Geplaatst: 16 sep 2008, 09:59
Oei oei....ik ben sterk bevooroordeeld als het over Zizek gaat. Kan maar beter mij mond houden.
Gruwelijke kantjes die mensen in zichzelf niet willen erkennen of herkennen worden nogal fanatiek vermeden. Terwijl dit vermijdingsgedrag en zeker ook het fanatisme waarmee het vergeten is/wordt tegelijk een bewijs is voor de preoccupatie ermee.
HEt verSCHIJNt inderdaad als struisvogelgedrag in de passie voor de schijn en als zelfverminking als passie voor het reeele (als het vreemde gevoel van schijn te groot wordt zoek je een soort bewijs voor iets echts---> pijn en lichamelijk gevoel (jezelf knijpen kan ook!) zijn dan het bewijs om je te laten voelen dat je gevoel en je lichaam ECHT zijn. ECHTER en REELER dan de wereld van de verschijningen in je binnenwereld (fantasie evt. stemmen) en zelfs ook echter en reeler dan de wereld der verschijnselen in de buitenwereld (dat wat we de empirische fenomenen noemen).
Daarmee is het LICHAMELIJK GEVOEL (pijn, angst, maar ook blijdschap) feitelijk het REELE, maar we vluchten in de empirie of in de fantasie als dit reeele te pijnlijk wordt vaak. Nou en als je in deze basale spelregels nog 1 of misschien 2 lagen dieper gaat volgens hetzelfde principe dan kom je ergens in de buurt bij wat Zizek probeert duidelijk te maken volgens mij.
(met een laag dieper bedoel ik dan dat je het over de schijn van het reele en het reele van de schijn kan hebben enzo)
hmm.. de diepste symmetriscshe laag is voor mij de verbeelding, die naar binnen projecteert met fantasie en van binnenuit ontvang met gevoel en naar buiten projecteert met werkelijke beelden en van buitenaf ontvangt met taal. Zoiets mijn verbeeldig maakt dus een splitsing in een echte en een verbeeldde wereld. En in een inwendige en uitwendige wereld. Inwendig echt is gevoel en fantasie, uitwendig echt is empirie en taal...tsjonge jonge...niet te volgen ben ik hier zeker...
Maar goed...het voordeel om jezelf te identificeren met je verbeelding, die zich verbeeldt een binnen- en buitenwereld te hebben. En die zijn binnenwereld ECHT=DIRECT voelt en zijn binnenwereld VREEMD=INDIRECT ziet of fantaseert of bespreekt. En die tegelijk zijn buitenwererld ECHT=DIRECT ziet en beschrijft en bespreekt maar slechts INDIRECT = VREEMD inleeft, inbeeldt of invoelt in anderen (in die buitenwereld). Door identificatie met je gevoel blijf je te geisoleerd als een soort nobele wilde (die volgens mij echt monsterlijk is). Door identificatie met je buitenwereld met je inleving in anderen door middel van de spookachtige taalgeest ben je te rationeel en te mentaal of cognitief bezig. En met identificatie met je fantasie weet je in ieder geval altijd dat er een fantasiebeeld en een echt beeld bestaat. En op die manier zowel contact houdt met de ene gevoelige binnenkant als met de rationale buitenkant zonder zich met een van beiden vast te verbinden. Wat dat geeft alleen maar verwarring en vreemdheid en inwendige of uitwendige psychotische gedragingen.
Nou ik stop maar even hier...je heb me wel mijn bek opengebroken hier..pff..
Gruwelijke kantjes die mensen in zichzelf niet willen erkennen of herkennen worden nogal fanatiek vermeden. Terwijl dit vermijdingsgedrag en zeker ook het fanatisme waarmee het vergeten is/wordt tegelijk een bewijs is voor de preoccupatie ermee.
HEt verSCHIJNt inderdaad als struisvogelgedrag in de passie voor de schijn en als zelfverminking als passie voor het reeele (als het vreemde gevoel van schijn te groot wordt zoek je een soort bewijs voor iets echts---> pijn en lichamelijk gevoel (jezelf knijpen kan ook!) zijn dan het bewijs om je te laten voelen dat je gevoel en je lichaam ECHT zijn. ECHTER en REELER dan de wereld van de verschijningen in je binnenwereld (fantasie evt. stemmen) en zelfs ook echter en reeler dan de wereld der verschijnselen in de buitenwereld (dat wat we de empirische fenomenen noemen).
Daarmee is het LICHAMELIJK GEVOEL (pijn, angst, maar ook blijdschap) feitelijk het REELE, maar we vluchten in de empirie of in de fantasie als dit reeele te pijnlijk wordt vaak. Nou en als je in deze basale spelregels nog 1 of misschien 2 lagen dieper gaat volgens hetzelfde principe dan kom je ergens in de buurt bij wat Zizek probeert duidelijk te maken volgens mij.
(met een laag dieper bedoel ik dan dat je het over de schijn van het reele en het reele van de schijn kan hebben enzo)
hmm.. de diepste symmetriscshe laag is voor mij de verbeelding, die naar binnen projecteert met fantasie en van binnenuit ontvang met gevoel en naar buiten projecteert met werkelijke beelden en van buitenaf ontvangt met taal. Zoiets mijn verbeeldig maakt dus een splitsing in een echte en een verbeeldde wereld. En in een inwendige en uitwendige wereld. Inwendig echt is gevoel en fantasie, uitwendig echt is empirie en taal...tsjonge jonge...niet te volgen ben ik hier zeker...
Maar goed...het voordeel om jezelf te identificeren met je verbeelding, die zich verbeeldt een binnen- en buitenwereld te hebben. En die zijn binnenwereld ECHT=DIRECT voelt en zijn binnenwereld VREEMD=INDIRECT ziet of fantaseert of bespreekt. En die tegelijk zijn buitenwererld ECHT=DIRECT ziet en beschrijft en bespreekt maar slechts INDIRECT = VREEMD inleeft, inbeeldt of invoelt in anderen (in die buitenwereld). Door identificatie met je gevoel blijf je te geisoleerd als een soort nobele wilde (die volgens mij echt monsterlijk is). Door identificatie met je buitenwereld met je inleving in anderen door middel van de spookachtige taalgeest ben je te rationeel en te mentaal of cognitief bezig. En met identificatie met je fantasie weet je in ieder geval altijd dat er een fantasiebeeld en een echt beeld bestaat. En op die manier zowel contact houdt met de ene gevoelige binnenkant als met de rationale buitenkant zonder zich met een van beiden vast te verbinden. Wat dat geeft alleen maar verwarring en vreemdheid en inwendige of uitwendige psychotische gedragingen.
Nou ik stop maar even hier...je heb me wel mijn bek opengebroken hier..pff..