Waar kan ik een modern "certificaat van rechtgelovigheid" krijgen?https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedplakkaat
Het bloedplakkaat of Eeuwig Edict was een keizerlijke verordening van 29 april 1550 die een consolidering en verstrenging inhield van alle vroegere verordeningen over de bestrijding van ketterij in de Spaanse Nederlanden.
Met het plakkaat voerde Keizer Karel een algemene wetgeving in die het drukken, schrijven, verspreiden en bezitten van ketterse boeken en afbeeldingen, het bijwonen van ketterse bijeenkomsten, het prediken van een tegendraadse religie en het huisvesten van ketters, bestrafte met de doodstraf en verbeurdverklaring van alle goederen. Wie volhardde werd levend verbrand, wie zich herriep werd onthoofd (mannen) of levend begraven (vrouwen). Nergens was de wetgeving tegen ketters zo streng als in de Nederlanden. Het was het meest repressieve ketterijbeleid in Europa.
Vooral in de Brabantse steden botste de uitvaardiging van dit plakkaat op verzet. In het bijzonder de verplichting voor plaatselijke overheden om inquisiteurs toe te laten en voor immigranten om een certificaat van rechtgelovigheid voor te leggen, opgesteld door de pastoor van hun plaats van herkomst, werden gecontesteerd.
Gezien het feit dat ik een ketter tegen de westerse moderniteit ben, zou zo'n certificaat wel eens best nuttig kunnen zijn. Dan kan ik als ketter zo nodig "bewijzen" dat ik geen ketter ben.
Tijdens de tweede wereldoorlog was het bijvoorbeeld voor een Jood belangrijk om te kunnen "bewijzen" dat hij geen Jood was:
Ik ben zelf geen Jood. Ik zou dat document dus zelf niet nodig hebben gehad. Een Jood had dat natuurlijk wel nodig.https://nl.wikipedia.org/wiki/Ahnenpass
De Ahnenpass (letterlijk: "voorouderpaspoort") was een document dat de Arische afstamming van burgers van nazi-Duitsland documenteerde en bewees. Het was een van de vormen van het Arische certificaat (Duits: Ariernachweis).
Ik heb van dit algemene beginsel al eens gebruik willen maken, namelijk tijdens de Co-v-id scamdemic, om als ongevaccineerde te kunnen bewijzen dat ik inderdaad aan een gevaccineerde diende te worden gelijkgesteld. Uiteindelijk zijn de vaccinatiepasjes vrij snel terug afgeschaft. Ik heb het systeem dus nog steeds niet hoeven toe te passen, maar ik vermoed dat het niet lang meer zal duren alvorens het zo ver is.
Het grootste nut van officiële documenten bestaat er dus in van ze te gebruiken om het tegenoverstelde van de werkelijke situatie te "bewijzen".