sympathie

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 14:00

(vervolg) Oorlog en ellende verhoogt het geboortecijfer en leidt uiteindelijk tot de grote geboorteoverschotten. Die totale vernietigingsoorlog zou kunnen helpen, maar helaas zijn er tegenwoordig drones en precisiewapens.

neus

Bericht door neus » 14 sep 2014, 14:00

Het begrip "oorlog" duidt feitelijk op een concurrentiestrijd die tot de kleinste details ons leven overheerst. Uiteindelijk moet je voor die kleine details een houding gaan bepalen, en dat zou dan iedereen moeten doen, om geen oorlog meer te hebben, maar bijvoorbeeld vrijwillige afstand van het leven boven de vijftig of zo...

Ik ben pas vijftig geworden..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 14:03

Er kruisen wat posts, maar ik neem aan dat je ze toch leest.

Ik geloof niet zo in die concurrentie. Tenminste niet als onderdeel van de menselijke natuur. Denk bijvoorbeeld aan de Bono Bono als je wilt baseren op evolutiedingetjes.

neus

Bericht door neus » 14 sep 2014, 14:05

Ok, fijn dat je dat kan geloven.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 14:07

Waar is de stoïcijn in jou?

neus

Bericht door neus » 14 sep 2014, 14:12

Ik voel het als mijn persoonlijke verantwoordelijkheid niet tegen jouw geloof in te gaan. Volgens Epictetus hoeven we ons niet druk te maken om datgeen waar we geen macht over hebben, maar hebben we wel altijd de morele keuze, dat is onze macht. Stoïcijnen zijn niet slechts onverschillig, ze zijn slechts onverschilligheid ten aanzien van dat waar ze geen macht over hebben. Morele keuze hebben is dan weer waar ik in geloof. Ik hoop dat je je niet genoodzaakt voel om dat geloof te ondermijnen, maar dat mag wel natuurlijk.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 11
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 sep 2014, 14:13

neus schreef:Het begrip "oorlog" duidt feitelijk op een concurrentiestrijd die tot de kleinste details ons leven overheerst. Uiteindelijk moet je voor die kleine details een houding gaan bepalen, en dat zou dan iedereen moeten doen, om geen oorlog meer te hebben, maar bijvoorbeeld vrijwillige afstand van het leven boven de vijftig of zo...

Ik ben pas vijftig geworden..
StarTrek: A taste of Armageddon.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 14:14

Geloof je wel in domesticatie?

neus

Bericht door neus » 14 sep 2014, 14:15

Ja het is in die Startrek aflevering goed uitgewerkt, hoe een belangrijke wetenschapper met veel merites en potentie om zijn volk te redden toch de afgesproken dood kiest...

neus

Bericht door neus » 14 sep 2014, 14:17

yopi schreef:Geloof je wel in domesticatie?
Dat is een moeilijke vraag. Ik zie het nu als temmen van de verslaving. De getemde mens is een beeld dat bij mij persoonlijk niet heel veel walging oproept, maar ik weet bij anderen wel, tenzij het een taming of the shrew is natuurlijk..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 14:22

neus schreef:Het begrip "oorlog" duidt feitelijk op een concurrentiestrijd die tot de kleinste details ons leven overheerst. Uiteindelijk moet je voor die kleine details een houding gaan bepalen, en dat zou dan iedereen moeten doen, om geen oorlog meer te hebben, maar bijvoorbeeld vrijwillige afstand van het leven boven de vijftig of zo...

Ik ben pas vijftig geworden..
Ik ben bijna 65, maar ik hoef niet want ik heb geen kinderen op de wereld gezet.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 14:24

neus schreef:
yopi schreef:Geloof je wel in domesticatie?
Dat is een moeilijke vraag. Ik zie het nu als temmen van de verslaving. De getemde mens is een beeld dat bij mij persoonlijk niet heel veel walging oproept, maar ik weet bij anderen wel, tenzij het een taming of the shrew is natuurlijk..
|Temmen van die ingekankerde concurrentie?

neus

Bericht door neus » 14 sep 2014, 14:24

yopi schreef:
neus schreef:Het begrip "oorlog" duidt feitelijk op een concurrentiestrijd die tot de kleinste details ons leven overheerst. Uiteindelijk moet je voor die kleine details een houding gaan bepalen, en dat zou dan iedereen moeten doen, om geen oorlog meer te hebben, maar bijvoorbeeld vrijwillige afstand van het leven boven de vijftig of zo...

Ik ben pas vijftig geworden..
Ik ben bijna 65, maar ik hoef niet want ik heb geen kinderen op de wereld gezet.
Wat ook zou kunnen is de jeugd vanaf 15 tot 45 invriezen pas daarna ontdooien...

neus

Bericht door neus » 14 sep 2014, 14:27

yopi schreef:
neus schreef:
yopi schreef:Geloof je wel in domesticatie?
Dat is een moeilijke vraag. Ik zie het nu als temmen van de verslaving. De getemde mens is een beeld dat bij mij persoonlijk niet heel veel walging oproept, maar ik weet bij anderen wel, tenzij het een taming of the shrew is natuurlijk..
|Temmen van die ingekankerde concurrentie?
Ik weet niet of dat een reële mogelijkheid is...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 14:32

besef. Opvoeding. Instituties (Foucault). Zorg voor het zelf (ook Foucault).
Welstand. Goede wetten. Geweldsmonopolie. Dat zijn de eerste dingen die mij te binnen schieten.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 14:43

rituelen. kleine economieën.

neus

Bericht door neus » 14 sep 2014, 15:12

Nobelheid is meer een kwestie van gevoeligheid dan van opvoeding denk ik, hoewel de opvoeding wel gevoelig kan maken natuurlijk...

Meestal wordt gevoeligheid gezien als zwakte...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 16:57

Het ging over domesticatie. Als je daar van af wil moet je het maar zeggen.
Nobelheid is meer een kwestie van gevoeligheid dan van opvoeding denk ik, hoewel de opvoeding wel gevoelig kan maken natuurlijk...

Meestal wordt gevoeligheid gezien als zwakte...
Ik vind het een probleem dat je stappen in je eigen gedachtes neemt en dan het eindresultaat laat weten. Zo kan ik je niet volgen. Dus graag een beetje de tussenstappen. Ik ben niet telepathisch begaafd, maar doe m'n best om te begrijpen. In ieder geval hoop ik dat ik niet met je tablet of je computer geïdentificeerd wordt. Ik maakte laatste dezelfde fout toen ik het had over wat ik van het forum terugkreeg. Ik heb dat gecorrigeerd. Het forum is het medium. En ik hoop dat je beseft dat er aan de andere kant van het medium iemand aanwezig is. ..

Heb ik het fout?

neus

Bericht door neus » 14 sep 2014, 17:07

Ik zie nobelheid als een boven het concurrerende staan. Nobelheid is dan weer iets dat ik niet zozeer aan opvoeding wijdt, maar aan een natuurlijke gevoeligheid, waarbij dus de een van nature gevoeliger is dan de ander. Opvoeding kan alleen maar bestaande gevoeligheden versterken of juist afzwakken. Ik denk dat opvoeding vaak eerder gericht is op het afzwakken van gevoeligheden. De conclusie is dan dat ik vanuit opvoeding weinig verwacht om boven het concurrerende te staan.
Laatst gewijzigd door neus op 14 sep 2014, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 sep 2014, 18:21

ok .. Ik snap het beter nu ..

neus

Bericht door neus » 16 sep 2014, 17:22

philotuut schreef:Maar wat ik ook zie is dat onze mede mens vwb de mensen die sympathiseren naar binnen gaan meppen met het argument daar moeten we ze voor beschermen..... Paspoort afpakken enz.

Ergens lijkt het wel de euthanasie discussie. Waarin anderen bepalen (moreel gezien) wat ik wel en niet mag. Dat vind ik raar.

Mvrgr
Bemoeizucht heeft vele vormen. Typisch voor Nederlanders wel, die daarmee toch ook denken beter dan andere landen te zijn. Want bemoeizucht kan je natuurlijk uitleggen als zorgzame betrokkenheid.

neus

Bericht door neus » 16 sep 2014, 18:06

Ik vind het wel een interessante vraag in hoeverre het ethisch is je met een ander te bemoeien. Ik denk vooral niet. Ethisch is het goede voorbeeld geven, namelijk de ander ruimte te laten fouten te maken. Ik denk dat velen met mij van mening verschillen of dat het goede voorbeeld is. De controlfreak is er vooral op gericht fouten te voorkomen.
Maar ik denk, en misschien is dat naïef dat als je iets echt fout doet, dat je vanzelf ontdekt hoe fout dat is, en als je dat niet ontdekt was het niet echt fout. Fout is dat wat consequenties heeft die men niet wil. En dan geldt dus ook dat als men de consequenties wel wil, dat het dan ook niet fout is.
Als je dus wel longkanker wil, is roken niet fout. Als je dus wel de gevangenis in wilt, is stelen niet fout, het wordt alleen bestraft.
Zo zal men als men een gewelddadige dood wil best mensen de keel door kunnen snijden. Je zal maar met zo'n wil geboren worden, of later een dergelijke wil verwerven...mededogen dat is het enige dat ik ethisch acht, maar niet koste wat het kost dingen willen voorkomen, dat is weer zo'n wil die mededogen verdient.

neus

Bericht door neus » 16 sep 2014, 18:39

philotuut schreef:@neus
Het lijkt mij een grote persoonlijke uitdaging mededogen te hebben, wanneer de rede door emotie en subjectiviteit gekleurd schreeuwt om handelen. Overigens wel een mooie uitdaging.
Mvrgr
Rede komt pas achteraf en we moeten uitkijken dat emotie geen slechte naam krijgt. Veel moraliteit komt voort uit emotionaliteit en is juist goed. Ik denk dat het slechts de omstandigheden zijn die nopen tot handelen. Niet iedereen zit onder dezelfde omstandigheden en karakter is ook een omstandigheid.

neus

Bericht door neus » 16 sep 2014, 18:58

Ik denk dat je kan willen, en omstandigheden kan willen, maar wat vooral gebeurt is dat mensen bepaalde omstandigheden niet willen. Ik zou de omstandigheden in Syrië ook niet willen. Mijn omstandigheden zijn niet zodanig dat ik wat met die wil doe echter...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 11
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 sep 2014, 21:02

yopi schreef:
neus schreef:Nee, de oorlog de oorlog te verklaren kan niet, want dan blijven er teveel mensen leven en dat IS een probleem.
Daar is eens een opera over gemaakt door een componist in Theresienstadt. Ik ben zijn naam (ook al) kwijt. Maar dat maakte wel indruk op mij, ook vanwege die context.
Bedoel je misschien: Viktor Ullman's Der Kaiser von Atlantis?

(Eén uitvoering ervan.)

Indrukkend werk, zeker als je beseft in welke tijd en omgeving het werd geschreven.

Ik ken het gegeven uit een sprookje, waarvan ik dan weer de naam vergeten ben:
Dood ging in staking, omdat de keizer dacht zijn werk wel over te kunnen nemen. Niemand ging meer dood. De wereld werd te vol en iedereen leed gruwelijke pijnen, en smeekten aan de Dood zijn werk weer op te pakken. En iedereen leefde nog lang en gelukkig. In de wetenschap, eens, dood te gaan.

Er staat me iets bij dat het zomaar van Grimm, zou kunnen zijn.

Hm, de gebroeders Grimm: de moraalfilosofen van het sprookjesbos.

Maarreeeh .. wat was het onderwerp ook al weer? ... Oh ja, sympathie.

Ik voel, in deze context, sympathie voor de dood.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 sep 2014, 00:34

Die bedoelde ik! Wat leuk dat je die ook kent ..

Ik ken veel van de sprookjes van de gebroeders. Maar deze komt me niet eens bekend voor ..

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 11
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 sep 2014, 01:08

yopi schreef:Die bedoelde ik! Wat leuk dat je die ook kent ...
Nu ken.

Je geheugen laat je niet in steek en het internet *) stelde me in staat op te zoeken waar ik dacht dat jij het over had.

De bevestiging, dat ik vond wat jij bedoelde is mijn glorie. (of die van goegel misschien)

Over sprookjes gesproken: Ken je deze van Andersen?
Kleine Klaas en Grote Klaas
Maar da's eigenlijk geen sprookje, meer een waar verhaal, hij zegt het immers zelf.

;)



*) Bestaat uit meer dan goegel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 sep 2014, 01:23

Had ik ooit gelezen en nu opnieuw. Prachtig verhaal, fuck de toelichting. (Alleen de eerste regel gelezen)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 11
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 sep 2014, 01:29

Ja, nou ja .. fuck de toelichting ...


De toelichting stelt je in staat te kijken of de recensent het hele verhaal wel begreep.

Zo heb je goeie en slechte recensenten.
Geschiedschrijvers worden ze ook wel eens genoemd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten