Racisme

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 4
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Racisme

Bericht door Mtheman » 07 feb 2014, 00:19

Gisteren zag ik bij Paul en Witteman minister Ascher, de vraag werd gesteld aan de minister en de andere gasten van die avond of er sprake is van racisme in Nederland. De meesten gaven aan dat er wel sprake is van racisme. Ook hadden ze het over institutionele racisme, met name ging het dan over het politie-apparaat en daar viind ik dus een essentiele vraag opkomen, waar als er inderdaad sprake van is dit racisme vandaan komt? Kijk vooroordelen zijn snel gemaakt en iedereen weet dat vooroordelen vaak fabels zijn. Maar als ik dit gedrag van agenten dan moet verklaren, dan ben ik bang dat dit komt door het algemene beeld dat gevangenenissen voller zitten met allochtonen of 2de generatie van allochtonen t.o.v. autochtonen. Ook al zijn dat de feiten, hierdoor is het heel makkelijk om te gaan generaliseren en zo komen vooroordelen tot stand, wat leidt tot racisme en discriminatie.
Ik vond het belangrijk om weer eens te beseffen, hoe vooroordelen werken en waar dat toe kan leiden. Gewoon om te waken voor zulke valkuilen, zeker als je in cultuur verkeert waar dit voorkomt. Maar als je het weer beseft doorrdat het ter sprake komt of meemaakt dan kan je jezelf behoeden van deze valkuil, ook als agent lijkt me.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

neus

Bericht door neus » 07 feb 2014, 15:58

vooroordelen bestaan omdat ze een zeker nut hebben, daarom zal het niet verdwijnen totdat de vooroordelen altijd onjuist zijn.

niet geschoten is altijd mis.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 07 feb 2014, 20:27

Uitzending niet gezien, maar het is en blijft een moeilijk onderwerp.
Een vooroordeel wekt het gedrag waar het vooroordeel over gaat misschien juist ook weer uit - 'ze zien me toch als *vul maar iets in*, dus wat maakt het uit wat ik doe?'

Los daarvan heeft neus wel een punt. Waarbij ik dus wel denk dat het elkaar kan versterken.

Het probleem met racisme is, dat het mensen scheidt en groepen tegenover elkaar stelt. En vaak valt voordeel te halen uit het tegen elkaar opzetten van partijen, denk maar aan de bankiers die zowel investeerden in de geallieerden als de nazi's.

Op persoonlijk niveau vind ik jouw waarschuwing goed. Bij mij leven ook bepaalde vooroordelen die ik niet 1-2-3 kan verklaren, maar waar ik me wel steeds meer bewust van word.

Zit nu nog te denken over de relatie tussen waarheid en vooroordelen.. iemand een idee?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 4
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 07 feb 2014, 20:28

Kan je iets specifieker zijn wat je precies bedoelt. Bijvoorbeeld door uit te wijden welk nut het heeft dat geeft daardoor krijgt het spreekwoord ook meer inhoud, ik vind het nu namelijk moeilijk om inhoudelijk te reageren op je post.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

neus

Bericht door neus » 07 feb 2014, 20:48

Ik ga mijn best doen om jouw vooroordelen te omzeilen:-)

De natuur is zodanig uitdagend dat het loont om dingen als bedreiging te zien ook al zijn ze geen bedreiging. Dat is gunstiger om te overleven dan het alternatief namelijk geen bedreigingen te zien waar die er wel zijn, want als je faalt om de bedreiging te zien, en dus geen maatregelen neemt, dan delf je het onderspit.

Vooroordelen zijn er minimaal op twee manieren:

1) voor het zien van lustobjecten (seksime)
2) voor het zien van bedreigingen (racisme)

We kunnen vanwege onze natuur geen van beide echt laten. Wat we natuurlijk wel kunnen doen is proberen interesse op te wekken voor de meer abstracte zaken in het leven, zoals kunst of theorie. Dat lukt echter alleen als de educatie voldoende was.

Je kunt mensen niet dwingen hun vooroordelen los te laten, je kunt alleen hun interesse wekken voor andere zaken en daarmee de vooroordelen sublimeren door middel van educatie. Dan zijn er nog steeds lustobjecten (auto's, iPads, Nexus phones, boeken, lp's) en nog steeds bedreigingen (belasting, huizenprijzen, werkeloosheid) maar het is niet meer zo direct op de ander gericht.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 4
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 08 feb 2014, 11:40

@Intangible Radjanamadjo

Ik denk dat vooroordelen voort komen uit een bestaande situatie (waarheid) die je herkent en in een bepaalde mate repeterend is, vervolgens verbind je die herkenning aan een groep of persoon en geeft daar een oordeel over en in die zin wordt telkens dat beeld bevestigd, zo wordt het ook wel een self fullfilling prophecy. Je ziet dus iets, je veroordeelt die situatie, je gaat dat veralgemeniseren en het vooroordeel is klaar.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 feb 2014, 13:16

Teveel politieke correctheid versterkt ook vooroordelen. Mensen gaan dan de nadruk leggen op eigen ervaringen die dat tegenspreken en ook meer af op de roddel en cafépraat.

Verder vind ik (voor mezelf) dat racisme en op het moment bijvoorbeeld dat gezeur over homo's doodgepraat is zonder dat er correcties komen ..

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 4
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 09 feb 2014, 12:39

Het slaat misschien een beetje door. Beide lijken mij niet wenselijk, omdat te veel politieke correctheid er voor zorgt dat je niet meer of iig in beperkte mate mag zeggen wat je denkt. Je hebt gelijk denk inderdaad dat al dat gepraat vaak niks oplevert, maar of je het daarom maar niet moet doen weet ik niet. Het kan misschien wel bijdragen aan een correctie, misschien niet meteen, maar hoe meer en vaker er tegengeluid komt misschien dat het dan uiteindelijk wel zorgt voor een ommekeer. Proberen vooroordelen weg te halen, of iemand overtuigen van de fout in zijn of haar denken kan wel iets teweeg brengen, maar dat gaat niet als er nooit over wordt gepraat.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 feb 2014, 14:05

Eens met die nuances ..

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten