Het Heilig vuur hoofdstuk 1

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 nov 2008, 00:00

philo citeerde:
Als wetenschap van de co-existentie zou de cultuurwetenschap de echte moderator van de mondiale oecumene zijn.
Haar taak is het te laten zien waarom de weg van de beschaving nog openstaat.
Moderator: Discussieleider die gesprek bewaakt om te zorgen dat ze elkaar niet de hersens gaan inslaan tijdens de trialoog.

Cultuurwetenschap: Wetenschap van de co-existentie.
Zou olie op de golven moeten gooien voor zover alle drie de monotheïstische religies aanspraken doen gelden op de hele wereld.

Hoe?
Te beginnen met een explicatie van de belangrijkste veronderstellingen die een rol spelen in het ontstaan en voortbestaan van monotheïstische religies. De zeven hierboven gegeven premissen.
Deze krijgen pas kleur in het volgende hoofdstuk van het boek van Peter Sloterdijk
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 nov 2008, 15:16

Zou er een beweging kunnen bestaan ..
Bestaat er een beweging ...
Hoe zou zo'n beweging er uit kunnen zien ....
Die, genoeg heilig vuur in zich draagt zonder tot fanaticiteit, zuivering en geweld te vervallen En .....
Ook niet verzandt in individualisme of pure beschouwing.

Er even van uitgaande dat een uitbraak uit een gevangenis of het verplaatsen van een blok beton een hoeveelheid kracht nodig heeft die boven een bepaald minimum uitkomt.

En er ook van uitgaande dat deze vraag legitiem is en niet in dit topic 'im Frage' gesteld hoeft te worden.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 nov 2008, 01:56

yopi schreef:Zou er een beweging kunnen bestaan ..
Bestaat er een beweging ...
Hoe zou zo'n beweging er uit kunnen zien ....
Die, genoeg heilig vuur in zich draagt zonder tot fanaticiteit, zuivering en geweld te vervallen En .....
Ook niet verzandt in individualisme of pure beschouwing.

Er even van uitgaande dat een uitbraak uit een gevangenis of het verplaatsen van een blok beton een hoeveelheid kracht nodig heeft die boven een bepaald minimum uitkomt.

En er ook van uitgaande dat deze vraag legitiem is en niet in dit topic 'im Frage' gesteld hoeft te worden.
(IK denk ..; mijn gedachten zijn ..; gegoten in de vorm van beweringen ..)
Peter Sloterdijk is heideggeriaans genoeg om te willen waarnemen hoe het zijn (worden) van deze wereld tot hem spreekt.
Dus de tekenen des Tijds lezen. Luisteren naar wat anderen waarnemen.
Luisteren naar wat geschiedenis, kunst en literatuur enzovoort zeggen.
In dit boek gaat het dus over de drie wereldreligies en wat er in die stromingen verandert. Wat de mogelijkheden zijn van die bewegingen in de huidige cultuur. De vragen zoals ik ze in de vorige post stelde spelen hier in mee.
Wat hier uiteindelijk uitkomt bij zijn onderzoekingen is vaak weinig.
Apart genomen niet zo indrukwekkend. Maar in het licht van het hele verhaal toch wel wijs.
Zijn functie als filosoof beschrijft hij regelmatig - naar Nietzsche - als arts van de samenleving.
Dan is hij vooral een goede diagnosticus, zoals een arts een diagnose stelt door goed waar te nemen en ook vooral in het licht van het geheel waar te nemen.

Los van P. Sl. en het niet hebben van antwoorden zelf ben ik dus erg benieuwd wat anderen van die vragen in mijn vorige post denken?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 nov 2008, 14:08

Dat denk ik ook philo.
Het zonne-energie tijdperk met een wereldwijd distributienet.
Het idee van de ene bol (aarde) waar we het mee moeten doen.
Dat soort dingen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 nov 2008, 14:22

philotuut schreef:Wat wel blijft is het geweldadig potentieel.
Ja, vast wel.
Maar het distributie net, waaraan iedereen kan bijdragen en van kan tappen zou de gevolgen van de oliehonger overbodig kunnen maken. Zal zeker een dempend effect brengen. (Irak, Afghanistan enzovoort).
Bovendien zijn de visioenen van een zon die weer op de oude manier voor ons zorgt, en ook de ene aarde (Gaya), qua beeld veel meer verbindend dan DE WAARHEID. Het economische kan de ware bindende factor tussen mensen worden misschien ...

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 nov 2008, 14:43

philotuut schreef:
Het economische kan de ware bindende factor tussen mensen worden misschien ...
:?
Ja dat druist tegen gevestigde opvattingen in. Maar er zijn zat plekken te bedenken, vooral op het locale vlak, waar vreedzame bedrijvigheid plaatsvindt.
In het groot wordt ook vaak gesproken over dat wederzijdse 'afhankelijkheid' en handel een belangrijke factor is om vrede in stand te houden en oorlog te voorkomen. Niemand is er dan bij gebaat dat vrijwillige overeenkomsten en bloeiende uitwisselingen verstoord worden door crisissen en geweldadigheden.
Zo iets.
Is wel erg positivo natuurlijk. Haha :cool:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 nov 2008, 15:07

(vervolg)

Heb je het boek nou al uit philo?
En komt er nog iets van een samenvatting of anderszins van jou kant?
Anders wil ik ook wel wat posten hierover ..
(Al is het inmiddels al weer weggezakt bij mij ..)

mvg. Joop

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 dec 2008, 00:47

philotuut schreef:Wat wel blijft is het geweldadig potentieel.
Heb je 'Woede en Tijd' ook gelezen?
Henk Oosterling hierover:
http://www.henkoosterling.nl/pdfs/lez-s ... -gever.pdf
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 dec 2008, 18:53

philotuut schreef:@yopi bedankt voor de link!

De link met 'het geweldadig potentieel' zoals ik die begrijp. Is bv binnen het christendom. Ik ben dood maar christus leeft in mij. Evident aanwezig bij deze fundamentele overtuigingen.

Wat ik vooral uit de link haalde was het 'nut'van woede.

Zo sprak ik laatst iemand die zonder het zelf door te hebben aangaf onvoldoende 'leed'ervaren te hebben om de 'trots' in verhouding tot de aanwezige kennis te kunnen ervaren.

Het in de opleiding opnemen van zaken zoals 'trots' lijkt mij wel wat. Maar ik denk dat eerst oprechtheid aan een herbeleving toe is.
Mvrgr
Nou, het is een boek met - bijna - alleen maar verschrikkingen. Om er dan toch iets uit te halen wat hoopgevend is ...
En dat vooral in het licht van de machteloosheid tov problemen en zo.
Zoiets van 'Het is zo fout wat overblijft' dan nog liever terug naar de goeie kant van 'Thymos' ....

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 dec 2008, 13:37

Nou, eerst gaat het over allerlei gevolgen van het organiseren van ressentiment, geweld en woede. Culminerend in de miljarden slachtoffers van het communisme.
Dan zoiets dat er alleen nog iets te organiseren valt op dit gebied met terrorisme. Dus dat het afgelopen is met hele grote bewegingen die de woede zouden kunnen kanaliseren.
Tenslotte dat er problemen genoeg zijn die misschien wachten op een 'grote' beweging. Machteloosheid tov die problemen. Een dynamiek van het kapitalisme, globalisering e.d. die niet gestuurd wordt en geen tegenbeweging oproept die nog invloed uit kan oefenen.

Is effe zeer kort door de bocht geinterpreteerd.
En dan de hoop uitspreken dat toch weer de goede kanten van de 'Thymos' weer een rol gaan spelen.
Zoiets.

Ik vind dat Henk Oosterling het aardig uitlegt in zijn artikel.
Maar uiteindelijk blijft alles in de lucht hangen.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jan 2009, 12:14

P Sloterdijk schreef:Jodendom, christendom en islam profetistische religies noemen betekent niets anders dan vaststellen dat het bij deze godsdiensten om drie stadia van boekwording gods gaat.
Wat een enorme lap tekst zonder alinea's en witregels.

Ik probeer bij de eerste zin in te haken bij het verhaal, maar het lukt mij niet. De drie grote monotheïstische godsdiensten worden profetisch genoemd en vervolgens concludeert Sloterdijk daaruit dat het om drie stadia van boekwording gaat.

Ik heb de tekst vluchtig doorgenomen of ik kon vinden welke stadia Sloterdijk voor ogen heeft, maar kon die niet vinden (misschien overheen gelezen). Wat ik me bij die eerste zin ook afvraag wie volgens Sloterdijk deze monotheïstische godsdiensten profetische religies noemt; is dat zijn eigen conclusie of veronderstelling, is dat zijn conclusie hoe 'men' tegen deze godsdiensten aankijkt of heeft hij meer specifiek anderen op het oog?

En toen was ik nog niet eens aan de tweede zin toegekomen...

Ik denk dat mijn leeswijze niet geschikt is voor deze tekst; dat ik beter de tekst eerst globaal zou kunnen doornemen en pas daarna zulke vragen zou moeten stellen. De grootte van de blerk tekst en de afwezigheid van een inleiding, leeswijzer of conclusie zijn een te grote drempel om mij daartoe te zetten.

Ik ben benieuwd wat diegenen die de tekst wel helemaal doorlezen of gelezen hebben concluderen of ervan vinden.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 jan 2009, 14:22

Het eerste stadium betreft de boeken van de Joden.
Het tweede het nieuwe testament.
Het derde de Koran.

Misschien kan Philo de tekst een beetje redigeren ..

Wat ik er van vind?
Ik geloof ongeveer alles wat Peter Sloterdijk schrijft.
Het levert altijd een stroom van inzichten op als ik zijn teksten lees. Zo ook deze tekst. Ik moet erbij zeggen dat ik het boek gelezen heb.
Het is vooral zijn manier om alles 'technisch' te formuleren wat me bevalt.
Daardoor haalt hij naar boven hoe het werkt.
Ik zou iedereen aanraden er eens flink op te ploeteren, want het levert veel op.
Met een beetje goede wil had jij, Okke, kunnen bedenken wat die stadia zouden kunnen zijn: De neerslag van monotheistische overtuigingen in de loop van de geschiedenis in de 'heilige' teksten.

De hele tekst is een gecomprimeerde samenvatting van die geschiedenis, die en passant ook de cultuurgeschiedenis meeneemt als achtergrond hoe de gedachte zich ook geografisch verspreidt. Ik bedoel dus: niet alleen in de tijd.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jan 2009, 15:22

yopi schreef:Met een beetje goede wil had jij, Okke, kunnen bedenken wat die stadia zouden kunnen zijn: De neerslag van monotheistische overtuigingen in de loop van de geschiedenis in de 'heilige' teksten.
Het had inderdaad gekund dat ik de verschillende heilige schriften van de drie monotheïstische religies als de drie stadia zou herkennen. Het had ook kunnen zijn dat Sloterdijk ideevorming, uitwerking en toepassing als drie stadia herkende in de profetische religies; dan had ik die stadia niet herkend.

Zijn het nieuwe testament en de koran meer ontwikkelde boeken dan het oude testament, doordat het oude testament alleen deel uitmaakt van het eerste stadium van boekwording? Zijn er verschillen tussen de drie stadia? Ik zal de tekst later nog eens rustig doornemen of ik daarover iets kan kan vinden.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 jan 2009, 00:24

Okke
Zijn het nieuwe testament en de koran meer ontwikkelde boeken dan het oude testament, doordat het oude testament alleen deel uitmaakt van het eerste stadium van boekwording?
Dat is 1 van de dingen waar Sloterdijk over schrijft. De afrekening met het oude door het nieuwe. Wat dat betreft gebruiken de moslims dit argument voor hun 'meest' zuivere boekwording: Mohammed als puur medium. (Lees de tekst)
Andere religies gebruiken vaak juist het omgekeerde argument:
Oudste bronnen, Langs bewaarde geheim, De zuiverst bewaarde en ingewijde waarmerken voor de oorspronkelijke waarheid. Waar de mens al zo verschrikkelijk van af gedwaald is.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 05 jan 2009, 20:33

Wat schrijft dhr. Sloterdijk eigenlijk over de oosterse levensbeschouwingen/filosofiën/religies (en dan doel ik meer op Zen, boeddhisme etc en niet zo zeer op het hindoeisme)
heeft ie eigenlijk ook wat te vertellen over het zorathustraisme?

vind het interessant maar die text zal ik zelf wel een keer binnenhalen en editen.. leest niet zo prettig, maar dat ligt meer aan de text an sich. :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 jan 2009, 22:45

Radja
Wat schrijft dhr. Sloterdijk eigenlijk over de oosterse levensbeschouwingen/filosofiën/religies (en dan doel ik meer op Zen, boeddhisme etc en niet zo zeer op het hindoeisme)
heeft ie eigenlijk ook wat te vertellen over het zorathustraisme?
Het kortste antwoord is: Van alles.

Als het om dit boek gaat, dan weinig. Dit boek gaat over de monotheistische religies en hun 'heilig vuur'.
In het laatste hoofdstuk heeft Peter het over de monotheistische religies als tegen-religies. Dat wil zeggen dat hun ontstaansgeschiedenis bij alle drie een afzetten laat zien tegen andere godsdiensten. Te beginnen bij de joden die zich tegen de egyptische godsdienst afzetten.

In het stukje hiervoor staat iets over de vermenging en verbinding met de griekse cultuur en monotheisme. In de Renaissance bijvoorbeeld een wedergeboorte van de griekse cultuur binnen het christendom.

In dit laatste hoofdstuk heeft hij het dan vervolgens over zo'n renaissance, maar dan van een egyptische snit of van nog daarvoor de religie van Zoroaster of Zarathustra. Tegen-tegen-religie.
Nietzsche zijn afzetting tegen het christendom en zijn boek 'Also sprach Zarathustra' zie hij als een voorbode van het mogelijk opkomen van zo'n nieuwe cultuur in deze tijd.

Tenslotte kan ik nog melden dat Peter vroeger een leerling was van Baghwan.

Edit: Ik zal es zoeken of ik iets kan vinden/ of als ik iets tegenkom/ en zal dat dan posten ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 jan 2009, 20:54

Thnx Yopi en Philotuut!

Ga het morgen even rustig doorlezen, nu een filmpje kijken

Denk dat ik mijn beeld van dhr Sloterdijk maar eens moet gaan bijstellen en eens in mijn verzamelingen Filosofie kijken wat er daar over hem in staat. Hij staat iig bij de 21e eeuw op de kaft samen met o.a. zizek, dus hij heeft zeker wat betekend :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 jan 2009, 23:04

IR
heeft zeker wat betekend
je bedoelt zeker: betekent zeker wat ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 07 jan 2009, 17:48

yopi schreef:IR
heeft zeker wat betekend
je bedoelt zeker: betekent zeker wat ...
Hehe goede verbetering :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 jan 2011, 15:06

Intangible Radjanamadjo schreef:
yopi schreef:IR
heeft zeker wat betekend
je bedoelt zeker: betekent zeker wat ...
Hehe goede verbetering :)
Hier is het topic over 'Het heilig vuur' van Peter Sloterdijk, Radja ...

Voornaamste reden om het te lezen voor mij (denk ik):
Zou er een beweging kunnen bestaan ..
Bestaat er een beweging ...
Hoe zou zo'n beweging er uit kunnen zien ....
Die, genoeg heilig vuur in zich draagt zonder tot fanaticiteit, zuivering en geweld te vervallen En .....
Ook niet verzandt in individualisme of pure beschouwing.

Er even van uitgaande dat een uitbraak uit een gevangenis of het verplaatsen van een blok beton een hoeveelheid kracht nodig heeft die boven een bepaald minimum uitkomt.
...................................
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 2
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 25 jan 2011, 16:37

Ik denk dat fanatisme vooral wordt veroorzaakt door de dwingende ketens van onze maatschappij. Je eigen normen en waarden hebben is taboe. Met gelijke wapens terugvechten is niet mogelijk, en er vliegen teveel egoïstische klachten rond om met een mooie toespraak verandering teweeg te brengen.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

alain
Posts in topic: 6
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 27 jan 2011, 15:34

De protocollen van de wijze van zion,

u zult in de toekomst zelf smeken om revolutie,

dit is exact de bedoeling, en de mens zal verlangen naar de ve4rwijdering.

van gevestigde regeerders,

wat we niet zien is, dat onze "bevrijders" de ellende hebben gecreeerd,

al met al, dit is nu wat ik al u 2 jaar duidelijk maak,

en civilis, de mens is uit oorsprong JUIST objektief,

dit is nu net wat het systeem ons heeft afgeleerd,

lees wat de wijze van zion zeggen,

en u zult zien wat u gaat meemaken,

2012, is een gemaakte verandering,

geen voorspelling, maar intensieve arbeid,

een goddelijk ingrijpen, daar waarde mens god nabootst


Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 28 jan 2011, 14:43

Ik mis nog een link naar het nieuwste boek van Umberto Eco..

Alain, wat vindt jij van de verhalen omtrent de vermeende vervalsing(en)? Of doet dat niets af aan de inhoud?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 jan 2011, 15:15

(Radja: Had jij begrepen dat ik dit topic naar boven gehaald had omdat het gaat over het boek van Peter Sloterdijk dat ik je aangeraden had om onder aan je stapel te plaatsen?
En inderdaad: Een link naar Eco's nieuwe boek is door mijn hoofd gegaan)

Verder ben ik ook benieuwd jaar het antwoord van Alain op je vraag hierboven ..

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 2
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 28 jan 2011, 19:19

'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 jan 2011, 15:43

Ik haal hier even een stuk text terug (een beetje gefatsoeneerd), om te laten zien hoe Peter Sloterdijk zijn boek inleidt:

""""""""""""""""""""""
Provisorisch en zonder systematische bedoeling wil ik zeven aspecten van het verschijnsel transcendentie ter sprake brengen.
Zoals ik straks zal aantonen lenen de eerste vier zich voor een kritische vertaling in wereldse en functionele categoriën, zonder dat de religieuse partij hierbij gevaar loopt meer te verliezen dan wat bij het verwerven van betere kennis altijd verloren gaat.

Hoe ontstaat transcendentie?

VERTAALBARE TRANSCENDENTIE:

1.
Door miskenning van het langzame.
Als een beweging langer duurt dan een generatie is deze langzaam. Om die waar te nemen moeten we samen werken met voorafgaande en volgende generatie’s. Iets wat niet of nauwelijks gelukt is.
Gevolg is van dat wat langzaam is een groot deel werd toegeschreven aan transcendentie.
Met de ‘verbetering’van wetenschap en techniek, die zorgen voor de beschaving doeltreffende procedures voor de waarneming van het langzame verliest het idee van transcendentie planning sterk aan plausibliteit.

2.
De tweede stap bestaat uit de vaststelling dat het transcendentie ook onstaat door miskenning van het heftige.
De heftigheid van de lichaamseigen, in eerste instantie strikt bilologisch bepaalde, hoewel doorgaans symbolisch getransformeerde prcessen kan in sommige gevallen zo groot worden, dat de ervaring onvermijdelijk aan machten van buitenaf wordt toegeschreven. Bijvoorbeeld - uit de literatuur - de Wrok van Achilles.

3.
De derde verklaring komt voort uit de misinterpretatie van de ‘onbereikbaarheid van de ander’.
Voorbeeld: Job, die geen antwoord krijgt op zijn klachten tegenover zijn god en dit interpreteerd als een antwoord die hem tot inkeer brengt.

4.
Vervolgens de miskenning van de immuniteitsfuncties. Daarom mogen we niet te lichtvaardig denken over het goed gedocumeerde feit dat de expansieve vormen van monotheïsme werden geformuleerd op het moment dat hun stichters in een toestand van manisch-apocalyptische opwinding verkeerden. De miskenning van de immuunfunctie raakt hier onmiddelijk aan de waarheidsopvatting.


NIET VERTAALBARE TRANSCENDENTIE:

5.
Het vijfde aspect van transcendentie. Het idee dat de menselijke intelligentie het vermogen omvat om zich een intelligentie voor te stellen die haar zelf overtreft.

6.
Een volgend niet-herleidbaar aspect van religieuze gedrag dient zich aan wanneer we antwoorden beschouwen die mensen geven op de uitdaging die de onontkoombare dood aan het denken stelt.

7.
Ten slotte een zevende betekenis van transcendentie:
Kort: De openbaring.
Transcendentie betekend in deze context de plaats van herkomst van een boodschap die voor mensen van levensbelang is.
""""""""""""""""""""""""""

.....................................................
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

alain
Posts in topic: 6
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 31 jan 2011, 19:57

al hebben we de onafgesproken regel, dat ik mij alleen in de waarheid.

spreek, is het onderwerp dusdanig interresant, dat ik mijn BEGEERTE,

vrij, laat want hij brandt nu van verlangen,

als eerste wil ik u graag mededelen, dat mijn korte betoog,

dubbel gepost is, dit kan u zien als een enthousiasme voor een vondst,

die ik onlangs deed,

echter kan ik u vertellen, dat het een fout was, verkeerd gepost als ware,

nu is het misschien toevalligheid, maar de fout, of de dubbele post,

komt in beide gesprekken tot zijn recht,

dit mijn beste vrienden geeft al stof materie tot na denken.

om dan nu daadwerkelijk er op in te gaan,

de protocollen van de wijze van zion,

nu zijn er heel veel meningen over deze te vinden,

naar het schijnt zijn ze niet echt, en is dit gegeven zelfs officieel in de

boeken tot geschiedenis gemaakt, het is een vervalsing,

een vervalsing die ook nog als oorzaak woord genoemd voor antie-

semitisme, of te wel jodenhaat,

dit is waar we nu jaren lang over kunnen spreken, en naar waarheid,

zullen we nooit het bewijs kunnnen aanvoeren, die de werkelijkheid,

accepteert,

wat wel kan is, objektief de protocollen lezen,

objektief is moeilijk, want wij woorden (en beelden) al zo een 60 jaar,

continu gevoed met subjektieve gedachten,

maargoed wij zijn wijzer,

eens kijken waar gaan ze over?

Protocol I: De hoofddoctrine
Protocol II: Economische oorlogen
Protocol III: Overwinningsmethoden
Protocol IV: Materialisme vervangt religie
Protocol V: Despotisme en moderne vooruitgang
Protocol VI: Overnametechniek
Protocol VII: Wereldwijde oorlogen
Protocol VIII: Provisionele regering
Protocol IX: Heropvoeding
Protocol X: Voorbereiding op macht
Protocol XI: De totalitaire staat
Protocol XII: Controle over de pers
Protocol XIII: Afleidingen
Protocol XIV: Aanval op religie
Protocol XV: Meedogenloze onderdrukking
Protocol XVI: Hersenspoeling
Protocol XVII: Machtsmisbruik
Protocol XVIII: Gevangenname van tegenstanders
Protocol XIX: Heersers en mensen
Protocol XX: Financieel programma
Protocol XXI: Leningen en krediet
Protocol XXII: De macht van goud
Protocol XXIII: Indoctrinatie van respect
Protocol XXIV: Kwaliteiten van de heerser

mij komt het nu zo voor als een boek over maatschappij leer,

een leer uit rondstreeks 1850,

nu kunnen we verder in de tekst duiken,

maar naar mijn inzien geven de verschillende protocollen, voldoende stof

als we deze nu zelf een s onderzoeken, en daar waar we het eens zijn

over het onderwerp, dan pas kijken wat de protocollen zeggen,


De hoofddoctrine,

wat zegt dit ons, als we dit lezen? zou dit ons vertellen wat het doel is van de protocollen?

laten we dit zelf raden vrienden, wat het doel is,

om dit voor mekaar te krijgem laten we kijken naar de 2e,

Economische oorlogen

bestaan deze? en als ze bestaan, wat beweegt ze dan?

ik zie nu in de werkelijkheid 1 grote economsche oorlog,

dus wat er ook verder instaat en wie ook geschreven heeft,

het is daadwerkelijk in beweging,


de 3e, Overwinningsmethoden

hmmm wat denk je pieter, zouden onze lijders, methoden bedenken,

voor hun zegen, wat daar dient toch de overwinning voor,

de zegen vieren, welnu ik kan u beroepsmatig melden,

dat de overwinning daadwerkelijk bedacht woord,

en gebracht via diverse methoden, waarvan de 4e onze gedachten doet

denken,

Materialisme vervangt religie,

is dit gegeven nu anno 2011 in beweging?

is de economie onze nieuwe god?

het is toch een gegeven, dat onze lijders, en geleerden,

elk vraagstuk altijd met hetzelfde middel oplossen,

of ze nu een dag of een eeuw praktiseren, ze komen altijd met hetzelfde,

geld, geld lost alles op,(wauw wat een prachtige retorische uitspraak)

of nu lastige bejaarden hebben, of file, buitenlanders, scholing,

infra,

ze hebben altijd meer geld nodig,

heel ons leven draait om geld, hele landen woorden gedwongen,

mee te doen, we geven onze "vrijheid" voor geld,

of beter we kopen onze vrijheid, geld is uw god, of u het nu wilt of niet,


nr 5, Despotisme en moderne vooruitgang

wat is despotisme?
Despotisme (Grieks δεσποτία, van δεσπότης - heerser, tiran) is een regeringsvorm waarbij één persoon (de despoot) of een kleine groep personen absolute macht heeft, die naar willekeur kan worden toegepast. Het gaat hierbij dus om een autocratie, oligarchie, tirannie of dictatuur. Er is geen mogelijkheid voor discussie, er is geen volksvertegenwoordiging en er zijn geen politieke partijen; kritiek en verzet worden afgestraft.

lijkt europa wel, wat tussen neus en lippen door best grappig is,

is dat europa, in feite de verWEZENlijking van het derde rijk is,

het zou een streek van de duivel kunnen zijn, subjektief dan,


jullie zien, eigenlijk is elk protocol een feit in de werkelijkheid,

verder sluit het aan bij tal van verschillende verhalen, en verschillende

tijdspannen,

het sluit aan bij wat ik beweer,

het gaat over de macht,

u krijgt een versimpeling van wat is,

het geeft inzicht in uw maatschappij,

verder is de discussie van schuld geheel niet interresant,

het lijd ons af van de kern,

wat interresant is, is of we nog op tijd wakker woorden,

al heeft de mystiek ons verddooft, met een occulte sluier,

dieeens per tijd woord opgetrokken, en wie niet waakt,

ontgaat dit, en ontwaakt onder een "nieuwe"sluier,

en zal dit ervaren als goddelijk,

en zal de nieuwe beweging slapend volgen,

nee de verhalen over de makers, doen niet af aan de inhoud,

het is een simpele uitwerking, van de politeie, die herkenbaar aanwezig is,

al zullen we juist spreken over de zo werkelijk genoemde neoplatonisten,

en daarmee geef ik stiekem uw de schrijvers,

wat we verder met zekerheid kunnen stellen, is

dat de filosofie zich roert in de protocollen,


verder sluit het feilloos aan bij mijn gedachte,

om het vergelijken met iets uit de moderne tijd,

de protocollen zijn een geweldig spin middel,

en de ultime spin is toch door waarheid te spreken, een leugen zeggen,

retoriek, niet alleen taalkundig, maar daadwerkelijk,

de nieuwe wereldorde, een speech die waar is,

er is een wereldorde, sterker nog, we hebben er schijnt, zelf voor

gekozen, in älle"vrijheid, snapt u nu de truk,

u kiest vrijwillig voor onderdrukking,

de ultieme tiranie, goddelijk,

de mens als afhankelijk dier, terug naar de aarde, tussen de honden

en de zwijnen, produktie draaien,

niet zelfstandig nadenkend, vast aan een extern geheugen,

want wie neemt tegenwoordig niet een hap uit de verboden vrucht,

en plato heeft ons onderwezen, echter de kennis is gebracht,

in religies, en dan vooral in waar schuwingen, in dit is juist de toestand,

van de moderne mens, hij schuwt het ware,

en vreest het werkelijke, leeft daarom in het eigen,

zucht

alain
Posts in topic: 6
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 31 jan 2011, 20:01

yopi, wat is er anders aan trancedentie ten opzichte van nous?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 feb 2011, 00:31

@Alain:

Ik snap niet precies wat je bedoelt Alain ..

Bedoel je wat het verschil is tussen transcendentie en nous (logos)?
Of is het een retorische vraag?

Binnen de geciteerde tekst van Peter Sloterdijk zou ik zeggen dat 'nous' niet te vertalen is in 'wereldse of functionele categorieen'.
Ze/Hij past denk ik in het 5e en/of 7e aspect van transcendentie als verschijnsel:
Het idee dat de menselijke intelligentie het vermogen omvat om zich een intelligentie voor te stellen die haar zelf overtreft.

De plaats van herkomst van een boodschap die voor mensen van levensbelang is.
.........................
Peter Sloterdijk over 'de god van de filosofen' (heeft te maken met nous/logos/platonisme):
Het objectieve of ontologische suprematisme kan daarintegen om interne redenen geen heilige boeken bezitten.
Het verwijst met een rustig gebaar naar de bibliotheek van de klassieke schrijvers, wier uitspraken steeds in de sfeer blijven van wat discussie toelaat, zelfs wanneer ze over de eerste en laatste dingen gaan.
Mocht men individuele auteurs als Plato al bijnamen als 'de goddelijke' geven, dan gebeurde dit uit een mengeling van dweepzucht en berekening. Karakteristiek voor filosofen is dat ze nauwer met de waarheid bevriend zijn dan met de schrijver die deze formuleerde.

In geen geval is het zijn een grootheid die belasterd kan worden. Een spotter die zich ten koste ervan vrolijk maakt, hoeft daarom niet voor repressailles te vrezen: de kenners van de waarheid staat immers duidelijk voor ogen dat de straf al in de onwetendheid gelegen is. Een dubbele bestraffing zou de filosofie onwaardig zijn (om nog maar te zwijgen van de schandelijke asymetrische bestraffing in de vurige religies, die eindige vergrijpen graag door een boete van een oneindige lijden vergolden willen zien).
...................................................
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

alain
Posts in topic: 6
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 01 feb 2011, 06:52

het is zeker geen retorische vraag,

ik ken het woord trancedentie niet, (tot) gister,

als ik nu de betekenis bekijk, zie ik geen verschil met de nous,

wel verschil in uitleg, maar niet in betekenis

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 5
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 01 feb 2011, 12:09

@Alain: Ik ben het met je eens dat het zeer opmerkelijk is, dat de protocollen zo nauw gevolgd worden. Het vreemde is dat er eigenlijk (ook door mij) vooral wordt stilgestaan bij de vermeende fraude..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

alain
Posts in topic: 6
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 01 feb 2011, 17:43

Ik ben het met je eens dat het zeer opmerkelijk is, dat de protocollen zo nauw gevolgd worden.

je ben het met me eens,

dit is een belangrijk gegeven, niet voor openbaar gebruik,

voor innerlijk inzicht,

een vraag die mij opkomt is wel deze,

worden de protocollen gevolgd, als leidraad, of

is het een verslag van wat gaande(in beweging) is?

verder is je vraag, die je eigenlijk jezelf stelt,

ene logische gedachte?

waarom sta ik stil in deze beweging?

of te wel waarom ga ik mee, in deze beweging,

pieter, ik geef je het antwoord, kijk naar de waarheid,

en pieter, behalve, gaan we niet alleen mee,

wij zijn zelf bewegers, van de beweging, wij de micro,(onbewust)

het systeem de macro,

de bewegers van het systeem, de macht, (bewust)

misschien ben je het vergeten, maar we spraken over annunaki,

de maker van de mens, volgens een oude over lever (n) ing

pieter als je verder wilt kijken, volg mij dan naar waarheid,

want met alle respect, van alle gesprekken op het forum,

is er geen ene met tevreden naar ieders gedachte, afgesloten,

om nu een onderwerp als dit niet naar tevredenheid af te sluiten,

zou slecht zijn,

wat verder prachtig is, in je vraag,

is dat men nu weer kan antwoorden op de moderne mens zijn grootste

twijffel, wat is mijn doel,

als ik nu zeg, pieter jouw doel is goed doen,

dan begrijp je nu het goed,

wel zal dit inzicht je een verplichting geven, een beweging als ware,

en dat is goed doen,

want wie nu met deze kennis niet goed doet, IS slecht,

objektief,

en dat wil dus zeggende, zowel geest als lichaam zijn slecht,

want de een beweegt de ander,

dat is de waarheid,

wat nu ook slecht is, als je niet goed doet,

u krijgt schuld gevoel,

u schaamt zich voor uw ego,

heel simpel beweerd,

het ontstaan van de geestes ziekte,

als de schaamte van de ziel, groter is dan de controlle van de ego,

dan zal de ziel verlangen naar een ander lichaam,

is de controlle groter dan de schaamte van de ziel,

dan zal de ego de ziel, gevangen houden,

en hem tiranniseren,

de ziel zal sterven,

men is nu niet meer dan een ego in een lichaam,

gestuurd door beide verlangens,

een slecht mens,

een lichaam bestuurd door begeerte,

een begeerte die de ziel niet eigen is,

nogmaals, men weer terug naar af, als een dier,

gelij(n)d door een meester,

en let wel, een slecht mens, IS een prima dier,

en is zijn meester van nut,

alleen is de meester lui,

en is hij vergeten, dat hij eenzelfde goddelijke creatie is,
(want hij onderschat de luiheid of wel de gemakzucht)

enzo steekt hij geen moeite in training van zijn dier,

maar geld in technologie, hij verzint hij,

een soort van bediening op afstand,

enzo is de mens niet tot zijn dierlijke aard gekomen,

maar is hij zijn eigen technologische vervanger geworden,

de robot,

de robomens,

robocop, net als de protocollen, volkomen vals,

als een SF film verzonnen,

maar nu toch werkelijk,

enzo zou je bevoorbeeld zelf gaan nadenken,

over de zaken die gegeven zijn,

zoals bijvoorbeeld het alziend oog,

is het niet zo dat men hier de betekenis geeft, van een alles controllerend

systeem?

maar is dit waar? of is dit een berekende bijkomstigheid,

mij schijnt namelijk dat het oog al ziet,

zien doet men alleen als hij weet(anders zouden we spreken van kijken)

nu komt het mij voor,

dat al wat gebeurt, ten alle tijden woord aan ge kon igt, is dit voorspelling?

ik weet wel te zeggen, dat legers, maar vooral geheime diensten,

gebruik maken van conditioneren,

het mooie is dat men theorethisch spreekt van voorbereidend,

wiki noemt het, projectvoorbereiding,

echter zegt wiki ook,

Conditionering is de vernederlandsing van de Engelse term conditioning, die als betekenis heeft: "van voorwaarden (condities) afhankelijk maken". Zo wordt onder "geconditioneerd gedrag" verstaan dat gedrag dat is aangeleerd, dat onder bepaalde condities tot stand komt en gewoonte wordt. Bekende condities zijn: bestraffen van ongewenst gedrag, belonen van gewenst gedrag.

Er zijn twee soorten van conditionering;

Klassieke of respondente conditionering
Operante of instrumentale conditionering

Klassieke conditionering, stimulussubstitutie of S-leertype komt neer op het leren van voorwaardelijke reflexen. Leergedrag dat tot stand komt via klassieke conditionering wordt gerekend tot een van de ondervormen van het impliciete of niet-declaratieve geheugen. Klassieke conditionering is onderworpen aan een aantal wetten, de conditioneringswetten. Aangenomen wordt dat klassiek conditioneren berust op een adaptief mechanisme waardoor organismen leren toekomstige prikkels met een overlevingswaarde te voorspellen.


Klassiek conditioneren gebeurt door een neutrale of conditionele stimulus/voorwaardelijke prikkel (CS: bijvoorbeeld een toontje of lichtflits) te laten volgen door onconditionele stimulus/onvoorwaardelijke prikkel (UCS: bijvoorbeeld een milde elektrische schok). De UCS is meestal een stimulus met biologische relevantie, zoals pijn (negatief) of voedsel (positief). Na enige tijd zal de reactie (of reflex) die oorspronkelijk alleen na UCS optrad, ook na de CS optreden (hierbij wordt dus de UCS weggelaten). Dit noemt men dan de conditionele of geconditioneerde reactie: CR. Ander termen daarvoor zijn: voorwaardelijke of geconditioneerde reflex. De CR zal ook optreden na stimuli die lijken op de CS (bijvoorbeeld een toon van een iets hogere frequentie). Dit verschijnsel heet generalisatie. Een variant op het eenvoudige conditioneringsparadigm is tenslotte het discriminatie-leer-paradigma. Hierbij worden twee conditionele stimuli aangeboden, de CS+ (bijvoorbeeld een hoge toon) die wél door de UCS wordt gevolgd, en een CS- (bijvoorbeeld een lage toon) die niet door een UCS wordt gevolgd. Na enige tijd zal de CR alleen na de CS+, en niet na de CS- optreden. Met dit paradigma kan men nagaan welk perceptueel onderscheid een proefdier kan maken tussen allerlei stimuluskenmerken. Als de CS enige tijd niet door de UCS wordt gevolgd, zal er uitdoving of extinctie van de CR optreden.

Operante conditionering of instrumenteel leren is het leerproces waarbij een respons in een bepaalde context gevolgd wordt door een bekrachtiger (Engels: reinforcer) of bestraffer (Engels: punishment). Een bekrachtiger is elke gebeurtenis die de kans vergroot dat dezelfde respons in de toekomst weer zal optreden. Een bestraffer is daarentegen elke gebeurtenis die de kans verkleint dat de respons weer zal optreden. In dierexperimenten is de bekrachtiger vaak voedsel of drank, en de bestraffer een elektrisch schokje. Soms spreekt men ook wel van positieve en negatieve bekrachtigers.

dit beste vrienden, is door de mens gesubsideerde wetenschap,

die toegepast woord, en niet alleen in legers, wij zijn slechts,

de proef dieren,

u bent het doel,

goddelijk is het bewegen, des duivels is het om het daadwerkelijk, te doen

ware wijsheid( helaas is wijsheid niet van zelf sprekend waar in 2011)

is weten, dat leid naar goed doen,

men kan goed weten, na waarheid

de waarheid over de mens, de mens is goed,

de invloed is slecht,

invloed komt niet van de eigen beweging,

waar komt de invloed vandaan,

alain
Posts in topic: 6
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 01 feb 2011, 17:51

weten jullie wel, dat wij allen al zeker 1 maal het einde van de wereld

hebben waargenomen, in de werkelijkheid,

en weet u wel hoe meer u waarneemt over de verschillende

einden der wereld,

besef u dan doet u dit gegeven,( het einde van de wereld)

u niet meer doet huiveren,

u accepteerd. bewust dan wel onbewust,

en dat is weer de truc,

of er nu wel of niet wat gaat gebeuren in 2012,

de mens heeft het geaccepteerd,

steeds meer rampen, steeds meer oorlogen,

we wennen, we condiotioneren,

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten