De Blauwe Vrouw

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

De Blauwe Vrouw

Bericht door Eva Lilith » 11 mei 2008, 21:58

DE BLAUWE VROUW

De muren en het dak van haar huis houden zich angstvallig aan elkaar vast. Kreunend vanuit de kieren en piepend vanuit de hoeken. De vrouw dwaalt naakt en glanzend door de kamers van het huis. Bladeren plakken aan haar vochtige huid, dwarrelen neer aan haar voeten op plekken waar ze langzaam opdroogt. Erfenis van haar nacht in het woud, waar ze danste met de Duivel zelf. Schaamteloos. Een herinnering vol voldoening. En het onbevreesde flirten met alle wolven van de nacht, waarvan ze alleen de gele ogen had zien fonkelen. Kom maar! Ze voelt nog koel mos onder haar blote voeten, hoewel ze weet dat het piepen bij elke stap die ze in de kamers zet, afkomstig is van de houten planken. Er zitten nog grassprietjes tussen haar tenen. Ze schudt honderd-en-twee vergeet-me-nietjes uit haar blauwe haar en opent het zolderraam om de langzaam zakkende maan te kunnen zien, zonder glas ertussen. Bleek-geel licht valt in een vierkant op haar lijf. Met violette ogen kijkt ze naar de volle nacht-bol. Vriendin. Tot morgen! Tot morgennacht! Dalen, dalen, de zoldertrap weer af. Huis. Thuis. En toch zo’n vreemd oord. Ze ziet de kamers stuk voor stuk voor het eerst. Telkens opnieuw. De Kamer van Pijn, zo vertrouwd bijna, maar toch nieuw en niet meer zó vreeswekkend. De Kamer van Plezier, waar alles oranje is en waar de ramen wijd open kunnen, waardoor alle glinsterende en rinkelende versiersels bewegen in het binnenstromende briesje. Slingers! Ze zal nog slingers ophangen hier. De Kamer van Twijfel, waarvan de vloer láng niet waterpas is, en de wanden niet loodrecht. En dan de Keuken, de Keuken… Haar diepste domein, waar altijd een ketel op het vuur staat voor wie er eventueel ook langs zou kunnen komen…als het mag. De vrouw roert negen maal opdat het brouwsel zijn kracht zal behouden. Betovering op het Vuur. De Kamer vol Boeken, waar ze nooit leest, want de woorden en zinnen zijn er tóch al, maar waar ze wel altijd rustig wordt. Even vertoeven… En als ze heel, héél stil is, stil genoeg, dan hoort ze de boeken fluisteren en zuchten over alle gedachten en verhalen die ze herbergen en beetje bij beetje prijsgeven aan de goede verstaanster. Ze dwaalt door de Lange Gang. Die is behekst, want ze hoort daar altijd voetstappen klinken, alsof er iemand de trap opkomt. Wie?! Bonzende hartslag. Kloppende slapen. Maar er is niemand. Kaarsen branden. Altijd als ze thuis komt. Dat doet het huis zélf. Voor haar. Glimlach. Reflectie. Een spoor van gevallen bladeren heeft ze achtergelaten tijdens het dwalen. Tijdens het laatste drinken van de nacht. Haar huid is weer van koper. Ogen diep paars. Mond nachtrood. De maan gaat onder. Ze gaat naar de Kamer van Slaap, want het begint bijna licht te worden. Tijd voor de droom van de dag, het doezelen, het soezen. Het zacht meedeinen op de bewegingen van de slaperige illusies. Slaap zacht. Slaap zacht. Tot morgennacht!

Eva Lilith.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 mei 2008, 15:35

Hmmm :-k

Gebruikersavatar
Faith
Posts in topic: 2
Berichten: 246
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:32
Contacteer:

Bericht door Faith » 12 mei 2008, 22:14

Ik vind het mooi! Tegendraads (hoeveel mensen zullen het genadeloos flirten met wolven en het dansen met de Duivel zelf wel niet afkeuren) en omdat het niet veel uitleg geeft mysterieus:)
Road to freedom

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 12 mei 2008, 23:05

Yopi schreef:
Hmmm :-k
Hmmm... LOL
Yopi, vind je dit zomaar een 'gek sprookje', of iets dergelijks? (mag hoor!). Of zie je er verder nog iets in? Ben ik wel benieuwd naar...


Faith schreef:
Ik vind het mooi! Tegendraads (hoeveel mensen zullen het genadeloos flirten met wolven en het dansen met de Duivel zelf wel niet afkeuren) en omdat het niet veel uitleg geeft mysterieus:)
Dank je wel, Faith.
(misschien is het ook meer een 'vrouwen-verhaal'...ha ha...?)
Er zit voor mij een boel betekenis en symboliek in. Maar ik ben heel benieuwd of dat voor jou ook zo is en of je er dus je eigen betekenis uithaalt (of aan geeft).
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 mei 2008, 14:55

Eva LILITH schreef:
Yopi, vind je dit zomaar een 'gek sprookje', of iets dergelijks? (mag hoor!). Of zie je er verder nog iets in? Ben ik wel benieuwd naar...
Ik vind het spannend en beeldend geschreven. Ik zie het voor me.
Het herinnert me aan tripervaringen en aan SF romans van Tanith Lee; bv. het geboortegraf. Ken je die laatste boeken.
Wel van lang geleden voor mij allemaal ...
De ervaringen in het woud die het (t)huis in een ander licht zetten ...
Iets te expliciet hier en daar naar mijn smaak, waardoor het geheimzinnige er weer een beetje afgaat ..
NIET zo maar een gek sprookje, wel echt eigenlijk ..

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 19 mei 2008, 12:35

Yopi schreef:
Eva LILITH schreef:Quote:
Yopi, vind je dit zomaar een 'gek sprookje', of iets dergelijks? (mag hoor!). Of zie je er verder nog iets in? Ben ik wel benieuwd naar...

Ik vind het spannend en beeldend geschreven. Ik zie het voor me.
Het herinnert me aan tripervaringen en aan SF romans van Tanith Lee; bv. het geboortegraf. Ken je die laatste boeken.
Wel van lang geleden voor mij allemaal ...
De ervaringen in het woud die het (t)huis in een ander licht zetten ...
Iets te expliciet hier en daar naar mijn smaak, waardoor het geheimzinnige er weer een beetje afgaat ..
NIET zo maar een gek sprookje, wel echt eigenlijk ..
Je verrast me!
Soms ken je me beter dan ik weleens denk...
(ik vind het grappig dat je zoiets - dat voor veel mensen toch echt heel vaag zal zijn - iets te expliciet vindt...)
Maar jij houdt van het oningevulde, volgens mij.

Ik heb wel eens boeken van Tanith Lee gelezen (heb er nu ook nog eentje liggen als luisterboek), maar 'het geboortegraf' ken ik geloof ik niet.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 19 mei 2008, 16:42

Afbeelding
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Faith
Posts in topic: 2
Berichten: 246
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:32
Contacteer:

Bericht door Faith » 19 mei 2008, 21:42

Er zit voor mij een boel betekenis en symboliek in. Maar ik ben heel benieuwd of dat voor jou ook zo is en of je er dus je eigen betekenis uithaalt (of aan geeft).
Als ik het lees heb ik het idee dat het innerlijk van een persoon wordt beschreven, met de kamer van plezier en de andere emoties en dingen die je in het leven tegen komt. En ik zou me kunnen voorstellen dat het als in een droom is, het onderbewustzijn dat de dagelijkse dingen verwerkt en hiervoor onwerkelijke beelden voor gebruikt.
Wat heb je ermee bedoeld? Of blijft dat geheim van de schrijfster? (zeg daar alsjeblieft nee op:P)
Road to freedom

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 5
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 20 mei 2008, 20:49

Faith schreef:
Als ik het lees heb ik het idee dat het innerlijk van een persoon wordt beschreven, met de kamer van plezier en de andere emoties en dingen die je in het leven tegen komt. En ik zou me kunnen voorstellen dat het als in een droom is, het onderbewustzijn dat de dagelijkse dingen verwerkt en hiervoor onwerkelijke beelden voor gebruikt.
Wat heb je ermee bedoeld? Of blijft dat geheim van de schrijfster? (zeg daar alsjeblieft nee op:P)
Ha ha... Bepaalde kleine dingetjes blijven natuurlijk wel het geheim van de schrijfster (ik zou maar opschudding veroorzaken enzo...). Maar verder niet hoor. Het verhaal gaat over het omgekeerde van het 'gangbare'. Yopi zag al dat het meer een Lilith-verhaal is dan een Eva-verhaal. Het gaat over de andere kant van 'wat hoort' en wat we gewoonlijk alleen maar zien.
Het huis is de veilige haven (die ook weer moeite heeft om overeind te blijven).
De kamers zijn natuurlijk gemoedstoestanden. Er hadden nog véél meer kamers kunnen zijn (die zijn er ook), maar dan was het een eindeloze lijst geworden. De Duivel en de wolven zijn de dingen en de ontmoetingen die we zeggen (denken) eigenlijk niet te willen, of durven, maar stiekem soms wel. De keuken en de ketel zijn het diepste vrouwelijke, het toverbrouwsel, en gaat over geheimen en rituelen en sensualiteit.
Het eind van het verhaaltje spreekt over het omkeren van de echtheid van dromen (nacht) en wakker zijn (dag). Wakker zijn in de 'droom', slapen in de 'werkelijkheid'.
Nou, zoiets dus.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten