Immigranten

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Immigranten

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 12 aug 2011, 09:22

Waarom we onze immigranten dankbaar zouden moeten zijn

Er wordt nogal eens afgegeven op immigranten, met name omdat ze niet zouden integreren in onze samenleving. Maar als we eens dieper ingaan op de problematiek, komt voor mij opeens een ander beeld voor ogen. Ik had een jongen bij mij in de klas vanaf de basisschool tot en met de middelbare school, die met mij het VWO-diploma heeft gehaald. Hij is daarna ingeloot voor geneeskunde en heeft alles daarna vrijwel in een keer succesvol afgesloten. Als ik naar hem kijk, zie ik niet een persoon die voldoet aan het beeld dat rondwaard in de media. En ik denk dat iedereen wel een paar mensen van buitenlandse oorsprong kent, die als volwaardige burgers meedraaien in de samenleving.

Het mooie van deze succesvolle mensen, is dat ze ons meteen ook een spiegel voorhouden. Juist doordat deze mensen zich kunnen hebben verdiepen in onze cultuur, kunnen deze mensen slagen in de hedendaagse maatschappij. Ze vormen een brug tussen 2 culturen en zorgen er voor dat wij ook wat van hun cultuur kunnen leren, zonder afgeleid te worden door de vele vooroordelen die er wederzijds bestaan. Ze laten ons zien dat er meer is dat enkel een nationale identiteit, zonder ons daarbij (al te veel) te beoordelen op onze bekrompenheid. Waar het nu echter misgaat, is dat de meeste Nederlanders in plaats van interesse in de andere culturen te hebben, het gevoel krijgen dat hun nationale identiteit bedreigd wordt. Hierdoor zijn ze vatbaar voor de waan van de dag en kunnen zij geen objectief oordeel vellen over wat er werkelijk gaande is.

Het wordt tijd om naar onszelf te kijken in plaats van de immigranten overal de schuld van te geven. Ook wij moeten een duit in het zakje doen. De immigrant leeft al in 2 werelden, alleen denken wij dat we nog steeds grotendeels afgezonderd van de rest van de wereld onze gang kunnen gaan. Dat is echter slechts de ogen toedekken voor wat er werkelijk gaande is. Alles is inmiddels met elkaar verbonden via netwerken over land, zee en lucht. De realiteit is, dat we met elkaar verbonden zijn via een web van verschillende draden. De immigrant heeft hier mee leren om te gaan, door zich zo goed mogelijk aan te passen aan onze maatschappij met onze normen en waarden en zelfs ook veel oer-hollandse gewoonten. Wij voelen ons echter bedreigd en dat zorgt er voor dat de immigrant zich ook niet op zijn gemak voelt. Hij/zij voelt zich een onwelkome gast, terwijl hij/zij hier met alle goede bedoelingen probeert een bestaan op te bouwen.

We moeten leren onze grenzen te verruimen tot buiten de landgrenzen. Alleen dan kunnen we samen werken aan een toekomst, waarin het niet meer uitmaakt wat je afkomst is. Dan hoeft er ook geen onderscheid meer te zijn tussen burger en immigrant, buitenlander en Nederlander. Uiteindelijk is er slechts een wereld. We kunnen dit ofwel accepteren, ofwel wegdraaien van de nieuwe realiteit waarin Nederland niet langer een eiland is. Het westen heeft de welvaart, dus ik kan immigranten geen ongelijk geven. Het is goed dat Europa niet overstroomt wordt met immigranten, hoewel in de zuidelijke landen wel degelijk sprake is van een toename. Het is tot op heden beheersbaar gebleven en dus zouden we nou eens kunnen gaan proberen elkaar te begrijpen.

Want ik zit nog met vele vragen wat betreft mijn Marokkaanse klasgenoot. En het zou mooi zijn als ik door hem weer eens te ontmoeten, daarmee ook meteen wat meer leer over zijn cultuur. Ik zie het als een verrijking van ons land. Er zijn problemen, maar die zijn er ook met de Nederlandse jeugd. We moeten alleen leren op een andere manier te werk te gaan bij problemen. Als we elkaar in de eerste plaats weer als mensen gaan zien, in plaats van kaaskoppen of kut-marokkaan, kan er weer wat rust ontstaan tussen de mensen. Iedereen heeft het recht op een eerlijke kans. Besteed zelf eens wat aandacht aan je omgeving. Ken je je medemens echt goed? Of valt er wellicht nog veel te leren over onszelf?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 aug 2011, 15:26

Wat je zegt lijkt me allemaal waar ..

Ik wil er wel aan toe voegen dat het multi culturele een grootschalige en zeer diverse gebeurtenis is, die uiteenvalt in allerlei plaatsen, situatie's en omstandigheden ..

Waar ik het meest mee in kan stemmen is dat je eigenlijk moet kijken naar het beste wat culturen voortbrengen of naar mensen die het beste een cultuur vertegenwoordigen.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten