Positieve mensen = positief gevolg . Foute conclusie.

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
thijmen111
Posts in topic: 6
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Positieve mensen = positief gevolg . Foute conclusie.

Bericht door thijmen111 » 29 sep 2015, 15:14

Het gaat niet om begrip of onbegrip.
Het heeft helemaaal geen zin om in termen van begrip of onbegrip te denken.
Tenzij je je niet begrepen voelt dan kan je de schuld geven aan het onbegrip van anderen.
dat neem ik anderen niet kwalijk want dat wijst erop dat ik een bijzondere persoon ben.

het feit dat mensen het proberen ergert mij vaak. ik zeg ook regelmatig je begrijpt het of je begrijpt het niet. veel mensen vinden dat arrogant maar het is veel arroganter om zoveel tijd de eisen van mij terwijl hoe vaak ik het ook uitleg ze de kern en essentie toch niet zullen begrijpen. (het is me ook nog nooit gelukt om het goed uit te leggen, pas op het moment dat je met de persoon die het wel snapt in contact komt zullen er zich speciale omgangsvormen gaan vormen en nemen de 2 personen bepaalde houdingen aan die je er direct van overtuigen dat deze persoon het wel snapt.


In zo'n gesprek valt mij op dat er mensen zitten die een soort protocol volgen.
Alles gestructureerd en geplanned precies zoals het bij andere soortgelijken gesprekken gaat.
Veel mensen zijn bezig met hun werk in plaats van bezig zijn met het helpen van een persoon.
Sabina en ellen bijvoorbeeld waren puur bezig met hun werk en stonden niet open voor het persoonlijke gesprek.
het persoonlijke gesprek vind ik het allerbelangrijkste en bovendien makkelijk inzetbare tactiek om erachter te komen wat er nodig is. maar het sociale aspect nam de overhand en de filosofie raakte op de achtergrond.

Ik zie in iedereen iets positiefs , zelfs sabina is positief. maar dat wil niet zeggen dat ik daardoor in een situatie kom die voor mij het beste uitpakt. integendeel, als ik er zelf geen moeite voor doe zou ik gek worden van ongeduld met deze onbekwame binnen de kaders denkenden mensen.

Spiritualiteit , filosofie, psychologie. Dit zijn alle 3 termen en houdingen waarmee ik allemaal prima uit de voeten kan maar als het gesprek wordt gebaseerd op : socialiteit en normen en waarden dan kan ik hiermee niet uit de voeten. écht praktisch zijn deze mensen niet . het is een machine die maar voor 40% werkt en als ik niet zo helder was geweest als dat ik daar was was deze motor nooit op 100% gaan draaien. en nog steeds sta ik er alleen voor vanwege al die mensen die pogen het te begrijpen maar als ze op iets engs of ongewoons stuiten terugdeinzen alsof er een hongerige beer tegenover hun staat. Deze mensen zijn niet in staat om optimaal te denken. En ook niet om optimaal te handelen.

thijmen111
Posts in topic: 6
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 29 sep 2015, 17:43

“Don't explain your philosophy. Embody it.”
― Epictetus

als mensen een filosofie hebben, dan hebben ze dus een lichaam.
hebben mensen geen filosofie, dan zijn ze lichaamloos.
slechts een ziel die huist in het lichaam van vlees en bloed zonder enig aandenken wanneer hun leven afgelopen is.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 06 okt 2015, 08:26

“Don't explain your philosophy. Embody it.”
― Epictetus
HM
wikipedia lemma: Epictetus schreef:Zelf heeft Epictetus niets geschreven
Ik vond het al zo verwonderlijk dat hij modern Engels zou kunnen kennen. Ik ben best benieuwd naar wat er in de verhalingen en vertalingen verloren is gegaan/bij is gekomen, zodat deze uitspraak aan hem toegeschreven kan worden.

Ik denk namelijk dat hij iets anders bedoelde.
Epictetus geloofde dat alle externe gebeurtenissen door het lot worden bepaald en mensen daar dus geen invloed op hebben; we zouden alles wat gebeurt kalm en nuchter moeten accepteren
Min of meer de filosofie van een slavenhond.

Niet dat dat per se slecht is, oh nee, voel je niet aangevallen zeg.
Maar slavernij is wel slecht.
Dat is ook een moraal.
Embody it.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 07 okt 2015, 09:45

Hoi Thijmen,

Je filsofie uitleggen, met welk doel zou je dat willen doen dan? Denk je dan aan geestelijke verbetering van een ander of heb je uiteindelijk iets lichamelijks op het oog. Het is jammer dat ik het zeggen moet maar hier ben ik je even kwijt.

Zou de kwaliteit van de samenleving verbeteren als we Epictetus bestuderen? Misschien wel, we hebben het nooit willen uitproberen op een enkeling na. De zorgen van het dagelijkse leven zijn al groot genoeg. Stel je woont in Oranje en wordt overspoeld met islamitisch georiënteerd gedachtengoed waar blijf je dan met je Epictetus. Je kunt in je schulp trekken en je laten overspoelen, je kunt het van je af laten glijden tot ze het hekje openen van je tuinpa want achter elke filosofisch gedachtengoed, al dan niet gedeeld, zit uiteindelijk wel weer ergens een lijf met leden.

En dan belt er plots weer een potige maatschappelijk werkster aan met haar theorieën over hoe je je kinderen op moet voeden. Dat je je kind helemaal moet afbreken om daarna opnieuw te kunnen beginnen, een moraal wezen op te bouwen. Tja de psychiater vindt het een onzinnig idee maar de potige maatschappelijk werkster is lichamelijk veel sterker. Het is een kiezen tussen de molens door, je kunt je ook in laten metselen maar welke boeken en theorieen neem je dan mee.

Het lezen brengt überhaupt al genoeg problemen met zich mee, filosofische theorieën heb je nog enigszins naar eigen keuze, lichaam en geest, maar als je het rapport kunt lezen dat een psychiater over je schrijft dan is er ineens geen keuze meer, enkel nog een dwangbuis.

Van een schoolpsycholoog moest ik eens een boom tekenen, er was psychologisch geen speld tussen te krijgen dus probeerde ze me een mens te laten tekenen want ergens moest haar theorie toch kloppen dat mensen in potentie geestelijk labiele patiënten zijn. Ik weigerde maar weigeren is er echt niet bij als je een kind bent. En zo tekende ik een vrouw met krullen want ik teken altijd alles rond, dat schijnt ook al weer veel over mij te zeggen. Het was weer niet goed, er moest een piemel aan en voor ik er erg in had was ik vroeger seksueel misbruikt en als mijn vader niet zo sterk was geweest was ik ongetwijfeld ergens opgenomen ver van huis.

Zo gaan die dingen ook, Thijmen, dus ik begrijp niet dat jij je zonodig druk zit te maken over een enkel zinnetje van ene Epictetus of who ever :wall:

Het woord kinderbescherming mag dan sympathiek klinken maar meestal houdt het een ordinaire vorm van machtsmisbruik in alleen omdat iemand er een modieus theorietje op nahoudt. Sociale werkers schrijven in hun sociale werkplaatsen rapporten waarin diagnoses staan waar ze nimmer voor hebben doorgeleerd. Mocht je het rapport te lezen krijgen omdat je het op slinkse wijze heb weten te bemachtigen want dat is natuurlijk niet echt de bedoeling dat de gestoorde het zelf gaat lezen, dan belandt zo'n rapportje bij de rechter en die vreet die rapportjes als zoete koek met als gevolg dat die er weer zijn eigen theoretisch sausje overheen gooit, en protesteren heeft geen enkele zin want Epictetus heeft altijd gelijk. Vervolgens duurt de zaak dan weer zo lang dat niemand meer enig idee heeft waar het in hemelsnaam allemaal overging, te weten een schoolpsychologe die een kind onder dwang een tekening laat maken. Maar dat maakt verder niet uit, zaken zijn er om afgehandeld te worden. Hamer!

Embody Epicteus, lamenielagguh :wall:

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 07 okt 2015, 09:46

Hoi Thijmen,

Je filsofie uitleggen, met welk doel zou je dat willen doen dan? Denk je dan aan geestelijke verbetering van een ander of heb je uiteindelijk iets lichamelijks op het oog. Het is jammer dat ik het zeggen moet maar hier ben ik je even kwijt.

Zou de kwaliteit van de samenleving verbeteren als we Epictetus bestuderen? Misschien wel, we hebben het nooit willen uitproberen op een enkeling na. De zorgen van het dagelijkse leven zijn al groot genoeg. Stel je woont in Oranje en wordt overspoeld met islamitisch georiënteerd gedachtengoed waar blijf je dan met je Epictetus. Je kunt in je schulp trekken en je laten overspoelen, je kunt het van je af laten glijden tot ze het hekje openen van je tuinpa want achter elke filosofisch gedachtengoed, al dan niet gedeeld, zit uiteindelijk wel weer ergens een lijf met leden.

En dan belt er plots weer een potige maatschappelijk werkster aan met haar theorieën over hoe je je kinderen op moet voeden. Dat je je kind helemaal moet afbreken om daarna opnieuw te kunnen beginnen, een moraal wezen op te bouwen. Tja de psychiater vindt het een onzinnig idee maar de potige maatschappelijk werkster is lichamelijk veel sterker. Het is een kiezen tussen de molens door, je kunt je ook in laten metselen maar welke boeken en theorieen neem je dan mee.

Het lezen brengt überhaupt al genoeg problemen met zich mee, filosofische theorieën heb je nog enigszins naar eigen keuze, lichaam en geest, maar als je het rapport kunt lezen dat een psychiater over je schrijft dan is er ineens geen keuze meer, enkel nog een dwangbuis.

Van een schoolpsycholoog moest ik eens een boom tekenen, er was psychologisch geen speld tussen te krijgen dus probeerde ze me een mens te laten tekenen want ergens moest haar theorie toch kloppen dat mensen in potentie geestelijk labiele patiënten zijn. Ik weigerde maar weigeren is er echt niet bij als je een kind bent. En zo tekende ik een vrouw met krullen want ik teken altijd alles rond, dat schijnt ook al weer veel over mij te zeggen. Het was weer niet goed, er moest een piemel aan en voor ik er erg in had was ik vroeger seksueel misbruikt en als mijn vader niet zo sterk was geweest was ik ongetwijfeld ergens opgenomen ver van huis.

Zo gaan die dingen ook, Thijmen, dus ik begrijp niet dat jij je zonodig druk zit te maken over een enkel zinnetje van ene Epictetus of who ever :wall:

Het woord kinderbescherming mag dan sympathiek klinken maar meestal houdt het een ordinaire vorm van machtsmisbruik in alleen omdat iemand er een modieus theorietje op nahoudt. Sociale werkers schrijven in hun sociale werkplaatsen rapporten waarin diagnoses staan waar ze nimmer voor hebben doorgeleerd. Mocht je het rapport te lezen krijgen omdat je het op slinkse wijze heb weten te bemachtigen want dat is natuurlijk niet echt de bedoeling dat de gestoorde het zelf gaat lezen, dan belandt zo'n rapportje bij de rechter en die vreet die rapportjes als zoete koek met als gevolg dat die er weer zijn eigen theoretisch sausje overheen gooit, en protesteren heeft geen enkele zin want Epictetus heeft altijd gelijk. Vervolgens duurt de zaak dan weer zo lang dat niemand meer enig idee heeft waar het in hemelsnaam allemaal overging, te weten een schoolpsychologe die een kind onder dwang een tekening laat maken. Maar dat maakt verder niet uit, zaken zijn er om afgehandeld te worden. Hamer!

Embody Epicteus, lamenielagguh :wall:

thijmen111
Posts in topic: 6
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 07 okt 2015, 16:32

druk maken is een groot woord
ik maak mij nooit zo snel druk
je verhaal is imponerend
en het is zeldzaam als ik door iemand anders geimponeerd wordt dan mijzelf.
maar vooral een mooie schrijfstijl
check mijn quote even bij de citatenlijst
wellicht geeft dat je wat meer duidelijkheid over mijn huidige beweegredenen.

al met al
goodjob sir
nice story :cool:

Alles heeft betrekking op de quote die ik net geschreven heb.
Het uidragen van chaos wordt een filosofie
net zoals het creëren van zin in onzin
het bezig zijn met bezig zijn
waar we allemaal zo goed in zijn.
je kan de chaos uitleggen of uitdragen.
mijn persoonlijke voorkeur ligt nu in het uitdragen
maar dat kan ook zijn omdat ik niet beter weet.
wellicht is het embodyen van iets een illusioneel obstacel
wat ervoor zorgt dat de chaos de boventoon gaat voeren
maar het interesseert mij niet
ik kamp al maanden met kwelling door de simpelheid van dingen.
dus oordeel over me wat je wil maar ik neem gewoon niet genoegen met een klein beetje chaos, de chaos moet extreem worden, als een stierbereider die zijn stier bedwingt.

dank voor het lezen.
groetjes
thijmen

thijmen111
Posts in topic: 6
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 07 okt 2015, 17:33

wellicht past de dichtvorm beter bij mij.

Leon

Bericht door Leon » 07 okt 2015, 18:32

opener of dichter?

onder druk? excuses!

memeticae is non-dualist, geen chaos-orde tegenstellingen, maar mogelijk heb je van non-dualisten twee soorten, de ordelijke en de chaotische...

thijmen111
Posts in topic: 6
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 07 okt 2015, 20:43

non dualisten hebben ook speelruimte.
tussentijdse stoppen tussen de gebeurtenissen in.
tenzij je boeddhistisch bent is alles inderdaad 1.
maar wat doe jij tussen de ontwikkeling van je leven in.
je voorbereiden op de volgende gebeurtenis, of relaxed boeken lezen.
of je totaal nergens mee bezig houden en gewoon je ding doen.
en dan is het de vraag wie uiteindelijk beter af zijn.
wat kan je het beste in deze tussentijdse stoppen doen.


wederom een zinloze gedachte van mij.
maar het hoort er allemaal bij
alle zinloze gedachten en alle inzichten alles als geheel.
want wat op het 1ne moment nutteloos lijkt kan van de 1 op de andere seconde veranderen in een situatie van levensbelang.

de verandering van de loop des levens is dan ook zeer fascinerend om te volgen bij anderen. maar bij jezelf ben je vaak een stuk huiveriger. je kan stoicijns zijn zonder je een slaaf van de natuur te voelen. je kan het zelfs als eervol ervaren en er vol trots mee omgaan.

non dualisten hebben toch ook iets weg van stoicijnen of heb ik dat nou helemaal verkeerd?

thijmen111
Posts in topic: 6
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2015, 22:22
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 07 okt 2015, 21:20

ik ben zo'n persoon die zich afvraagt of hij zinloos is wanneer hij alleen maar onzinnige dingen zegt maar tegelijkertijd ook beseft dat er mensen bestaan die denken dat ze zinnig zijn door zinnige dingen te zeggen.

maar ach wat is zinnig.
op een vredige manier kennis vergaren en op een eervolle manier je verleden beleven. Op zo'n moment dat wijsheid zegeviert en je zeker weet dat je niet beter had kunnen handelen omdat je eigen geluk en dat van anderen op 1 lijn gezet werd.

is iemand zinnig wanneer hij zinnige dingen zegt?
komen er meer zinnige woorden uit iemands brein als hij beseft dat hij zinnige dingen zegt?

deze post is vooral geplaatst naar aanleiding van de quote van marcus aurelius in zijn boek overpeinzingen. Besef dat jou leven van korte duur is.

Zoveel te doen in zo weinig tijd. In eerdere posts heb ik gepraat over tussentijdse bezigheden. tussen het leven door om het zo maar te zeggen. Door in beweging te komen zet je het leven mooi in gang, en wat je tussendoor doet dat is je eigen keus.

Ik vind het prettig om zo te leven. met deze overtuigingen. en het besef dat ik een kort leven heb. dit geeft mij veel te doen in weinig tijd. en een druk man heeft zelden tijd om ongelukkig te zijn.

Leon

Bericht door Leon » 07 okt 2015, 22:13

zin-onzin = dualisme
bij het bewaren van symmetrie, ben je asymmetrisch bezig.
Maar goed wie niet...

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 08 okt 2015, 00:11

lieve Thijmen,

je zou het geheel ook eens in een meer kosmische context kunnen plaatsen dat wil nog wel eens helpen.

Niemand heeft de illusie een bevredigende definitie van leven te geven maar in een kosmische context zou het chaos kunnen zijn.

Zo zit ik hier in een grijs vakje en niet in twee en biologische evolutie en menselijke geschiedenis zijn minder moeilijk uit elkaar te houden dan je misschien denkt. Kwestie van kosmologische context.

De gemeenschappelijke dynamiek van eenheid in dimensie doet de rest, helemaal gratis en voor fiets. Ken je de geest van de tweede hoofdwet? Fout, helemaal fout, ik had nl helemaal nog geen context gegeven. No context, no law!

Wat is de overeenkomst tussen nieren en blad, tussen maag en stengel. Juist, ik denk dat je hem nu wel vat. Alles is eenvoud als je haar maar in de juiste context plaatst. Hoeveel energie past er in cultuur? Wat is het minmum aan organismen om van een maatschappij te spreken? Juist! Heb je 'm?

Zolang je maar geen antwoord geeft, blijft alles mogelijk. Nee, dat is geen wet anders zou je niet anders kunnen dan hem te overtreden.

Wat waren de functies van genen in de oersoep? Kan intelligentie een een-dimensionale eigenschap hebben? Allemaal eenvoud in de chaos, zolang je maar geen antwoord geeft. Ssst, niet verder vertellen, conspiracy...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 okt 2015, 00:55

non dualisten hebben ook speelruimte.
Waarin dan?

Volgens een non-dualistist valt alles te benaderen.
Zonder speelruimte.

Die is niet nodig namelijk: Alle ruimte is speels.

Maar "wij" begrijpen het concept "fuzzy logic" dat uit dualisme geboren is, het best.
Bedoel je dat soms, met je "speelruimte"?

Hier, binnen "ons" denken, stel je nog steeds niets meer dan een vlak voor.

HM

Tom Poes, verzin een list!

Het lijkt er meer op, alsof je jezelf speelruimte geeft. Of toestaat. Binnen een dualistische gedachte.

Niet dat daar iets mis mee is! Oh Nee! Laat mij de laatste zijn dat te beweren.

Wij juichen het juist toe.

Niet bang worden nu he ...

Ook al lijkt het sektarisch geloof.

We handelen er niet naar.

Is ook niet nodig.

Want: overbodig.

Alles is niets en niets is alles.
Helaas zonder overkoepelend bewijs.

Geloof dat maar eens.

En vraag je dan eens af hoe belangrijk je gedachten voor je zijn.

Handel je uit ratio of uit empathie, of gewoon zoals het sociaal van je verwacht wordt?

Waar stamt dat laatste dan uit?

Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

Je lijkt zo zeker van jezelf.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 4
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 08 okt 2015, 11:44

We hebben gewoon teveel tijd om over de verkeerde dingen na te denken. Voor er iemand over vallen wil, met 'we' bedoel ik de condition humaine.

Wat we nodig hebben is een AMBACHT. Hij of zij die een ambacht beoefenen begrijpen waar ze mee bezig zijn. Voor de lezer is dit begrijpelijke taal, ook hij of zij zal het dan begrijpen.

Positieve woorden veranderen niet ineens in goud maar wel in iets van de schrijver/ambachtsman zelf, iets wat te begrijpen valt zoals het te begrijpen valt dat deze mooie leuning zo mooi rond is omdat je dan je handen niet bezeerd bij het traplopen maar toch een houvast hebt. En als de ambachtsman het begrijpt is de kans ook groot dat de gebruiker (lees lezer) het begrijpt.

Zo kan positiviteit een hele klus lijken maar tegelijkertijd kan het gezien worden als een spel, een vreugde zelfs. Waar het om gaat is niet het positieve schrijven zelf maar de vakkundige verklaring van het visioen, de diepe innerlijke denkwijze.

Zo schrijf ik zelf alles wat ik hier op het forrum schrijf eerst voor mezelf in gedachten. Het komt zelfs wel voor dat ik aan het schrijven niet eens toekom, dat overkomt me zelfs regelmatig.

Daarom zijn de vaste gewoontes van een ambachtsman of ambachtsvrouw zo belangrijk. Niet te verdrinken in het diepere maar juist in het oppervlakkige het diepere kenbaar maken op een duidelijke en logische manier, volgens bepaalde methodes.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten