Tijd
Een nuance in dat 'debat' is in ieder geval dat de slaven door de handelaars meestal enkel opgehaald werden in havenplaatsen. Het voorwerk werd gedaan door anderen. Waaronder veel mensen met een zwarte huid.
Aan de andere kant vind ik wel dat de cultuur van het westen de hand in eigen boezem mag steken. Vooral ook omdat nog steeds allerlei vormen bestaan van uitbuiting.
Maar als het om positie kiezen gaat in individuele gevallen of groepen wordt het alweer veel te ingewikkeld om te oordelen.
Ik mijdt in het algemeen de meningen-oorlogen.
Aan de andere kant vind ik wel dat de cultuur van het westen de hand in eigen boezem mag steken. Vooral ook omdat nog steeds allerlei vormen bestaan van uitbuiting.
Maar als het om positie kiezen gaat in individuele gevallen of groepen wordt het alweer veel te ingewikkeld om te oordelen.
Ik mijdt in het algemeen de meningen-oorlogen.
Snap ik wel denk ik. Gewoon voorzichtig zijn of zo.
Bovendien gaat het vaak om identiteitskwesties, waarbij de rancune die Philotuut noemde ook een rol speelt.
Je kunt ook rancune hebben tegen je eigen cultuur die je opgezadeld heeft met van alles en nog wat. In dat geval geldt dat zowel voor de Surinamers als voor de Hollanders.
Bovendien gaat het vaak om identiteitskwesties, waarbij de rancune die Philotuut noemde ook een rol speelt.
Je kunt ook rancune hebben tegen je eigen cultuur die je opgezadeld heeft met van alles en nog wat. In dat geval geldt dat zowel voor de Surinamers als voor de Hollanders.
http://s1379.photobucket.com/user/virgi ... i.jpg.html
<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/CiQvxc_2y7o" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/CiQvxc_2y7o" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Ik weiger om mijn excuses aan te bieden voor iets wat ik niet heb gedaan. Wil je excuses wees dan bij degenen die daadwerkelijk de slavernij in stand hielden en er toe bijdroegen. Niet de slaven zelf natuurlijk (wellicht een overbodige opmerking). Maar dat kan natuurlijk niet want de slavernij is allang afgeschaft. Dus snap ik niet waarom mensen die zelf niet direct aan slavernij zijn onderworpen mensen die verder ook niks met slavernij te maken hebben toch schuldig daaraan achten. Dat is al net zo'n achterhaald iets als dat sommige Nederlanders nu nog steeds een hekel hebben aan Duitsers vanwege WO II. Laat het verleden rusten als de dader (s) niet meer leven of hun straf krijgen.
Ik vind dit ook net als de mensen die tegen zwarte piet zijn, ze kruipen in een slachtofferrol. Maar de vraag of het legitiem is en of er geen andere reden is waarom zij dit doen wordt naar mijn mening niet (volledig) beantwoord.
Maar goed, ik heb de docu niet gezien toch zou ik wel willen weten op welke manier zijn de huidige blanke Nederlanders schuldig zijn aan slavernij ten opzichte van de slaven toen en de onafhankelijke Surinamers nu en wat moeten de blanke Nederlanders doen om onschuldig te zijn.
Ik vind dit ook net als de mensen die tegen zwarte piet zijn, ze kruipen in een slachtofferrol. Maar de vraag of het legitiem is en of er geen andere reden is waarom zij dit doen wordt naar mijn mening niet (volledig) beantwoord.
Maar goed, ik heb de docu niet gezien toch zou ik wel willen weten op welke manier zijn de huidige blanke Nederlanders schuldig zijn aan slavernij ten opzichte van de slaven toen en de onafhankelijke Surinamers nu en wat moeten de blanke Nederlanders doen om onschuldig te zijn.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.
Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.
Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.
Niet zo overbodig, denk ik. Slaven die beloond worden, zijn nog steeds slaven. Ik zie een soort van parallel met de "Inoffizielle Mitarbeiter" van de Stasi.Mtheman schreef: Niet de slaven zelf natuurlijk (wellicht een overbodige opmerking).
Zwart worden (gemaakt).(...) en wat moeten de blanke Nederlanders doen om onschuldig te zijn.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.