Voortgang

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Kiro
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Kiro » 25 sep 2008, 18:06

Alleen datgene wat afdoende aanlokkelijk was om de vorige waarachtigheid los te laten. Hoe waarachtig was die dan eigenlijk?
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 30 sep 2008, 10:15

Voor de onttovering van de wereld had al het tastbare zijn deel in verhouding tot het andere.
Is het niet zo dat de verhouding er nog steeds wel is, maar dat wij ons hebben verwijderd van die verhouding/we de verhouding ontkennen?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

yopi
Posts in topic: 8
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 sep 2008, 10:50

Radja schreef:
Is het niet zo dat de verhouding er nog steeds wel is, maar dat wij ons hebben verwijderd van die verhouding/we de verhouding ontkennen?
Dat denk ik ook. Alleen heeft die verhouding zijn stimulerende beschermende en inspirerende kracht verloren in verhouding tot alle andere invloeden die zich aandienen in het huidige tijdsgewricht.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 30 sep 2008, 16:00

philotuut schreef:
We hebben ons er zelfs boven geplaatst.
Kan ik in meegaan
met de noot dat dit voortkomt uit onze eigen ontwetendheid
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 30 sep 2008, 20:32

interessant, zeker mbt deze opmerking (Welk waarachtig gegeven hebben wij ons laten ontwaaien?)

wellicht is dat gegeven dat we weliswaar mens zijn, maar tegelijkertijd ook slechts mens zijn en niet meer. Misschien maken we onszelf wel te druk over wat wij allemaal wel niet voorstellen en daardoor de verhouding met onszelf, de omgeving en de rest opblazen/vergeten/etc..

of is er nog meer aan de hand? :)

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 sep 2008, 22:30

philotuut schreef:
behalve jaja hij maar over die almacht of wat het dan ook moge zijn wil ik het liever niet hebben ben daar wel een beetje klaar mee
Bedoel je dat je van je geloof afgevallen bent?

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 okt 2008, 10:03

@philo
Een ietsist? Of een pantheist?

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 okt 2008, 14:17

Omdat ik je alles bij elkaar maar slecht begrijp .. (denk ik)
Ik dacht iets te lezen over: terug naar de natuur.
Toen kwam je met 'hij'.
Nu denk ik dat je 'het grote geheel' toch meer ziet als geest/natuur of zo iets; het kwaad in de maatschappij en in de traagheid van de mens ...
?
:|

Eva Lilith
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 02 okt 2008, 11:27

Ik vind 't ook een beetje onduidelijk...
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 okt 2008, 15:16

Ik snap het nu wel iets beter.
Heb er weinig aan toe te voegen verder ...
Misschien nog een laatste vraag: Hoe denk je dat de toekomst er uit zou kunnen zien: best en worst case..?

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 okt 2008, 11:49

Misschien draait het niet om een Odyssee, die toch om de thuiskomst en het verangen naar huis draait, maar om een ongewis avontuur van de vrijheid en de ontdekking.
Ik doel op 'het ontwaken van het individu uit de groep'.
Misschien zitten we in een soort herfst waar zich krachten verzamelen voor een nieuw jaar.
De vruchten van nu en de periode ervoor zijn toch wel dat steeds meer mensen een begin van een menswaardig bestaan meemaken.
Hoe het met de 'laatste mensen' (Nietzsche) verder moet?
De verzadiging die optreedt in de voltooiing van de globalisering (P. Sl.) wacht op nieuwe definities van wat leven is op deze planeet.

Is dat wat philotuut?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 okt 2008, 15:09

ok philo ..
Onze eigen tijd begrijpen we toch het slechts denk ik.

En wat die opmerking uit dat andere forum betreft (welk forum trouwens?):
Het werkt wel relativerend dat we evolutionair eigenlijk pas wakker zijn; nog maar aan de dageraad bezig zijn ..
Maar ja, zo'n kort leventje dan ook hè? ;)

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 okt 2008, 22:31

philotuut schreef:Dat is idd dezelfde maar niet de prive blog van leon hoor :cool:
ps wat vind jij van die site?
ok ..
Ik kijk heel af en toe:
Staan wel leuke miniatuurtjes in ..

Gesloten