experience vs judgment

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Ivo
Posts in topic: 1
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2008, 18:27
Contacteer:

Bericht door Ivo » 30 jul 2008, 22:32

Het lijken mij echt zaken die allebei in voldoende mate aanwezig moeten zijn. Je kan niet oordelen zonder dossier met informatie en je weet niet wat zinnig is om te onthouden als je niet weet hoe te oordelen.

De vraag die hier eigenlijk gesteld wordt is "wat is wijsheid?" Bestaat dit voornamelijk uit ervaring of een weldenkend vermogen?
Waarheid is ondergeschikt aan gedachte.

Gebruikersavatar
Hoya
Posts in topic: 1
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:43
Contacteer:

Bericht door Hoya » 31 jul 2008, 14:57

Een kleuter kan al oordelen. Neem ik de voorgeprakte banaan van mijn moeder of steek ik eens een hapje zand in mijn mond om te proeven hoe dat smaakt. De kleuter met de laatste ervaring heeft de potentie om een leider te worden. Uit de opeenvolgende ervaringen zal blijken of het leiderschap eventueel geactualiseerd kan worden. Een bijkomend punt is nl dat je zelf wel leiderskwaliteiten kan ontplooien maar dat de ander hiervan nog niet weet.
Hier komt dan de judgement om de hoek kijken. Je kunt zelf wel overtuigd zijn van je leiderskwaliteiten maar de ander moet hier nog van op de hoogte worden gesteld. Hoe handel ik ‘juist’ dat een ander begrijpt dat ik de leider ben. Je gaat die ander dan bombarderen met verkiezingsprogramma’s, leuzen, interviews, flyers etc.

Zo ook Machiavelli. Waarom denk je dat hij dat boek ging schrijven? Jawel, judgement.

De judgement kan ook de andere kant opwerken daar is Machiavelli weer een mooi voorbeeld van. Achteraf bleek dat Machiavelli dat boek waarschijnlijk schreef omdat hij een wit voetje wilde halen bij de Medici’s. De lezer moet in dit geval over zoveel judgement beschikken om te onderkennen dat Machiavelli de zaak bedroog maar dat de strekking van dat boek toch een soort verborgen wijsheid behelst.

Gebruikersavatar
van Rossum
Posts in topic: 1
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 jul 2008, 15:09
Contacteer:

Bericht door van Rossum » 01 aug 2008, 10:52

Nu ik mij hier een beetje ingelezen heb en jullie allen een beetje ken, wil ik maar eens van wal steken, het moet er toch eens van komen.

Filosofisch gezien stam ik, als pensionado, nog uit het Sartre tijdperk.

De hel, dat is de ander. Dus hoe je het ook wendt of keert. De alleenheerser zal altijd zijn onderdanen als de hel zien of in ieder geval als minderen van hem. Zij maken het soms heet onder de voeten.
Althans, dat denkt de alleenheerser, want ik werkelijkheid denkt het volk niet to nauwelijks.

Daarom denk ik, vanuit mijn eigen filosofische standpunt, dat de alleenheerser niet veel kaas heeft gegeten van judgement. Als hij de zaken wat meer op zijn beloop zou laten zou het een heel vriendelijke man kunnen zijn. Nog steeds heeft de naam alleenheerser een ongunstige klank, denken wij aan tirannen en dictators die de knoet eronder houden. Mi hoeft dat allemaal niet waar te zijn.
Judgement is daarom een heel belangrijk handvat om dit te kunnen begrijpen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten