proces gerijpt en psychologen hebben vastgesteld dat ooit in het geestelijk leven van de mensheid archetypen ( Jung )als draken, demonen, reuzen, dwergen, spoken, kobolden, heksen, magiërs, saters en nog vele anderen een rol hebben gespeeld. Onheilspellende schaduwen die mogelijk nog steeds in onze geest verscholen zijn. Iedere cultuur had zijn eigen archetypen en wellicht verklaart dát waarom éénzelfde thema door iedere cultuur anders wordt beoordeeld. De verschillen in beleving van de Islam en het Christendom zijn minder groot dan de aanhangers zelf denken. Islam en Christendom zijn derivaten van het Jodendom, de in de heilige boeken genoemde personen zijn zeer indentiek aan elkaar maar hebben soms andere namen. De boeken vertellen over hetzelfde verleden, geven aan hoe geleefd moet worden, verstrekken leefregels - inderdaad met verschillen - en dreigen met hel en verdoemenis als de gelovige niet gehoorzaam is aan het gebod. Ook het doel van het gebed is in alle drie geloven identiek, de gelovige blijft door frequent gebed geconditioneerd en dus voor de priester goed bereikbaar. Menig opstandig gelovige of hardnekkig vrijdenker heeft uiteindelijk moeten buigen voor de soutane van de priester. De verschillen tussen Christendom en de Islam worden veroorzaakt door tijd en ontwikkeling en niet veel anders. Maar hoe valt nu aan te tonen dat ervaringen opgedaan in het verleden , soms verre verleden, het gedrag van de massa in contemporaine zaken zodanig heeft beinvloed dat het verband min of meer voor de hand ligt. Dat wordt moeilijk maar een poging daartoe kan wellicht iets verduidelijken.
Om dicht bij huis te blijven kunnen wij ons afvragen in hoeverre het verre verleden van Nederland een rol speelt bij een hedendaagse discussie over waterbeheer. Toen na de ijstijd de wateren rondom ons hoger werden en de bewoners van de Doggersbank op zoek moesten naar drogere gebieden kwam een gedeelte van hen in het huidige Friesland en Groningen terecht alwaar terpen en wierden werden gebouwd om droge voeten te houden. In latere perioden, toen de techniek het toeliet werden gemalen gebouwd, dijken aangelegd, polders drooggelegd kortom een actrief waterbeleid gevoerd, vooral in de Hollandse graafschappen. Ten tijde van de befaamde Floris V - der keerlen God - 14e eeuw, beschikte het Westland al over hoogheemraden en dijkgraven met vergaande bevoegdheden om dorpelingen bij dijkaanleg en herstel aan het werk te zetten. In hoeverre lopen wij, de huidge generatie nog altijd met dat complex rond ? En niet alleen de watersnoodramp in '53 in Zeeland* maar de grote rampen daarvoor , Elisabethvloed, Verdronken Land van Saeftinge , spreken nog steeds tot de verbeelding. Wanneer geld vrijgemaakt moet worden in het staatsbudget voor welk plan dan ook onstaan meestal verhitte discussies onder politici die de sentimenten en stromingen in de samenleving vertegenwoordigen, maar als het om premature dijk- en kustbeveiliging gaat is er doorgaans nauwelijks sprake van oppositie. Is hier sprake van beinvloeding door het collectief geheugen, de waarschijnlijkheid is groot.

* De ramp gebeurde onverwacht op een Zaterdagnacht, toch kwam een gigantische en perfect gecoordineerde reddingsactie binnen enkele uren op volle kracht tot stand met totale medewerking van de radio-omroepen die meteen werkberichten begonnen door te geven.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 sep 2017, 00:39

Iedere cultuur kent een zondvloedverhaal.

Dat, archeologisch, terug valt te duiden naar een lege, en opeens (zelfs binnen 1 generatie), weer volle Middellandse zee.

Binnen de generatie "homo sapiens", schijnt zulks de afgelopen 200.000 jaar zich twee keer afgespeeld te hebben. De laatste keer was (als mijn geheugen mij niet bedriegt) 50.000 jaar geleden.

(Iets met de blokkade van Gibraltar.)
Is hier sprake van beinvloeding door het collectief geheugen, de waarschijnlijkheid is groot.
Zo is een self-fulfilling prophecy ook altijd waar.
De ramp gebeurde onverwacht op een Zaterdagnacht, toch kwam een gigantische en perfect gecoordineerde reddingsactie binnen enkele uren op volle kracht tot stand met totale medewerking van de radio-omroepen die meteen werkberichten begonnen door te geven.
Hoe wisten ze dat?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 1
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 22 sep 2017, 19:28

Ik weet niet of er zoiets bestaat als een archaïsch of collectief geheugen. Maar het lijkt met niet onwaarschijnlijk aangezien er ook zoiets bestaat als een individueel geheugen dat ik bij mezelf ervaar.

Hoe het individueel of collectief geheugen werkt weet ik niet. En interesseert me ook niet echt.

Voor mij is van belang dat de mensheid moet trachten gezamenlijk de problemen die zich stellen op te lossen. In dat beslissingsproces zullen de individuele geheugens van de onderhandelaars van doorslaggevend belang zijn. Maar daar is niets aan te veranderen. Ze dienen als een gegevenheid aanvaard te worden.

Bovenal zou moeten getracht worden de rede te laten zegevieren over de emoties.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 dec 2017, 02:52

Chryso schreef:Ik weet niet of er zoiets bestaat als een archaïsch of collectief geheugen. Maar het lijkt met niet onwaarschijnlijk aangezien er ook zoiets bestaat als een individueel geheugen dat ik bij mezelf ervaar.
Redenatiefout 1
Hoe het individueel of collectief geheugen werkt weet ik niet. En interesseert me ook niet echt.
redenatiefout 2
Voor mij is van belang dat de mensheid moet trachten gezamenlijk de problemen die zich stellen op te lossen.
redenatiefout 3

::

Sorry, maar:
Geert Wilders zou trots op je kunnen zijn, je bezigt dezelfde manier van redeneren.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten