Een stille kracht waart onder de mensheid

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
multavidi
Posts in topic: 2
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2016, 16:12
Contacteer:

Een stille kracht waart onder de mensheid

Bericht door multavidi » 10 jul 2016, 09:45

De mensheid, althans het huidige type Cro Magnon, is ruim 50 millennia op aarde, de ontwikkeling van dier naar dier-met-rede is gestaag verlopen. Eenmaal mens verliep de voorgang met meer schokken, van jager-verzamelaar naar nomade en van nomade naar landbouwer van landbouwer naar stedeling niettemin in een vast tempo.Gedurende de laatste vijf millennia zijn er kleine en grote cultuurperiodes geweest Hallstatt, la Tène. Indus en nog een aantal andere, al deze culturen doemden op toen de tijd er rijp voor was en gingen vele generaties later heen. De eerste schok van grotere versnelling ontstond in Engeland na de uitvinding van de stoommachine, aanzet tot de industriële revolutie. Vissersdorpen werden grote havensteden, plattelandsdorpen veranderden in industriegebieden. Massaal verkeer kwam op gang met de daaraan verbonden extra arbeid en inkomsten. Al snel deden de andere landen van Europas mee waardoor treinverkeer tussen naties tot stand kwam. Dat gebeurde allemaal nog maar anderhalve eeuw geleden. Om tot zover te komen had de mens een lange weg moeten afleggen. En dan , rondom de eeuwwisseling van de 19de naar de 20ste eeuw vindt een reeks uitvindingen plaats, als onverwachte explosies in een wereld die er net rijp voor was. Alles wat toen gebeurde schijnt logisch verklaarbaar te zijn maar niet in mijn belevingswereld. Waar kwam niet explosie vandaan ? Een uitvinding is een merkwaardig verschijnsel, evenals de uitvinder zelf, in feite zijn beide psychologische raadsels. Waarom kan één man - niet zelden een onbekende éénling uit een multimiljoenengemeenschap - iets uitvinden met zulke verstrekkende gevolgen, dat zonder die uitvinding , de wereld van vandaag in een complete chaos zou veranderen. Er zijn honderden grote uitvinders geweest die iets ontdekten wat anderen, even begaafde wetenschappers, niet ontdekken konden, die met dezelfde informatie, motivatie, ijver en mogelijkheden niet konden zien wat die ene uitverkorene wel kon zien. Waarom had hij wèl die vonk in z'n hersenen en niemand anders. En waarom precies in die periode. Een stille kracht ? Bepaalde uitvindingen waren voor het voortbestaan van de soort belangrijk, anders gezegd, zonder onze technische vaardigheden zouden wij - het huidige type homo sapiens - misschien hetzelfde lot zijn beschoren als dat van alle andere mensensoorten die in de loop der tijden uitgestorven zijn. Toen de mens Afrika verlaten had en uitgewaaierd was over vrijwel de gehele globe was de kans op een volledig uitsterven van de soort vrijwel verdwenen maar om daarna te komen op het sociale en economische niveau van heden waren uitvindingen als electriciteit met haar uiterst brede scala van toepassingen absoluut essentieel. En tegen die tijd werd electriciteit dan ook herontdekt De wereld van de fauna heeft zich , volgens de algemeen aanvaarde evolutietheorie, weten te handhaven en uit te breiden door middel van lichamelijke en genetische aanpassingen waardoor de soort zich beter kon doen gelden in zijn environment, de strijd om behoud van het leven beter aankon en zodoende de weg kon vrijmaken voor handhaving en vermeerdering van de soort. De mens is een totaalproduct van de evolutie en de creatieve derivaten van de mens dus ook. Al wat leeft is met instincten geprogrammeerd, één ervan is de drang tot overleving, die geldt ook voor de mens. De grote uitvindigen die aan de menselijke brein zijn ontsproten hebben dezelfde functie als de biologische aanpassingen die hier bedoeld zijn en vormen een evolutionair onderdeel van het voortbestaan van de mens. Stille kracht ? Ik denk van wel, de systematiek, timing en opvolging zijn te perfect

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 10 jul 2016, 18:39

'Grote' uitvindingen komen nooit zomaar uit de lucht vallen. Meestal zoekt men heel erg lang naar een verbetering of naar meer kennis over iets. Een idee moet geboren worden en dat kan een heel lang proces zijn van jaren, decennia, misschien wel eeuwen en niet van 1 iemand maar van een reeks van mensen die zich er zijdelings of rechtstreeks mee bezig hebben gehouden, hier endaar met een toevallig ontdekkingje tussendoor.

Uitvinders zijn zelf niet de giganten maar ze stonden op schouders van giganten en dat bedoel ik dan niet letterlijk maar een helboel kennis leidt uiteindelijk naar een doorbraak en die kan plaatsvinden in 1 persoon of in een kleine groep van personen. Dat is geen stille kracht, dat is kennis die zich langzaam uitbreidt.

Het is eigenlijk eenzelfde proces als waarme je beschrijft dat visserdorpjes havensteden worden. Dat gebeurt door samenwerking van mensen, mensen die zich met elkaar verbonden weten omdat ze in het zelfde gebied wonen, tot dezelfde stam behoren. Die vormen een kliek, bouwen een veilige omgeving met elkaar op, zorgen voor een prettige omgeving en er sluiten zich anderen bij aan die dat ook willen.
Een vissersdorpje wordt geen havenstad omdat de vis uitsterft, omdat er
handel optreedt, omdat er boten gebouwd kunnen worden. Nee, volgens mij komt die stad er omdat er mensen wonen die samenwerken, waar het veilig is, waar mensen willen wonen en werken.

Zo is de stille kracht van de vooruitgang volgens mij te plaatsen in de samenwerkende mens en is het geen stille kracht als iets mysterieus maar de kracht om met elkaar te werken en vooruit te komen.

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 10 jul 2016, 18:40

'Grote' uitvindingen komen nooit zomaar uit de lucht vallen. Meestal zoekt men heel erg lang naar een verbetering of naar meer kennis over iets. Een idee moet geboren worden en dat kan een heel lang proces zijn van jaren, decennia, misschien wel eeuwen en niet van 1 iemand maar van een reeks van mensen die zich er zijdelings of rechtstreeks mee bezig hebben gehouden, hier endaar met een toevallig ontdekkingje tussendoor.

Uitvinders zijn zelf niet de giganten maar ze stonden op schouders van giganten en dat bedoel ik dan niet letterlijk maar een helboel kennis leidt uiteindelijk naar een doorbraak en die kan plaatsvinden in 1 persoon of in een kleine groep van personen. Dat is geen stille kracht, dat is kennis die zich langzaam uitbreidt.

Het is eigenlijk eenzelfde proces als waarme je beschrijft dat visserdorpjes havensteden worden. Dat gebeurt door samenwerking van mensen, mensen die zich met elkaar verbonden weten omdat ze in het zelfde gebied wonen, tot dezelfde stam behoren. Die vormen een kliek, bouwen een veilige omgeving met elkaar op, zorgen voor een prettige omgeving en er sluiten zich anderen bij aan die dat ook willen.
Een vissersdorpje wordt geen havenstad omdat de vis uitsterft, omdat er
handel optreedt, omdat er boten gebouwd kunnen worden. Nee, volgens mij komt die stad er omdat er mensen wonen die samenwerken, waar het veilig is, waar mensen willen wonen en werken.

Zo is de stille kracht van de vooruitgang volgens mij te plaatsen in de samenwerkende mens en is het geen stille kracht als iets mysterieus maar de kracht om met elkaar te werken en vooruit te komen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jul 2016, 01:09

Beste Meneer/Mevrouw, multavidi.

Het kan zo maar zijn dat U iets belangrijks hebt mede te delen, echter Uw gebruik, of liever gebrek aan parafrasering, maakt het schier onmogelijk/onwenselijk voor een ander om Uw teksten überhaupt te kunnen lezen.

Kan het Uw bedoeling zijn mensen af te stoten van Uw teksten?

Ik wil U graag aanmoedigen na elke zin, of na elke gedachte, op "enter/return/new paragraph" te drukken.

Zo bereikt U een groter publiek.

Als het U enkel gaat Uw gedachten kwijt te schelden, zonder hoop, noch verwachting van reaktie, dan heb ik niets gezegd.

Ga dan vooral zo door, in de wetenschap dat praktisch niemand U zal lezen.
(Een editor, die Uw boek gaat uitgeven zal dezelfde kritiek geven.)

Met vriendelijke groet,
memeticae
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 12 jul 2016, 21:06

Multavidi,

Je blog heeft me niet los gelaten. Het was eigenlijk onvermijdelijk dat de stille kracht van Couperus nog in me opkwam vandaag. Een boek dat destijds veel indruk op me gemaakt heeft en veel vragen heeft opgeworpen.

Was de stille kracht te vinden in de indische aarde, het land of verschool ze zich in de mensen. En waarom weigerde ze binnen te gaan bij die achterlijke kaninefaten die haar grond in beslag nam en haar volk uitbuitte. Of was de stille kracht juist datgene waardoor de Javaan kon overleven, was de javaan door die stille kracht misschien sterker dan de meelwitte kaninefaat?

We zullen het niet weten anders was het geen stille kracht maar ze uit zich in mensen, in Sarina, het meisje uit de dessa
https://www.youtube.com/watch?v=bLnQP64LU7A
Je hoeft maar bij indische mensen thuis te komen of de pasar malam te bezoeken en je kunt haar voelen, de stille kracht.

Geen wetenschappelijke benadering maar ik sluit niet uit dat ik het hier over dezelfde stille kracht heb.

multavidi
Posts in topic: 2
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2016, 16:12
Contacteer:

Bericht door multavidi » 13 jul 2016, 12:08

Blin

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb een aantal jaren in Indonesie gewoond - sprak maleis- , heb veel met Indonesiers samengewerkt en heb hen leren waarderen als zachtaardige vreedzaame mensen. Couperus schreef een meesterwerk en heeft als geen ander aangevoeld wat de lokale mensen bezig hield, ik ga zijn boek binnenkort nog eens herlezen. De meelwitte kaninefaat is in de loop der eeuwen verder verwijderd geraakt van zijn mentale roots, mede door de stortvloed aan technologie die over de Westerse industrielanden heengekomen is en dat de gedachte van een stille kracht in dit environment moeilijk aanvaard kan worden is daardoor begrijpelijk.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 1
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 13 jul 2016, 21:29

Stille kracht? Wat bedoelt u met ‘stille’ ‘kracht’?

Voor mij is er geen ‘zijn’, alleen ‘worden’. En dus veranderen dingen permanent. Als dat de stille kracht is die u bedoelt, dan denk ik dat er gewoon niets anders bestaat dan (stille) kracht.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 2
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 15 jul 2016, 15:08

We vinden het niet uit. We ontdekken het.
We staan in contact met een andere geest. De logos?
Aliens?
We see what we are shown

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 jul 2016, 23:18

Aliens bestaan niet. OB.


Want ik kan je garanderen dat je geen antwoord krijgt.
("Heb het mis, heb het mis, heb het mis", met gekruiste vingers achter mijn rug)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 2
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 17 jul 2016, 07:24

memeticae schreef:Aliens bestaan niet. OB.


Want ik kan je garanderen dat je geen antwoord krijgt.
("Heb het mis, heb het mis, heb het mis", met gekruiste vingers achter mijn rug)
Jij antwoordt toch? Ironie?

Het huidig aards leven is een archetype van aliens. Terence heeft zoiets soortgelijk in woorden gegoten.


Om die film samen te vatten: er is iets gebeurd met deze planeet wat alles herregeld heeft. Iets wat een nieuwe orde tewerkstelde. Dat we in partnerschap zijn met een andere "geest". Dat het al met ons is van in de oertijd. Van voor we het wiel uitvonden, en dat we het nu kunnen terugvinden in onze technologie. In onze high tech.

Nu ja, het begin van de film toch. Daarna begint hij over ideologie, cultuur en persoonlijke verantwoordelijkheid.

Iemand ooit in overself in deze gaian mind geprikt? Ze wordt verkracht door een dark force. Wij doen daar aan mee. Het Luciferiaans rijk is reeds hier.
Welcome to the new age.

Er waart niet één stille kracht onder ons, maar 2. Wij kiezen voor de duistere kant, één ieder van ons. Want wij maken gebruiken van deze high tech. Kennis. Kennis is 666.
We see what we are shown

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten