De evolutie anticipeert
Geplaatst: 23 sep 2016, 16:29
Voor een darwinist is al wat leeft een product van de evolutie, ook de mens is een totaalproduct ervan alsmede datgene wat de mens voortbrengt. Wanneer de functies van een levend wezen in de strijd om te overleven onvoldoende blijken maar wanneer de soort toch met enkele aanpassingen levensvatbaar is, komen die ontbrekende eigenschappen of functies bij de verdere ontwikkeling van dat levende wezen toch tot stand.
Toen een weekdier , om beter te kunnen overleven in zijn biotoop, een steviger lichaam nodig had , ontstond aanvankelijk een kalkachtige smalle versteviging over de lengte van het lichaam met , in een nog verder stadium, uitstulpingen die zouden uitgroeien tot graat en nog later ribben.
Toen visachtigen met vinpoten ter bescherming van broedsel het land opkropen bleek een betere zuurstofbeademing nodig ter overleving van die soort, langzaam aan vervormde de kiew zich tot een beginnende vorm van een long, waardoor de soort zich op de vaste aarde kon vestigen.
Toen in ondiep water levende dieren behoefte kregen aan een bepaalde herkenning van licht en duister ontstond een lichtgevoelige vlek op de naakte huid, in dat stadium ontstond tevens een embryonaal zenuwstelsel dat lichtimpulsen kon doorgeven naar bewegingsmechanismen.
Toen de vroegste mens voor het eerst pijlen afschoot op een prooi en daarmee de grotbewoners van de hongersnood kon redden, had die eerste pijl dezelfde functie als de ruggegraat, de long en het oog. Nieuwe ontwikkelingen van belang voor levensvatbare soorten komen altijd op tijd.
Marconi, Hertz, Edison,.............. en nog velen die zich bezig hielden met electriciteit en haar toepassingen , allen rond 1900.
Daimler, Benz, Citroën, De Dion Bouton, Peugeot f'rères, ............ en nog een aantal anderen construeerden , onafhankelijk van elkaar, hun eerste auto's allen in dezelfde epoche, rondom de eeuwwisseling.
Garros, Whitehead, Zeppelin, Wright, Blériot , ............. , vliegtuigpioniers met nog een aantal anderen begonnen aan de vliegerij, onafhankelijk van elkaar , allen min of meer tegelijk, rondom het jaar 1900.
Maar sommige uitvindingen kwamen vroeg, heel erg vroeg zelfs. Welke vreemde vonk bracht twee Amerikaanse fietsenmakers er toe om zonder elementaire kennis van zaken een vliegende machine uit te vinden.Waar komt deze serie van uitvindingen opeens vandaan in een wereld die tot dan uiterst traag voortgang boekte? Wat is de kracht achter die merkwaardige driedubbele samenloop van uitvindingen en constructies, fantastisch getimed in de juiste volgorde en die de wereld technisch zoveel verder geholpen hebben en, zoals later bleek, echt noodzakelijk. Een stille kracht ? In 1903 ging het eerste vliegtuig de lucht in, een volle generatie zou het duren alvorens het maatschappelijk belang van die vinding werd ontdekt. Daarvoor was het niet meer dan een curiositeit tot slimme generaals in de gaten kregen dat, met enige aanpassingen, van de vliegende machine een prima moordwerktuig te maken was, WO I. Eerst twintig jaar later werd het vliegtuig bekenen als een mogelijk transportmiddel , vooral voor postvervoer. Electriciteit werd herontdekt rondom 1600 maar van echte toepassingen was pas sprake twee eeuwen later.
We zijn opnieuw bezig met onze toekomst zonder dat wij ons dat zo duidelijk realiseren, wederom aan het vooruitlopen op toekomstige problemen. Er zijn drie grote studies tegelijk gaande, ontwikkelingen die van grote invloed kunnen worden voor het leven van de toekomstige aardbewoner. We houden ons met ruimtevaart bezig zonder te weten waarom, een maatschappelijk belang wordt er niet mee gediend maar misschien wordt het lot van de mensheid - en wellicht de gehele aarde - erdoor bepaald.
Toen rond 1950 plannen werden ontworpen om een studie naar kernfusie ter hand te nemen was er nog geen enkele sprake van energieschaarste, integendeel, we zwommen in de olie en aardgas, bovendien had men toen uitzicht op kernenergie. Niettemin begon men in de jaren zestig aan een grootschalige research welke tot op de dag van heden niet opgeleverd heeft waar naar gezocht werd.. Waartoe de research naar kernfusie ons zal leiden is onvoorspelbaar.
Toen in het midden van de vorige eeuw geleden begonnen werd met genetisch onderzoek was er vanuit de samenleving geen dwingende en urgente reden toe. Inmiddels is de DNA molecule in kaart gebracht en blijkt zeer bruikbaar. Maar we zijn nu verder, de levende cel is onderwerp van diepgaande studie en wellicht - vanuit mijn optiek vrij zeker - gaan wij onzelf genetisch modificeren door middel van manipulatie van de bevruchte eicel. Zijn wij begonnen aan een automutatie ? In dat geval gaan wij dus zelf een nieuw mens maken maar dan wel op zeer lange termijn. Uit deze drie laatste voorbeelden kan worden opgemaakt dat ook hier sprake is van een zekere mate van onverklaarbaar gedrag, onverklaarbaar omdat aanvankelijk uit niets het maatschappelijk belang bleek.
Toen een weekdier , om beter te kunnen overleven in zijn biotoop, een steviger lichaam nodig had , ontstond aanvankelijk een kalkachtige smalle versteviging over de lengte van het lichaam met , in een nog verder stadium, uitstulpingen die zouden uitgroeien tot graat en nog later ribben.
Toen visachtigen met vinpoten ter bescherming van broedsel het land opkropen bleek een betere zuurstofbeademing nodig ter overleving van die soort, langzaam aan vervormde de kiew zich tot een beginnende vorm van een long, waardoor de soort zich op de vaste aarde kon vestigen.
Toen in ondiep water levende dieren behoefte kregen aan een bepaalde herkenning van licht en duister ontstond een lichtgevoelige vlek op de naakte huid, in dat stadium ontstond tevens een embryonaal zenuwstelsel dat lichtimpulsen kon doorgeven naar bewegingsmechanismen.
Toen de vroegste mens voor het eerst pijlen afschoot op een prooi en daarmee de grotbewoners van de hongersnood kon redden, had die eerste pijl dezelfde functie als de ruggegraat, de long en het oog. Nieuwe ontwikkelingen van belang voor levensvatbare soorten komen altijd op tijd.
Marconi, Hertz, Edison,.............. en nog velen die zich bezig hielden met electriciteit en haar toepassingen , allen rond 1900.
Daimler, Benz, Citroën, De Dion Bouton, Peugeot f'rères, ............ en nog een aantal anderen construeerden , onafhankelijk van elkaar, hun eerste auto's allen in dezelfde epoche, rondom de eeuwwisseling.
Garros, Whitehead, Zeppelin, Wright, Blériot , ............. , vliegtuigpioniers met nog een aantal anderen begonnen aan de vliegerij, onafhankelijk van elkaar , allen min of meer tegelijk, rondom het jaar 1900.
Maar sommige uitvindingen kwamen vroeg, heel erg vroeg zelfs. Welke vreemde vonk bracht twee Amerikaanse fietsenmakers er toe om zonder elementaire kennis van zaken een vliegende machine uit te vinden.Waar komt deze serie van uitvindingen opeens vandaan in een wereld die tot dan uiterst traag voortgang boekte? Wat is de kracht achter die merkwaardige driedubbele samenloop van uitvindingen en constructies, fantastisch getimed in de juiste volgorde en die de wereld technisch zoveel verder geholpen hebben en, zoals later bleek, echt noodzakelijk. Een stille kracht ? In 1903 ging het eerste vliegtuig de lucht in, een volle generatie zou het duren alvorens het maatschappelijk belang van die vinding werd ontdekt. Daarvoor was het niet meer dan een curiositeit tot slimme generaals in de gaten kregen dat, met enige aanpassingen, van de vliegende machine een prima moordwerktuig te maken was, WO I. Eerst twintig jaar later werd het vliegtuig bekenen als een mogelijk transportmiddel , vooral voor postvervoer. Electriciteit werd herontdekt rondom 1600 maar van echte toepassingen was pas sprake twee eeuwen later.
We zijn opnieuw bezig met onze toekomst zonder dat wij ons dat zo duidelijk realiseren, wederom aan het vooruitlopen op toekomstige problemen. Er zijn drie grote studies tegelijk gaande, ontwikkelingen die van grote invloed kunnen worden voor het leven van de toekomstige aardbewoner. We houden ons met ruimtevaart bezig zonder te weten waarom, een maatschappelijk belang wordt er niet mee gediend maar misschien wordt het lot van de mensheid - en wellicht de gehele aarde - erdoor bepaald.
Toen rond 1950 plannen werden ontworpen om een studie naar kernfusie ter hand te nemen was er nog geen enkele sprake van energieschaarste, integendeel, we zwommen in de olie en aardgas, bovendien had men toen uitzicht op kernenergie. Niettemin begon men in de jaren zestig aan een grootschalige research welke tot op de dag van heden niet opgeleverd heeft waar naar gezocht werd.. Waartoe de research naar kernfusie ons zal leiden is onvoorspelbaar.
Toen in het midden van de vorige eeuw geleden begonnen werd met genetisch onderzoek was er vanuit de samenleving geen dwingende en urgente reden toe. Inmiddels is de DNA molecule in kaart gebracht en blijkt zeer bruikbaar. Maar we zijn nu verder, de levende cel is onderwerp van diepgaande studie en wellicht - vanuit mijn optiek vrij zeker - gaan wij onzelf genetisch modificeren door middel van manipulatie van de bevruchte eicel. Zijn wij begonnen aan een automutatie ? In dat geval gaan wij dus zelf een nieuw mens maken maar dan wel op zeer lange termijn. Uit deze drie laatste voorbeelden kan worden opgemaakt dat ook hier sprake is van een zekere mate van onverklaarbaar gedrag, onverklaarbaar omdat aanvankelijk uit niets het maatschappelijk belang bleek.