Goed leven in een foute (?) wereld

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
neus

Bericht door neus » 13 sep 2013, 15:58

Af en toe bezondig ik me wel aan godvers en qua schelden was er wel eens een "klootzak", maar verder niet. Als mensen hun zelfrespect kunnen behouden met allerlei schelduitingen dan vind ik dat wonderlijk. Bij mij werkt dat in ieder geval niet.

Ik streef naar beheersing, maar over wat beheersing is kan je heel wat filosoferen. Voor bedrijven was dat altijd kosten minimaliseren, maar dat kan soms tot heel asociale toestanden leiden. Voor personen is beheersing het behouden van het fatsoen, maar de meningen zijn nogal verdeeld over wat fatsoenlijk is.

Bij bedrijven zie je een verandering naar "beheerst innoveren", dat wil vooral zeggen niet te snel beslissingen nemen en processen dus de tijd geven die ze nodig hebben (ook al kost dat wat meer).

Bij personen zie ik weinig verandering. Het is nog steeds "vrijheid maximaliseren" en veel minder "verantwoordelijkheid nemen". uiteindelijk gaat het hierbij ook om tijd. Als je de tijd neemt voor dingen, minder snel dingen *nu* wil oplossen, dan zal de strategie die je kiest wat minder snel negatieve gevolgen hebben, hoewel elke strategie zich altijd zal moeten bewijzen in de praktijk. Soms is de strategie van boosheid heel effectief om duidelijk te krijgen dat we die spanning met elkaar niet meer willen.

neus

Bericht door neus » 14 sep 2013, 17:47

Dat geeft ander nog niet het excuus om irritant te zijn natuurlijk. Ook van niet irritante mensen kun je leren. Als goed voorbeeld.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 sep 2013, 15:26

Pink:
...wordt het niet tijd voor een bond voor beter (beschaafd) schelden?

Dat zou dan zo iets zijn als assertiviteit?

Dat lijkt me lastig als iemand je voor kankerlijer of zoiets uitmaakt ..
Terugschelden geeft een scheldpartij.
Slaan is een mogelijkheid als je kunt winnen.
Onverschilligheid. afwenden of weglopen is verliezen.
Uitlachen? En dan wat rake beschaafde opmerkingen?
Ik weet het niet ..

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten