Universum

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Leon

Universum

Bericht door Leon » 14 feb 2016, 18:09

Eureka!

Het universum heeft geen midden, want het is een even aantal (deel + tegendeel)

Tino
Posts in topic: 6
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 14 feb 2016, 20:28

Leon schreef:Eureka!

Het universum heeft geen midden, want het is een even aantal (deel + tegendeel)
Waarom bevind ik mij dan in het midden?
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 14 feb 2016, 20:34

de grootst mogelijke vergissing!

Tino
Posts in topic: 6
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 14 feb 2016, 21:01

Leon schreef:de grootst mogelijke vergissing!
Ben ik dan dolende?

Op mijn voordeur laat ik prijken.

'wacht u, dan dool ik'
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 14 feb 2016, 21:05

U begrijpt mij verkeerd, in het midden is niets, het is het "tussen-de-dingen". Als U Uzelf in het midden waant bent U niets.

Judas
Posts in topic: 1
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2016, 00:41

Bericht door Judas » 14 feb 2016, 22:45

Het midden van het universum bevindt zich hoogst waarschijnlijk in de donkere energie. Als we maar voldoende uitdijen komt ze misschien nog wel aan het licht.

Tino
Posts in topic: 6
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 15 feb 2016, 08:40

Judas schreef:Het midden van het universum bevindt zich hoogst waarschijnlijk in de donkere energie. Als we maar voldoende uitdijen komt ze misschien nog wel aan het licht.
Ja, wie zal het zeggen
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 15 feb 2016, 15:10

Materie zijn delen, en aangezien je delen en tegendelen hebt is dat even, en is er geen midden, want tussen de materie is er niets.

Maar als je het gaat hebben over energie dan is dat misschien wat anders.

Volgens mij heeft energie lading, en is er evenveel positieve als negatieve lading. Dus dat is ook even. Tussen de lading is er wederom niets, en dus geen middenlading.

Geen materie en geen energie in het midden.

Als echter energielading niet discreet zou zijn maar continue, zodat je dus lading van een half kunt hebben, dan wordt het een ander verhaal.

Ik geloof wel dat zoiets geldt voor "spin", geen helen. Ja ten opzichte van beweging kan je een halve beweging hebben en dus het midden van bewegingen.

Tino
Posts in topic: 6
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 15 feb 2016, 17:11

Ik vind het wel een interessant verhaal.
Mag ik ook zeggen materie en antimaterie?
Daartussen is dan niets.

Wat bedoel jij precies met discreet v.s. continue?

Ik dacht, ik neem je schrijven dus serieus, ook aan Aristoteles met zijn midden. Natuurlijk gaat dat heel ergens anders over, maar deugd v.s. ondeugd. Ook dat kan tegen elkaar liggen, er is dan geen midden. het deugd of deugd niet, toch?
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 15 feb 2016, 17:42

Ja jouw gebruik van d/t deugt dus niet:-)

Tino
Posts in topic: 6
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 15 feb 2016, 18:38

Leon schreef:Ja jouw gebruik van d/t deugt dus niet:-)


:greins: En dat voor en schrijver :greins:
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leon

Bericht door Leon » 15 feb 2016, 20:44

Maar het klopt dus feitelijk wel voor materie en energie dat er volgens het Aristotelische oordeel altijd sprake is van een te weinig of te veel.
De oplossing is heen en weer schipperen, bij te weinig iets meer doen, bij te veel iets minder en dit dan eindeloos.

Als dit "proces" gezien wordt als beweging, en we wisten dat bewegingen wel een midden hebben, dan is er sprake van hoogtepunten en dieptepunten.

Tino
Posts in topic: 6
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 15 feb 2016, 22:05

Ja, en dan is het plaatje rond - ook wat stemmingen betreft ;)
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 feb 2016, 03:29

En is het universum geschapen.

Het midden van het universum houdt het midden tussen keuzes in.
Maar zelfs triniair gezien: tussen -1, 0 en 1, valt geen midden aan te wijzen, het is immers een driehoek.
Kubisch gezien ook niet: (0 0), (0 1) (1 0) (1 1).
En, ad ultimo, circulair dus ook niet.

Een populaire voorstelling van het universum is als een 2d projectie op de huid van een (3d) sfeer (ballon), omdat de huid van de sfeer overal raakt, is het dus niet mogelijk te spreken van een midden; eenvoudigweg omdat het midden (binnen het universum) ongekend is.
Vertaal dat naar drie dimensies (een 3d huid op een 4d sfeer) en het is net zo logisch. (Valt het midden van een Klein-fles aan te duiden? Kun je de andere zijde van een Möbiusband aanwijzen?)

Als we over x jaar Voyager 1 weer op ons af zien komen, is bewezen dat het heelal onbegrensd bol is, tot dan toe is het pure speculatie.

Waardoor de conclusie: "Het universum heeft geen midden", precies past naast die, die beweert: "Het midden van het universum is overal".
(Overal en nergens)/2 is nog steeds: "hier".

Waar "hier" is, daar verschillen de meningen nog wel eens over.

Met andere woorden: een voorlopige conclusie zou kunnen leiden tot de uitspraak dat de uitspraken equivalent zijn.
Maar laten we nog even wachten, totdat het experiment met de Voyagers afgerond is, alvorens tot een conclusie te komen en dat het middelpunt van het universum voorlopig: "ergens", is. Akkoord?

(Waar is "hier" dan, kun je je afvragen: Ich wusste nichts von deinen Ufern!)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten