Bijbel is geen overtuigende bron

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Verwijderde gebruiker

Bijbel is geen overtuigende bron

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 jul 2009, 23:53

Om schreef:Bron van het Christendom: de bijbel is niet overtuigend om wat dan ook te verklaren of te bewijzen.
Een boeiend gesprek houden jullie. Jammer dat het in tweegesprek staat. Ik neem de vrijheid een deel van de conversatie hierheen te kopiëren, er er een reactie op te geven.
Om schreef:1 Wie heeft het geschreven en wanneer? Hoe wisten ze wat ze op moesten schrijven? bedoelden ze in hun tijd werkelijk wat wij in onze tijd denken dat ze bedoelden? waren het onbevooroordeelde waarnemers of hadden ze een agenda die hun schrijfselen kleurde? Al sinds de negentiende eeuw tonen geleerde theologen verpletterend aan dat de evangeliën. geen betrouwbare historische verslagen zijn van wat er gebeurde in de echte wereld. Ze werden allemaal lang na de dood van Jezus geschreven, en ook ruim na de Brieven van Paulus, die nauwelijks 'vermeende' feiten uit Jezus' leven vermelden. Vervolgens werden al die evangeliën gekopieerd en opnieuw gekopieerd in de loop van vele verschillende generaties en uiteindelijk opgeschreven door schrijvers die duidelijk hun eigen religieuze agenda hadden.

Citaat Richard Dawkins die dit mooi onderschrijft:
"Een mooi voorbeeld van de inkleuring door de religieuze agenda's in de hartverwarmende legende van Jezus' geboorte in Bethlehem, gevolgd door Herodes' slachting van de onschuldige kinderen. Jaren na de dood van Jezus, toen de evangeliën werden geschreven, wist niemand waar Christus was geboren. Maar een profetie in het Oude Testament (Micha 5:2) had bij de joden de verwachting gewekt dat de Messias in Bethlehem ter wereld zou komen. In het licht van die profetie meldt het evangelie van Johannes uitdrukkelijk dat het Jezus' volgelingen verraste dat hij niet in Bethlehem was geboren [....] Matheus en Lucas pakken het probleem anders aan door te bepalen dat Jezus bij nader inzien wel in Bethlehem geboren moet zijn. Maar ze komen via verschillende wegen tot dit besef [....]
Lucas beweert daarentegen dat Maria en Jozef al voor de geboorte van Jezus in Nazareth woonden. Hoe slaagt hij erin om het paar op het cruciale moment toch in Bethlehem te krijgen? Lucas zegt in Lucas 2 dat keizer Augustus , toen Cyrenius landvoogd van Syrië was, om fiscale redenen een volkstelling uitschreef en dat iedereen zich diende te begeven naar zijn eigen stad. Jozef was van het huis en geslacht van David en moest zich daarom begeven naar 'de stad van David, Bethlehem geheten'. Dat moet een goede oplossing hebben geleken. Behalve dan dat het historisch volstrekte nonsens is. Als David überhaupt heeft bestaan, leefde hij bijna duizend jaar eerder dan Maria en Jozef. Waarom zouden de Romeinen in hemelsnaam Jozef hebben gemaand om naar de stad te gaan waar een verre voorvader duizend jaar eerder had geleefd? [....]
Daar komt bij dat Lucas een zooitje maakt van zijn datering door zo dom te zijn om gebeurtenissen te vermelden die historici los van de bijbel kunnen verifiëren."

Tegenstrijdig dus op z'n minst.
Mtheman schreef:Tja dat is inderdaad dan tegenstrijdig of vreemd, maar desalniettemin, er zijn ook zaken die historisch gezien wel overeenkomen met hetgeen er in de bijbel geschreven staat. Maar goed afgezien van deze 'aanpassingen van de waarheid' of leugens hoe je het ook wilt noemen, voor mij is dat niet het belangrijkste, maar hetgeen waar het om draait is de boodschap.
Als geschiedkundig naslagwerk heeft de bijbel zeker zijn gebreken. Voor sommige zaken is de archeologische wetenschap accurater, zoals over opkomst en ondergang van beschavingen en natuurrampen. Over cultuur en gebruiken kan je de bijbel bijvoorbeeld weer heel geschikt erbij pakken. De schrijvers van de verschillende bijbelboeken wilden - daar ga ik van uit - vooral hun verhaal opschrijven en niet historische objectieve feiten opschrijven. Ik neem aan dat er voor de schrijvers geen verschil tussen die twee zat, maar dat er door de schrijvers ook geen noodzaak bestond om te onderzoeken of hun verhalen wel objectief correct waren.
Om schreef:2 Vele elementen uit de bijbel zijn direct geleend van andere godsdiensten. Dingen zoals de ster in het oosten, de maagdelijke geboorte, de aanbidding van het kind door drie koningen, de wonderen, de terechtstelling, de herrijzenis en de hemelvaart. Deze dingen zullen toch niet toevalligerwijs erin zijn gekomen vanuit de wens om het Christendom op maat te maken voor niet-joden, door elementen van de religies van deze niet-joden erin te verwerken?
Mtheman schreef:Ja ik ben bekend met deze fenomenen, dat het zou draaien om een ster. Als zijnde de geboorte van Jezus. Dat God eigenlijk de zon is en al niet meer. Dan nog is het geen bewijs dat God niet bestaat, het geeft alleen een ander perspectief aan.
Overeenkomsten met andere verhalen vind ik logisch. Verhalen beïnvloeden elkaar; de zwarte pieten raken hun roedes kwijt en nemen geen kinderen meer mee in de zak. En een kern van de verhalen blijven nog aanwezig. Meestal is het onmogelijk om te achterhalen wat bij het oorspronkelijke verhaal hoort en wat in de loop der jaren (eeuwen?) toegevoegd werd of geschrapt is.
Om schreef:3 De overduidelijke censuur bij de samenstelling van dit heilige boek. Een paar geestelijken hebben besloten welke evangelieen waar waren en welke niet. Als dit al niet al een paar alarmbellen doet rinkelen wat betreft de geloofwaardigheid van het hele gedoe dan weet ik het ook niet meer.

De vier evangeliën die het schopten tot de officiële canon werden min of meer willekeurig gekozen uit een grotere steekproef van minstens twaalf stuks, waaronder de evangeliën van Thomas, Petrus, Nicodemus, Philippus, Bartolomeus en Maria Magdalena. De evangeliën die het niet haalden, werden door die geestelijken misschien overgeslagen omdat ze verhalen bevatten die op nog gênantere wijze ongeloofwaardig waren dan die in de vier canonieke evangeliën. Het kinderevangelie van Thomas bijvoorbeeld, bevat tal van anekdotes over Jezus als kind misbruikt maakte van zijn magische krachten, een beetje als een stoute elf, door zijn speelkameraadjes ondeugend in geiten te veranderen, door mussen uit modder te toveren of door zijn vader een handje te helpen met het timmermanswerk door op wonderbaarlijke wijze een plank langer te maken. Er is geen enkele reden om meer of minder geloof te hechten aan de vier canonieke evangeliën dan aan die van Thomas. Ze hebben stuk voor stuk de status van legenden die qua feitelijkheid even dubieus zijn als de verhalen over Koning Arthur en diens tafelridders.
Mtheman schreef:De censuur door met name de Katholieke Kerk is inderdaad iets waarvan je kan zeggen dat dit niets toevoegt aan de geloofwaardigheid van de Bijbel, voor zover de Bijbel nu wel geloofwaardig is. Kijk zoals ik de Bijbel bezie is het voor mij een boek waarin vertelt wordt over God en zijn boodschap. Dat er gedeelten zijn die niet geloofwaardig zijn, moet je dan ook zeker je vraagtekens zetten, maar daar probeer ik vooral net als in de gehele Bijbel te kijken naar de boodschap die erachter zit.
Ik heb waardering voor de houding om te kijken naar de boodschap die erachter zit. Er kunnen vele boodschappen ontdekt worden achter eenzelfde verhaal en dat maakt interpretatie van de bijbel een persoonlijke aangelegenheid (of een groepsaangelegenheid als leden van de groep consensus hebben over de boodschappen van verhalen).
Om schreef:4 Er zijn ook aanwijzingen dat op aandringen van de Romeinse Keizer men de bijbel moest samenstellen opdat zijn Rijk, dat verscheurd werd door religieuze twist (tussen Christenen en 'pagans'), weer eensgezind zou worden door het Christendom als officiële religie te kiezen. Hiervoor moest Jezus uiteraard wel 'goddelijk' worden als in de zoon van God en tegelijkertijd een manifestatie van God (wie snapt dat drie-eenheid gedoe nou werkelijk?) en mocht hij niet zoiets aards hebben als een vrouw.
Mtheman schreef:"Aanwijzingen"... nee dat klinkt wel lekker geloofwaardig wilde je zeggen ^^. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet??
Ik wil graag aannemen dat de houding van een Romeinse keizer bijdroeg aan de samenstelling van het Nieuwe Testament. Ik geloof niet in enkele aanleidingen; er zijn dus volgens mij meer aanleidingen/oorzaken voor de samenstelling van die verhaaltjes.

Het Nieuwe Testament spreekt mij als boek (verzameling boekjes) niet echt aan. Een uit elkaar geslagen volk Israël. Een Romeins rijk overspoeld met vluchtelingen en intellectuele bannelingen. Niemand die het werkelijk begrijpt en ieder die houvast zoekt in verhalen en verklaringen. Een wereldrijk in zijn nadagen waar decadentie en 'culturele' uitspattingen normaal zijn. In deze chaos borrelen een scala snelschriften en getuigenissen op. De meeste verdwijnen, maar enkele - niet specifieke de betere of geschikte - worden verzameld in een onsamenhangend verzamelwerk of er blijven kopieën in of verwijzingen bewaard. De verhalen uit het Nieuwe Testament zoals ik die ken beschrijven een korte periode in de jaren dertig in Juda. De historische betrouwbaarheid van deze verhalen is twijfelachtig. De rest van de verhalen gaan over de wereld zoals deze er later uit zou zien, maar gaan niet over de tijd dat de schrijver zijn verhaal opschreef. De brieven van Paulus maken hierop een uitzondering, maar deze geven weinig geschiedkundige verhalen.
Om schreef:5 Met het bovenstaande en nog meer voorbeelden van historische/logische tekortkomingen van de bijbel in het achterhoofd beschouw ik de bijbel niet als een betrouwbaar verslag van historische gebeurtenissen, en ik zal de bijbel ook niet in aanmerking nemen als bewijs voor het bestaan van welke godheid dan ook. Of zoals Thomas Jefferson schreef aan John Addams: "Ooit zal de dag zich aandienen waarop de mystieke verwekking van Jezus, door het Opperwezen als zijn vader, in de schoot van een maagd, worden ondergebracht in de categorie van de verwekking van Minerva uit het hoofd van Jupiter".
Mtheman schreef:Voor mij nogmaals gaat het om de boodschap niet om de onvolkomenheden vanuit historisch perspectief.
In geen enkel betrouwbaar of onbetrouwbaar historisch verslag kan het bestaan van een godheid bewijzen. Voor niet-gelovigen kost het relatief weinig moeite om godsbewijzen en godsdaden uit de bijbel aan gort te schieten. Voor een ongelovige is dat voldoende om het bestaan van god verworpen te hebben. Voor een gelovige in god levert het meestal niet zoveel problemen op. Een gelovige in de onfeilbaarheid van de bijbel (het woord van god) moet zich in wat moeilijke onbewijsbare en onweerlegbare verklaringen kronkelen om deze weerleggingen te ontkrachten.

Arjen
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Arjen » 27 jul 2009, 09:28

Om een 'Godheid' te bewijzen zal eerst gedefiniëerd moeten worden wat een 'Godheid' is en daarna zal het bestaan daarvan aangetoond moeten worden. Het bestaan van iets kan nooit middels een document. Een document kan enkel ergens naar verwijzen.

Daarnaast is het zo dat de bijbel we degelijk een goede bron is voor geschiedkundige gebeurtenissen. Een nog betere zijn allerlei Indische teksten, op welk geloof en welke teksten het Christendom is gebaseerd (Chrisna-->Christus).
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 27 jul 2009, 10:21

Arjen schreef:De bijbel is een goede bron is voor geschiedkundige gebeurtenissen. Een nog betere zijn allerlei Indische teksten, op welk geloof en welke teksten het Christendom is gebaseerd (Chrisna-->Christus).
Een overeenkomst tussen Krishna en Jezus is een aardige suggestie; vergelijkbaar met de gesuggereerde overeenkomst tussen Jezus en Julius Caesar. Het doet vermoeden dat de verhalen in de bijbel niet uniek zijn, maar dat de schrijvers zich lieten inspireren door de wereld om hen heen. Er zijn legio overeenkomsten tussen bijbelverhalen en niet-bijbelse verhalen en mythen. Overeenkomsten met India geven een grote verspreiding aan van de Indiase cultuur.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 27 jul 2009, 16:00

• lanier (freethinker.nlAfbeelding) schrijft:
    "Uiteraard is de bijbelse geschiedenis niet betrouwbaarder! Het is een religieus boek en geen historisch. Ook zijn er allerlei teksten aangepast, lopen er verhalen door elkaar en zijn bepaalde gegevens aantoonbaar onjuist. Des te verder men teruggaat in de bijbelse geschiedenis, des te meer men mythische verhalen aantreft, onduidelijkheden en onbetrouwbare informatie."
De bijbel is een slechte bron voor geschiedkundige gebeurtenissen van de periode 'ontstaan van leven' tot ongeveer 50 jaar na het begin van de jaartelling. Het is alsof je de Koude Oorlog bestudeert aan de hand van The Hunt for Red October.
  • lanier (freethinker.nlAfbeelding) schrijft:
    "De Israëlieten hebben altijd al in Israël gewoond! Er is geen grootschalige Exodus geweest vanuit Egypte. Misschien dat een klein groepje ontsnapt is, zich is gaan samenvoegen met Kanaänieten in het zuiden van Israël en samen hebben ze verhalen opgeschreven, aangepast en in een bepaalde religieuze vorm gegoten."

"Het is aantoonbaar dat de Israëlieten niet in dezelfde periode Kanaänitische steden hebben aangevallen en veroverd. Het is aantoonbaar dat tussen sommige steden een periode zit van 500 jaar wat verovering betreft."

"Ook zijn onderzoekers er wel uit wanneer en waar het monotheïsme ontstond. Dat was in de 12e eeuw v. Chr. in het zuiden van Israël."

yopi
Posts in topic: 21
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 jul 2009, 18:58

Ik wou ook al een link naar freethinker.nl plaatsen, daar is dat uit den treure allemaal uitgespit ..

Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 6
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 27 jul 2009, 20:58

Ikzelf ben geen bijbellezer, maar hoop toch ooit een keer een fatsoenlijke poging te wagen dit werk te lezen. Dat ten eerste

Verder denk ik dat er een groot verschil is tussen de bijbel van vroeger en die van nu. Daar gaat het mij echter niet om.

Ik vind het zelf wel interessant om te bedenken dat een religie die al zo'n 2000 jaar aanwezig is en zo'n 1600 jaar in gewijzigde geinstitutionaliseerde vorm bestaat, nog steeds zijn invloed heeft. Dat geldt m.i. dus ook voor andere religies. Hier aan voorbij gaan is m.i. historisch gezien onjuist.

Dat de bijbel niet als historisch accuraat kan/mag worden beschouwd, daar kan ik wel inkomen. Maar ik denk zelf echter dat de bijbel meer gericht is op esoterische kennis, gegoten in een meer exoterische vorm. Neem het verhaal dat Yopi elders plaatste over Abel en Kain. Moeten we zo'n verhaal letterlijk of figuurlijk lezen?
Zo denk ik dat de bijbel ergens een logisch en consistent geheel kan vormen, mits je de juiste sleutel kunt vinden. Jeroen heeft m.i. voor hemzelf in ieder geval een sleutel gevonden na zijn douchemoment (wellicht dat hij hier op kan in haken, indien geinteresseerd).

De vraag is dan ook of je de bijbel wel in historisch context zou moeten plaatsten. Critici zullen dit natuurlijk vreemd vinden en de streng-gelovigen eveneens. Maar wat ik kan vatten van de bijbel, dan wordt er wellicht gedoeld op een meer geestelijke dan wereldlijke wereld. Alleen zijn we sinds het ontstaan van het christendom en de bijbel steeds meer gaan kijken naar de fysieke wereld en is die andere wereld meer en meer verworden tot een beeld, een fictief ideaalbeeld. Of zitten wij er misschien meer naast dan we op dit moment weten?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 jul 2009, 00:13

Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze thread ..

Zelf houd ik het meest van de mythische verhalen in het begin van de bijbel, het NT, het boek Job (alles is ijdelheid en zo) en verder weet ik niet zo gauw iets ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 28 jul 2009, 07:10

yopi schreef:Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze thread ..

Zelf houd ik het meest van de mythische verhalen in het begin van de bijbel, het NT, het boek Job (alles is ijdelheid en zo) en verder weet ik niet zo gauw iets ..
Ik vind het idee dat bepaalde ideeën in bepaalde tijden worden doorgegeven in verhalen die aan de tijdsgeest worden aangepast --> legenden en mythen
Ze spreken sowieso (meer) tot de verbeelding, de mythische verhalen. Zeker als je ook nog wat meer begrip hebt van de achterliggende cultuur.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Jeroen
Posts in topic: 17
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 28 jul 2009, 09:37

Er zijn niet zo veel goede verhalen vertellers meer. Heel af en toe zie je ze wel op tv, dan vertellen ze over een boek of een film die ze geschreven hebben. Helaas zijn er heeeeeeeel veeeeeeeeel nepvertellers, die ook boeken en films schrijven. Nou vis dan maar eens de goede verhalen er uit. Gelukkig zijn er altijd mensen die een helpende hand toesteken: http://www.theshower.nl/pfff/forum/index.php?c=11
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 jul 2009, 10:26

Intangible Radjanamadjo schreef:
yopi schreef:Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze thread ..

Ik vind het idee dat bepaalde ideeën in bepaalde tijden worden doorgegeven in verhalen die aan de tijdsgeest worden aangepast --> legenden en mythen
Ze spreken sowieso (meer) tot de verbeelding, de mythische verhalen. Zeker als je ook nog wat meer begrip hebt van de achterliggende cultuur.
Dat denk ik ook ..
Een ankerpunt in de tijd, die de tijd overstijgt, en meer inzicht geeft in die tijd dan welk historisch verslag ook.
Ik heb dat ook met muziek uit bepaalde periode's. Die geeft het levensgevoel of zoiets weer uit die tijd.
Een volk met zo'n historisch besef als de joden (naar mijn idee het grote onderscheid met andere groepen mythen) zou misschien zelfs die vorm kunnen hebben gekozen om grotere tijdspannen te kunnen overbruggen. In het besef dat 'de tijden veranderen'.
Misschien de maya's ook wel ... O:)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 jul 2009, 14:15

Intangible Radjanamadjo schreef:Ik denk dat er een groot verschil is tussen de bijbel van vroeger en die van nu.
Kan je daar wat meer over vertellen? Welke verschillen en wanneer of waardoor zijn die verschillen ontstaan?

Ik ben juist van mening dat 'men' probeert de bijbelboeken zo dicht mogelijk bij de meest authentieke bronnen te houden.
Intangible Radjanamadjo schreef:Ik denk dat de bijbel ergens een logisch en consistent geheel kan vormen, mits je de juiste sleutel kunt vinden.
Ik denk niet dat de verzameling teksten uit verschillende perioden, van verschillende auteurs en samenstellers een logisch en consistent geheel is. Zelfs niet met de meest ingenieuze sleutel. Dit is mijn persoonlijke opvatting.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 jul 2009, 15:01

yopi schreef:Zelf houd ik het meest van de mythische verhalen in het begin van de bijbel, het NT, het boek Job (alles is ijdelheid en zo) en verder weet ik niet zo gauw iets ..
Het nieuwe testament spreekt mij weinig aan. Ik heb wat met Genesis en de verhalen van de profeten spreken mij ook nog wel aan. Met name de verhalen van de aartsvaderen heb ik grondig bestudeerd.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 jul 2009, 15:15

okke
de verhalen van de aartsvaderen heb ik grondig bestudeerd
Van Adam tot en met Abraham? Zou ik best iets over willen horen.

Ik denk wel es dat het taboe of 'not done' is om de bijbel te lezen, behalve voor christenen natuurlijk. Terwijl onze cultuur er van doordrenkt is .. toch?

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 30 jul 2009, 15:51

okke schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:Ik denk dat er een groot verschil is tussen de bijbel van vroeger en die van nu.
Kan je daar wat meer over vertellen? Welke verschillen en wanneer of waardoor zijn die verschillen ontstaan?

Ik ben juist van mening dat 'men' probeert de bijbelboeken zo dicht mogelijk bij de meest authentieke bronnen te houden.
Ik doel er op dat de inhoud meerdere malen is veranderd, doordat de tekst is 'vertaald' naar nieuw(er) taalgebruik - en daarmee essentiële kennis/betekenissen verloren zijn gegaan of anders worden geinterpreteerd. Bv een King James versie en dan weer een nieuwe versie..

'They believe it's the exact word of God and then guess what? They change it.
[..]I believe.. what God meant to say.. I never felt this comfortable in my life'
Bill Hicks
okke schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:Ik denk dat de bijbel ergens een logisch en consistent geheel kan vormen, mits je de juiste sleutel kunt vinden.
Ik denk niet dat de verzameling teksten uit verschillende perioden, van verschillende auteurs en samenstellers een logisch en consistent geheel is. Zelfs niet met de meest ingenieuze sleutel. Dit is mijn persoonlijke opvatting.
Ik doel niet zo zeer op de feitelijke historie. Meer dat de bijbel een meer esoterisch verhaal weergeeft, waarin gelinkt wordt naar historische gebeurtenissen. Maar dat zeg ik vanuit mijn lekenpositie.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 jul 2009, 16:04

yopi schreef:okke
de verhalen van de aartsvaderen heb ik grondig bestudeerd
Van Adam tot en met Abraham?
Abraham tot Jakob...

Maar eigenlijk worden de verhalen pas smeuïg en vlot bij Jozef.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 jul 2009, 16:09

Intangible Radjanamadjo schreef:Ik doel er op dat de inhoud meerdere malen is veranderd, doordat de tekst is 'vertaald' naar nieuw(er) taalgebruik - en daarmee essentiële kennis/betekenissen verloren zijn gegaan of anders worden geinterpreteerd. Bv een King James versie en dan weer een nieuwe versie...
Bij nieuwe vertalingen wordt niet de voorgaande vertaling als uitgangspunt genomen, maar de oorspronkelijke tekst. Dus wordt de oorspronkelijke tekst opnieuw in 'hedendaagse taal' omgezet.

Een probleem is dat er niet echt een oorspronkelijke tekst is: er zijn verschillende oude teksten die op enkele punten van elkaar afwijken en veel overeenkomsten hebben. Een enkele bron is er niet.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 jul 2009, 16:10

Intangible Radjanamadjo schreef:De bijbel geeft een meer esoterisch verhaal weer, waarin gelinkt wordt naar historische gebeurtenissen. Maar dat zeg ik vanuit mijn lekenpositie.
De bijbel is een verzameling teksten uit verschillende perioden, van verschillende auteurs en samenstellers. Er zit volgens mij niet één verhaal achter, hoe esoterisch deze ook mag wezen.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 31 jul 2009, 17:42

okke schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:Ik doel er op dat de inhoud meerdere malen is veranderd, doordat de tekst is 'vertaald' naar nieuw(er) taalgebruik - en daarmee essentiële kennis/betekenissen verloren zijn gegaan of anders worden geinterpreteerd. Bv een King James versie en dan weer een nieuwe versie...
Bij nieuwe vertalingen wordt niet de voorgaande vertaling als uitgangspunt genomen, maar de oorspronkelijke tekst. Dus wordt de oorspronkelijke tekst opnieuw in 'hedendaagse taal' omgezet.

Een probleem is dat er niet echt een oorspronkelijke tekst is: er zijn verschillende oude teksten die op enkele punten van elkaar afwijken en veel overeenkomsten hebben. Een enkele bron is er niet.
Wat is de oorspronkelijke tekst inderdaad.. Ik heb in Nieuw-Zeeland een heel klein vergelijkend warenonderzoek gedaan, 2 bijbels in de hostel naast elkaar gelegd. De 'modernere' versie beschreef een vers op een m.i. manipulatieve wijze heel anders dan de 'oudere' versie. Dat heeft m.i. weinig met de oorspronkelijke tekst te maken..
okke schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:De bijbel geeft een meer esoterisch verhaal weer, waarin gelinkt wordt naar historische gebeurtenissen. Maar dat zeg ik vanuit mijn lekenpositie.
De bijbel is een verzameling teksten uit verschillende perioden, van verschillende auteurs en samenstellers. Er zit volgens mij niet één verhaal achter, hoe esoterisch deze ook mag wezen.
Nou ik denk dat het verhaal is hoe nader tot God te komen en wat voor valkuilen je onderweg tegen kunt komen. Wel beschreven vanuit verschillende standplaatsen en door verschillende personen.

Wat ik overigens nog graag wil vermelden is bv dat het Thomasevangelie mij zeer aanspreekt en dit schijnbaar zeer gnostisch is tov de teksten in de bijbel. Ik vraag me dus af in hoeverre de bijbel echt een goede vertegenwoordiging is van het christendom rond de tijd van Jezus Christus. Het lijkt - de ontdekking van Nag Hammadi meegenomen; is deze betrouwbaar (genoeg)? - mij nogal eenzijdig belicht

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 31 jul 2009, 18:27

Intangible Radjanamadjo schreef:Wat is de oorspronkelijke tekst inderdaad.. Ik heb in Nieuw-Zeeland een heel klein vergelijkend warenonderzoek gedaan, 2 bijbels in de hostel naast elkaar gelegd. De 'modernere' versie beschreef een vers op een m.i. manipulatieve wijze heel anders dan de 'oudere' versie. Dat heeft m.i. weinig met de oorspronkelijke tekst te maken.
Weet je nog welke tekst het was of waar deze over ging?
Intangible Radjanamadjo schreef:Nou ik denk dat het verhaal is hoe nader tot God te komen en wat voor valkuilen je onderweg tegen kunt komen. Wel beschreven vanuit verschillende standplaatsen en door verschillende personen.

Wat ik overigens nog graag wil vermelden is bv dat het Thomasevangelie mij zeer aanspreekt en dit schijnbaar zeer gnostisch is tov de teksten in de bijbel. Ik vraag me dus af in hoeverre de bijbel echt een goede vertegenwoordiging is van het christendom rond de tijd van Jezus Christus. Het lijkt - de ontdekking van Nag Hammadi meegenomen; is deze betrouwbaar (genoeg)? - mij nogal eenzijdig belicht
Wat is het verschil tussen esoterisch en gnostisch?

Ik heb het evangelie van Thomas nooit helemaal gelezen. Enkele verzen eruit.

Ik ben het met je eens dat de bijbel een slechte vertegenwoordiging is van het christendom rond de tijd van Jezus Christus. Het christendom bestond toen namelijk nog niet. Deze is pas ontstaan na zijn dood (en veronderstelde herrijzenis). De eerste eeuw(en) was het christendom in wording en waren er verschillende stromingen, waarvan de niet-Joodse van Paulus het 'overleefd' heeft en bijvoorbeeld de vroeg-christelijke Jeruzalemse stroming van uiteengevallen is met de vernietiging van Jeruzalem door de Romeinen na de Joodse opstand van het jaar 66.

Het Nieuwe Testament is een verzameling van de vele geschriften, pamfletten en kopieën die verspreid en verzameld werden. Ik ga ervan uit dat het gewoon mensenwerk was om een keuze te maken welke teksten 'goed genoeg' waren om opgenomen te worden in het Nieuwe Testament en welke afvielen.

Voor het Oude Testament zal het niet veel anders zijn gegaan.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 31 jul 2009, 20:16

okke schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:Wat is de oorspronkelijke tekst inderdaad.. Ik heb in Nieuw-Zeeland een heel klein vergelijkend warenonderzoek gedaan, 2 bijbels in de hostel naast elkaar gelegd. De 'modernere' versie beschreef een vers op een m.i. manipulatieve wijze heel anders dan de 'oudere' versie. Dat heeft m.i. weinig met de oorspronkelijke tekst te maken.
Weet je nog welke tekst het was of waar deze over ging?
Poeh nee helaas niet.
okke schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:Nou ik denk dat het verhaal is hoe nader tot God te komen en wat voor valkuilen je onderweg tegen kunt komen. Wel beschreven vanuit verschillende standplaatsen en door verschillende personen.

Wat is het verschil tussen esoterisch en gnostisch?
esoterisch is imo het verborgene, enkel voor ingewijden
gnostisch komt daar aardig mee overeen
okke schreef:Ik heb het evangelie van Thomas nooit helemaal gelezen. Enkele verzen eruit.

Ik ben het met je eens dat de bijbel een slechte vertegenwoordiging is van het christendom rond de tijd van Jezus Christus. Het christendom bestond toen namelijk nog niet. Deze is pas ontstaan na zijn dood (en veronderstelde herrijzenis). De eerste eeuw(en) was het christendom in wording en waren er verschillende stromingen, waarvan de niet-Joodse van Paulus het 'overleefd' heeft en bijvoorbeeld de vroeg-christelijke Jeruzalemse stroming van uiteengevallen is met de vernietiging van Jeruzalem door de Romeinen na de Joodse opstand van het jaar 66.

Het Nieuwe Testament is een verzameling van de vele geschriften, pamfletten en kopieën die verspreid en verzameld werden. Ik ga ervan uit dat het gewoon mensenwerk was om een keuze te maken welke teksten 'goed genoeg' waren om opgenomen te worden in het Nieuwe Testament en welke afvielen.

Voor het Oude Testament zal het niet veel anders zijn gegaan.
Daar ga ik ook vanuit. Maar wat ik al met mijn eerste bericht probeerde te zeggen is, dat de bijbel ook in de 'beperkte' huidige vorm van 4 evangelieën een grote invloed heeft (gehad) op zeker de westerse wereld. Dat er meer wegen naar Rome leiden, besef ik maar al te goed (vandaar ook dat ik oa. Nag Hammadi noem)

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 aug 2009, 19:00

Gnostisch is alleen voor gnostici. Esoterie is veel algemener.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 01 aug 2009, 19:01

Jeroen schreef:Gnostisch is alleen voor gnostici. Esoterie is veel algemener.
Kan ik me opzich ook wel in vinden.. Heb er zelf niet echt een definitie voor..

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 aug 2009, 00:16

Ik kan niet uit de voeten met (zogenaamde) gnostische of esoterische informatie.

Ik denk niet dat er informatie verborgen zit in de bijbelteksten en dat die informatie enkel voor gnostici of verlichte mensen bekend is.

Ik denk wel dat de teksten op vele manieren informatie te lezen en te interpreteren zijn. En dat dus de teksten tot zeer verschillende inzichten kunnen leiden.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 02 aug 2009, 12:08

Ken je de term 'het geheim van de chef'?

Daar heeft esoterie veel van weg. De term betekent letterlijk 'voor ingewijden'. Je kan er dus alleen mee in contact komen via ingewijden, mensen die het geheim van de chef kennen en willen overdragen. De Illuminati zijn de bekendste en meest gesloten club. Andere clubs zijn juist helemaal niet gesloten, zoals Tai Chi klasjes. Wat je wel veel ziet is geldkloppers die het nodig vinden om misbruik te maken van het esoterische, met als smoes dat je er wel wat voor over moet hebben.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 aug 2009, 20:20

Jeroen schreef:Ken je de term 'het geheim van de chef'?
Ja, die ken ik; dat een maker weet wat in zijn product zit.
Daar heeft esoterie veel van weg. De term betekent letterlijk 'voor ingewijden'. Je kan er dus alleen mee in contact komen via ingewijden, mensen die het geheim van de chef kennen en willen overdragen. De Illuminati zijn de bekendste en meest gesloten club. Andere clubs zijn juist helemaal niet gesloten, zoals Tai Chi klasjes. Wat je wel veel ziet is geldkloppers die het nodig vinden om misbruik te maken van het esoterische, met als smoes dat je er wel wat voor over moet hebben.
Bovenstaande gaat er - zolang we het nog hebben over de bijbel - van uit dat de bijbel gemaakt is met een doel en dat de maker van de bijbel zijn 'ingrediënten' geheim gehouden heeft, behalve voor ingewijdenen.

Ik ga er van uit dat de bijbel een verzameling heldenverhalen en volksgeschiedenisverhalen zijn. En niet geheime informatie is gegoten in de vorm van een streekroman.

Heb jij aanwijzingen dat er informatie voor ingewijdenen in verborgen zit? Bijvoorbeeld door informatie die ooit 'gelekt' is of door niet-ingewijdenen ontdekt?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 03 aug 2009, 10:06

Ieder boek, geschrift of wat dan ook, bevat verborgen informatie, zij het met of zonder opzet van de schrijver(s). Behalve een woordenboek misschien, maar zelfs daar kun je nog meningen van de opstellers in terug vinden. Tis maar net hoe je het leest.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 aug 2009, 11:21

Jeroen schreef:Ieder boek, geschrift of wat dan ook, bevat verborgen informatie, zij het met of zonder opzet van de schrijver(s). Behalve een woordenboek misschien, maar zelfs daar kun je nog meningen van de opstellers in terug vinden. Tis maar net hoe je het leest.
Ja, dat ben ik met je eens en dat schreef ik hier ook al.
Wat ik niet geloof is dat er bewust informatie in de bijbelteksten gestopt is alleen bedoeld voor gnostici, esoterici of ingewijdenen en geheim voor niet-ingewijdenen. Ik ga er van uit dat, als dat wel zo zou zijn, dat er ondertussen wel eens iets van deze gnostische of esoterische informatie gelekt zou zijn naar het brede publiek.

"Three can keep a secret if two are dead." - Benjamin Frankli

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 03 aug 2009, 12:31

Wordt het toch tijd dat je jouw ogen en oren eens opent, Okke. De bijbel lekt al jaren en niet alleen de bijbel. Kijk jij geen films, lees je onze en vooral mijn berichten niet. Maar goed, zelfs na al deze onomstotelijke bewijzen kan jij er nog steeds niet in geloven, maar dit begint toch aardig op dat verhaal over die drenkeling te lijken:

Tijdens hun cruise vakantie was de man het zo zat, 50 jaar getrouwd en eigenlijk iedere dag nog steeds dezelfde ellende. Waarom luisterde God naar iedereens gebeden behalve de zijne. Hij was het zo beu, zo teleurgesteld, hij wou nou eindelijk wel eens een bewijs zien van die God. Dus hij sprong overboord en schreeuwde nog uit: als hij dan echt bestaat, dan red hij me wel; met een plons landde hij in het koude water.

Meteen pakte iemand een reddingsboei en gooide die richting de drenkeling. Maar die wou em niet aanpakken: nee God zal mij redden! De kaptein van het schip had te horen gekregen wat er gebeurt was en liet onmiddelijk een sloep zakken, die naar de man toe dreef: nee God zal mij moeten redden! De echtgenoot van de man had nogal wat connecties en een paar telefoontjes later kwam er een reddingshelicopter aanvliegen, maar weer: nee, God zal mij echt moeten redden.

De man verdronk en kwam bij de hemelpoort aan. Boos en teleurgesteld, maar ook enigszins verbaasd begon hij tegen Petrus te tieren: Wat is hij nou voor God, laat me zo maar verdrinken. Ja daaag, weerde Petrus, we hebben het 3 keer geprobeerd, maar jij wou niet gered worden.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 aug 2009, 12:56

Een zeer doorzichtig verhaaltje. Niet echt boeiend en ook niet echt van toepassing.

Ik denk dat de bijbel (of de werken van Shakespeare) bij grondige bestudering tot inzichten kan leiden en informatie kan verschaffen die bij vluchtige lezing niet naar voren komen. Ik denk niet dat deze informatie bewust in de tekst verborgen is, zodat alleen ingewijdenen deze zouden kunnen ontrafelen.

Sommige mensen komen tot inzichten door koeien of bomen te knuffelen. De maker van die koeien en bomen heeft niet geheime informatie gestopt in hun vorm. Zij werken, net als de bijbel, slechts als katalysator.

Je zegt dat je in jouw berichten herhaaldelijk onomstotelijk hebt laten zien dat er diepere informatie verborgen zit in de bijbel dan wat leken eruit kunnen halen. Ik moet die berichten gemist hebben, maar zal binnenkort als ik tijd heb wat van je berichten teruglezen. Als je me een plezier wil doen, zou je me er een handje mee kunnen helpen.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 04 aug 2009, 16:52

Wat heeft het voor zin, je weerlegt het toch iedere keer.
(ik wou zeggen ontkent :shifty: )

Face it, youre an infidel, is all.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 04 aug 2009, 20:26

Jeroen schreef:Wat heeft het voor zin, je weerlegt het toch iedere keer.
Zou je één van die 'iedere keren' willen noemen?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 05 aug 2009, 16:59

Ik vind verborgen boodschappen trouwens helemaal niet interessant. Ik denk dat als iemand bewust iets verborgen heeft, dat het dan zijn intentie is of was dat het gevonden wordt, dus de intentie is juist niet om het te verbergen. De bijbel staat vol met wijsheid die niet bewust verborgen is, maar wel met wijsheid die niet voor iedereen zichtbaar is.

Deze wijsheid is niet bewust verborgen, althans dat denk ik niet. Al leefde men in die tijd wel in enorme angst. Dat is ook waarom ze denken dat Nostradamus in een soort van geheimschrift schreef. Omdat hij bang was om op de brandstapel gegooid te worden en dat werd hij dan ook uiteindelijk, althans dat is het verhaal zoals ik het meerdere malen te horen heb gekregen. Ik heb daar zo mn bedenkingen over. Misschien wilde hij niet dat iedereen zijn voorspellingen begreep, misschien was het wel bewust esoterisch. Maar nogmaals, mij interesseert dat niet zo, verborgen of niet, het gaat mij om de wijsheid die er in zit, en er uit komt.

Zoals de Maya kalender, die behoorlijk wat wijsheid bevat. Ik heb mn handen er vol aan (nou ja, vooral mn hoofd).

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 aug 2009, 19:29

Jeroen schreef:Maar nogmaals, mij interesseert dat niet zo, verborgen of niet, het gaat mij om de wijsheid die er in zit, en er uit komt.
Mij gaat het niet om de wijsheid die er in zit; die zit er namelijk volgens mij niet in. Waar het mij wel om gaat is om de wijsheid die eruit komt. Of dat nu komt door het lezen of bestuderen van de bijbel, door het houden van een goed gesprek over The Matrix of door het knuffelen van een koe is voor mij gelijk. De wijsheid zit niet in dat boek, die film of die koe. Die wijsheid komt volgens mij uit de mens die dat boek, die film of die koe knuffelt.

Mtheman
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 06 aug 2009, 10:59

Ik denk dat Jeroen gelijk heeft met betrekking tot de wijsheid die niet voor iedereen zichtbaar is. De sleutel tot de zichtbaarheid zal zich bevinden in het geloof in God. Maar dat wil niet zeggen dat niet-gelovigen geen wijsheid uit de bijbel kan halen, alleen deze wijsheid zal waarschijnlijk op bepaalde vlakken verschillen met gelovigen.

Ik zie je punt okke dat de wijsheid in de mens zit en niet in de dingen. Maar de overdraagbare kennis (een vorm van wijsheid) is an sich een ding als het bijvoorbeeld op geschreven is, maar wat iemand er vervolgens mee doet is weer de wijsheid van de mens zelve. Dus het is beide, volgens mij dat zowel de wijsheid in mensen zit als in de dingen. Maar dit is wel erg off topic.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.

Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 aug 2009, 21:07

Misschien hebben jullie wel gelijk, Mtheman en Jeroen. Mijn persoonlijke opvatting is nog steeds dat er niet een bepaalde wijsheid of kennis verborgen zit die met of zonder Gods wil geopenbaard kan worden.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 08 aug 2009, 20:07

Die kennis is ja hoe zal ik het nu zeggen ook niet verborgen, maar door dat je bepaalde inzichten hebt geef je een andere interpretatie van de bijbel. Net zoals dat gelovigen doen, die hebben een andere interpretatie van de bijbel juist doordat geloven, het is dus je eigen standplaats die bepaalt wat je uit iets haalt, bijvoorbeeld dus wijsheid uit de bijbel. In zoverre sluit ik me bij je aan dat het voor jou niet Gods wil is die bepaalt of iets geopenbaard wordt of niet.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 08 aug 2009, 23:17

Toen je nog een kind was, kon je bijna niets lezen, behalve een paar woordjes. Toen je nog geen engels kon, begreep je weinig van wat er op tv gezegd werd als het niet ondertiteld was. En nu begrijp je waarschijnlijk erg weinig als je Arabisch of Chinees hoort of leest. Of pak eens een boek Fysische Chemie beet, denk dat de meeste hier daar ook bar weinig van snappen. Niet omdat er verborgen teksten in staan, maar puur omdat je 'de stof' niet beheerst.

Bij elke inademing breng ik rust in mijn lichaam.
Bij elke uitademing glimlach ik.
Ik blijf in het moment van nu
en ervaar het grote wonder van dit moment.

Als je in ieder moment doordringt,
zie je de werkelijkheid zoals zij is,
en dat bevrijdt je van lijden en verwardheid.

Dit is 'gewoon' nederlands. Begrijp je wat er staat? En, heb je dit wel eens ervaren? En nu, ervaar je het nu?

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 09 aug 2009, 00:26

Jeroen dat was het punt niet lijkt me, de stof niet beheersen. Bovendien is dat nogal evident dat als je ergens weinig vanaf weet je dat niet begrijpt als dat onderwerp aanbod komt m.a.w. de kennis ontbreekt waardoor je niet begrijpt wat er geschreven staat. Maar Gods wil zit daar niet achter volgens okke, dat was het punt, of bezie jij dat anders?
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 aug 2009, 00:42

Ik geloof niet in God, dus zijn wil zal er sowieso niet achter zitten in mijn optiek. Mijn punt is dat er ook geen verborgen boodschap van de schrijver achter zit. Geen gnostische of esoterische boodschap die niet-gnostici of -esoterici niet kunnen begrijpen.

Stel dat de taal van de bijbel wel gnostisch is (net als het gedicht van Jeroen Nederlands is), dan zou de boodschap van de bijbel alleen voor gnostici begrijpelijk zijn (net als het gedicht van Jeroen alleen voor Nederlandstaligen begrijpelijk is).

Ik kan me voorstellen bij bijvoorbeeld het boek Job, dat de schrijver van dat boek gebruik maakte van gezegden en uitdrukkingen die niet door iedereen begrepen werden en worden zoals hij (of zij) dat bedoelde. Idem voor bijvoorbeeld het boek Hooglied. Hebben beide boeken dezelfde 'sleutel' om boodschappen in de tekst te duiden? Of zijn het twee verschillende teksten die 'toevalligerwijs' beiden in de bijbel zijn opgenomen?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 09 aug 2009, 00:51

Ik denk dat de stof beheersen een onderdeel is van deze discussie. Als je de bijbel wil begrijpen zoals sommige denken dat hij bedoeld is, dan zal je eerst die stof moeten beheersen wil je het net zo kunnen lezen als dat zij beweren.

Wil je de bijbel dus kunnen zien als het woord van God, dan zal je het vanuit dat standpunt moeten bezien. Ga je er, zoals Okke, al vanuit dat God niet bestaat of niets met de bijbel te maken heeft enzo, dan gaat dat niet lukken.

Ik beweer overigens niet dat er een juiste of onjuiste manier is. Hoe jij de bijbel wil lezen moet je lekker zelf weten. Ik vraag me nu ook af waarom Okke hier een issue van maakt?

Tot slot: dit is weer een hele andere interpretatie.

Dit is haar visie en die respecteer ik. Ook al vind ik het een load of crap :greins:

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 aug 2009, 11:39

Jeroen schreef:Ik denk dat de stof beheersen een onderdeel is van deze discussie. Als je de bijbel wil begrijpen zoals sommige denken dat hij bedoeld is, dan zal je eerst die stof moeten beheersen wil je het net zo kunnen lezen als dat zij beweren.
Als je de bijbel wil begrijpen zoals sommigen denken dat hij bedoeld is, dan zal je eerst hun standpunt moeten leren. De stof beheersen is niet voldoende. Zowel de Farizeeërs als Jezus Christus zouden de tekst goed beheerst hebben, maar begrijpen deden zij elkaar niet.
Jeroen schreef:Wil je de bijbel dus kunnen zien als het woord van God, dan zal je het vanuit dat standpunt moeten bezien. Ga je er, zoals Okke, al vanuit dat God niet bestaat of niets met de bijbel te maken heeft enzo, dan gaat dat niet lukken.
Mijn standpunt is dat het niet het woord van God is, maar het woord van mensen. Als anderen het idee hebben dat mijn standpunt niet klopt, dan ben ik benieuwd en sta ik open voor argumenten waaruit blijkt dat de bijbel wel degelijk het woord van God is.
Jeroen schreef:Ik beweer overigens niet dat er een juiste of onjuiste manier is. Hoe jij de bijbel wil lezen moet je lekker zelf weten. Ik vraag me nu ook af waarom Okke hier een issue van maakt?
Ik beweer dat er wel een juiste en een onjuiste manier is om de bijbel te lezen. De onjuiste sluit zich af voor argumenten die het eigen standpunt bedreigt.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 aug 2009, 13:45

Okke
Ik beweer dat er wel een juiste en een onjuiste manier is om de bijbel te lezen. De onjuiste sluit zich af voor argumenten die het eigen standpunt bedreigt.
Misschien is het geloof in God wel de manier om op de meest onbevooroordeelde manier de bijbel te lezen.
Vooral als God een concept is dat alle menselijke standpunten overstijgt. Dus het meest algemene, hoogst standpunt vertegenwoordigd.
Door aan te nemen dat er zo'n standpunt is, en dat daar een wezen zich bevindt die ons boodschappen kan geven die onszelf overstijgen, is het mogelijk dat je voldoende concentratie opbrengt bij het lezen van een bijbeltekst om te proberen te ontcijferen wat God daar zegt.
Het lijkt me sowieso mogelijk dat je zaken invallen, die je van dingen bewust maken die eerst nog verborgen waren omtrent je zelf of de andere mensen en dingen.
Wat dan de bron is is een volgende vraag.
De boodschappen kunnen in ieder geval het karakter hebben van wat ook anderen tegen je kunnen zeggen.
Andere personen.
Als er geen aanwijsbare ander is, of als het om een tekst gaat, kun je de bron daarvan God noemen. Vanwege dat persoonlijk taalachtige karakter.

Bepaalde teksten, zoals bijvoorbeeld die van de bijbel, blijken de eeuwen te kunnen overleven om steeds opnieuw te verwijzen naar die bron van inspiratie. En dan wel op een manier die een waarheidsbeleving oproept.

Het historisch karakter lijkt me van belang om de geestelijke kant van een echt gebeurde gebeurtenis aan te geven. Dus inspiratie die ergens toe geleid heeft. Die historische veranderingen teweeg gebracht heeft.
Dat er hierbij allerlei fout gaat is minder van belang dan dat de gebeurtenis iets vertelt wat ook voor ons nog van belang kan zijn.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 09 aug 2009, 14:00

okke schreef:De onjuiste sluit zich af voor argumenten die het eigen standpunt bedreigt.
Ah, zoals jij je afsluit voor andere argumenten dan de jouwe.

Duidelijk.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 aug 2009, 15:01

Jeroen schreef:
okke schreef:De onjuiste sluit zich af voor argumenten die het eigen standpunt bedreigt.
Ah, zoals jij je afsluit voor andere argumenten dan de jouwe. Duidelijk.
Ja; precies zo bedoel ik het.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 aug 2009, 15:28

yopi schreef:Misschien is het geloof in God wel de manier om op de meest onbevooroordeelde manier de bijbel te lezen.
Ja, misschien wel. Heb jij aanwijzingen of argumenten dat dit zo is? Ik niet. Ik heb aanwijzingen dat het geloof in God en geloof in de bijbel als Gods onfeilbare woord voornamelijk oogkleppen creëert. Ik heb ook de ervaring dat geloof in God los van de bijbel een onbevooroordeeld standpunt kán bieden. Hoe deze laatste gelovigen de bijbel lezen verschilt volgens mij niet van de manier hoe niet-gelovigen de bijbel bestuderen.
yopi schreef:Vooral als God een concept is dat alle menselijke standpunten overstijgt. Dus het meest algemene, hoogst standpunt vertegenwoordigd.
Ik kan me niet zoveel voorstellen met God als standpunt. Zoals ik hierboven schreef kan ik me gelovigen voorstellen die wel in God geloven, maar niet in de bijbel als Gods onfeilbare woord geloven.
yopi schreef:Door aan te nemen dat er zo'n standpunt is, en dat daar een wezen zich bevindt die ons boodschappen kan geven die onszelf overstijgen, is het mogelijk dat je voldoende concentratie opbrengt bij het lezen van een bijbeltekst om te proberen te ontcijferen wat God daar zegt.
God is het standpunt en God schreef de tekst... ...ik geloof best dat zat mensen er zo over denken, maar wat er de afgelopen twintig eeuwen allemaal uit naam van het geloof en vertrouwen in Gods woord gedaan is, toont voor mij aan dat niemand vanuit dat standpunt de bijbel kan lezen. Dat klopt op zich ook wel, want dat standpunt is God zeg je; en als God bestaat kan een mens zijn plek niet innemen, lijkt me. Dus ook niet de plek om de bijbel te kunnen begrijpen.
yopi schreef:Het lijkt me sowieso mogelijk dat je zaken invallen, die je van dingen bewust maken die eerst nog verborgen waren omtrent je zelf of de andere mensen en dingen. Wat dan de bron is is een volgende vraag. De boodschappen kunnen in ieder geval het karakter hebben van wat ook anderen tegen je kunnen zeggen. Andere personen. Als er geen aanwijsbare ander is, of als het om een tekst gaat, kun je de bron daarvan God noemen. Vanwege dat persoonlijk taalachtige karakter.
Je kan de bron of katalysator van bewustwording, leren en ontwikkeling inderdaad God noemen. Het bos waar ik wandel als ik het druk heb en waardoor ik rust en inzicht door krijg. De boodschap die ik lees in een boek als de bijbel of Harry Potter. De koe die iemand knuffelt en waardoor hij zijn financiële situatie weer op de rails krijgt. De bijbel of de werken van Shakespeare hebben de tand des tijds tot nu toe overleeft als inspiratiebron.
yopi schreef:Bepaalde teksten, zoals bijvoorbeeld die van de bijbel, blijken de eeuwen te kunnen overleven om steeds opnieuw te verwijzen naar die bron van inspiratie. En dan wel op een manier die een waarheidsbeleving oproept.
Dat klopt. Ligt dat aan de tekst, aan de culten die rond die teksten zijn ontstaan, of ...? IJsberen heeft de tand des tijds ook doorstaan als manier om waarheidsbeleving op te roepen.
yopi schreef:Het historisch karakter lijkt me van belang om de geestelijke kant van een echt gebeurde gebeurtenis aan te geven. Dus inspiratie die ergens toe geleid heeft. Die historische veranderingen teweeg gebracht heeft. Dat er hierbij allerlei fout gaat is minder van belang dan dat de gebeurtenis iets vertelt wat ook voor ons nog van belang kan zijn.
De bijbel is inderdaad altijd al een bron geweest die niet altijd gelijk geïnterpreteerd werd. Tot een eeuw geleden onderschreef de bijbel het koloniale idee van meesters en slaven. Nu biedt de bijbel inspiratie voor naastenliefde en broederschap. De tekst is niet veranderd; de geestelijke kant van de beschreven gebeurtenissen wel.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 aug 2009, 00:46

@Okke
Mijn verhaaltje was bedoelt als een alternatieve en ideale kijk.
That's all.
Ik heb aanwijzingen dat het geloof in God en geloof in de bijbel als Gods onfeilbare woord voornamelijk oogkleppen creëert. Ik heb ook de ervaring dat geloof in God los van de bijbel een onbevooroordeeld standpunt kán bieden. Hoe deze laatste gelovigen de bijbel lezen verschilt volgens mij niet van de manier hoe niet-gelovigen de bijbel bestuderen.
Ja, die oogkleppen zijn natuurlijk overduidelijk.
Het enigste verschil wat ik wel zie tussen gelovigen en niet-gelovigen die de bijbel lezen is dat de eersten er meer boodschappen van 'levensbelang' in zullen zoeken en vinden.
Ik kan me niet zoveel voorstellen met God als standpunt
Wel iets er tussenin? Een standpunt dat je losmaakt van je eigen standpunt? Ik stel me voor dat je je wel een ander standpunt kunt voorstellen, maar dat je wars bent van 'hoger'.
Misschien dan zo iets als helicopter view? Of kikkerperspectief?
maar wat er de afgelopen twintig eeuwen allemaal uit naam van het geloof en vertrouwen in Gods woord gedaan is, toont voor mij aan dat niemand vanuit dat standpunt de bijbel kan lezen
Tsja ... "Het feit dat er christenen bestaan toont aan dat God niet bestaat.."
Ik denk dat een goed verhaal bestand is tegen corruptie.
De koe die iemand knuffelt en waardoor hij zijn financiële situatie weer op de rails krijgt.
Prachtig voorbeeld hoe iemand los komt van zichzelf en open komt te staan voor nieuwe inzichten. Al is het dan ook triviaal.
Ik blijf het daarbij toch belangrijk vinden om je af te vragen wat de bron van nieuwe gedachtes is.
In geval van de bijbel zie ik veel 'al te menselijks', maar ook wel veel verlichtends. Als iedereen in god gelooft - zoals ik me voorstel dat de situatie was in de tijd van het ontstaan van de teksten - dan is god aanwijzen als de bron niet zo vreemd.
Ligt dat aan de tekst, aan de culten die rond die teksten zijn ontstaan, of ...? IJsberen heeft de tand des tijds ook doorstaan als manier om waarheidsbeleving op te roepen.
Een combinatie van teksten lezen, de culten kennen EN ijsberen lijkt me de beste combinatie. (Wel weer een mooi voorbeeld, dat ijsberen ..)
De bijbel is inderdaad altijd al een bron geweest die niet altijd gelijk geïnterpreteerd werd. Tot een eeuw geleden onderschreef de bijbel het koloniale idee van meesters en slaven. Nu biedt de bijbel inspiratie voor naastenliefde en broederschap. De tekst is niet veranderd; de geestelijke kant van de beschreven gebeurtenissen wel.
Je hebt gelijk dat ik het teveel idealiseer. Dat krijg je als je niet in een cult opereert, maar er meer persoonlijk dingen uit probeert te halen.
Toch geloof ik wel in de zuiverheid van teksten, die herbronning steeds opnieuw mogelijk maken.
Marx bedoelde het waarschijnlijk ook allemaal goed, maar verwordt bij de verwerkelijking in het communisme ook behoorlijk.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 aug 2009, 00:23

yopi schreef:Het enigste verschil wat ik wel zie tussen gelovigen en niet-gelovigen die de bijbel lezen is dat de eersten er meer boodschappen van 'levensbelang' in zullen zoeken en vinden.
Veel niet-gelovigen interesseren zich niet tot amper in dat boek inderdaad.
okke schreef:Wat er de afgelopen twintig eeuwen allemaal uit naam van het geloof en vertrouwen in Gods woord gedaan is, toont voor mij aan dat niemand vanuit dat standpunt de bijbel kan lezen
yopi schreef:Tsja ... "Het feit dat er christenen bestaan toont aan dat God niet bestaat.."
Ik denk dat een goed verhaal bestand is tegen corruptie.
Ken je goede verhalen? Ik denk dat verhalen gelezen worden of in ieder geval verstaan worden in de taal van de lezer. En dat dus hetzelfde verhaal in een andere tijd een andere boodschap kan hebben.
De koe die iemand knuffelt en waardoor hij zijn financiële situatie weer op de rails krijgt.
yopi schreef:Prachtig voorbeeld hoe iemand los komt van zichzelf en open komt te staan voor nieuwe inzichten. Al is het dan ook triviaal. Ik blijf het daarbij toch belangrijk vinden om je af te vragen wat de bron van nieuwe gedachtes is. In geval van de bijbel zie ik veel 'al te menselijks', maar ook wel veel verlichtends. Als iedereen in god gelooft - zoals ik me voorstel dat de situatie was in de tijd van het ontstaan van de teksten - dan is god aanwijzen als de bron niet zo vreemd.
Dan is het inderdaad niet zo vreemd. Ook vind ik het niet zo vreemd dat men ooit dacht dat de aarde plat zou zijn. Of dat onweer het werk van de goden is.
yopi schreef:Je hebt gelijk dat ik het teveel idealiseer. Dat krijg je als je niet in een cult opereert, maar er meer persoonlijk dingen uit probeert te halen. Toch geloof ik wel in de zuiverheid van teksten, die herbronning steeds opnieuw mogelijk maken. Marx bedoelde het waarschijnlijk ook allemaal goed, maar verwordt bij de verwerkelijking in het communisme ook behoorlijk.
Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 'zuiverheid van teksten'. Wat maakt een tekst zuiver of onzuiver?

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 aug 2009, 00:39

Okke
Veel niet-gelovigen interesseren zich niet tot amper in dat boek inderdaad.
Ik doel op de manier van lezen.
Ken je goede verhalen? Ik denk dat verhalen gelezen worden of in ieder geval verstaan worden in de taal van de lezer. En dat dus hetzelfde verhaal in een andere tijd een andere boodschap kan hebben.
Ik ken heel veel goede verhalen.
Ik zou zeggen dat de boodschap niet veranderd, maar de interpretatie.

yopi: dan is god aanwijzen als de bron niet zo vreemd.
Okke: Dan is het inderdaad niet zo vreemd. Ook vind ik het niet zo vreemd dat men ooit dacht dat de aarde plat zou zijn. Of dat onweer het werk van de goden is
yopi: Wat ik bedoel is dat men toendertijd een naam en een oorzaak aangaf voor de inspiratie en dat tegenwoordig die vraag bijna niet meer gesteld wordt.
Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 'zuiverheid van teksten'. Wat maakt een tekst zuiver of onzuiver?
Wat denk je dat ik bedoel en wat denk je daarvan?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 aug 2009, 01:26

okke schreef:Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 'zuiverheid van teksten'. Wat maakt een tekst zuiver of onzuiver?
yopi schreef:Wat denk je dat ik bedoel en wat denk je daarvan?
Ik denk dat je bedoelt dat zuiverdere teksten een grotere waarde hebben of een diepere boodschap hebben dan onzuivere teksten. En ik denk daarvan dat dat onzin is.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 aug 2009, 01:42

Gesloten