Geplaatst: 24 aug 2013, 13:15
Wat is jouw's inziens het nieuwe egoïsme Philotuut?
Reageer vooral op Uw eigen ideeën, de rest is toch waanzin
https://www.filosofieforum.nl/
Zo denk ik er ook over!Ja ik ben het centrum van mijn zijn. En ja jij maakt deel uit van mijn beleving. Dus waar komt tog steeds de idee vandaan dat het of ik of alles zou moeten zijn?
Ik besta omdat, Wij bestaan.
Epictetus gelezen?philotuut schreef:Wat is van mij wat ik niet gekregen heb.?
Het is niet van mij. Ik ben er uit geboren door een identificatieproces.philotuut schreef:YopiIn de basis is niets van jou. Wat is van mij wat ik niet gekregen heb.?Hoe maak ik in godsnaam uit wat van mij is wat van een ander.
Ps ik heb zo visite
Misschien. Wie zeg je dat de ander je wilt verstaan? Of slechts informatie wil om in eigen voordeel te kunnen gebruiken. Als dat niet lukt kunnen ze aardig gefrustreerd reageren.philotuut schreef: Dan kunnen we elkaar misschien beter ' verstaan'
Ik snap het. Het totaal van jouw specifieke ervaringen ben jij (?).philotuut schreef:Jou zaak dus. 'zou Stirner denk ik zeggen'
Je zou wel kunnen stellen dat de beleefde ervaring (jou ervaring) van jou is. ... BV in contact met de ander, zo en zo heb ik dat toen beleefd dus ga vooral niet stellen dat dat anders is(laatste zin is geen commentaar). Mijn beleving is mijn beleving en mijn beleving is mijn ervaring. Maar wat ik daar vervolgens mee doe?
Vanuit beleving 'identificatieproces' komen handelingen. In de omgang met anderen moet je mi je handelingen kunnen verantwoorden nee uit kunnen leggen. En zodoende misschien de ander deelgenoot maken van jou beleving op dat ene punt. Dan kunnen we elkaar misschien beter ' verstaan'
Mvrgr
philotuut schreef:Yopi schreef:Ik snap het. Het totaal van jouw specifieke ervaringen ben jij (?).
Niet helemaal. Mijn ervaringen vormen een onderdeel van mij. Ik wil niet zovergaan om te stellen dat ik de ervaringen ben.
ok
En:Mee eens Yopi. Echter wij ontkomen er niet aan beinvloed te worden door anderen om van de omgeving ed nog maar te zwijgen.(Via middel taal bijvoorbeeld of het lezen van anderen).
Het is mogelijk zaak waakzaam te zijn of sapere aude.![]()
De 'beinvloeding' van welke omgevings factor dan ook op jou zijn is inherent aan het bestaan. Wij worden continu beinvloed en houden onszelf bewust continu voor de gek. Waarom? Om vorm te geven aan het bestaan om te ordenen, een poging rust te vinden.
ok
Precies en daar kom jij (Ik) en de ander samen. Maar Yopi wat neem je over van wat ik schrijf wat wil jij intergreren in jezelf!? Wanneer ben jij de 'nieuwe egoïst'? Welk stukje van mij is instrumentaal voor jou waar heb jij wat aan? Voor zover ik het heb en kan geven mag je het hebben.ervaring van een ander omvat.
Dank je. Wat mij betreft leidt elke dialoog tot verschuivingen. Maar misschien is dat geen antwoord ..
Alles wat je opzuigt tot je neemt ed maakt in jou dat je uniek blijftVind ik persoonlijk wel fijn.
Inderdaad. En wat je niet eigen maakt is als het ware onverwerkt en nog niet in het onbewuste gedaald ..
Het ging dus over het invoeren van Quality-gates die eventueel in later stadium Continuous delivery mogelijk moeten maken als ze automatisch kunnen worden toegepast (lees grotere chaos)yopi schreef:(Misschien heb ik het weer es verkeerd begrepen, maar soms klinken jouw berichten wel es een beetje gecodeerd.)
yopi schreef:contact!
:klapperdeklap:yopi schreef:??
Ik deed er één.yopi schreef:??
Het spijt me dat je mijn woorden zo opvat.philotuut schreef:Dus spring niet zo boven op mij aub. Over spiegelen gesproken.
De emotie die gevoeld kan worden bij een gezamenlijk begrip, of wellicht juister: overeenstemmen, kan m.i. zelfs de 'stoïcijnste' stoïcijn moeilijk naast zich neerleggen. Niet uiten is een optie natuurlijk, maar hij zal de emotie wel degelijk voelen, zeker als hij meent een andere -gelijkdenkende- stoïcijn tegen het (al dan niet vege) lijf te hebben gelopen.Zelden komen "we" tot elkaar in gezamelijk begrip. En laten we ons kwetsen of gevoelens ervaren die de stoicijn naast zich zou hebben gelegd. Let wel ik speek vanuit mijzelf.
Nu ben ik van mening dat de stoïcijn zich wat te makkelijk afmaakt van de emotie. Hierin, in de emotie zit mogelijk de overlapping van Stirner en Levinas.
Ik heb het op dit forum al eens gehad over mijn definitie van een narcist."de egoïst en de Alturist"
En een altruïst die zich egoïst noemt:Door de Ander centraal te stellen, zet Levinas zich af tegen een filosofische traditie die zich voornamelijk richt op het ego. Sinds Descartes ligt het zwaartepunt in de filosofie bij het denkende subject, het cogito. Dit subject wil en verlangt het één en ander van zijn omgeving. In de heerschappij van het subject is er geen plek meer voor een werkelijk ethische verhouding met de Ander. Hoewel Duitse filosoof Martin Heidegger zijn geestelijke voorvader is, verwijt Levinas Heidegger deze filosofische blinde vlek."
Ik ben van mening dat de bindende factor tussen die twee, de door mij hierboven geschetste weergave van een supernarcist is.Moet ik nu met de andere persoon geen actief contact hebben, moet zijn vreugde en zijn geluk mij niet na aan het hart liggen, moet het genot dat ik hembezorg voor mijzelf niet boven een ander, eigen genot gaan? Integendeel, ik kanhem ontelbare genietingen met vreugde offeren, het ontelbare kan ik me terverhoging van zijn genot ontzeggen en wat mijzelf zonder hem het kostbaarstewas, kan ik voor hem op het spel zetten: mijn leven, mijn welvaart, mijn vrijheid.Het maakt immers mijn geluk en mijn plezier uit om mijzelf aan zijn geluk en zijn plezier te laven. Maar mij, mezelf offer ik niet aan hem, maar ik blijf egoïst en – geniet van hem.
Als iemand je ooit "Narcist!" noemt, moet je maar zo denken: "Hé, (h)erkenning!"in de emotie zit mogelijk de overlapping van Stirner en Levinas.
yopi.yopi schreef:Ik wist het eigenlijk wel. Hoe je dacht bedoel ik.
Maar ben weer bijzonder onder de indruk hoe je dat uiteengezet hebt tegenover Philotuut.
Ik doe je waarschijnlijk te kort met het volgende.
Maar ik heb de indruk dat je pleit voor een soort wat ik maar noem: gelijkmoedigheid.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat: -ook met al die boeken gelezen- je niet moet/mag/kan/zal vergeten, je zelf -na- te denken.Ik kan in ieder geval niet genoeg benadrukken dat ik van mening ben dat het goed is om werkelijk goede filosofen te lezen.
Dat is een avontuur dat ik iedereen zou aanraden.
"Alles van waarde is weerloos"er is niet meer bij weinig
noch is er minder
nog is onzeker wat er was
wat wordt wordt willoos
eerst als het is is het ernst
het herinnert zich heilloos
en blijft ijlings
Op zijn minst een beetje (een ander kennen is net zo moeilijk als jezelf kennen zeg ik er maar bij).Voldoet mijn Denken nog steeds aan jouw Weten?
HMyopi schreef:Een gevoel wat je krijgt op den duur als je in de reflectie-modus bent en op de achtergrond vasthoudend en toch vrij probeer te associëren in de hoop dat het ergens toe zal leiden; hoewel je niet de overtuiging hebt dat dat ook echt gaat gebeuren.
Zodat je kunt begrijpen wat ik gelezen heb.gelijkmoedigheid schreef:Een gevoel dat je krijgt, op den duur, als je in de reflectie-modus bent. Op de achtergrond vasthoudend, en toch vrij probeert te associëren in de hoop dat het ergens toe zal leiden; hoewel je niet de overtuiging hebt dat dat ook echt gaat gebeuren.
Ik begin onderhand inderdaad te vermoeden van wel.Ik heb nog een poging gedaan jou variant van de narcist te vinden op dit forum.
Bedoelen wij niet een en hetzelfde?
ik schreef:"Het is de emotie, die beiden overwint".
Het was een reactie op jouw:philotuut schreef:Dit is nu z,n mooi voorbeeld van verwarring(mijnerzijds), beide? zegt u, welke beide?
Toch niet de narcis en of de egoïst, beide hebben ze emotie.
Daar gaf ik je gelijk in, sorry als ik het verwarrend gebracht mocht hebben.philotuut schreef:Hierin, in de emotie zit mogelijk de overlapping van Stirner en Levinas.