Dood maakt oorlog

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Rutger
Posts in topic: 2
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:00
Contacteer:

Dood maakt oorlog

Bericht door Rutger » 16 jun 2008, 19:28

Het feit dat je doodgaat zorgt dat je nú dingen wil bereiken en ambitieus ben.
Het feit dat je doodgaat zorgt voor hebzucht, immers; straks heb je niks meer.
Het feit dat je doodgaat zorgt ervoor dat je verder wil leven.

Conclusie: Mensen die een oorlog beginnen zijn bang om dood te gaan?

Gebruikersavatar
Tijd
Posts in topic: 1
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 okt 2007, 16:23
Contacteer:

Bericht door Tijd » 16 jun 2008, 20:32

Wat hebben de 1e 3 aannames in hemelsnaam met je conclusie te maken?
Tijd is grenzeloos, zwaartekracht relatief, dimensies zijn fantasieën.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 16 jun 2008, 22:35

Rutger schreef:Het feit dat je doodgaat zorgt dat je nú dingen wil bereiken en ambitieus ben.
Het feit dat je doodgaat zorgt voor hebzucht, immers; straks heb je niks meer.
Het feit dat je doodgaat zorgt ervoor dat je verder wil leven.

Conclusie: Mensen die een oorlog beginnen zijn bang om dood te gaan?
Ik zie hier een aantal zaken genoemd worden die idd zoals Tijd al zegt moeilijk met elkaar rijmen. Maar ik zal er toch op proberen in te gaan. Zin voor zin weliswaar :)

Het feit dat je doodgaat zorgt dat je nú dingen wil bereiken en ambitieus ben.
Dat ligt er maar net aan. Dit zal per persoon verschillen. Het feit dat je doodgaat maakt sommige mensen juist heel erg nederig en tevreden met wat ze nu doen.

Het feit dat je doodgaat zorgt voor hebzucht, immers; straks heb je niks meer.
Dat ligt er maar net aan. Juist het besef dat je na de dood niets met je mee kunt nemen, kan ook voor het tegenovergestelde zorgen. Immers, wat heeft het voor zin om van alles te willen als je het toch niet kunt houden?

Het feit dat je doodgaat zorgt ervoor dat je verder wil leven.
Ik zou zelf zeggen: dat je nu wil Leven. Maar doordat we angst kunnen hebben voor de dood, worden we beperkt in ons streven om te leven. Aangezien dood net zo goed bij het leven hoort als leven bij de dood.

Conclusie: Mensen die een oorlog beginnen zijn bang om dood te gaan?
Mensen die een oorlog beginnen vechten volgens mij tegenwoordig niet meer mee. Dus wellicht dat ze bang zijn, maar het gaat m.i. meer om macht, hebzucht en belangen..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Rutger
Posts in topic: 2
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 dec 2007, 11:00
Contacteer:

Bericht door Rutger » 16 jun 2008, 23:53

Intangible Radjanamadjo schreef:Conclusie: Mensen die een oorlog beginnen zijn bang om dood te gaan?
Mensen die een oorlog beginnen vechten volgens mij tegenwoordig niet meer mee. Dus wellicht dat ze bang zijn, maar het gaat m.i. meer om macht, hebzucht en belangen..
Dat is precies wat ik bedoel.
Macht staat in verband met ambitie (regel 1)
Hebzucht komt uit regel 2
Belangen is in dit geval denk ik hetzelfde als hebzucht. En anderen zullen in een extreem geval als oorlog moeten sterven voor jouw belangen.

Ik bedoel natuurlijk niet dat de dood per se de veroorzaker is van oorlog, maar slechts een slechte helper. Er zijn immers ook mensen die de ambitie hebben om wereldvrede te realiseren.

Ander voorbeeld. Stel dat iedereen onsterfelijk was. Dan zou er geen haast gemaakt hoeven worden bij het maken van beslissingen. Na een lange tijd zou alles eerlijk verdeeld zijn en kan iedereen gelukkig zijn.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 17 jun 2008, 00:13

Rutger schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:Conclusie: Mensen die een oorlog beginnen zijn bang om dood te gaan?
Mensen die een oorlog beginnen vechten volgens mij tegenwoordig niet meer mee. Dus wellicht dat ze bang zijn, maar het gaat m.i. meer om macht, hebzucht en belangen..
Dat is precies wat ik bedoel.
Macht staat in verband met ambitie (regel 1)
Hebzucht komt uit regel 2
Belangen is in dit geval denk ik hetzelfde als hebzucht. En anderen zullen in een extreem geval als oorlog moeten sterven voor jouw belangen.
Diezelfde macht kan ook gebruikt worden om de wereld te verbeteren. Blinde ambitie is echter niet goed.
En hebzucht wordt enkel genoemd in regel 2, niet aangetoond m.i.. Mensen die zich vooral laten leiden door angst zullen m.i. eerder geneigd zijn tot hebzucht, dan mensen die de dood 'beter kunnen accepteren'. Angst voor de dood --> ik moet/wil/zal alles in dit éne leven bereiken, rijk worden, macht hebben etc.
Rutger schreef:Ik bedoel natuurlijk niet dat de dood per se de veroorzaker is van oorlog, maar slechts een slechte helper. Er zijn immers ook mensen die de ambitie hebben om wereldvrede te realiseren.

Ander voorbeeld. Stel dat iedereen onsterfelijk was. Dan zou er geen haast gemaakt hoeven worden bij het maken van beslissingen. Na een lange tijd zou alles eerlijk verdeeld zijn en kan iedereen gelukkig zijn.
Wellicht zijn we al onsterfelijk, maar zijn we momenteel nog te bang om dit te accepteren :)

Al met al is heel veel te verklaren door te kijken naar het verschijnsel "Angst" als negatief beeld van de "Liefde"
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten