Liefde is:
Liefde is:
De Liefde is de hoer van de taal.
Iedereen is er over heen gegaan.
Het woord 'sex' is nog een groter monstrum van de taal.
Er lijkt hier iets aan de hand te zijn dat de liefde tot zijn essentie terugbrengt.
Ach joh .. Liefde is gewoon sex, dat is toch wetenschappelijk bewezen?
Alle vormen van water, dat is toch gewoon H2O?
H2O zijn lenteregens, mist, rivieren, oceanen.
Enzovoort.
Natuurkunige wetten en liefde zijn met elkaar te vergelijken in dat ze beide zich niets aantrekken van de wil en soeverein onbeinvloedbaar zijn voor menselijk ingrijpen.
Iedereen is er over heen gegaan.
Het woord 'sex' is nog een groter monstrum van de taal.
Er lijkt hier iets aan de hand te zijn dat de liefde tot zijn essentie terugbrengt.
Ach joh .. Liefde is gewoon sex, dat is toch wetenschappelijk bewezen?
Alle vormen van water, dat is toch gewoon H2O?
H2O zijn lenteregens, mist, rivieren, oceanen.
Enzovoort.
Natuurkunige wetten en liefde zijn met elkaar te vergelijken in dat ze beide zich niets aantrekken van de wil en soeverein onbeinvloedbaar zijn voor menselijk ingrijpen.
Laatst gewijzigd door yopi op 08 apr 2015, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefde is een relatie die je niet wil aangaan, omdat je ergens een zekerheid hebt dat dat teveel dat je je voorstelt niet kan bestaan in de werkelijkheid.
(Petrarca's sonnettten en zo nog meer ..)
Om mijn gedachtestroom te beperken nog één:
Liefde is de hoer, die je zou willen bevrijden uit haar horigheid en die blijkt je uit te buiten - als je een poging doet - om haar waar te maken.
FF exalteren: Liefde is Diana in het woud, die je straft als je haar naakt gezien hebt.
(Petrarca's sonnettten en zo nog meer ..)
Om mijn gedachtestroom te beperken nog één:
Liefde is de hoer, die je zou willen bevrijden uit haar horigheid en die blijkt je uit te buiten - als je een poging doet - om haar waar te maken.
FF exalteren: Liefde is Diana in het woud, die je straft als je haar naakt gezien hebt.
Nou nog maar eens een gewetensvraag:
Wat heb je liever?
Getroffen worden door een pijl van Diana, of door zo'n dikbuikje van een Amor met zijn pijl in je hart waardoor je lijden verlengt wordt?
..........
Trouwens in de rol van het begrip 'Liefde', als hoer van de taal, breng ik hier nog maar even naar voren met dit container-begrip: De vrijheid om van een hoge flat te springen, de Bon-Bon-verslaving, het zwembad van Dagobert Duck, het Guus-Geluk gevoel, de Japans en Chinese knipmessen in een restaurant, de zelfmoord-aanslag, Het universum van de Zuivere Wiskunde, het Kannibalisme, de SM, een vliegtuig laten neerstorten na onderzoek op internet, een aggressieve roes waarbij je je debiele kind doodslaat, de extase van de drugs, de beroemdheid, het bezoek aan de kapper om mooi te verschijnen, ...
De litanie van de liefde in al zijn vormen.
Misschien ook de voortplanting, het voortzetten van iets in plaats van niets. Het niets in plaats van iets: Een daad!. Thirty minutes of fame.
Een boek schrijven.
Kortom: Bestaan en dat beseffen. Dat was er toch al. Dus om wille van dat bestaan is alles geoorloofd.
Leve de koeien en de schapen, al zijn ze dan van het vrouwelijke geslacht. Een stiekeme preview op de toekomst is misschien wel zondig of zo iets. Wakker zijn is misschien wel de harmonie verstoren.
Maar waarom zouden we ons daar druk over maken?
........
Na overleg met mijn vrouwtje en in de nabije toekomst van ons aankomend ritueel hebben we toch maar besloten om een patatje kapsalon te kopen en weg te gooien. Zo dat dat toch wat meer betekenis zou krijgen. Tenslotte kan je de toekomst niet voorspellen en ben je toch beter in harmonie met de natuur als je net als haar doet: Verspillen.
Maar dat valt niet mee. Wij hebben het ook moeilijk.
Wat heb je liever?
Getroffen worden door een pijl van Diana, of door zo'n dikbuikje van een Amor met zijn pijl in je hart waardoor je lijden verlengt wordt?
..........
Trouwens in de rol van het begrip 'Liefde', als hoer van de taal, breng ik hier nog maar even naar voren met dit container-begrip: De vrijheid om van een hoge flat te springen, de Bon-Bon-verslaving, het zwembad van Dagobert Duck, het Guus-Geluk gevoel, de Japans en Chinese knipmessen in een restaurant, de zelfmoord-aanslag, Het universum van de Zuivere Wiskunde, het Kannibalisme, de SM, een vliegtuig laten neerstorten na onderzoek op internet, een aggressieve roes waarbij je je debiele kind doodslaat, de extase van de drugs, de beroemdheid, het bezoek aan de kapper om mooi te verschijnen, ...
De litanie van de liefde in al zijn vormen.
Misschien ook de voortplanting, het voortzetten van iets in plaats van niets. Het niets in plaats van iets: Een daad!. Thirty minutes of fame.
Een boek schrijven.
Kortom: Bestaan en dat beseffen. Dat was er toch al. Dus om wille van dat bestaan is alles geoorloofd.
Leve de koeien en de schapen, al zijn ze dan van het vrouwelijke geslacht. Een stiekeme preview op de toekomst is misschien wel zondig of zo iets. Wakker zijn is misschien wel de harmonie verstoren.
Maar waarom zouden we ons daar druk over maken?
........
Na overleg met mijn vrouwtje en in de nabije toekomst van ons aankomend ritueel hebben we toch maar besloten om een patatje kapsalon te kopen en weg te gooien. Zo dat dat toch wat meer betekenis zou krijgen. Tenslotte kan je de toekomst niet voorspellen en ben je toch beter in harmonie met de natuur als je net als haar doet: Verspillen.
Maar dat valt niet mee. Wij hebben het ook moeilijk.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
Ik moet denken aan: "God is liefde"
De uitspraak moet gelden als overtuigend dat God bestaat en het beste met je voorheeft.
Op zich denk ik dat "het beste voorhebben" met iets of iemand mag gelden als liefde, maar wat is goed, beter, best...?
Hoogst dramatisch is het verkeerde pad opgaan uit liefde, zoals in Starwars. Ten einde zijn liefde van de voorziene dood te redden begeeft de hoofdpersoon zich op het slechte pad, omdat dit hem de macht belooft zijn liefde te kunnen redden. Het is juist het slechte pad dat zijn liefde de lust tot leven doet verliezen en uiteindelijk doet sterven.
Ik heb vele malen gedacht dat ik niet goed genoeg was voor mijn vrouw, dat het beter zou zijn als ik haar haar vrijheid teruggaf en mijn slechte invloed op haar leven zou beeindigen. Vreemd genoeg is dat nu juist weer een teken van liefde waardoor het niet waar is wat ik denk. Niet helemaal in ieder geval.
Het beste voorhebben met iemand en dan de uiterste consequentie trekken dat je uit de buurt moet blijven of zelfs uit iemands leven moet verdwijnen. Als je nooit de uiterste consequentie wilt nemen, mankeert er iets aan de liefde. Je moet het in ieder geval willen overdenken.
De uitspraak moet gelden als overtuigend dat God bestaat en het beste met je voorheeft.
Op zich denk ik dat "het beste voorhebben" met iets of iemand mag gelden als liefde, maar wat is goed, beter, best...?
Hoogst dramatisch is het verkeerde pad opgaan uit liefde, zoals in Starwars. Ten einde zijn liefde van de voorziene dood te redden begeeft de hoofdpersoon zich op het slechte pad, omdat dit hem de macht belooft zijn liefde te kunnen redden. Het is juist het slechte pad dat zijn liefde de lust tot leven doet verliezen en uiteindelijk doet sterven.
Ik heb vele malen gedacht dat ik niet goed genoeg was voor mijn vrouw, dat het beter zou zijn als ik haar haar vrijheid teruggaf en mijn slechte invloed op haar leven zou beeindigen. Vreemd genoeg is dat nu juist weer een teken van liefde waardoor het niet waar is wat ik denk. Niet helemaal in ieder geval.
Het beste voorhebben met iemand en dan de uiterste consequentie trekken dat je uit de buurt moet blijven of zelfs uit iemands leven moet verdwijnen. Als je nooit de uiterste consequentie wilt nemen, mankeert er iets aan de liefde. Je moet het in ieder geval willen overdenken.
Is hier nu sprake van liefde of seks?
Als het de bedoeling is dat ik hier mijn gevoelens over liefde prijsgeef dan wil ik daar wel het volgende over kwijt:
Vanmiddag had ik het nog. Ik liep over de boulevard , de gevoelens van zee en wind en zout op mijn lippen vervulden mij met grote hartstocht.
Om wat af te koelen ben ik even een strandtent in geweest. Ik was op slag verliefd. Authentieke kurkenbollen en dobbers aan het plafond. En op de muur zaten zeesterren en gedroogde vis geplakt. Op de tafeltjes lagen schelpen om tegen je oor te houden.
Aanvankelijk wilde ik een glaasje spa maar voor ik er erg in had zei ik: doe mij maar rode wijn. Stom, want dat verergerd het effect juist en het was al behoorlijk heet met me gesteld, ik ben ook van nature al een gevoelig man.
Toen ik het glas in mijn hand had, voelde ik haar gladde ronding, mijn lippen zogen zich aan de rand, mijn tong smachtend op zoek naar smaak.
Ja, dat is ware liefde voor mij.
Als het de bedoeling is dat ik hier mijn gevoelens over liefde prijsgeef dan wil ik daar wel het volgende over kwijt:
Vanmiddag had ik het nog. Ik liep over de boulevard , de gevoelens van zee en wind en zout op mijn lippen vervulden mij met grote hartstocht.
Om wat af te koelen ben ik even een strandtent in geweest. Ik was op slag verliefd. Authentieke kurkenbollen en dobbers aan het plafond. En op de muur zaten zeesterren en gedroogde vis geplakt. Op de tafeltjes lagen schelpen om tegen je oor te houden.
Aanvankelijk wilde ik een glaasje spa maar voor ik er erg in had zei ik: doe mij maar rode wijn. Stom, want dat verergerd het effect juist en het was al behoorlijk heet met me gesteld, ik ben ook van nature al een gevoelig man.
Toen ik het glas in mijn hand had, voelde ik haar gladde ronding, mijn lippen zogen zich aan de rand, mijn tong smachtend op zoek naar smaak.
Ja, dat is ware liefde voor mij.
- ManeoPugno
- Posts in topic: 10
- Contacteer:
Liefde.. Met mijn karige aantal levensjaren heb ik dusver enkel van wat banale flarden genoten. (Ik praat over liefde jegens een partner.)
Misschien zoeken wij teveel betekenis in de extase van liefde. Het zou aan de andere hand te mooi/simpel zijn het af te schilderen als de biologische 'seksdrive'.
Want dieren over het algemeen, beleven (geen feitelijk bewijs, maar erg geloofwaardige theorieën) geen genot aan seks; wat drijft hun dan om voort te planten, hen hun partner te beschermen? Liefde? Mogelijk.
Het is nu eenmaal (ik neem aan) per toeval dat wij genot verwerven uit de daad. Dit zou simpele escapades verklaren, waarbij de partner geen invloed op het leven van de hoofdpersoon zal hebben buiten misschien de volgende ochtend.
Toch kan ik gerust stellen dat liefde verblindt. Secundaire behoeftes worden overschaduwd door de wijde greep van dit fenomeen.
Ik vind het zelf een troostende gedachte dat er meer is dan mijn simpele theorie. Misschien heb ik onwerkelijke verwachtingen.
Misschien zoeken wij teveel betekenis in de extase van liefde. Het zou aan de andere hand te mooi/simpel zijn het af te schilderen als de biologische 'seksdrive'.
Want dieren over het algemeen, beleven (geen feitelijk bewijs, maar erg geloofwaardige theorieën) geen genot aan seks; wat drijft hun dan om voort te planten, hen hun partner te beschermen? Liefde? Mogelijk.
Het is nu eenmaal (ik neem aan) per toeval dat wij genot verwerven uit de daad. Dit zou simpele escapades verklaren, waarbij de partner geen invloed op het leven van de hoofdpersoon zal hebben buiten misschien de volgende ochtend.
Toch kan ik gerust stellen dat liefde verblindt. Secundaire behoeftes worden overschaduwd door de wijde greep van dit fenomeen.
Ik denk dat vele zullen vallen voor het dikbuikje, mits er hoop is. Hoop dat alles op zijn pootjes terechtkomt. Liefde verblindt. Zij die daardoorheen kunnen zien en voor de pijl van Diana kiezen mogen geprezen worden.yopi schreef:Wat heb je liever?
Ik vind het zelf een troostende gedachte dat er meer is dan mijn simpele theorie. Misschien heb ik onwerkelijke verwachtingen.
Desillusie stelt nooit teleur
Liefde is drugs.
De eerste keer (liefhebben) is het lekker, bedwelmend.
Maar de roes verdwijnt. Wat er dan over blijft is, als je het herkent, echte liefde.
Die moet je niet zomaar weggooien, anders blijf je maar zuchten, naar echte, onversneden, liefde.
Niemand weet, of kan vermoeden, of je inderdaad die eerste keer, echte, zuivere, liefde proefde.
Er zijn altijd twee mensen bij.
Tenzij je in de spiegel kijkt, natuurlijk. Maar ja, dat is maar halve liefde.
(Wist je dat je spiegelbeeld altijd even groot is? En dat dat de helft is van wat ze spiegelt? Probeer het maar eens, teken met een stuk zeep of zo de omtrek van je hoofd op 10 centimeter afstand, ga nu twee meter van de spiegel staan. Je hoofd is voor de spiegel nog steeds even groot. Take that, Narcissus!) (Heel logisch natuurlijk, nu je erover nadenkt.)
Bij echte liefde gaat de roes nooit weg.
Maar ja, zoals altijd, dit is slechts mijn mening.
De eerste keer (liefhebben) is het lekker, bedwelmend.
Maar de roes verdwijnt. Wat er dan over blijft is, als je het herkent, echte liefde.
Die moet je niet zomaar weggooien, anders blijf je maar zuchten, naar echte, onversneden, liefde.
Niemand weet, of kan vermoeden, of je inderdaad die eerste keer, echte, zuivere, liefde proefde.
Er zijn altijd twee mensen bij.
Tenzij je in de spiegel kijkt, natuurlijk. Maar ja, dat is maar halve liefde.
(Wist je dat je spiegelbeeld altijd even groot is? En dat dat de helft is van wat ze spiegelt? Probeer het maar eens, teken met een stuk zeep of zo de omtrek van je hoofd op 10 centimeter afstand, ga nu twee meter van de spiegel staan. Je hoofd is voor de spiegel nog steeds even groot. Take that, Narcissus!) (Heel logisch natuurlijk, nu je erover nadenkt.)
Bij echte liefde gaat de roes nooit weg.
Maar ja, zoals altijd, dit is slechts mijn mening.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Ter afkoeling: Liefde is dus een container-begrip.
Het spreekt iedereen aan. En iedereen doet zijn ding daarmee.
Zo ken ik ook:
Love is masculine violence.
Love is the drug I need to score.
Love is hate.
Ter verdere afkoeling.
Liefde is samen de afwas doen.
Liefde is tevredenheid.
Liefde is de kleine dingen die het doen.
Liefde zijn de duiven op de dam.
Ter opwekking.
Liefde is extase.
Liefde overwint alles.
Liefde is Blin.
Mix.
Blin is hate.
Blin is blind.
Blind is in de zon kijken zonder bescherming.
Blind is tegenlicht.
Blind is de gordijnen dicht doen.
Blind is Oedipus om aan zijn schuld te ontkomen.
Liefde is drama.
...........
Liefde is alles waar je wel iets voor voelt.
...........
Liefde is een kapstok.
Het spreekt iedereen aan. En iedereen doet zijn ding daarmee.
Zo ken ik ook:
Love is masculine violence.
Love is the drug I need to score.
Love is hate.
Ter verdere afkoeling.
Liefde is samen de afwas doen.
Liefde is tevredenheid.
Liefde is de kleine dingen die het doen.
Liefde zijn de duiven op de dam.
Ter opwekking.
Liefde is extase.
Liefde overwint alles.
Liefde is Blin.
Mix.
Blin is hate.
Blin is blind.
Blind is in de zon kijken zonder bescherming.
Blind is tegenlicht.
Blind is de gordijnen dicht doen.
Blind is Oedipus om aan zijn schuld te ontkomen.
Liefde is drama.
...........
Liefde is alles waar je wel iets voor voelt.
...........
Liefde is een kapstok.
in de liefde word je vaak genept, dan denk je iets bevredigends gevonden te hebben en zit je ineens met een kind opgescheept...maar goed, het gaat mij om dat neppen, dat is typisch iets van liefde, om de liefde doe je je beter voor dan je bent, zet je een masker op, hou je jezelf in, en als je dan teleurgesteld raakt wijt je het niet aan jezelf, dat je jezelf hebt laten neppen, maar dan was de liefde niet zuiver of zo...
Ik houd van mezelf en iedereen is welkom.
Waarom zou, of moet, ik mijn toestand veranderen?
Waarom morgen?
Houd jij niet van jezelf?
Ik houd morgen nog steeds van mij, dat weet ik zeker.
Hoe mijn toestand dan ook moge zijn.
Ik houd van mij.
Waarom zou, of moet, ik mijn toestand veranderen?
Waarom morgen?
Houd jij niet van jezelf?
Ik houd morgen nog steeds van mij, dat weet ik zeker.
Hoe mijn toestand dan ook moge zijn.
Ik houd van mij.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
- ManeoPugno
- Contacteer:
Elke toevoeging is gewenst.Leon schreef:volgens mij wil mp een reactie van yopi,
Leon, ik vind het persoonlijk belangrijk dat je juist jezelf kan zijn bij je geliefde.
Zij die niet op hun gemak zijn zullen zich anders voordoen, zij die zich anders voordoen zullen zich niet op hun gemak voelen. Als je (jezelf en) de ander bedriegt door je anders voor te doen, dan verdien je het ook niet je op je gemak te voelen.
Nervositeit is natuurlijk een uitzondering, gezien dat (normaal gesproken) enkel tijdelijk is.
En ehh, memeticae...William Shakespeare schreef:The course of true love never did run smooth.
Ze leest geen boeken.
- ManeoPugno
- Contacteer:
Ken jij een beter excuus, dat niet nep is?Leon schreef:simpel gesteld: nep.
de eigenliefde is een excuus
Plantenliefde?
Dierenliefde?
Microbenliefde?
Aardeliefde?
Zonneliefde?
Heelalliefde?
Allemaal nep?
naastenliefde?
eigenliefde?
Allemaal nep?
Nu ja dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat jij, Leon, de grootste, nee, de beste narcist bent die ik ken.
Tegen wil en dank, tegen elke prijs in.
Je bent een soort van Perelman.
En dat waardeer ik zeer.
Kudos Leon.
Hoe vind je dat, als bevestiging.
- ManeoPugno
- Contacteer:
- ManeoPugno
- Contacteer:
Emotie is prettig.
Emotie is onprettig.
Emotie is echt.
Emotie is nep.
Emotie is nodig.
Emotie is optioneel.
Als jij te horen krijgt: "Je mag geen snoepje van mij." dan kan je in zelfmedelijden verdrinken en je hopeloos depressief gaan voelen.
Je kan in een opwelling van woede het snoepje stelen en het de anders strot door douwen.
Je kan denken: "Misschien had ik in zijn schoenen ook geen snoepje gegeven."
Je kan er ook geen reet om geven, want je kan zelf ook een snoepje kopen.
Emotie bestaat alleen bij diegene die het ernaar maken. Als je het kan voelen, betekent het dat het optioneel is. Als het optioneel is, is het niet nodig. Als het niet nodig is, je het uit kan zetten, je het niet kan aanraken of zien, is het dan wel?
Emotie is wat je ervan maakt.
Emotie is onprettig.
Emotie is echt.
Emotie is nep.
Emotie is nodig.
Emotie is optioneel.
Als jij te horen krijgt: "Je mag geen snoepje van mij." dan kan je in zelfmedelijden verdrinken en je hopeloos depressief gaan voelen.
Je kan in een opwelling van woede het snoepje stelen en het de anders strot door douwen.
Je kan denken: "Misschien had ik in zijn schoenen ook geen snoepje gegeven."
Je kan er ook geen reet om geven, want je kan zelf ook een snoepje kopen.
Emotie bestaat alleen bij diegene die het ernaar maken. Als je het kan voelen, betekent het dat het optioneel is. Als het optioneel is, is het niet nodig. Als het niet nodig is, je het uit kan zetten, je het niet kan aanraken of zien, is het dan wel?
Emotie is wat je ervan maakt.
- ManeoPugno
- Contacteer:
Er zijn geen enkele sporen van emotie te vinden. Wij kunnen het uitzetten, wat maakt het dan echt, en niet een hersenspinsel?
Laatst gewijzigd door ManeoPugno op 01 mei 2015, 01:58, 1 keer totaal gewijzigd.
HM
Er rolt een losgeslagen tramwagon de heuvel af, onstopbaar.
In de wagon zitten 20 mensen, praktisch ten dode opgeschreven.
De wagon suist af op een wissel, kies je rechtdoor botst je wagon op een andere met ook 20 mensen erin. Kies je het zijspoor bots je ook op een wagon met 20 mensen erin.
Alle mensen die je ramt of geramd worden, sterven.
Welke spoor kies je? Als je de wissel moet bedienen?
En als er links 2 zijn en rechts 18?
Als jouw tramstel leeg is, op jou na, en je krijgt de optie tot ontsporing?
Als in alle wagons slechts één individu is, wat kies je dan?
Ik weet het antwoord wel op deze vraag.
Er rolt een losgeslagen tramwagon de heuvel af, onstopbaar.
In de wagon zitten 20 mensen, praktisch ten dode opgeschreven.
De wagon suist af op een wissel, kies je rechtdoor botst je wagon op een andere met ook 20 mensen erin. Kies je het zijspoor bots je ook op een wagon met 20 mensen erin.
Alle mensen die je ramt of geramd worden, sterven.
Welke spoor kies je? Als je de wissel moet bedienen?
En als er links 2 zijn en rechts 18?
Als jouw tramstel leeg is, op jou na, en je krijgt de optie tot ontsporing?
Als in alle wagons slechts één individu is, wat kies je dan?
Ik weet het antwoord wel op deze vraag.
- ManeoPugno
- Contacteer:
- ManeoPugno
- Contacteer:
Ik had een reactie verwacht als " maar wel het beste excuus ooit" voor eigenliefde, dat had binnen de lijntjes gebleven als het ware, maar nu ga je toch buiten de lijntjes...memeticae schreef:Ken jij een beter excuus, dat niet nep is?Leon schreef:simpel gesteld: nep.
de eigenliefde is een excuus
Plantenliefde?
Dierenliefde?
Microbenliefde?
Aardeliefde?
Zonneliefde?
Heelalliefde?
Allemaal nep?
naastenliefde?
eigenliefde?
Allemaal nep?
Nu ja dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat jij, Leon, de grootste, nee, de beste narcist bent die ik ken.
Tegen wil en dank, tegen elke prijs in.
Je bent een soort van Perelman.
En dat waardeer ik zeer.
Kudos Leon.
Hoe vind je dat, als bevestiging.
Mijn huidige worsteling/oefening betreft het overbodig willen maken van jezelf. Binnen de geldende "normen" geldt dat als gek, ziek. En ik ben boos om die rol en wil de knoop doorhakken, maar de boosheid is nep, snap je...ik ben echt gek en ziek.
Overbodig
-----------
Stelling: Jouw leven is pas echt geslaagd als je overbodig bent.
Dat is een doordenkertje. Eerst dan maar even gekeken of het te begrijpen is vanuit een rol op het werk bijvoorbeeld. Stel je programmeert, en je maakt een programma wat zo goed draait dat er niet meer hoeft te worden geprogrammeerd. Het idee is duidelijk, maar een dergelijk programma bestaat natuurlijk niet. Dan zorg je dat een andere programmeur alle kennis heeft die jij hebt en verder programmeerwerk kan doen. Zelf ben je dan als programmeur overbodig en kunt wat anders gaan doen.
Het idee is misschien wat helderder, maar is nog alleen te begrijpen als er iets anders te doen is. Een bakker maakt zichzelf overbodig als de mensen gevoed zijn, maar morgen hebben ze weer honger. De meeste mensen zullen alleen dat als overbodigheid willen aanvaarden, tijdelijke overbodigheid..
Maar nu permanente overbodigheid, dat betekent dat jouw aanwezigheid in totaal overbodig is. Hoe zou je dat als geslaagd kunnen zien?
Leven kan je zien als overwinnen van angst, je kan pas echt leven als je de angst kunt overwinnen. Angst om overbodig te zijn, is misschien wel de grootste angst die er is. Dus om te kunnen leven, moet je leven om jezelf overbodig te willen maken.
Ik denk dat je heel veel mensen als niet-levend kunt beschouwen.
Als dat geen liefde voor het leven is, jezelf overbodig willen maken, dan weet ik het niet meer...(momenteel haat ik het leven)
Laatst gewijzigd door Leon op 01 mei 2015, 06:09, 2 keer totaal gewijzigd.
- ManeoPugno
- Contacteer:
- ManeoPugno
- Contacteer:
Misschien niet, maar ik zal er niet zijn om het mee te maken. Ik heb het idee dat veel mensen een heldendood willen, herinnert willen worden... Als iemand mij schuldig ziet voor evenementen die zijn gebeurt buiten mijn macht om, ben ik dan wel schuldig? Enkel subjectief.
@Léon:
Ik zit nog te dubben over dat streven naar overbodigheid.
Zelf zit ik in een situatie van overbodigheid, behalve dan dat uiterst kleine sociale netwerkje van mij. Juist dat wekt bij mij een zekere angst op.
Terwijl - als ik jouw redenering volg - nu vrij van de belangrijkste angst zo moeten zijn ..

Ik zit nog te dubben over dat streven naar overbodigheid.
Zelf zit ik in een situatie van overbodigheid, behalve dan dat uiterst kleine sociale netwerkje van mij. Juist dat wekt bij mij een zekere angst op.
Terwijl - als ik jouw redenering volg - nu vrij van de belangrijkste angst zo moeten zijn ..

Al tijdens en direct na het schrijven bedacht ik me dat de angst voor overbodigheid indien overwonnen resulteert in een minimale waardering voor het leven. Misschien beleef je dan wel het leven ten volle, omdat je jezelf helemaal gegeven hebt als je op het punt staat overbodig te zijn, maar het is niet dat je er iets voor terug hebt gehad, naast herinneringen.
Mijn toevoeging "momenteel haat ik het leven" kan gezien worden als logische reactie op dat volledige te geven leven. Dat is een bijbehorende fase.
Of het nu goed is dat iedereen op een punt komt waarin het leven gehaat wordt? Ik denk eigenlijk van wel, al was het maar omdat het belang van zaken dan pas echt doordacht kan gaan worden. En mogelijk resulteert dat nog in een fase waarin het leven ook ten volle genoten wordt.
Mijn toevoeging "momenteel haat ik het leven" kan gezien worden als logische reactie op dat volledige te geven leven. Dat is een bijbehorende fase.
Of het nu goed is dat iedereen op een punt komt waarin het leven gehaat wordt? Ik denk eigenlijk van wel, al was het maar omdat het belang van zaken dan pas echt doordacht kan gaan worden. En mogelijk resulteert dat nog in een fase waarin het leven ook ten volle genoten wordt.
Ergens vind ik het erg dom om terug te keren tot het ongeschapene:
Zet ik vandaag maar weer es primair:
In den beginne was de wil.
Terwille van de symmetrie:
In den beginne was er de verveling.
Ff snel om om allebei te bewaren a la de synthese van Hegel:
God verveelde zich daarom schiep hij de wereld en daarin als zijn evenbeeld Adam.
Adam verveelde zich, daarom schiep hij in Adam's slaap Eva.
Toen verveelde Adam en Eva zich en zorgde God er voor dat ze kinderen kregen.
Toen verveelden de kinderen zich en sloeg Kain Abel dood.
Na diverse pogingen om de schepping te vernietigen kwam God tot een compromis, met de regenboog als teken dat het gewoon verder ging met het bestaan.
Sindsdien is de oorlog het grote medicijn tegen de verveling.
Om het actueel te maken:
In Dordrecht is de Ark van Noach in de vlootschouw aan Willem Alexander getoond. Helaas was het zonnig weer.
Dus de boodschap zal niet helemaal over gekomen zijn op die persoon.
Wat die persoon wel geleerd heeft is dat de frikandel in Dordrecht uitgevonden is.
Hoe hij dat precies moet gebruiken in zijn geschiedenis die begonnen is met het afschudden van de Spaanse Overheersing weet ik niet.
Gelukkig heeft hij weliswaar geen eigen leger, maar wel een legertje van voorlichters en opvoeders die em verder zullen helpen in zijn leven.
Een commedie van overbodigheid.
.............
Tegenwoordig past de gouden kooi iedereen.
Hier dan natuurlijk.
Het enigste waar ik nog tranen in mijn ogen krijg is Roy Orbinson.
En toch heb ik niet op hem gestemd.
Ik kan het gewoon niet laten om mijn verstand te gebruiken.
Zet ik vandaag maar weer es primair:
In den beginne was de wil.
Terwille van de symmetrie:
In den beginne was er de verveling.
Ff snel om om allebei te bewaren a la de synthese van Hegel:
God verveelde zich daarom schiep hij de wereld en daarin als zijn evenbeeld Adam.
Adam verveelde zich, daarom schiep hij in Adam's slaap Eva.
Toen verveelde Adam en Eva zich en zorgde God er voor dat ze kinderen kregen.
Toen verveelden de kinderen zich en sloeg Kain Abel dood.
Na diverse pogingen om de schepping te vernietigen kwam God tot een compromis, met de regenboog als teken dat het gewoon verder ging met het bestaan.
Sindsdien is de oorlog het grote medicijn tegen de verveling.
Om het actueel te maken:
In Dordrecht is de Ark van Noach in de vlootschouw aan Willem Alexander getoond. Helaas was het zonnig weer.
Dus de boodschap zal niet helemaal over gekomen zijn op die persoon.
Wat die persoon wel geleerd heeft is dat de frikandel in Dordrecht uitgevonden is.
Hoe hij dat precies moet gebruiken in zijn geschiedenis die begonnen is met het afschudden van de Spaanse Overheersing weet ik niet.
Gelukkig heeft hij weliswaar geen eigen leger, maar wel een legertje van voorlichters en opvoeders die em verder zullen helpen in zijn leven.
Een commedie van overbodigheid.
.............
Tegenwoordig past de gouden kooi iedereen.
Hier dan natuurlijk.
Het enigste waar ik nog tranen in mijn ogen krijg is Roy Orbinson.
En toch heb ik niet op hem gestemd.
Ik kan het gewoon niet laten om mijn verstand te gebruiken.