sociaal zijn

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

sociaal zijn

Bericht door tengeltje11 » 24 nov 2015, 20:35

vrijdagavond waren we op een feest en stond ik even te praten met een vriend die veel te veel gedronken had(dan pas zeggen veel mensen wat ze echt denken),en toen begon het.
hij vond mij niet sociaal.
sterker nog,hij was zeker dat mensen die mij niet goed kenden zoiets hadden van 'hunk???' als ze mij leerden kennen.
enkel mensen die mij echt kennen kunnen mij waarderen zei hij.

als ik hem belde,kwam ik altijd direct to the poind,vroeg ik nooit eens eerst hoe het was of zoiets.
ook altijd veel te direct en erop.

nu,pas op,is iemand die ik altijd wel kan apprecieren voor zijn eerlijkheid,en ik vind dat ook totaal niet erg dat hij zoiets zegt,het is gewoon ook zo.

maar wat dan?
(ik bedoel het niet tegenover mezelf,maar over het algemeen nu)

hoe ontstaat een maatstaf naar 'wat is sociaal zijn'?
wie valt onder sociaal?iemand die anderen naar de mond praat,mooi meespreekt,ja knikt,lacht en weer verder gaat?

zo hoor je je te gedragen om 'sociaal' te zijn en in de groep te liggen toch?
dat vinden mensen leuk.

vooral geen confronterende antwoorden geven,niet anders doen dan de rest,geen moeilijke vragen stellen en vooral niet laten blijken dat je het totaal oneens bent met wat ze aan het vertellen zijn.
veel knikken,lachen en hop,naar de volgende.

zo gaat het toch in groepen waar ik in voorbij kom.

en neen,dan kan ik echt niet sociaal zijn,want ik kan mezelf met de beste moeite van de wereld er niet toe aanzetten om daaraan mee te doen.

maar het is echt de wereld.

persoon A en B zie ik vrolijk praten en enkele minuten later komt persoon A naast me zitten en zijn beklag doen over B.
niet te vatten toch??

jeetje zeg...sociaal zijn....ik zou er nachtmerries over krijgen mocht ik het zijn denk ik.....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 24 nov 2015, 23:40

persoonlijk hou ik van kort zakelijk communiceren, ik heb geleerd dat er mensen zijn die een andere voorkeur hebben qua communiceren. Zo zou je hebben het communicatietype:

-eindeloos details behandelen
-op emotionele uitwisseling gerichte communicatie (praatjes over het weer)
-joviale en uitbundige en lichamelijke communicatie

naast dus -kort zakelijk

ik denk dat de praatjes over het weer vooral als sociaal mogen gelden, waar dus niet vergeten moet worden dat het gaat om emotionele uitwisselingen

Het gaat er om dat je steeds weer mensen met een andere voorkeur tegen komt en daar het best van moet maken. Je aanpassen aan de communicatiestijl van de ander (ook al zit die in de allergie) is de enige manier om met sommige mensen te communiceren, omdat vaak geen inzicht bestaat in andere vormen van communiceren van anderen.

Zo had ik een probleem met een collega die niet reageerde op mijn kort zakelijke mededelingen, pas toen ik joviaal, uitbundig deed met veel armbewegingen kon ik contact krijgen, en dan niet door alsnog de vraag om wat te doen te stellen, maar om goodwil te kweken zodat hij uit zichzelf iets voor mij ging doen.

Tsja. Meestal heb je leidinggevenden nodig met overzicht die al die communicatiestijlen hanteren om samenwerking mgelijk te maken. Mijn idee is om leidinggevenden overbodig te maken.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 nov 2015, 01:02

Mijn idee is om leidinggevenden overbodig te maken.
jeetje zeg...sociaal zijn....ik zou er nachtmerries over krijgen mocht ik het zijn denk ik....
Ik zou jullie wel eens willen observeren op een feestje.

Oh nee, dat kan niet, dan ben je de enge gluurder, die beter mee kan doen of weggaan.

...

Hoe dan ook, Freud smult mee.
Weet alles en iedereen in zijn hokjes te passen.
Welke? Moet je Freud lezen.

"Alleen zijn naam betekent al vreugde!"
Volgens sommigen.


"Tot zover dit rapport, memeticae uit."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 nov 2015, 16:26

Om te proberen iets heftigs te plaatsen.

Bij voorbaat, Tengeltje, zeg ik dat ik met je meevoel.
Al gaat dat bij mij meer over het verleden.

Het heftige is dat het alledaagse een hel is.

Mooi om daar in mee te nemen is: Dat dat niet alleen voor jezelf geldt, maar ook voor die anderen.

Dat is het tragische van de zaak.:

Te positief geformuleerd zijn de meeste mensen van goede wil (altijd leuk in deze periode van het jaar, waarbij het weer tegen kerstmis loopt).

Het tragische zit er in dat al die goed bedoelingen spaak lopen.
En dan met al die onbewuste dingen die een rol spelen.

Heftig geformuleerd zou ik het zo uitdrukken:

Of het wordt een heftige ruzie met kerstmis, of iets van verzoening.

Als je alles optelt met in gedachten wat mensen eigenlijk zouden willen, dan wordt het een zee van euforie.

Maar pas op!

Naast elke kathedraal die gebouwd wordt, bouwt de duivel een kapelletje.

Met meer bezoek.

....

Ze zeggen dat Jezus alle zonden op zich nam.
Maar ik denk dat de duivel dat op zijn schouders neemt.

Hij lijkt me toch wel een rationeel type, dat rationeel redeneert.


Een zogenaamd iemand die de realiteit erkent.

Wie zou daar bezwaar tegen kunnen maken?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 nov 2015, 16:31

Voorzichtig zeg ik dat enige dwaasheid geen kwaad kan.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 25 nov 2015, 20:42

maar met wat heeft dat te maken?

is 'sociaal zijn' dan gelijk aan niet voor jezelf kunnen kiezen?
want uiteindelijk is het dat toch wat je dan hoort te doen?niet zeggen wat je denkt,niet tegen iemand ingaan,ook al volg je niet,vrolijk knikken,ook al vind je het een totaal zinloos vertelsel die alleen je tijd verprutst als je ernaa luistert.

soms vraag ik me af wie dan abnormaal is.het gros van de mensen of ik.

ik kan bv niet luisteren naar iemand die verteld bij een toevallige ontmoeting 'dat hij bv naar de tandarts ging,nog een slapende mond heeft,....'
echt,dat interesseert me niet en ik heb ook totaal geen nood aan zoiets te aanhoren.
ik vraag me altijd af of dat ooit iemand echt kan interesseren?
ben ik de enige die daar niet wil/kan naar luisteren?of doen de anderen dan alsof ze wel interesse hebben?

dan is 'sociaal zijn' toch een illusie?
een grote leugen?
Wie zou daar bezwaar tegen kunnen maken?
volgens mij het gros van de mensen?
ik denk dat een oorzaak van bovenstaande is dat veel mensen hun leven enkel bestaat uit bv een tandartsbezoek,de 'avonturen' van de kinderen,....

dus als je dan dat doorprikt blijft er niets meer over....willen ze niet hoor!
Oh nee, dat kan niet, dan ben je de enge gluurder, die beter mee kan doen of weggaan.
wat is gluren natuurlijk.
me al meermaals moeten inhouden om een vent geen mep in zijn gezicht te geven omdat hij letterlijk in mijn decolté zit te staren terwijl we aan het praten zijn!denken dan waarschijnlijk dat ik het niet doorheb ofzo,kan toch niet anders?

das gluren.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 nov 2015, 16:32

Ik probeer het een beetje te ontdoen van emotionele zaken door het te benoemen als 'sociale druk'.

Doe ik drie puntjes:
...

Neem ik een gedachtesprong, wat uitmondt in een vraag:

Wat wil je nou precies, Tengeltje?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 30 nov 2015, 00:24

Nee ... Hier ga ik niet tussenin zitten ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 01 dec 2015, 22:11

wat wil ik?

geen idee....niet sociaal zijn dan?

maar blijk ik al te zijn....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 dec 2015, 16:53

tengeltje11 schreef:wat wil ik?

geen idee....niet sociaal zijn dan?

maar blijk ik al te zijn....
Dat snap ik wel.

Maar uitdagend zeg ik dan de volgende vraag:

Wil je dan andere mensen je probleem oplossen?

(Ik heb de neiging om dat zo maar te doen.
Verdomme!)

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 02 dec 2015, 22:29

op het moment zelf had ik zoiets van 'alle,serieus?heb ik dan een probleem met 'sociaal zijn'?'

maar nu zie ik er totaal geen probleem meer in hoor.

sterker nog,volgens mij hebben de mensen die hele dagen standaard vragen 'en?hoe is het?',maar zich geen moer interesseren in het antwoord en allesinds geen 'slecht' willen horen(want dan ben je pas vertrokken) pas een probleem.

al zullen zij het omgekeerd zien,dus wie heeft het hier dan weer bij het juiste eind?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 02 dec 2015, 22:35

ik vond vooral de suggestie van yopi sterk dat je zelf verantwoordelijk bent om problemen op te lossen.

in jouw antwoord zie ik nu nog niet hoe je nu jouw verantwoordelijkheid neemt, anders dan een soort van gedachtensprong: zij hebben een probleem, ik niet....

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 02 dec 2015, 22:37

moet ik daar dan verantwoordelijkheid in nemen?
want ik zie er geen probleem in.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 02 dec 2015, 22:45

ik snap niet goed hoe iets dat eerst een probleem was, dat nu ineens niet meer is, wat is er dan precies gebeurd? Is dat iets van een verantwoordelijke keuze geweest?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten