Eigen schuld?

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 okt 2010, 19:16

philotuut schreef:Taal is enkel stuctuur, de woorden zeggen niets over wat het IS.
Helemaal mee eens.

Is dit ook de kern van je bericht of wil je (ook of juist) wat anders zeggen?

Sardonic
Posts in topic: 8
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 23 okt 2010, 13:46

Waarom die wij vragen? Je kan toch alleen voor je zelf denken?

Heb jij je zelf gereduceerd tot een ding?

yopi
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 okt 2010, 14:23

Philo=rood

Zijn wij tot dingen verworden?

Nee wij zijn niet tot ding verworden, wij zijn nooit meer of minder geweest.

Wij waren en zijn dus dingen.

De vragen die een mens zich stelt hebben tot gevolg gehad dat wij ons mensen zijn gaan noemen. De dieren dieren en planten planten zijn gaan noemen.

Taal is enkel stuctuur, de woorden zeggen niets over wat het IS.

Het zijn allemaal, het “Ding an sichâ€￾ wat niet kenbaar zou zijn volgens E kant.

Wij zijn dus dingen waarover je met taal niets wijzer wordt en dan ook nog onkenbaar.

Hoe zijn wij?
Wij zijn alles wat mogelijk is. Dat wat mogelijk is, word niet of nog niet geheel gekend.

We kunnen dus wel iets weten over hoe we zijn. De beperkte mogelijkheden die we kunnen overzien.

Bijvoorbeeld:
De mogelijkheid van mensen om hun leefwereld aan te passen, maakt ons mede verantwoordelijk voor de staat waarin we verkeren en hoe we onszelf zien.
En daar zijn we dan ook maar gelijk verantwoordelijk voor.

.....

Hebben wij onszelf tot dingen (middelen) gereduceerd. Middelen met als doel het vergroten van het geluk? of de gelukservaring?

Nee toch? Tenminste dat suggereren de eerste regels van je post ..
Of toch wel, omdat we geen verantwoording voor de genoemde mogelijkheid nemen. Eigen schuld!
Geluk is daarvan de verleiding .. (of niet?)

Zijn wij de oorzaak van ons eigen onbehagen?
Een onbehaaglijk gevoel doordat het streven naar geluk ons schuldig gemaakt heeft.

Lees ik deze burp zo goed?[/u]
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 okt 2010, 17:17

yopi schreef:Lees ik deze burp zo goed?
Ik weet niet of je het 'goed' leest. Je leest het in ieder geval een stuk kleurrijker.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 okt 2010, 21:04

philotuut schreef:Een mens is toch niet veel meer of minder dan een ding?
Een mens is een organisme dat reageert en handelt. Een ding is passief. Soms (of in sommige opzichten) is een mens ook passief, maar dat maakt een mens niet gelijk aan een ding. Een mens is meer.

yopi
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door yopi » 24 okt 2010, 00:31

Philo. Vind je niet wat we een zeker recht hebben om met onze rug naar de wereld te gaan staan?

Sardonic
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 24 okt 2010, 18:09

Waarom uberhaubt de vergelijking?

Ik lijk ook voor geen meter op een boom, toch hebben we overeenkomsten, maar die zeggen niets over of ik meer of minder ben.

Last van je superioriteitsgevoel?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 24 okt 2010, 18:31

Sardonic schreef:Waarom uberhaubt de vergelijking?

Ik lijk ook voor geen meter op een boom, toch hebben we overeenkomsten, maar die zeggen niets over of ik meer of minder ben.

Last van je superioriteitsgevoel?
Dit doet me denken aan de gesprekken over de verschillen of overeenkomsten tussen mens en dier.

Sardonic
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 24 okt 2010, 18:55

Dat vond ik nog wel een interessante vergelijking omdat we zo veel op elkaar lijken. Maar een ding???

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 24 okt 2010, 19:47

Afbeelding
Wat is het verschil tussen een vork en bestek?
Wat is het verschil tussen een mens en een ding?
Wat is het verschil tussen een bus en een rijwielvoertuig?
Wat is het verschil tussen een dier en een organisme?
Wat is het verschil tussen rood en een kleur?

Sardonic
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 24 okt 2010, 21:40

Dat plaatje maakt eigenlijk in één keer dit hele onderwerp duidelijk. De mens is ook een ding, net zoals een steen of een schaar. Alleen volgens de biologieles vallen een steen en een schaar dus in de buitenste catergorie en al het andere, dat leeft, binnen de organisme grens.

Volgens de biologie (zoals ik die op school geleerd heb):
(met een beetje moderne fysica toegevoegd)

Afbeelding

Sardonic
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 24 okt 2010, 21:46

okke schreef: Wat is het verschil tussen een vork en bestek?
Wat is het verschil tussen een mens en een ding?
Wat is het verschil tussen een bus en een rijwielvoertuig?
Wat is het verschil tussen een dier en een organisme?
Wat is het verschil tussen rood en een kleur?
Vul zelf maar in, in bovenstaand model.

Sardonic
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 26 okt 2010, 12:53

Het eerste wat ik herkende was: onderdeel - verzameling (vork is onderdeel van de verzameling bestek, etc).

Heb je dit bewust zo gekozen Okke?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 okt 2010, 13:55

Ja, dat heb ik bewust zo gekozen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 okt 2010, 22:52

philotuut schreef:Dit geheel, jou individuele bestaan, samenleving, de wereld, beweegt. Alle dingen(onderdeeltjes) hebben een rol, binnen de beweging.
Is dat zo?

Sardonic
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 29 okt 2010, 01:01

Ik zie 't niet als schuld of onschuld. Ik zie 't als keuzes. Jij maakt een keuze, met een positief of negatief resultaat. Ook dit is weer een keuze (of je het posi of nega vindt), dus eigenlijk maak je een keuze met een resultaat (ongeacht wat je er van vindt). En het kan zijn dat de ander vindt dat jouw keuze hem of haar krenkt of wat dan ook. Maar dit is slechts de keuze van de ander, die wil jou graag verantwoordelijk maken voor het gevoel dat ie krijgt wanneer jij dat doet. Maar dit is 't typische slachtoffer gedrag waar we al generaties mee worden opgevoed. De ander heeft helemaal geen schuld aan wat jou overkomt. Wat jou overkomt is jouw keuze. Als er iemand tegenover je staat met een pistool op jouw voorhoofd, dan was het jouw keuze om bij zo'n soort persoon in de buurt te komen. En dat ligt niet eens aan de buurt waarin jij je verkeerd, maar simpelweg aan je karma (karma betekent handeling).

Tuurlijk willen de meesten hier niet aan geloven, ze willen veel liever slachtoffer blijven van het lot, van al die ellende die hen overkomt. Het leven is zo zwaar, of zo zuur, of 't leven is lijden, zo pijnlijk. We zijn niet voor niets uit het paradijs verbannen. Maar dit is allemaal lulkoek, bangmakerij, bijna een soort slaafsheid, slaaf van je eigen angst, aangeleerd door een ander, door je omgeving, de maatschappij (hoe veel goed nieuws hoor/zie je bij de NOS?). Het is dit gebrek aan eigen verantwoordelijkheid dat er voor zorgt dat er zo veel gezeik is op deze planeet. Het is de mens zelf die zich dag in dag uit tot een soort hel verbant, voor zichzelf een levende hel creëert, zijn eigen en het leven van de mensen om hem heen soms bijna ondraaglijk maakt, met al die beschuldigingen over en weer, met onze oorlogen en uitbuiterij.

We willen steeds meer hebben, steeds meer kunnen, lekker leuke dingen doen, want het leven moet vooral leuk zijn. En allemaal ten koste van iets of iemand anders. Maar ondertussen blijven we met dat lege gevoel zitten, alleen maar omdat we het opvullen met gebakken lucht, met broodje aap verhalen, een enorme berg informatie waar je echt helemaal geen ene klote aan hebt (90% van je opleiding bijv).

We zouden het ook kunnen vullen met zelf liefde. Onszelf vergeven wanneer we een vergissing maken. Elkaar vergeven als we ons vergissen. Want fouten zijn niets meer dan oordelen, meningen vanuit een onkundige en onwetende geest. Zonder vergissingen zou er geen groei zijn, dus hoe meer we ons best doen ze niet te maken, hoe meer we stil komen te staan.

Amen :peace:

Sardonic
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 06 nov 2010, 02:16

Keuze of ontkenning (meest gekozen oplossing).

Weet je, we maken allemaal keuzes. En we hoeven hiervoor aan niemand verantwoording voor af te leggen. Dus als jij iets doet en de ander heeft daar last van, dan is dat zijn of haar keuze. De ander kan wel beweren dat jij verantwoordelijk bent voor hoe jouw keuze hun leven beïnvloedt, maar dit is slechts onderdeel van een eeuwenoude machtstrijd, die we nu eindelijk mogen gaan loslaten. Velen zullen het nog een lange tijd nodig hebben, om te denken in goed, fout, schuld en onschuld, maar vroeg of laat zullen ook zij het niet meer kunnen blijven ontkennen.
Laatst gewijzigd door Sardonic op 08 nov 2010, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 nov 2010, 10:33

Dit klinkt alsof je zou mogen doen waar je maar zin in hebt zonder over gevolgen na te denken of daar verantwoordelijk voor te zijn. Bedoel je dat ook?

Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 08 nov 2010, 12:07

okke schreef:Dit klinkt alsof je zou mogen doen waar je maar zin in hebt zonder over gevolgen na te denken of daar verantwoordelijk voor te zijn. Bedoel je dat ook?
Ik denk deels wel.. namelijk het deel waar jij geen invloed op hebt: of de andere persoon over de gevolgen wil nadenken en daar verantwoordelijk voor wil zijn.

Het andere deel, je eigen aandeel.. je hebt je er alleen zelf mee als jij niet over de gevolgen nadenkt en daar ook geen verantwoordelijkheid voor neemt. Dus als je denkt dat je kunt doen waar je maar zin in hebt, zonder de gevolgen er van te ervaren.. op zijn minst enigzins naief :)

ps. goede berichten Jeroen, kan me er goed in vinden!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gesloten