Persoonlijke keuze
Geplaatst: 17 okt 2014, 22:16
Persoonlijke keuze
Dat er een individualisering in de maatschappij is, wil ik wel aannemen, maar daarbij wil ik vooral onderzoeken wat het individu zijn dan inhoudt. Het stelt misschien dat je nu niet vanuit de omstandigheden lid bent van een groep, maar dat de deelname aan een groep een persoonlijke keuze is. Netto verandert er niet zoveel, tenzij we zien dat er minder gekozen wordt.
Ik denk dat eventueel uitblijven van persoonlijke keuze van zeer tijdelijke aard is, even is men op zichzelf geworpen en komt voor een keuze te staan, daarna is het tijdperk dat men de keuze heeft gemaakt.
Voor sommigen is de notie van keuze al dubieus, en ik kan me voorstellen dat als een periode van besluiteloosheid verder niet relevant is, en de fase van gekozen hebben sowieso ingaat, dat het hele kiezen een fictief proces is. Wat dat betreft zijn er dan dus feitelijk ook geen individuen, als die individuen gekenmerkt worden door hun persoonlijke keuze.
Maar de fase van besluiteloosheid is misschien relevanter, of kan relevanter zijn, zodat een analyse naar toenemende individualiteit toch belangrijk kan zijn.
Het gaat dan echter meer om een fase dan om een constante, een fase tijdelijk een rol speelt. Het idee is dat de fase van persoonlijke keuze tijdelijk is. Hoe tijdelijk is per individu verschillend, en er is wat dat betreft een maat voor individualiteit.
Dat de individualiteit dan meer een fenomeen is van een welvaartsstaat, dan dat de mensen individu zijn, is omdat persoonlijke keuze alleen mogelijk lijkt onder welvarende omstandigheden. De maatschappij schept individuen. Of we daar als individu zo blij mee moeten zijn is de vraag. We kunnen de keuzemogelijkheid als gift zien, maar ook als dwang; er moet gekozen worden. Het idee is dat een welvaart ook nadelen met zich meebrengt.
Soms is de persoonlijke keuze eenvoudig, met “kiest” om moslim te zijn, of homoseksueel omdat men het is. Wat lastiger is het te kiezen voor wat men niet is, een man die kiest om vrouw te zijn, of een vrouw die kiest om man te zijn, maar dan nog kan je moeilijk de huidskleur kiezen, of de etnische afkomst, en zal praktisch gezien de persoonlijke keuze bijna altijd samenvallen met wat men al is. Er lijkt misschien keuzevrijheid op het gebied van denkwijzen, religie en opvattingen, maar vaak is men daarbij ook al iets voordat men de notie van persoonlijke keuze krijgt, als men deze al krijgt.
Alleen die mensen voor wie de maatschappij goed slaagt ze individueel te maken, zullen kunnen geloven in vrije keuze en ook werkelijk enige keuze hebben.
Zolang als de omstandigheden natuurlijk de individualiteit mogelijk blijven maken. Zodra een besmettelijke ziekte of natuurramp een gebeid teistert is men daarbinnen weer zonder individualiteit, een slachtoffer, meer niet.
Logisch is dat de verbeelding van het eigen belang toeneemt met de individualiteit, terwijl men in principe volkomen afhankelijk blijft van omstandigheden.
De historie van verbeelding van het eigen belang, met alle dramatische voorstellingen waarin men een rol zou hebben, kan verklaren waarom religie ook een fenomeen is van welvaart, en met blijvende welvaart religie dus nooit weg zal zijn. Religie is bij uitstek een uitleg van het leven als dramatische setting voor het individu. De persoonlijke keuze door de persoonlijke God.
Interessant hierbij is dat religieus denken de voorbode zou kunnen zijn van het project om een welvaart te maken. Men gelooft in de persoonlijke God en de persoonlijke keuze als gift, en deze oefening in concentratie is een zichzelf vervullende profetie.
Door het geloof is het verkrijgen en behouden van welvaart een politiek agendapunt.
Om niet alleen maar apologetisch te zijn naar het geloof, denk ik wel dat de nadelen genoemd moeten worden van de politieke agenda. Men heeft het nadeel dat de persoonlijke keuze de persoonlijke dwang wordt, en dat men na moet gaan denken over keuzes die men feitelijk helemaal niet heeft of kan hebben, met alle persoonlijke leed van dien.
Men kan eigenlijk alleen maar gefrustreerd raken.
Met de toename van welvaart komt toename van frustratie, waar misschien nog geen algemeen passend antwoord op is, maar wel vele verschillende individuele, en zeker niet allemaal onschuldig.
Dat er een individualisering in de maatschappij is, wil ik wel aannemen, maar daarbij wil ik vooral onderzoeken wat het individu zijn dan inhoudt. Het stelt misschien dat je nu niet vanuit de omstandigheden lid bent van een groep, maar dat de deelname aan een groep een persoonlijke keuze is. Netto verandert er niet zoveel, tenzij we zien dat er minder gekozen wordt.
Ik denk dat eventueel uitblijven van persoonlijke keuze van zeer tijdelijke aard is, even is men op zichzelf geworpen en komt voor een keuze te staan, daarna is het tijdperk dat men de keuze heeft gemaakt.
Voor sommigen is de notie van keuze al dubieus, en ik kan me voorstellen dat als een periode van besluiteloosheid verder niet relevant is, en de fase van gekozen hebben sowieso ingaat, dat het hele kiezen een fictief proces is. Wat dat betreft zijn er dan dus feitelijk ook geen individuen, als die individuen gekenmerkt worden door hun persoonlijke keuze.
Maar de fase van besluiteloosheid is misschien relevanter, of kan relevanter zijn, zodat een analyse naar toenemende individualiteit toch belangrijk kan zijn.
Het gaat dan echter meer om een fase dan om een constante, een fase tijdelijk een rol speelt. Het idee is dat de fase van persoonlijke keuze tijdelijk is. Hoe tijdelijk is per individu verschillend, en er is wat dat betreft een maat voor individualiteit.
Dat de individualiteit dan meer een fenomeen is van een welvaartsstaat, dan dat de mensen individu zijn, is omdat persoonlijke keuze alleen mogelijk lijkt onder welvarende omstandigheden. De maatschappij schept individuen. Of we daar als individu zo blij mee moeten zijn is de vraag. We kunnen de keuzemogelijkheid als gift zien, maar ook als dwang; er moet gekozen worden. Het idee is dat een welvaart ook nadelen met zich meebrengt.
Soms is de persoonlijke keuze eenvoudig, met “kiest” om moslim te zijn, of homoseksueel omdat men het is. Wat lastiger is het te kiezen voor wat men niet is, een man die kiest om vrouw te zijn, of een vrouw die kiest om man te zijn, maar dan nog kan je moeilijk de huidskleur kiezen, of de etnische afkomst, en zal praktisch gezien de persoonlijke keuze bijna altijd samenvallen met wat men al is. Er lijkt misschien keuzevrijheid op het gebied van denkwijzen, religie en opvattingen, maar vaak is men daarbij ook al iets voordat men de notie van persoonlijke keuze krijgt, als men deze al krijgt.
Alleen die mensen voor wie de maatschappij goed slaagt ze individueel te maken, zullen kunnen geloven in vrije keuze en ook werkelijk enige keuze hebben.
Zolang als de omstandigheden natuurlijk de individualiteit mogelijk blijven maken. Zodra een besmettelijke ziekte of natuurramp een gebeid teistert is men daarbinnen weer zonder individualiteit, een slachtoffer, meer niet.
Logisch is dat de verbeelding van het eigen belang toeneemt met de individualiteit, terwijl men in principe volkomen afhankelijk blijft van omstandigheden.
De historie van verbeelding van het eigen belang, met alle dramatische voorstellingen waarin men een rol zou hebben, kan verklaren waarom religie ook een fenomeen is van welvaart, en met blijvende welvaart religie dus nooit weg zal zijn. Religie is bij uitstek een uitleg van het leven als dramatische setting voor het individu. De persoonlijke keuze door de persoonlijke God.
Interessant hierbij is dat religieus denken de voorbode zou kunnen zijn van het project om een welvaart te maken. Men gelooft in de persoonlijke God en de persoonlijke keuze als gift, en deze oefening in concentratie is een zichzelf vervullende profetie.
Door het geloof is het verkrijgen en behouden van welvaart een politiek agendapunt.
Om niet alleen maar apologetisch te zijn naar het geloof, denk ik wel dat de nadelen genoemd moeten worden van de politieke agenda. Men heeft het nadeel dat de persoonlijke keuze de persoonlijke dwang wordt, en dat men na moet gaan denken over keuzes die men feitelijk helemaal niet heeft of kan hebben, met alle persoonlijke leed van dien.
Men kan eigenlijk alleen maar gefrustreerd raken.
Met de toename van welvaart komt toename van frustratie, waar misschien nog geen algemeen passend antwoord op is, maar wel vele verschillende individuele, en zeker niet allemaal onschuldig.