Frustratiedimensie
Frustratiedimensie
Op een gegeven moment kun je alle verschijnselen in de wereld uitleggen vanuit het denkbeeld van de frustratie. Ik noem dat de frustratiedimensie.
Motivatie van mensen is dan niet langer verbonden aan het bereiken van dat wat men fijn vindt, maar aan het gefrustreerd zijn als men niet heeft wat men fijn vindt. Dat wil zeggen dat motivatie dan dus uit een vermijden van iets negatiefs bestaat, in plaats van dat het een bereiken van iets positiefs zou zijn.
Op een bepaalde manier is het gemakkelijker om gelukkig te zijn als men slechts “niet gefrustreerd†hoeft te zijn en niet afhankelijk is van de daadwerkelijke situatie. Situaties kunnen dusdanig complex zijn dat een eenvoudige oplossing om gelukkig te zijn een complexe opgave kan zijn. De opgave om gewoon "niet gefrustreerd†te zijn lijkt veel eenvoudiger. Maar hoe doet men dat precies?
Ik denk dat het is als niet denken aan de roze olifant als opdracht aan zichzelf. Frustratie proberen weg te denken zorgt juist voor frustratie. Een alternatieve oplossing voor gelukkig zijn zou dan kunnen zijn om frustratieblij te zijn. Dat wil zeggen dat men de frustratie ziet als juist die bron van spanningen die het leven zinvol maakt en die de mensen motiveert om creatief te zijn en zichzelf te ontwikkelen. Zo moet ik dan denken aan boeken die verveling juist als iets positiefs proberen aan te duiden.
Maar echt lukken wil de zelfhypnose niet, om blij te zijn met frustraties. Veel mensen kiezen dan voor een of andere bezigheid die zelfverklaard als geweldig wordt gezien. Dat kan een hobby zijn, of een bezigheid, die verder op zich niet zo heel bijzonder hoeft te zijn, maar die dan gezien wordt als vervulling van het leven. Vooral als andere mensen jaloers zijn op de dingen die jij doet, die jij hebt gekozen als bezigheid, bijvoorbeeld zeilen, krijgt men het idee “geslaagd†te zijn. Dan is men voor zichzelf een levenskunstenaar.
Maar in principe zijn alle pogingen tot complexiteitsreductie, voor wat betreft de persoonlijke situaties, de pogingen om een eenvoudig antwoord te vinden op de vraag naar geluk, blijvend geborgd in de frustratiedimensie. De essentie van de frustratie is dat ons intellect gewoonweg niet in staat is tot een werkelijk antwoord op de vraag naar geluk gegeven een willekeurige situatie.
Het is dan voor sommigen nog wel belangrijk om te proberen dat intellect te trainen, te oefenen, te verbeteren, maar dat verwordt dan tot doel op zichzelf, waarbij het oorspronkelijke doel eigenlijk gemist wordt en men voor het gemak vergeet dat geluk helemaal niet intellectueel benaderbaar hoeft te zijn.
Kan men dan toch nog gewoon “simpelweg gelukkig zijn�
Ik denk dat veel frustratie voortkomt uit het feit dat men van die momenten kent, maar dan vervolgens niet in staat is te bepalen wat de voorwaarden precies zijn voor dat geluk, en men dus ook niet dat geluk zo makkelijk kan reproduceren. Men kan een geweldig geluksgevoel hebben bij een kampvuur met muziek, maar vervolgens bij andere kampvuren met muziek gefrustreerd zitten wachten op het geluksgevoel, zonder dat dit komt.
Een strategie die wijsheid zou kunnen zijn, is om vooral niet te proberen te achterhalen wat een geluksgevoel veroorzaakt en hoe dit te reproduceren, niet intellectueel althans. Het lichaam weet, heet het dan. Hoewel men dan zeker allerlei risico’s loopt om te vallen voor de verleidingen van het lichaam, het consumeren, de verslavingen en dergelijke. En in een dergelijke situatie zit dan weer veel frustratie.
Het lijkt er dus op dat we het intellect ook niet helemaal moeten uitschakelen, ook al is het intellect synoniem met frustratiebronnen.
Het alternatief van frustraties hebben is geen frustraties meer hebben, en de vraag is of dat een situatie is die überhaupt realistisch is. Misschien dat dieren of anders planten kunnen leven in het gegeven, zonder frustratiedimensie, maar dan zouden we waarschijnlijk niet meer daarvoor kiezen.
Je zou op een bepaalde manier de frustraties als gaven kunnen zien. Met speciale frustraties als speciale gaven, waar men een onderscheid mee kan maken.
Het lijkt er dan meer om te gaan hoe we de frustraties kunnen cultiveren.
Bekend is dat in een cultuur de primaire frustraties allerlei sublimaties krijgen. Sublimaties kunnen een doel op zich zijn. Geslaagde sublimaties kunnen zelfs een bron zijn van alternatieve geluksgevoelens. Alsof men de wereld uitbreidt met een gelukdimensie. Dan gaan we dus van frustratiedimensie toch naar een gelukdimensie.
Het doet er in principe niet toe hoe het geluk tot stand komt, of wat het werkelijk inhoudt, als het maar ervaren kan worden.
Motivatie van mensen is dan niet langer verbonden aan het bereiken van dat wat men fijn vindt, maar aan het gefrustreerd zijn als men niet heeft wat men fijn vindt. Dat wil zeggen dat motivatie dan dus uit een vermijden van iets negatiefs bestaat, in plaats van dat het een bereiken van iets positiefs zou zijn.
Op een bepaalde manier is het gemakkelijker om gelukkig te zijn als men slechts “niet gefrustreerd†hoeft te zijn en niet afhankelijk is van de daadwerkelijke situatie. Situaties kunnen dusdanig complex zijn dat een eenvoudige oplossing om gelukkig te zijn een complexe opgave kan zijn. De opgave om gewoon "niet gefrustreerd†te zijn lijkt veel eenvoudiger. Maar hoe doet men dat precies?
Ik denk dat het is als niet denken aan de roze olifant als opdracht aan zichzelf. Frustratie proberen weg te denken zorgt juist voor frustratie. Een alternatieve oplossing voor gelukkig zijn zou dan kunnen zijn om frustratieblij te zijn. Dat wil zeggen dat men de frustratie ziet als juist die bron van spanningen die het leven zinvol maakt en die de mensen motiveert om creatief te zijn en zichzelf te ontwikkelen. Zo moet ik dan denken aan boeken die verveling juist als iets positiefs proberen aan te duiden.
Maar echt lukken wil de zelfhypnose niet, om blij te zijn met frustraties. Veel mensen kiezen dan voor een of andere bezigheid die zelfverklaard als geweldig wordt gezien. Dat kan een hobby zijn, of een bezigheid, die verder op zich niet zo heel bijzonder hoeft te zijn, maar die dan gezien wordt als vervulling van het leven. Vooral als andere mensen jaloers zijn op de dingen die jij doet, die jij hebt gekozen als bezigheid, bijvoorbeeld zeilen, krijgt men het idee “geslaagd†te zijn. Dan is men voor zichzelf een levenskunstenaar.
Maar in principe zijn alle pogingen tot complexiteitsreductie, voor wat betreft de persoonlijke situaties, de pogingen om een eenvoudig antwoord te vinden op de vraag naar geluk, blijvend geborgd in de frustratiedimensie. De essentie van de frustratie is dat ons intellect gewoonweg niet in staat is tot een werkelijk antwoord op de vraag naar geluk gegeven een willekeurige situatie.
Het is dan voor sommigen nog wel belangrijk om te proberen dat intellect te trainen, te oefenen, te verbeteren, maar dat verwordt dan tot doel op zichzelf, waarbij het oorspronkelijke doel eigenlijk gemist wordt en men voor het gemak vergeet dat geluk helemaal niet intellectueel benaderbaar hoeft te zijn.
Kan men dan toch nog gewoon “simpelweg gelukkig zijn�
Ik denk dat veel frustratie voortkomt uit het feit dat men van die momenten kent, maar dan vervolgens niet in staat is te bepalen wat de voorwaarden precies zijn voor dat geluk, en men dus ook niet dat geluk zo makkelijk kan reproduceren. Men kan een geweldig geluksgevoel hebben bij een kampvuur met muziek, maar vervolgens bij andere kampvuren met muziek gefrustreerd zitten wachten op het geluksgevoel, zonder dat dit komt.
Een strategie die wijsheid zou kunnen zijn, is om vooral niet te proberen te achterhalen wat een geluksgevoel veroorzaakt en hoe dit te reproduceren, niet intellectueel althans. Het lichaam weet, heet het dan. Hoewel men dan zeker allerlei risico’s loopt om te vallen voor de verleidingen van het lichaam, het consumeren, de verslavingen en dergelijke. En in een dergelijke situatie zit dan weer veel frustratie.
Het lijkt er dus op dat we het intellect ook niet helemaal moeten uitschakelen, ook al is het intellect synoniem met frustratiebronnen.
Het alternatief van frustraties hebben is geen frustraties meer hebben, en de vraag is of dat een situatie is die überhaupt realistisch is. Misschien dat dieren of anders planten kunnen leven in het gegeven, zonder frustratiedimensie, maar dan zouden we waarschijnlijk niet meer daarvoor kiezen.
Je zou op een bepaalde manier de frustraties als gaven kunnen zien. Met speciale frustraties als speciale gaven, waar men een onderscheid mee kan maken.
Het lijkt er dan meer om te gaan hoe we de frustraties kunnen cultiveren.
Bekend is dat in een cultuur de primaire frustraties allerlei sublimaties krijgen. Sublimaties kunnen een doel op zich zijn. Geslaagde sublimaties kunnen zelfs een bron zijn van alternatieve geluksgevoelens. Alsof men de wereld uitbreidt met een gelukdimensie. Dan gaan we dus van frustratiedimensie toch naar een gelukdimensie.
Het doet er in principe niet toe hoe het geluk tot stand komt, of wat het werkelijk inhoudt, als het maar ervaren kan worden.
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 17
- Contacteer:
Ik zie frustraties persoonlijk als lessen.. iets dat in ons zit waar we niet naar willen of durven kijken, waardoor het gefrustreerd wordt in het proces van openbaring (in dit geval van de frustratie). Moet wel dubbele frustratie opleveren zeg.. 
Zonder gekheid, jouw laatste zin resoneert heel lekker met frustratie - in de positieve zin van het woord. Namelijk, je haalt het beste uit de frustratie wat je maar kunt halen.. creatie! Zijn, en geluk ervaren in het moment

(de truc is om je gedachten, afhankelijkheden etc niet in de weg te laten zitten van de ervaring van geluk)

Zonder gekheid, jouw laatste zin resoneert heel lekker met frustratie - in de positieve zin van het woord. Namelijk, je haalt het beste uit de frustratie wat je maar kunt halen.. creatie! Zijn, en geluk ervaren in het moment
Het kan immer ervaren worden Neus! Het is uiteindelijk onze meest pure staat van zijn, en tevens ons meest natuurlijke staat van zijn.. zijn zonder oordeel = zijn vol van geluk en liefde voor allesHet doet er in principe niet toe hoe het geluk tot stand komt, of wat het werkelijk inhoudt, als het maar ervaren kan worden.

(de truc is om je gedachten, afhankelijkheden etc niet in de weg te laten zitten van de ervaring van geluk)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
- Contacteer:
mm of de frustraties zijn niets anders dan jouw 'creativiteitsmasker' (dat wat jou in aanraking brengt met je eigen creativiteitneus schreef:Dat je frustraties als lessen ziet heb ik onderkend als mogelijkheid. Het bracht me tot een volgende tekst die ik weer hier zal plaatsen. Ik heb blijkbaar veel frustraties zo creatief als ik ben

ben benieuwd!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
- Contacteer:
Dan ben ik erg benieuwd waar je het voor doet.. want dat zwarte klinkt mij als dat je weet dat je dan tegen je eigen grens/spiegel gaat opbotsen.. niet zo zeer tegen de grens van het bestaan..neus schreef:als ik eenmaal ga krijgen waar ik het allemaal voor doe, is het afgelopen ben ik bang. Ik zie dan alleen nog maar zwart...Intangible Radjanamadjo schreef:mm of de frustraties zijn niets anders dan jouw 'creativiteitsmasker' (dat wat jou in aanraking brengt met je eigen creativiteit
dus vanwaar dat de frustratie jou 'binnen de perken' houdt?? Je maakt me nieuwsgierig

Ik denk dat mijn hoofdmotief is vrouwen te imponeren. Ik ben echter getrouwd en mijn leven zou een wending nemen als ik aan allerlei avontuurtjes begon. Het streven naar seks zorgt voor menigeen voor de hel op aarde. Ik leef nog steeds men een droom waarin ik een andere vrouw dan mijn vrouw zwanger maak, maar dan (waardoor precies weet ik niet) het leven moet laten. Nu wordt dat zwanger maken van andere vrouwen wat lastig omdat ik gesteriliseerd ben:-) maar goed het is een dwingende droom.Intangible Radjanamadjo schreef:dus vanwaar dat de frustratie jou 'binnen de perken' houdt?? Je maakt me nieuwsgierig
Maar goed mijn frustraties zijn in essentie seksueel. Misschien zijn alle frustraties dat wel.
- Contacteer:
mm als ik het zo lees, is de sterilisatie de 'veroorzaker' van jouw dwingende droom
ook weer een soort onbewust geuite frustratie? hehe 
De link met seksualiteit.. interessant! Jung, Freud die richting?!

De link met seksualiteit.. interessant! Jung, Freud die richting?!
Het zou kunnen dat dromen, als een soort verwerkers, afhankelijk zijn van frustraties. Lucide dromen is dan eigenlijk een soort bewustwording van die frustraties.Intangible Radjanamadjo schreef:mm als ik het zo lees, is de sterilisatie de 'veroorzaker' van jouw dwingende droomook weer een soort onbewust geuite frustratie? hehe
Ja die richting. Maar dan is het volgens mij niet perse zo dat men vecht tegen de aandrang om de vader te vermoorden en met de moeder naar bed te gaan, maar het lijkt me wel een gegeven dat men een voorkeur heeft voor de eigen genen en dus incestueuze neigingen zal hebben. terwijl er aan de andere kant weer een natuurlijke taboe is op seks met familie, vanwege de kans op mismaakte kinderen. Frustratie als een soort gespletenheid dus. Aan de ene kant vooral houden van anderen die familie of naaste zijn, en aan de andere kant een neiging om het ver te zoeken (wat je ver haalt is lekker).Intangible Radjanamadjo schreef:De link met seksualiteit.. interessant! Jung, Freud die richting?!
In dat frustratieveld bevinden wij ons.
Ik vraag me af waarom je überhaupt zo in de wereld zou willen staan?
Alleen maar gericht op frustraties, wat deze ook mogen zijn. Het gaat er dan
toch ook veel meer om hoe je er mee om gaat, met de frustraties die je ervaart. Dat lijkt mij beter dan te concentreren op de frustratie zelf.
Natuurlijk het is wel van belang om te onderzoeken, waar die frustratie vandaan komt, om zo er wat aan te kunnen doen, maar dat lijkt mij dus ook een manier van er mee omgaan. Proberen de frustratie uit te schakelen.
Als jij zegt dat het gaat om het ervaren van geluk, op welke wijze dan ook ben ik het niet mee eens. Zie jij trouwens het ervaren van geluk als levensdoel of hoe kijk jij daar tegen aan?
Waarom ik het niet eens ben, met het ervaren als geluk, als een soort hogere staat van bewustzijn waar naar gestreefd zou moeten worden, is vanwege de dingen waaruit men geluk haalt niet altijd als goed ervaren kan worden.
Dus het kan voor een individu goed zijn als hij geluk ervaart, maar als bijvoorbeeld dat ten koste gaat van een ander individu is dat niet meer goed en dus ook niet wenselijk in algemene zin.
Frustraties is niet iets wat je makkelijk kan uitschakelen omdat het ontstaat, dus er mee om leren gaan als het zich voordoet lijkt mij een betere oplossing.
Natuurlijk zou je de wereld zo kunnen zien, maar het lijkt mij een vrij negatieve emotionele grondhouding aan ten grondslag liggen, het kan misschien handig zijn dit te onderzoeken indien men hier hevig aan lijdt. Misschien krijg je de gedachte de wereld te zien als frustratiedimensie, als je lijdt aan frustraties, nogmaals mij lijkt het niet wenselijk om zo te denken derhalve lijkt mij een andere levensvisie wenselijker.
Maar dit beeld is m.i. ook veel te kortzichtig om de menselijke psyche te verklaren.
Alleen maar gericht op frustraties, wat deze ook mogen zijn. Het gaat er dan
toch ook veel meer om hoe je er mee om gaat, met de frustraties die je ervaart. Dat lijkt mij beter dan te concentreren op de frustratie zelf.
Natuurlijk het is wel van belang om te onderzoeken, waar die frustratie vandaan komt, om zo er wat aan te kunnen doen, maar dat lijkt mij dus ook een manier van er mee omgaan. Proberen de frustratie uit te schakelen.
Als jij zegt dat het gaat om het ervaren van geluk, op welke wijze dan ook ben ik het niet mee eens. Zie jij trouwens het ervaren van geluk als levensdoel of hoe kijk jij daar tegen aan?
Waarom ik het niet eens ben, met het ervaren als geluk, als een soort hogere staat van bewustzijn waar naar gestreefd zou moeten worden, is vanwege de dingen waaruit men geluk haalt niet altijd als goed ervaren kan worden.
Dus het kan voor een individu goed zijn als hij geluk ervaart, maar als bijvoorbeeld dat ten koste gaat van een ander individu is dat niet meer goed en dus ook niet wenselijk in algemene zin.
Frustraties is niet iets wat je makkelijk kan uitschakelen omdat het ontstaat, dus er mee om leren gaan als het zich voordoet lijkt mij een betere oplossing.
Natuurlijk zou je de wereld zo kunnen zien, maar het lijkt mij een vrij negatieve emotionele grondhouding aan ten grondslag liggen, het kan misschien handig zijn dit te onderzoeken indien men hier hevig aan lijdt. Misschien krijg je de gedachte de wereld te zien als frustratiedimensie, als je lijdt aan frustraties, nogmaals mij lijkt het niet wenselijk om zo te denken derhalve lijkt mij een andere levensvisie wenselijker.
Maar dit beeld is m.i. ook veel te kortzichtig om de menselijke psyche te verklaren.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.
Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Denk je niet dat er over praten ook een manier is om er mee om te gaan?
Wat ik niet denk is dat je zonder erkenning van frustraties verder komt.
Als het niet om ervaren van geluk gaat, waar gaat het dan om? (Als het al ergens om gaat) Ik gaf aan dat door sublimatie van frustratie een geluksdimensie ontstaan kan. Waarbij iemand bijvoorbeeld zich prettig voelt om in virtuele werelden allerlei virtuele karakters te doden.
Jij geeft aan dat geluksbeleving subjectief is, en dat sommigen zullen lijden onder het geluk van anderen, zoals lekker eten misschien ten koste van dieren gaat, of leven in luxe en welvaart misschien ten koste van de bewoners uit arme landen gaat. Ik ben het daarmee eens, maar zie vervolgens niet in waarom een mens niet naar geluk zou moeten streven. Dat geluk houdt dan echter in dat je zo min mogelijk aan die parasitaire praktijken meedoet, maar ook dat je moet erkennen dat een bepaald soort parasitisme onvermijdelijk is. Het kan nooit de bedoeling zijn dat we gaan kniezen. Ik deel niet het idee dat het leven als doel een straf zou zijn, en we onszelf van alles moeten ontzeggen. Ik deel wel het idee dat als je gedeeltelijk boete doet en jezelf dingen ontzegt dat de geluksbeleving beter zou kunnen zijn.
Een erkenning van de frustratiedimensie maakt realisten van mensen en dat is waarschijnlijk niet altijd nodig, maar een levensvisie waarin men uitgaat van een valse werkelijkheid zal intellectueel niet erg bevredigend zijn. Ik help je hopen dat uitgaan van de frustratiedimensie een valse werkelijkheid is, maar ik zie daarvoor teveel dat me in die visie bevestigt.
Wat ik niet denk is dat je zonder erkenning van frustraties verder komt.
Als het niet om ervaren van geluk gaat, waar gaat het dan om? (Als het al ergens om gaat) Ik gaf aan dat door sublimatie van frustratie een geluksdimensie ontstaan kan. Waarbij iemand bijvoorbeeld zich prettig voelt om in virtuele werelden allerlei virtuele karakters te doden.
Jij geeft aan dat geluksbeleving subjectief is, en dat sommigen zullen lijden onder het geluk van anderen, zoals lekker eten misschien ten koste van dieren gaat, of leven in luxe en welvaart misschien ten koste van de bewoners uit arme landen gaat. Ik ben het daarmee eens, maar zie vervolgens niet in waarom een mens niet naar geluk zou moeten streven. Dat geluk houdt dan echter in dat je zo min mogelijk aan die parasitaire praktijken meedoet, maar ook dat je moet erkennen dat een bepaald soort parasitisme onvermijdelijk is. Het kan nooit de bedoeling zijn dat we gaan kniezen. Ik deel niet het idee dat het leven als doel een straf zou zijn, en we onszelf van alles moeten ontzeggen. Ik deel wel het idee dat als je gedeeltelijk boete doet en jezelf dingen ontzegt dat de geluksbeleving beter zou kunnen zijn.
Een erkenning van de frustratiedimensie maakt realisten van mensen en dat is waarschijnlijk niet altijd nodig, maar een levensvisie waarin men uitgaat van een valse werkelijkheid zal intellectueel niet erg bevredigend zijn. Ik help je hopen dat uitgaan van de frustratiedimensie een valse werkelijkheid is, maar ik zie daarvoor teveel dat me in die visie bevestigt.
Mijns inziens is het doel van het leven, leven op zich.
Geen specifiek doel, het goede doen zou in dat opzicht misschien mij nog het meeste aanspreken als specifiek doel, maar dat is een keuze. Ik denk niet dat een keuze ten grondslag kan liggen aan een doel, tenzij je zelf bewust hebt gekozen voor dat doel.
Het ervaren van geluk, kan niet los gezien worden van ongeluk/ pijn/ verdriet, omdat je het een niet kan kennen zonder het andere te hebben ervaren. Het streven naar een continue gelukservaring lijkt mij een van de grondslagen van het hedonisme te zijn, wat egoïsme bevordert.
En daar mijn beste ben ik niet zo zeer voor, dat is wat ik er op tegen heb.
Verder ik zeg ook niet dat een frustratiedimensie niet bestaat, immers frustraties bestaan, maar het is slechts een bepaalde visie en ik mag toch hopen dat je zelf ook weet dat de werkelijkheid veel complexer is dan enkel denken in frustraties.
Geen specifiek doel, het goede doen zou in dat opzicht misschien mij nog het meeste aanspreken als specifiek doel, maar dat is een keuze. Ik denk niet dat een keuze ten grondslag kan liggen aan een doel, tenzij je zelf bewust hebt gekozen voor dat doel.
Het ervaren van geluk, kan niet los gezien worden van ongeluk/ pijn/ verdriet, omdat je het een niet kan kennen zonder het andere te hebben ervaren. Het streven naar een continue gelukservaring lijkt mij een van de grondslagen van het hedonisme te zijn, wat egoïsme bevordert.
En daar mijn beste ben ik niet zo zeer voor, dat is wat ik er op tegen heb.
Verder ik zeg ook niet dat een frustratiedimensie niet bestaat, immers frustraties bestaan, maar het is slechts een bepaalde visie en ik mag toch hopen dat je zelf ook weet dat de werkelijkheid veel complexer is dan enkel denken in frustraties.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Ik weet niet of iemand kan accepteren dat het leven op zich een doel is, zonder dat je dan hierin zou kunnen geloven en geluk uit dat leven zou kunnen halen. Als de mogelijkheid aan het leven ontnomen wordt er geluk uit te halen blijft er weinig meer over wat je nog "zinvol" zou kunnen noemen.
Op zich kan het natuurlijk wel zinvol zijn om niet altijd gelukkig te zijn.
Misschien zouden we kunnen zeggen dat het leven zinvol zou moeten kunnen zijn en of dat kan zonder geluk is zeer sterk de vraag.
Ik begrijp verder helemaal dat egoïstisch geluk als zinloos gezien kan worden, maar of het dat ook is voor de mensen die het nastreven? Je zou kunnen zeggen dat egoïstisch geluk nastreven het meest eenvoudige antwoord op het leven is.
De frustratiedimensie is voor mij slechts een dimensie waarvan er oneindig velen zijn en ik heb niet voor niets ook de geluksdimensie genoemd die er uit voort kan komen.
Op zich kan het natuurlijk wel zinvol zijn om niet altijd gelukkig te zijn.
Misschien zouden we kunnen zeggen dat het leven zinvol zou moeten kunnen zijn en of dat kan zonder geluk is zeer sterk de vraag.
Ik begrijp verder helemaal dat egoïstisch geluk als zinloos gezien kan worden, maar of het dat ook is voor de mensen die het nastreven? Je zou kunnen zeggen dat egoïstisch geluk nastreven het meest eenvoudige antwoord op het leven is.
De frustratiedimensie is voor mij slechts een dimensie waarvan er oneindig velen zijn en ik heb niet voor niets ook de geluksdimensie genoemd die er uit voort kan komen.
Wat is zinvol? En wie bepaalt dan wat zinvol is?
Dat doe je toch zelf. De subjectiviteit ten top.
Met betrekking tot dat het ervaren van geluk of andere emoties: als je iets niet kent of nooit ervaren hebt, mis je het dan? Ik dacht het niet dus hoe kan dat dan een doel op zich worden en helemaal met de notie er aan deze als zinvol te bestempelen.
Natuurlijk is het kennen van geluk een fijne emotie, die je in staat stelt ook van het leven te genieten, naast alle ellende die je meemaakt.
Maar het nastreven van dat geluk als levensdoel stellen is een keuze en die ieder voor zich mag uitmaken.
Ik heb het echter niet als levensdoel, dat betekend niet dat ik het ervaren van geluk niet ken of niet fijn vind, maar ik vind het niet iets nastrevenswaardig en dat is een keuze.
Dat doe je toch zelf. De subjectiviteit ten top.
Met betrekking tot dat het ervaren van geluk of andere emoties: als je iets niet kent of nooit ervaren hebt, mis je het dan? Ik dacht het niet dus hoe kan dat dan een doel op zich worden en helemaal met de notie er aan deze als zinvol te bestempelen.
Natuurlijk is het kennen van geluk een fijne emotie, die je in staat stelt ook van het leven te genieten, naast alle ellende die je meemaakt.
Maar het nastreven van dat geluk als levensdoel stellen is een keuze en die ieder voor zich mag uitmaken.
Ik heb het echter niet als levensdoel, dat betekend niet dat ik het ervaren van geluk niet ken of niet fijn vind, maar ik vind het niet iets nastrevenswaardig en dat is een keuze.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Ik baseer me keuzes ook niet geheel op gevoel, maar op basis van een combinatie van rede en argumentatie en het gevoel dat dat de beste keuze is op een logisch beredeneerde wijze.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Voor iedereen geldt, denk ik, een mix, hoewel niet steeds dezelfde mix.Mtheman schreef:Ik baseer me keuzes ook niet geheel op gevoel, maar op basis van een combinatie van rede en argumentatie en het gevoel dat dat de beste keuze is op een logisch beredeneerde wijze.
Gevoel zal zeker geluk nastreven, daartoe is het geprogrammeerd.
- Contacteer:
Gevoel geprogrammeerd? Als in geluk als onze natuurlijke staat? Of hoe je zie je dit?
Gevoelens zijn emoties en emoties zijn aangeleerd.
We zijn helemaal niet geprogrammeerd, we hebben hoogstens instincten of behoeften die je handelen kunnen bepalen. Dat wil echter niet zeggen dat we altijd toegeven aan die instincten of behoeften, anders dan als we geprogrammeerd zouden zijn dan zou ons gedrag al vast staan.
Ook al is psychologisch gezien veel gedrag te verklaren, we gedragen ons maar al te vaak irrationeel waar soms geen goede verklaring voor te vinden is.
We zijn helemaal niet geprogrammeerd, we hebben hoogstens instincten of behoeften die je handelen kunnen bepalen. Dat wil echter niet zeggen dat we altijd toegeven aan die instincten of behoeften, anders dan als we geprogrammeerd zouden zijn dan zou ons gedrag al vast staan.
Ook al is psychologisch gezien veel gedrag te verklaren, we gedragen ons maar al te vaak irrationeel waar soms geen goede verklaring voor te vinden is.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Ik denk dat als je twee of meer gevoelens combineert, dat dan pogingen kunnen ontstaan om gevoelscomplexen te hebben die niet direct positief zijn. Bijvoorbeeld als je weet dat de beloning na bepaalde inspanningen groot kan zijn, maar die inspanningen zelf niet zo prettig zijn. Je hebt dan dus een negatief gevoel (de inspanning) dat je accepteert omdat (waarschijnlijk) daarna een positief gevoel kan volgen. Het gaat dan om strategie.
Maar als je alleen nog maar bezig bent met strategie en niet met gevoel kunnen irrationele handelswijzen ontstaan.
Maar als je alleen nog maar bezig bent met strategie en niet met gevoel kunnen irrationele handelswijzen ontstaan.
- Contacteer:
mm.. dan ben ik benieuwd wat je met geprogrammeerd bedoeltneus schreef:We zijn geprogrammeerd om fijne gevoelens, geluksgevoelens na te streven. Zoals bij het klaarkomen of het volle voldane gevoel bij eten of bij sporten.Intangible Radjanamadjo schreef:Gevoel geprogrammeerd? Als in geluk als onze natuurlijke staat? Of hoe je zie je dit?

Is dat:
- vanaf de geboorte, vanuit onze genen
of juist
- door de opvoeding
Dat ben ik wel met je eens, vaak is het leven er op gericht op het welzijn van de mens, mede daardoor ook de wil tot macht, geld en luxe te bezitten.
Maar of dat moreel gezien ook altijd aanvaardbaar is, is denk ik een heel andere kwestie.
Maar of dat moreel gezien ook altijd aanvaardbaar is, is denk ik een heel andere kwestie.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Als zijnde geen mens is perfect, mja moeten we inderdaad maar mee leren leven en dat gaat makkelijker als je dat accepteert.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
- Contacteer:
Ja voor mij maakt dat wel uit ja.. ik ga er nml vanuit dat er in de initiële programmering andere dingen geprogrammeerd staan/worden, dan dat er door onze opvoeding ed 'opgelegd' krijgen.. maar tegelijkertijd snap ik ook dat deze niet los van elkaar te zien zijn en dat we juist door de 'latere' programmering ons bewust kunnen worden van de programmering.. maar wat dan?neus schreef:Maakt dat wat uit? Je hebt initiële programmering en programmering door de evaluerende werking van onze hersenen. Het gaat er om dat we programma's draaien en gedeeltelijk aan herprogrammering doen, maar dat de programma's met weinig tot geen uitzondering gericht zijn op het je goed voelen.
Kunnen wij ooit loskomen van die programmering dan? Of zijn we enkel een slaaf der programmering, met een programma draaiende op de achtergrond getiteld 'de illusie van vrijheid'? Is er vrije wil? Of is dat ook een programma?
Met die programmering kunnen we bijvoorbeeld "in the flow" zijn. Dat is een heerlijk gevoel. Er is niets mis met een programmering als het je nog zoveel vrijheid geeft om dingen te doen. Ik denk dat de evaluerende hersenen je ook de mogelijkheid geven om niet steeds hetzelfde te hoeven doen.Intangible Radjanamadjo schreef:Kunnen wij ooit loskomen van die programmering dan? Of zijn we enkel een slaaf der programmering, met een programma draaiende op de achtergrond getiteld 'de illusie van vrijheid'? Is er vrije wil? Of is dat ook een programma?
Dus gezien de omstandigheden denk ik dat we niet hoeven te klagen, al kan er natuurlijk veel mis zijn met een persoonlijk leven.
- Contacteer:
Ik weet niet hoe jouw Duits is neus, maar ik had laatst (R)evolution 2012 gezien.. een Duitse docu waarin het veelvuldig gaat over de programma's die in ons draaien en hoe dat zich vertaalt (in de docu naar 10 dimensies
) naar 'buiten' toe
als je geinteresseerd bent,
Want ik merk dat ik met elke reactie eigenlijk verwijs naar de docu, als ik probeer mijn standpunt wat meer te verduidelijken. Wat nou als we ons ook volledig bewust kunnen worden van onze programmering en er boven uit stijgen?

als je geinteresseerd bent,
Want ik merk dat ik met elke reactie eigenlijk verwijs naar de docu, als ik probeer mijn standpunt wat meer te verduidelijken. Wat nou als we ons ook volledig bewust kunnen worden van onze programmering en er boven uit stijgen?
Mijn Duits is prima, ik zal er naar kijken wanneer ik 1,5 uur achter elkaar heb. Bedankt voor de link.
Ik denk dat je programmering alleen ongedaan kunt maken door de programmering aan te passen. Zonder programmering leven lijkt me gewoonweg niet mogelijk. Dan kun je jezelf dus afvragen waar de programmering op gericht is. In eerste instantie op reproductie, dat lijkt me zeker iets wat we moeten aanpassen, maar niet helemaal. In tweede instantie op bevrediging van de behoeften uit de piramide van Maslow, ik zou niet weten waarom we daar aanpassingen aan zouden moeten doen. Hoogstens kun je proberen wat hogere behoeften te hebben en na te streven.
Ik denk dat je programmering alleen ongedaan kunt maken door de programmering aan te passen. Zonder programmering leven lijkt me gewoonweg niet mogelijk. Dan kun je jezelf dus afvragen waar de programmering op gericht is. In eerste instantie op reproductie, dat lijkt me zeker iets wat we moeten aanpassen, maar niet helemaal. In tweede instantie op bevrediging van de behoeften uit de piramide van Maslow, ik zou niet weten waarom we daar aanpassingen aan zouden moeten doen. Hoogstens kun je proberen wat hogere behoeften te hebben en na te streven.
@Radja
Ik ben toch wel benieuwd waarom die documentaire nu speciaal jou interesseerde.
Ik stel me zo voor dat je het fascinerend vindt om al die manieren waarop je geprogrammeerd bent op een rijtje te zien en er zo aan te ontkomen of in ieder geval je inzicht te vergroten.
Maar misschien klopt dat helemaal niet.
Misschien kun je daar op in gaan als je ook eens anderhalf uur hebt om gedachtes daarover op een rij te zetten :greins:
Ik stel me zo voor dat je het fascinerend vindt om al die manieren waarop je geprogrammeerd bent op een rijtje te zien en er zo aan te ontkomen of in ieder geval je inzicht te vergroten.
Misschien kun je daar op in gaan als je ook eens anderhalf uur hebt om gedachtes daarover op een rij te zetten :greins:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
- Contacteer:
haha goed punt..yopi schreef:@Radja
Nou, wat mij aanspreekt in deze docu is dat de programmering er is om mee te spelen, om van te leren. Maar het blijft programmering die we zelf draaien als het ware. Als we dat beginnen te doorzien, ontstaat er de mogelijkheid om steeds 'hogere' programmering te draaien en deze af te werken.. (en uiteindelijk loskomen ervan??!!)
Daarnaast vond ik het zeer interessant om te zien dat de zon bij dit alles betrokken wordt.. vaak een grote afwezige (zeker in de klimaatdiscussies), maar van levensbelang.. en wat als de zon verandert??
- Contacteer:
U bedoelt?yopi schreef:... en code 2012....aber dann kommt ihr mit löffelbiegen und kornkreisen um die ecke... ich bitte euch!
Nou .. Ik heb wel oppervlakkig gekeken, maar het leek me dat het eerste commentaar dat onder de film stond wel juist was:
"baaaa, was für ein schmalzieges ende. der anfang war ja noch ganz interessent: der zusammen hang zwischen verhalten des menschen / der natur unter elektromagnetischer strahlung. das hatte tatsächlich wissenschaftlichen charakter, aber dann kommt ihr mit löffelbiegen und kornkreisen um die ecke... ich bitte euch!"
En ik meende weer allerlei verwijzingen naar de maja kalender te bespeuren. Maar dat kan mijn paranoia zijn ..
Klopt het niet?
"baaaa, was für ein schmalzieges ende. der anfang war ja noch ganz interessent: der zusammen hang zwischen verhalten des menschen / der natur unter elektromagnetischer strahlung. das hatte tatsächlich wissenschaftlichen charakter, aber dann kommt ihr mit löffelbiegen und kornkreisen um die ecke... ich bitte euch!"
En ik meende weer allerlei verwijzingen naar de maja kalender te bespeuren. Maar dat kan mijn paranoia zijn ..
Klopt het niet?
- Contacteer:
Klopt het niet.. goede vraag..yopi schreef:Nou .. Ik heb wel oppervlakkig gekeken, maar het leek me dat het eerste commentaar dat onder de film stond wel juist was:
Klopt het niet?
Wat mij van het einde bij is gebleven, is dat er vragen worden gesteld over hoe groot de invloed van de zon is/kan zijn op de ontwikkeling van leven. Groot genoeg om een quantum-leap te veroorzaken??
Wat betreft graancirkels, er zijn er een aantal die niet door mensen gemaakt lijken te zijn (of zijn we het zelf?

Ik kan zelf niet veel met die reactie.. zolang het wetenschappelijk is (als in; zolang het precies te herhalen valt, zonder afwijkende resultaten), is het goed. Maar als het daar ook maar iets buiten valt, dan is het gelijk onzin? De tijd zal het leren

Ik wil er niet te veel over doorzeuren, maar ..Ik kan zelf niet veel met die reactie.. zolang het wetenschappelijk is (als in; zolang het precies te herhalen valt, zonder afwijkende resultaten), is het goed. Maar als het daar ook maar iets buiten valt, dan is het gelijk onzin? De tijd zal het leren
Ik ben het met je eens dat wetenschap zijn eigen beperkingen kent en dat die wetenschap tegenwoordig een soort goddelijke authoriteit heeft.
Mijn punt (en zo lees ik die reactie ook) is dat die authoriteit de wetenschap bruikbaar maakt voor propagande.
In dit geval suggereert het geheel dat op grond van wetenschappelijk onderzoek duidelijk dingen ontdekt zijn die de vooroordelen van de 'majabeweging' steunen.
Ik zou zeggen dat bijvoorbeeld Plato al aangetoond heeft met het opvoeren van de sofisten dat alles bewijsbaar is. Of op zijn minst aannemelijk te maken of waarschijnlijk.
Het redeneert allemaal ergens naar toe zonder pogingen tot falsificatie of het aanvoeren van tegenredenen.
Maar goed. Ik heb er meer in het algemeen iets op tegen en niet speciaal naar jouw persoon toe. Zover ik weet kan je ook heel kritisch zijn, zonder dat je je beste aannames laat ondermijnen.
- Contacteer:
Hehe ik weet dat je in deze niet op mij doelde, maar op de docu.. dus no offenseyopi schreef:Ik wil er niet te veel over doorzeuren, maar ..Ik kan zelf niet veel met die reactie.. zolang het wetenschappelijk is (als in; zolang het precies te herhalen valt, zonder afwijkende resultaten), is het goed. Maar als het daar ook maar iets buiten valt, dan is het gelijk onzin? De tijd zal het leren
Ik ben het met je eens dat wetenschap zijn eigen beperkingen kent en dat die wetenschap tegenwoordig een soort goddelijke authoriteit heeft.
Mijn punt (en zo lees ik die reactie ook) is dat die authoriteit de wetenschap bruikbaar maakt voor propagande.
In dit geval suggereert het geheel dat op grond van wetenschappelijk onderzoek duidelijk dingen ontdekt zijn die de vooroordelen van de 'majabeweging' steunen.
Ik zou zeggen dat bijvoorbeeld Plato al aangetoond heeft met het opvoeren van de sofisten dat alles bewijsbaar is. Of op zijn minst aannemelijk te maken of waarschijnlijk.
Het redeneert allemaal ergens naar toe zonder pogingen tot falsificatie of het aanvoeren van tegenredenen.
Maar goed. Ik heb er meer in het algemeen iets op tegen en niet speciaal naar jouw persoon toe. Zover ik weet kan je ook heel kritisch zijn, zonder dat je je beste aannames laat ondermijnen.

nou maak je me toch wel weer benieuwd.. binnenkort nog eens naar de docu kijken en dan met name de punten die in dat commentaar naar voren komen..
Los daarvan, denk ik dat de maya kalender behoorlijk verkeerd wordt geinterpreteerd door velen (en tot een paar maanden terug wist ik zelf bv niet eens dat ik met een eigentijdse variant op de echte tzolkin kalender werkte)..
- Contacteer:
Dat er wel degelijk een echte maya kalender is die los gezien kan en mag worden van de new age 13 manen kalender (waar ik jaren mee heb gewerkt totdat ik er achter kwam dat deze 13 manen kalender afgeleid is van de echte tzolkin)yopi schreef:En wat betekent dat?Los daarvan, denk ik dat de maya kalender behoorlijk verkeerd wordt geinterpreteerd door velen (en tot een paar maanden terug wist ik zelf bv niet eens dat ik met een eigentijdse variant op de echte tzolkin kalender werkte)..
jouw opmerking valt namelijk ook uit te leggen als: 'maya kalender' = onzin

Ik denk dat yopi bedoelt dat hij graag wil weten wat de tzolkin kalender inhoud, maar ik kan mij daarin vergissen. Of anders heb ik dat maar gewoon geprojecteerd, want ik ben daar i.i.g. wel benieuwd naar.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
- Contacteer:
mm dat zal een heel ander topic worden dan.. maar ik weet niet of ik daar deze week nog tijd voor heb om het een en ander uit te zoeken.. opzich is er genoeg info te vinden op het internet, maar de 2 kalenders worden veelal door elkaar heen gebruikt lijkt het wel.. de 13-manen kalender wordt in veel gevallen de tzolkin genoemd, terwijl de Tzolkin de naam is van de echte maya kalender.. de 13 manen kalender staat ook wel bekend onder de naam Dreamspell..
ergens vermoed ik dat beide op elkaar aansluiten en dat de een dus niet per sé beter is dan de ander.. maar de tzolkin is al 5000 jaar oud, de Dreamspell is nu zo'n 25-30 jaar oud.. to be continued..
ergens vermoed ik dat beide op elkaar aansluiten en dat de een dus niet per sé beter is dan de ander.. maar de tzolkin is al 5000 jaar oud, de Dreamspell is nu zo'n 25-30 jaar oud.. to be continued..
Radja
Die wereld of de kalender worden 'onzin' pas als je overeenkomst tussen waarheid en werkelijkheid tot nul reduceert.
En die waaarheid ligt voor het gemak in het midden.
Eigenlijk bedoelde ik mede 'Wat betekent dit voor jou'.
Daar heb je al antwoord op gegeven.
Het tweede wat ik bedoelde was misschien: 'In hoeverre is de bron vervuilt of misbruikt? Waar zit de verwarring en waar bestaat die uit?
Zo iets.
Een nieuw topic zou mooi zijn.
Nog mooier inderdaad als jij het werk doet ..
nogmaals: :greins:
Maya is de fenomenale wereld of de 'werkelijkheid' als je de begripsverwarring tussen het begip in de indische filosofie en die van de maja's toestaat.jouw opmerking valt namelijk ook uit te leggen als: 'maya kalender' = onzin Maar dat is mijn interpretatie
Die wereld of de kalender worden 'onzin' pas als je overeenkomst tussen waarheid en werkelijkheid tot nul reduceert.
En die waaarheid ligt voor het gemak in het midden.
Eigenlijk bedoelde ik mede 'Wat betekent dit voor jou'.
Daar heb je al antwoord op gegeven.
Het tweede wat ik bedoelde was misschien: 'In hoeverre is de bron vervuilt of misbruikt? Waar zit de verwarring en waar bestaat die uit?
Zo iets.
Een nieuw topic zou mooi zijn.
Nog mooier inderdaad als jij het werk doet ..
nogmaals: :greins:
- Contacteer:
Ik hoop er vanavond wat aandacht aan te besteden.. sowieso niet verkeerd om het een en ander op papier te zetten over de kalenders..