Kan een mens zijn universele rechten claimen?

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Civilis
Posts in topic: 18
Contacteer:

Bericht door Civilis » 18 aug 2010, 11:12

De truc is denk ik om het wat genuanceerder te proberen over te brengen, anders wordt de boodschap genegeerd.
Dit werkt twee kanten op. Veel mensen zitten zo vastgeroest in hun cultuur dat ze nergens open voor staan, zelfs op een filosofieforum!
Hoe meer ik clichés terughoor die ik op school al leerde hoe harder ik er tegenaan ga schoppen.

Ik hoor hier veel over aannames en generaliseren. Natuurlijk gaan mensen stijgeren als je een oordeel geeft. Ik zeg ook niet dat men zich aan mij aan moet passen. Maar als je altijd binnen de lijntjes denkt ben je niet erg mysterieus, en als je meegaat met de massa is er niet zoveel opmerkelijks aan je.

Nergens hoor je mij zeggen dat iedereen hetzelfde is. Maar kleine details veranderen niets aan de boodschap. Een schaap dat liever aarde eet is nog steeds een schaap.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 aug 2010, 13:42

Intangible Radjanamadjo schreef:Ergens herken ik me wel in wat je schrijft Civilis. De truc is denk ik om het wat genuanceerder te proberen over te brengen, anders wordt de boodschap genegeerd. Waarom leren we onze kinderen bv niet al op de basisschool om voor zichzelf te denken? Dus waarom geen aandacht voor filosofie, ethiek etc op jongere leeftijd?
Nu is het enige wat we kinderen leren, hoe ze rationeel kunnen zijn en hoe ze kunnen worden voorbereid op het werkbestaan dat wij veelal als ons leven zien. Creativiteit en spontaniteit.. is er nog werkelijk ruimte voor in de klas? Of is er niet juist een eindeloze zucht met regelgeving, maatstaven en profielschetsen waaraan een kind moet voldoen om maar verder te kunnen komen?

M.i. kan er veel veranderen in het onderwijs. ' Kinderen zijn de toekomst'; waarom willen we die toekomst dan helemaal voor ze inrichten?
Mijn kinderen zitten nu op de basisschool en ik herken niet dat het enige wat ze leren is hoe ze rationeel kunnen zijn of dat er geen aandacht is voor filosofie of ethiek. Misschien dat mijn kinderen naar een andere school gaan dan de scholen waar jij aan refereert.
De zucht naar regelgeving, profielschetsen en kwaliteitscontrole herken ik wel en daar stoor ik mij aan. Enerzijds hoop ik dat mijn kind zich gezond ontwikkelt en als hij extra ondersteuning nodig mocht hebben dat dat op tijd gesignaleerd wordt. Tegelijk wil ik dat de externe bemoeienis met de ontwikkeling van mijn kind zo klein mogelijk is.
Ik heb grote twijfels bij het nut van het leerlingvolgsysteem en de eisen die overheid hiervoor oplegt aan scholen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 aug 2010, 13:45

Civilis schreef:Dit werkt twee kanten op. Veel mensen zitten zo vastgeroest in hun cultuur dat ze nergens open voor staan, zelfs op een filosofieforum!
Hoe meer ik clichés terughoor die ik op school al leerde hoe harder ik er tegenaan ga schoppen.
Van kreet naar concreet: wie bedoel je met "veel mensen"? Zoveel mensen zitten er niet (meer) op dit forum, nog geen dozijn, dus mag je van mij best concreet worden.

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 18 aug 2010, 14:27

Ik bedoelde vooral dat deze gedachtengang zo ingebakken zit dat zelfs mensen die filosofisch denken er niet uitkomen.
Zoveel mensen dat je ze zelfs hier tegen komt.

Als ik concreet moet zijn komen er serieuze aannames in. Maar het is wel gebaseerd op jullie teksten en mijn observaties van de mensheid:

Eerlijk gezegd vind ik Ziznl de enige echte zelfstandige denker op dit forum.
Radja, en nog een paar, zie ik als mensen die halverwege zijn. Ze denken wel door en zien dingen wel, maar als hun gedachtengang te abnormaal wordt schrikken ze terug. Bovendien verdenk ik ze er van dat ze wel eens onbewust besluiten dingen niet te zien.
Jou, Okke, zie ik als iemand die een slaaf is van zijn cultuur zoals Alain slaaf is van zijn geloof. Diep van binnen ben je wel filosofisch, maar je staat niet open voor afwijkende ideeën. Ik weet dat je mijn mening respecteert, dat je vind dat ik mijn mening mag uiten, en dat ik van jou mag leven zoals ik wil, maar je bent niet objectief. Van jou mag onrecht bestaan als je er zelf maar niet door getroffen word, ook al is je mening dat het er beter niet zou kunnen zijn. Zo zie ik de meesten die hier geschreven hebben.

Ik wil deze 'waardeoordelen' wel even nuanceren. Ik zeg dit vanuit de opvatting dat geen mens een ander kan beoordelen. Ik heb een idee gevormd over hoe jullie in elkaar steken, maar mijn mening maakt niemand meer of minder waard.
Bovendien, als ik over 'de mens' praat heb ik het ook over mezelf. Ik ben een echte misanthroop, ik zie gewoon niet wat ons nou zo bijzonder en belangrijk maakt.
:peace:

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 aug 2010, 14:36

Dank je voor je zorgvuldige analyse. Erg treffend.

Ik denk zelf niet dat ik filosofisch ben; ook niet diep van binnen. En ik vind niet dat onrecht mag bestaan als ik er zelf maar niet door getroffen wordt. Onrecht bestaat en kan iedereen - ook mij - overkomen, ook als ik vind dat het er beter niet zou kunnen zijn.

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 18 aug 2010, 16:01

En ik vind niet dat onrecht mag bestaan als ik er zelf maar niet door getroffen wordt. Onrecht bestaat en kan iedereen - ook mij - overkomen
Is dit niet een bevestiging van mijn punt? Ik vind dat onrecht niet mag bestaan omdat het onrecht is, niet omdat het mij misschien ook zou kunnen treffen...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 aug 2010, 17:31

Het heeft er niets te maken of het mij wel of niet kan treffen. Ik vind dat onrecht bestaat. En ik vind dat ik mij moet inspannen om onrecht te voorkomen.

Gesloten