Het IS niet vet!
Geplaatst: 19 okt 2009, 15:12
Ja hoor, het is weer zo ver (voor mij), daar heb je het weer. Ik ken een vrouw en die vind ik nogal paranoide schizofreen. Ik vind ook dat ze smetvrees heeft. En zo zijn er nog wel meer dingen die ik van haar vind.
We zitten samen op de bank, tv te kijken. Ze klaagt over de afstandsbediening, dat die vet is. Ik zeg "je bent gek in je hoofd". Meteen staat ze op en loopt weg. Kennelijk raakte ik haar op een zere plek.
De volgende dag probeer ik haar uit te leggen wat ik bedoelde te zeggen. Dat dit tussen haar oren zit. Ik pak de afstandsbediening er bij en voel zelf nog eens. "Misschien is het de textuur, het materiaal, dat het voor jou vet voelt", "maar het is niet vet". Weer staat ze op en loopt weg. Weer raak ik haar.
Die zere plek begrijp ik wel. Maar ik vind het oh zo moeilijk om daar rekening mee te houden. In haar ogen, in haar wereld, IS die afstandsbediening echt vet. Hij is vies! En ik wil dan heel erg graag laten zien, dat hij niet vet IS. Zij ervaart hem als vet. Ik niet, wat aantoont dat hij niet vet IS. Het IS niet vet, jij ervaart het als vet. Voor jou is het vet, voor mij niet.
Weer kom ik op hetzelfde uit. Het is de taal die ons parten speelt. Ik denk dat het de taal is. Nee, dat denk ik niet. Het is de manier waarop we de wereld ervaren. We denken kennelijk dat hoe wij het ervaren, voor iedereen zo is. Maar waarom doen we dat?
Ik doe dat dus ook. Ook ik heb het over IS. Ook ik gebruik de taal, naar mijn mening, verkeerd. Maar er bestaat geen verkeerd, er bestaat wel miscommunicatie. Doordat ik woorden anders interpreteer dan een ander. Ik doe mn uiterste best om dit probleem op te lossen, maar taal speelt me dan weer parten. Althans mijn vasthoudendheid aan hoe ik de dingen ervaar. En ook ik ga er van uit dat dit voor iedereen geldt. Het is niet vet, we ervaren het als vet, of niet vet. Maar waarom blijven we dan het werkwoord is gebruiken? Waarom zeggen we niet: ik vind het vet?
Ik denk toch dat dit met onze beleving te maken heeft, gekoppeld aan onze kalender, die ook gebaseerd is op het waarneembare en niet op het interpreteerbare. Iedere morgen komt de zon op en gaat ook weer onder. Maar dat is niet het enige wat er gebeurt. Want iedere morgen is helemaal niet iedere morgen, maar slechts een deel van dat iedere. Vandaag is het namelijk een hele andere morgen als gisteren. Dus vandaag kwam ook de zon op en zal naar alle waarschijnlijkheid vanavond ook weer onder gaan. Maar we doen net alsof dit het enige is wat telt. We lijken dit volledig los te koppelen van onze ervaringen.
Wat voor dag is het eigenlijk vandaag. Nou het is maandag, zeggen ze dan. Maar wat voor maandag is het dan? En hoe is deze maandag voor jou? En hoe is hij anders dan de vorige maandag? Ik weet zeker dat er namelijk overeenkomsten zijn met de vorige maandag, maar er zijn net zo veel, zo niet meer, verschillen met de vorige maandag.
Doordat ik me nu een beetje bezig hou met die maya kalender, word ik mij steeds bewuster van de verschillen. Deze maandag is in veel meer aspecten anders dan de vorige maandag dan wat men over het algemeen ziet (kan of wil zien). Het is niet alleen een week later, het is ook een leven later. De afgelopen week is er zo veel verandert in jou, dat het niet slechts een week geleden is. Het is een levensweek geleden. En in die week ben jij een fundamenteel ander mens geworden. Maar omdat we ons weinig tot niet bewust zijn van deze veranderingen, die we maar al te graag subtiel noemen, hebben we helemaal niet door wat er eigenlijk met ons gebeurt is.
Ik denk dus dat ik me hier zo aan stoor, aan die weinig bewuste manier van leven van ons, omdat ik er zelf nog zo weinig mee doe. Ik keur me zelf af, en daarmee dus de ander. Ik keur de ander af en daarmee dus me zelf. Omdat het me frustreert dat ik nog zo weinig bewust ben van wat ik doe. Nou wil ik absoluut geen controlefreak worden, want dat ben ik al genoeg. Ik wil juist die controle laten varen. Dat schild en zwaard neerleggen. En met een open hart de wereld betreden. Dan hoef ik niet meer zo te hameren en kankeren op anderen. Dan kan ik vrede met ze hebben. En uiteindelijk vrede met me zelf.
Zij die in oorlog zijn met andere, zijn niet in vrede met zich-zelf.
We zitten samen op de bank, tv te kijken. Ze klaagt over de afstandsbediening, dat die vet is. Ik zeg "je bent gek in je hoofd". Meteen staat ze op en loopt weg. Kennelijk raakte ik haar op een zere plek.
De volgende dag probeer ik haar uit te leggen wat ik bedoelde te zeggen. Dat dit tussen haar oren zit. Ik pak de afstandsbediening er bij en voel zelf nog eens. "Misschien is het de textuur, het materiaal, dat het voor jou vet voelt", "maar het is niet vet". Weer staat ze op en loopt weg. Weer raak ik haar.
Die zere plek begrijp ik wel. Maar ik vind het oh zo moeilijk om daar rekening mee te houden. In haar ogen, in haar wereld, IS die afstandsbediening echt vet. Hij is vies! En ik wil dan heel erg graag laten zien, dat hij niet vet IS. Zij ervaart hem als vet. Ik niet, wat aantoont dat hij niet vet IS. Het IS niet vet, jij ervaart het als vet. Voor jou is het vet, voor mij niet.
Weer kom ik op hetzelfde uit. Het is de taal die ons parten speelt. Ik denk dat het de taal is. Nee, dat denk ik niet. Het is de manier waarop we de wereld ervaren. We denken kennelijk dat hoe wij het ervaren, voor iedereen zo is. Maar waarom doen we dat?
Ik doe dat dus ook. Ook ik heb het over IS. Ook ik gebruik de taal, naar mijn mening, verkeerd. Maar er bestaat geen verkeerd, er bestaat wel miscommunicatie. Doordat ik woorden anders interpreteer dan een ander. Ik doe mn uiterste best om dit probleem op te lossen, maar taal speelt me dan weer parten. Althans mijn vasthoudendheid aan hoe ik de dingen ervaar. En ook ik ga er van uit dat dit voor iedereen geldt. Het is niet vet, we ervaren het als vet, of niet vet. Maar waarom blijven we dan het werkwoord is gebruiken? Waarom zeggen we niet: ik vind het vet?
Ik denk toch dat dit met onze beleving te maken heeft, gekoppeld aan onze kalender, die ook gebaseerd is op het waarneembare en niet op het interpreteerbare. Iedere morgen komt de zon op en gaat ook weer onder. Maar dat is niet het enige wat er gebeurt. Want iedere morgen is helemaal niet iedere morgen, maar slechts een deel van dat iedere. Vandaag is het namelijk een hele andere morgen als gisteren. Dus vandaag kwam ook de zon op en zal naar alle waarschijnlijkheid vanavond ook weer onder gaan. Maar we doen net alsof dit het enige is wat telt. We lijken dit volledig los te koppelen van onze ervaringen.
Wat voor dag is het eigenlijk vandaag. Nou het is maandag, zeggen ze dan. Maar wat voor maandag is het dan? En hoe is deze maandag voor jou? En hoe is hij anders dan de vorige maandag? Ik weet zeker dat er namelijk overeenkomsten zijn met de vorige maandag, maar er zijn net zo veel, zo niet meer, verschillen met de vorige maandag.
Doordat ik me nu een beetje bezig hou met die maya kalender, word ik mij steeds bewuster van de verschillen. Deze maandag is in veel meer aspecten anders dan de vorige maandag dan wat men over het algemeen ziet (kan of wil zien). Het is niet alleen een week later, het is ook een leven later. De afgelopen week is er zo veel verandert in jou, dat het niet slechts een week geleden is. Het is een levensweek geleden. En in die week ben jij een fundamenteel ander mens geworden. Maar omdat we ons weinig tot niet bewust zijn van deze veranderingen, die we maar al te graag subtiel noemen, hebben we helemaal niet door wat er eigenlijk met ons gebeurt is.
Ik denk dus dat ik me hier zo aan stoor, aan die weinig bewuste manier van leven van ons, omdat ik er zelf nog zo weinig mee doe. Ik keur me zelf af, en daarmee dus de ander. Ik keur de ander af en daarmee dus me zelf. Omdat het me frustreert dat ik nog zo weinig bewust ben van wat ik doe. Nou wil ik absoluut geen controlefreak worden, want dat ben ik al genoeg. Ik wil juist die controle laten varen. Dat schild en zwaard neerleggen. En met een open hart de wereld betreden. Dan hoef ik niet meer zo te hameren en kankeren op anderen. Dan kan ik vrede met ze hebben. En uiteindelijk vrede met me zelf.
Zij die in oorlog zijn met andere, zijn niet in vrede met zich-zelf.