Excalibur

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Excalibur

Bericht door memeticae » 30 apr 2016, 22:01

Ik zit nu de film te bekijken, die van Boorman.

"Excalibur", zat ik me te bedenken, is het zwaard van de mythische koning Arthur.

Ex-cali-bur
Het zwaard dat in de strijd (to burr your sword) tegen (ex) oorlog (kali) was?
Het zwaard dat tegen oorlog is. Hoe doe je dat, vrede stichten met een militair apparaat?

Zonder Lancelotten lijkt het me vrij eenvoudig.
Doodt alle Lancelotten! En als je dat niet lukt, verstop dan maar je vrouwen, als je jezelf te zwak voelt tegen een Lancelot te strijden.

Lancelotten houdt je niet tegen, noch alruin.
(Hoe vindt de vrouw dat?)
Maar zelfs als alle vrouwen man geworden zijn, weet Lancelot nog de vrouw te herkennen. (Of vice versa)

Of überhaupt. Hoe kom je Kalí tegemoet?

Ik lees overigens uit die legende meer filosofische lessen, dan uit de bijbel.

Anál nathrach,
orth’ bháis’s bethad,
do chél dénmha

De spreuk van leven.
Is gelijk aan hekserij:

Serpent's breath,
charm of death and life,
thy omen of making.

Hé daar hebben we die slang weer. Laat me een vertaling wagen, in zeven lettergrepen:

Van 'slangs' adem ben ik. (Voor Battus) (Knik maar gewoon, als je het begrijpt, in 8 lettergrepen, zeg ja bij zeven. Luister dan maar bij minder.)

In zeven lettergrepen
valt de adem niet te zien
noch fluister ik in het oor

Uit uitgestoten lucht valt
mijn ware karakter bloot.

Zeef zeven zeven op goud
als prijs blijft zilver over

dat dekt mijn gouddorst nog niet.


::

Nu we het toch over magie schijnen te hebben.
(En dat Carl Orff meedoet, is een bonus natuurlijk.)

Ik wil hierna de film/miniserie Merlin kijken.
Ik heb de VHS ergens ... maar waar is mijn speler gebleven?

Eigen schuld? Wat een zonde!

Ik hoop voor het twaalf'der uur
De aanslag der belasting

Genoegelijk te voldoenn.
Wat een stress geeft dat een mens.

Leuker kunnen we niet
maar ook niet makkelijker.


Zeven lettergrepen,
zijn er zes
en daarom absurd.

Belasting-dienst.

Sinds wanneer is een dienst in staat boetes op te leggen?
Paradoxaal.

Belastingrecht?
Absurd.

Belastingtirannie.

Maar daar moeten toch mensen achter steken?
Ik wil niet weerleggen dat belasting nuttig is.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 01 mei 2016, 09:44

Het college "Populisme" van van Rossem geeft aan dat het populisme vooral vanuit belastingrevolte begint, maar vervolgens omslaat naar migratieproblematiek. Eerst neo-liberaal, maar vervolgens juist weer een soort verzorgingstaat (voor het "Volk" ) en het Volk wil natuurlijk dingen wel en niet.

Het Volk bestaat niet, maar De Belastingdienst deste meer.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 mei 2016, 16:07

Ik ben benieuwd naar Carl Orff ..
Een door mij gewaardeerde componist.
Hoe is die daar dan bij betrokken Memeticae?

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 04 mei 2016, 12:57

Bij ex-cali-bur moet ik altijd in eerste instantie denken aan Cali, nee niet tis-cali, maar Cali ook zijn zwaard speelt een grote rol maar kijk voor jezelf

https://www.youtube.com/watch?v=LWRSjHuqY8E

Zijn teksten zijn ijzersterk. Foucault zou er nog een puntje aan kunnen hebben zuigen, ja ik weet hij is niet meer onder ons.

La vie quoi!

dat is eigenlijk de hele filosofie in een notendop.

Leon

Bericht door Leon » 04 mei 2016, 13:08

Blin schreef:Bij ex-cali-bur moet ik altijd in eerste instantie denken aan Cali, nee niet tis-cali, maar Cali ook zijn zwaard speelt een grote rol maar kijk voor jezelf

https://www.youtube.com/watch?v=LWRSjHuqY8E

Zijn teksten zijn ijzersterk. Foucault zou er nog een puntje aan kunnen hebben zuigen, ja ik weet hij is niet meer onder ons.

La vie quoi!

dat is eigenlijk de hele filosofie in een notendop.
Ik versta er toch niets van, dus maar:

https://m.youtube.com/watch?v=tSG-e-pMgZQ voor een soort reisfilm

En

https://m.youtube.com/watch?v=ZEZg3TX1k_g voor de muziek

+ https://m.youtube.com/watch?v=6eWIlcyqA-4

Leon

Bericht door Leon » 04 mei 2016, 13:26

Parle moi d'amour..

C'est la vie, oui.

Leon

Bericht door Leon » 04 mei 2016, 13:34


Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 04 mei 2016, 15:44

Ja, reisverhalen zijn ook heel erg stimulerend, helaas ligt mij youtube eruit en kan ik de videootjes niet zien.

Zelf vind ik reizen vreelijk vermoeiend maar als je er een goede organisator bij hebt is het wel te doen. Boeiend om zo'n reis samen te stellen, wat dat betreft heb ik het veel makkelijker, ik hoef alleen maar te ondergaan.
Al dat beslissen, organiseren, voorbereiden en uitvoeren is niets voor mij en hij moet ook nog mijn psychische en fysieke staat in de gaten houden anders komt er sowieso van de reis helemaal niets terecht.

Nee, de reis van excaliboer is er zeker geen van Arke of van Tui. Naast het zwaard kleeft er ook een gevoeligheid aan, zoals Simone de Signoret aan een Sartre, zeg maar. Ook al lijkt het op het eerste gezicht niet zo, is het toch steeds weer een kwestie van aanpassen anders wordt het filosofie die de tot object gereduceerde mens gebruikt en diens werkelijke wereld te ontdekken.

Het is uiteindelijk toch de werkelijke natuur die altijd de overhand behoudt, voorbestemd om de wetenschap aan haar te onderwerpen. Toch zal de natuur de wetenschap nooit iets opleggen, ze zal haar werkelijkheid zelf moeten ontdekken en in de natuur de laatste toetsteen ontdekken.

Blin
Posts in topic: 3
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 04 mei 2016, 15:45

Ja, reisverhalen zijn ook heel erg stimulerend, helaas ligt mij youtube eruit en kan ik de videootjes niet zien.

Zelf vind ik reizen vreelijk vermoeiend maar als je er een goede organisator bij hebt is het wel te doen. Boeiend om zo'n reis samen te stellen, wat dat betreft heb ik het veel makkelijker, ik hoef alleen maar te ondergaan.
Al dat beslissen, organiseren, voorbereiden en uitvoeren is niets voor mij en hij moet ook nog mijn psychische en fysieke staat in de gaten houden anders komt er sowieso van de reis helemaal niets terecht.

Nee, de reis van excaliboer is er zeker geen van Arke of van Tui. Naast het zwaard kleeft er ook een gevoeligheid aan, zoals Simone de Signoret aan een Sartre, zeg maar. Ook al lijkt het op het eerste gezicht niet zo, is het toch steeds weer een kwestie van aanpassen anders wordt het filosofie die de tot object gereduceerde mens gebruikt en diens werkelijke wereld te ontdekken.

Het is uiteindelijk toch de werkelijke natuur die altijd de overhand behoudt, voorbestemd om de wetenschap aan haar te onderwerpen. Toch zal de natuur de wetenschap nooit iets opleggen, ze zal haar werkelijkheid zelf moeten ontdekken en in de natuur de laatste toetsteen ontdekken.

Leon

Bericht door Leon » 04 mei 2016, 16:31

Het ontbreekt de natuur aan zelfrespect, anders had ze de mens niet gemaakt...

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten