Puinhoop
Geplaatst: 29 mei 2014, 11:24
Puinhoop
Het is een romantisch idee dat op de puinhopen iets nieuws zal bloeien. Ik vrees dat dit idee als excuus dient om er in het leven een puinhoop van te maken, zowel op het gebied van de relaties als op het gebied van de vervuiling.
Diepe gevoelens kunnen verslavend werken of als een soort attractor dienen in het leven. Diepe wanhoop, heftige angst, verterende haat, het zijn niet zozeer emoties die we willen vermijden, maar eerder emoties die ons het gevoel geven te leven, een gevoel om te leven dat we blijkbaar toch wel nodig hebben.
Scharrelen in de puinhopen, dat is misschien uiteindelijk exemplarisch voor de menselijke cultuur, niets hoge cultuur, prachtige kunstwerken, edele kunst, gewoonweg verdwaasd rommelen tussen de troep die door alle mensen bij elkaar is verzameld en die je als erfenis krijgt.
Als ik dan één emotie er uit zou willen halen, zou willen isoleren, als dat wat nog de moeite waard is, van de menselijke cultuur, dan is het het vermogen om zich te verbazen, met name om zichzelf.
Op een gegeven moment gaan de ogen open en zie je de puinhoop. Dan is de vraag van jezelf met verbazing “Hoe is dit zo gekomen?” Een mogelijk antwoord is de totale onmacht, zelfs bij vermeende macht en controle, die je aan leden van de menselijke soort kan toedichten, inclusief jezelf.
Sartre zou het misschien kwade trouw noemen als je uitgaat van totale onmacht vooraf, het kan ook slechts een conclusie achteraf zijn. A priori zal men kunnen uitgaan van mogelijkheden, a posteriori van beperkingen. Kant legt de beperkingen dan toch a priori. Een zwarte, doch romatische kijk op de mensheid.
Is er a priori al een puinhoop? Dat is de vraag.
Het is een romantisch idee dat op de puinhopen iets nieuws zal bloeien. Ik vrees dat dit idee als excuus dient om er in het leven een puinhoop van te maken, zowel op het gebied van de relaties als op het gebied van de vervuiling.
Diepe gevoelens kunnen verslavend werken of als een soort attractor dienen in het leven. Diepe wanhoop, heftige angst, verterende haat, het zijn niet zozeer emoties die we willen vermijden, maar eerder emoties die ons het gevoel geven te leven, een gevoel om te leven dat we blijkbaar toch wel nodig hebben.
Scharrelen in de puinhopen, dat is misschien uiteindelijk exemplarisch voor de menselijke cultuur, niets hoge cultuur, prachtige kunstwerken, edele kunst, gewoonweg verdwaasd rommelen tussen de troep die door alle mensen bij elkaar is verzameld en die je als erfenis krijgt.
Als ik dan één emotie er uit zou willen halen, zou willen isoleren, als dat wat nog de moeite waard is, van de menselijke cultuur, dan is het het vermogen om zich te verbazen, met name om zichzelf.
Op een gegeven moment gaan de ogen open en zie je de puinhoop. Dan is de vraag van jezelf met verbazing “Hoe is dit zo gekomen?” Een mogelijk antwoord is de totale onmacht, zelfs bij vermeende macht en controle, die je aan leden van de menselijke soort kan toedichten, inclusief jezelf.
Sartre zou het misschien kwade trouw noemen als je uitgaat van totale onmacht vooraf, het kan ook slechts een conclusie achteraf zijn. A priori zal men kunnen uitgaan van mogelijkheden, a posteriori van beperkingen. Kant legt de beperkingen dan toch a priori. Een zwarte, doch romatische kijk op de mensheid.
Is er a priori al een puinhoop? Dat is de vraag.