De zorgen van het nageslacht

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
multavidi
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2016, 16:12
Contacteer:

De zorgen van het nageslacht

Bericht door multavidi » 12 jun 2016, 09:30

Wie zich de moeite neemt om eens na te denken over de toekomstige wereldproblematiek met al zijn facetten komt al gauw tot een benauwende conclusie, ons nageslacht gaat een zeer moeilijke tijd tegemoet. Meer en meer blijkt dat wij de komende en inmiddels in gang gezette klimaatverandering (1) te luchthartig hebben opgevat, de nieuwste gegevens wijzen er eenduidig op dat het tempo van verandering toeneemt en dat de tot nu toe genomen maatregelen in hoge mate tekort schieten. Was een totale ontdooiing van de Noorpool nog niet zo lang geleden ondenkbaar, thans is het practisch zover. Eilandbewoners van kleinere platte eilanden in de oceanen zijn in gevaar en moeten zich nu al voorbereiden op migratie naar elders. Vooral in de tropen zal het warmteklimaat slachtoffers gaan eisen en vele gebieden worden zelfs klimatologisch onbewoonbaar omdat ook de menselijke flexibiliteit haar grenzen kent. Vanuit de oertijd trekt de mens daarheen waar hij verwacht beter te kunnen leven en dat zal ook dan gebeuren. Ook de alarmerende toename van de wereldbevolking ( 2 ) baart nu al grote zorg. Blijkens een rapport van de VN zal de wereldbevolking in 2050 naar rondom 10 miljard mensen gegroeid zijn. Om het tempo van de toeneming te illustreren : in 1800 bedroeg het aantal mensen op onze goede aarde 1 miljard maar in 2000 was dat cijfer al opgelopen tot 6 miljard. De sterke toename van de wereldbevolking is ( vanuit mijn visie) een evolutionaire ontwikkeling en kan door mensen niet worden geremd. Ondanks de één-kind-per-gezin-politiek van de Chinese regering nam de bevolking in dat land toe van 960 miljoen in 1980 naar ruim 1,3 miljard thans. De twee niet-westerse continenten , Afrika en Azië, gaan het leeuwendeel van de totale wereldbevolking voor hun rekening nemen, de groei elders blijft beperkt , voor Europa wordt zelfs voor de toekomst geen toename meer verwacht, anders dan via immigratie, daarbuiten vooral in de door de Islam bevolkte gebieden, heeft in de afgelopen eeuw een bijna exponentiële toename plaats gevonden. Het zijn juist die landen die de minst creatieve blijken te zijn om hun problemen op te lossen. De moslimlanden, die dank zij de verkoop van aardolie een redelijk bestaan hebben kunnen opbouwen, hebben structureel te kampen met een onaanvaardbare ( jeugd)werkeloosheid. Die werkeloosheid is een plaag voor de getroffen naties en is mede de oorzaak van criminaliteit en zelfs het toenemende terrorisme. Een verdere consequentie van die sterke toename is een verdere uitputting van de toch al schaars wordende basisgrondstoffen ( 3) alsmede een sterk oplopende behoefte aan energie (4) ook als gevolg van een verhoogde levensstandaard van landen als China en India, tesamen goed voor 2,5 miljard inwoners. De automobielindustrie bereid zich er op voor dat enkele miljaren auto's meer zullen moeten worden geproduceerd in de loop van deze eeuw, al die auto's gaan dus energie gebruiken en dat terwijl de voorraden aan olie steeds beperkter worden. De burgeroorlogen in een aantal Islamlanden hebben aanleiding gegeven tot massale volksverhuizingen (5), de beste mensen migreren, maar die omstandigheid zal het Westen niet onberoerd laten. Op zichzelf is een culturele vermenging niet negatief maar er kunnen spanningen (6) ontstaan mede omdat die culturen niet hetzelfde ontwikkelingsniveau hebben.. De Westerse wereld raakt meer en meer betrokken bij de oorlogen zelf onder meer door partij te kiezen in die strijd en zijn daardoor zelf kwetsbaar gaan worden (7) voor terroristische acties. Tegenwoordig zijn de burgeroorlogen niet meer beperkt tot de eigen regio, andere landen gaan zich er ook mee bemoeien met als gevolg geen beperking van die oorlog maar een verlenging en escalatie. Het zal zeer lang duren alvorens de rust in het Nabije en Midden Oosten zal zijn teruggekeerd.
Er zijn veel sociologische signalen die er op wijzen dat er een nieuwe wereldorde (8) op komst is. Aan de opbouw wordt hard gewerkt, een aantal van onze nationale bevoegdheden is al overgedragen aan buitenlandse organen w.o. Navo, ECB, EU, IMF, WHO etc.Nog niet zo lang geleden werden ideologieën als globalisatie en mondialisatie door fanatieke tegenstanders bestreden, een strijd die aan het wegebben is ook al omdat het klassieke nationalisme afneemt en meer en meer problemen op de agenda komen van internationale bestuurders. De EGKS en later de EEG hebben een indrukwekkende voorbeeldfunctie gehad voor de latere economische gemeenschappen die weliswaar niet geleid hebben tot verlies van nationaliteit, althans gedeeltelijk. maar die toch geinspreerd werden op de huidige Europese Unie. West Europa voor wat betreft haar plaats in de wereld behoort tot de top en heeft een boeiende geschiedenis achter zich. Toen de erven van het Karolingische Huis het legaat van Karel de Grote begonnen te verdelen werden de toekomstige contouren van het huidige Europa al zichtbaan en op diezelfde wijze is nu zichtbaar wie in de toekomst bij wie gaat behoren. Het aantal economische en/of monetaire gemeenschappen die min of meer functioneren is rondom tien en dat aantal is groeiende. Geen enkel land kan zich meer permitteren macro-economische maarregelen te nemen die de eigen economie kunnen bevorderen en het internationale monetaire en economische verkeer kunnen belasten. Grensoverschreidende zaken worden steeds vaker behandeld in speciaal daarvoor ingestelde organisaties die steeds meer bevoegdheden en autoriteit gaan krijgen. Om te voldoen aan het oerinstinct tot overleving , ook de collectiviteit is daarmede geprogrammeerd, krijgt deze trend een steeds sterkere impuls. Tegen het eind van deze eeuw zal er van onze autonomie wel niet veel meer over gebreven zijn.

Leon

Bericht door Leon » 12 jun 2016, 18:02

Eind van de eeuw is optimistisch. 2050 schijnt al vaak genoemd te zijn als cruciaal kantelpunt. Helaas mijn kinderen zullen de dans niet ontspringen.
Het point of no return is ten aanzien van klimaatverandering feitelijk al bereikt omdat de nu lopende processen niet meer te stoppen zijn.

Het eind voor de mensheid is nu toch echt in zicht (realistisch vergeleken met einde der wereld predikers van 2000 jaar geleden)

De film 'These final hours' komt me voor ogen. Als de situatie echt niet meer betwijfeld kan worden, dan zullen sommigen zich nog als goed laten zien, en velen zich als slecht laten zien. Vanuit mijn perspectief.

Ken je de film "Soylent green"? De wereld die je daarin ziet is schrikbarend realistisch en komt met rasse schreden dichterbij.

Maar de waarheid van Epictetus blijft gelden. Wat buiten jouw macht ligt hoef je jezelf niet druk om te maken, ook de mensen van het nageslacht niet.

Je kan alleen maar verantwoordelijkheid nemen, door jouw opvattingen bij te stellen als je daaronder te lijden hebt.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jun 2016, 21:16

Ik heb geen nageslacht. Moet ik me ook zorgen maken?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 12 jun 2016, 21:30

Ik kan het niet zeggen voor jou.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jun 2016, 21:34

Leon schreef:Ik kan het niet zeggen voor jou.
Dat weet ik, ik vroeg het dan ook aan multavidi.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 12 jun 2016, 22:03

die reageert eigenlijk nooit, is meer een dropper...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jun 2016, 22:52

Ja, dat zie ik. Maar daarom mag ik de vraag nog wel stellen, al was het maar uit mond van de onbekende, niet-agerende, lezers van dit forum.

En een "dropper"?... Neuh, dat klinkt mij iets te denigrerend in de oren. "Sandwichboardman", dat klinkt al beter, die mag je gewoon in hun waarde laten.

Ik zie iemand die zijn gedachten op een rijtje probeert te krijgen aan de hand van de hem bekende geschiedenis.
Dat ik die geschiedenis al ken, wil niet zeggen dat iedereen hem al kent.
Dat ik er al conclusies uit gehaald heb, wil niet zeggen dat iedereen dezelfde bereikt.

Eigenlijk ben ik wel blij met dat "gedrop", hoef ik het tenminste niet te doen, en ik kan er mooi naar verwijzen.
Neemt niet weg dat ik nog steeds een vraag mag stellen over de conclusie die in de tekst op het bord staat.

Daar wordt namelijk in de monoloog geen antwoord op gegeven.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten