Het bloedplakkaat aan de vooravond van de Tachtigjarige oorlog

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Plaats reactie
kristalberg
Posts in topic: 3
Contacteer:

Het bloedplakkaat aan de vooravond van de Tachtigjarige oorlog

Bericht door kristalberg » 11 okt 2024, 05:37

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedplakkaat

Het bloedplakkaat of Eeuwig Edict was een keizerlijke verordening van 29 april 1550 die een consolidering en verstrenging inhield van alle vroegere verordeningen over de bestrijding van ketterij in de Spaanse Nederlanden.

Met het plakkaat voerde Keizer Karel een algemene wetgeving in die het drukken, schrijven, verspreiden en bezitten van ketterse boeken en afbeeldingen, het bijwonen van ketterse bijeenkomsten, het prediken van een tegendraadse religie en het huisvesten van ketters, bestrafte met de doodstraf en verbeurdverklaring van alle goederen. Wie volhardde werd levend verbrand, wie zich herriep werd onthoofd (mannen) of levend begraven (vrouwen). Nergens was de wetgeving tegen ketters zo streng als in de Nederlanden. Het was het meest repressieve ketterijbeleid in Europa.

Vooral in de Brabantse steden botste de uitvaardiging van dit plakkaat op verzet. In het bijzonder de verplichting voor plaatselijke overheden om inquisiteurs toe te laten en voor immigranten om een certificaat van rechtgelovigheid voor te leggen, opgesteld door de pastoor van hun plaats van herkomst, werden gecontesteerd.
Waar kan ik een modern "certificaat van rechtgelovigheid" krijgen?

Gezien het feit dat ik een ketter tegen de westerse moderniteit ben, zou zo'n certificaat wel eens best nuttig kunnen zijn. Dan kan ik als ketter zo nodig "bewijzen" dat ik geen ketter ben.

Tijdens de tweede wereldoorlog was het bijvoorbeeld voor een Jood belangrijk om te kunnen "bewijzen" dat hij geen Jood was:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ahnenpass

De Ahnenpass (letterlijk: "voorouderpaspoort") was een document dat de Arische afstamming van burgers van nazi-Duitsland documenteerde en bewees. Het was een van de vormen van het Arische certificaat (Duits: Ariernachweis).
Ik ben zelf geen Jood. Ik zou dat document dus zelf niet nodig hebben gehad. Een Jood had dat natuurlijk wel nodig.

Ik heb van dit algemene beginsel al eens gebruik willen maken, namelijk tijdens de Co-v-id scamdemic, om als ongevaccineerde te kunnen bewijzen dat ik inderdaad aan een gevaccineerde diende te worden gelijkgesteld. Uiteindelijk zijn de vaccinatiepasjes vrij snel terug afgeschaft. Ik heb het systeem dus nog steeds niet hoeven toe te passen, maar ik vermoed dat het niet lang meer zal duren alvorens het zo ver is.

Het grootste nut van officiële documenten bestaat er dus in van ze te gebruiken om het tegenoverstelde van de werkelijke situatie te "bewijzen".

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 okt 2024, 20:49

Awel.

U beschrijft een politiek klimaat, en wenst als aanhanger daarvan een medaille krijgen?
Toon dan ook Uw: "Ahnenpass", zodat U het kunt bewijzen.

U mag dan zelf kiezen welke medaille U wenst te ontvangen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Bärbel
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 12 okt 2024, 22:12

kristalberg schreef:
11 okt 2024, 05:37

Waar kan ik een modern "certificaat van rechtgelovigheid" krijgen?

Bij het gemeentehuis in de vorm van je nieuwe identiteitskaart. Die komt tegenwoordig met een pincode die je wel eerst zelf moet “activeren” (wat ik als ketter niet heb gedaan) en daarmee kun je dan in de toekomst inloggen op tal van overheidsdiensten en bij verzekeringen en gezondheidsdiensten enzovoort. Zo koppelen ze al die gegevens aan je ID. Wellicht zul je op termijn je ID samen met de pincode ook nodig hebben om in te loggen bij de bank of om het internet op te kunnen gaan. Maar deze laatste twee dingen bedenk ik zelf. De eerder genoemde zaken worden genoemd door de “overheid”.

Iedereen die de pincode bij de nieuwe ID-kaart niet activeert wordt in een brief aangeraden om de activeringsbrief wel te bewaren omdat het in de toekomst verplicht wordt. En als je dan niet meer over de mogelijkheid beschikt om de pincode te activeren moet je weer een hele nieuwe ID-kaart bestellen.
Hermetisch geschakeld

kristalberg
Contacteer:

Bericht door kristalberg » 13 okt 2024, 14:26

memeticae schreef:
12 okt 2024, 20:49
Awel.

U beschrijft een politiek klimaat, en wenst als aanhanger daarvan een medaille krijgen?
Toon dan ook Uw: "Ahnenpass", zodat U het kunt bewijzen.

U mag dan zelf kiezen welke medaille U wenst te ontvangen.
Ik ben natuurlijk geen aanhanger van dat politiek klimaat. Ik ben enkel en alleen maar iemand die daarin probeert te overleven. Dit is trouwens duidelijk de richting in de welke we uitgaan. Als individu kan ik er niets tegen beginnen wanneer de overheid eist dat je een "certificaat van rechtgelovigheid" kan voorleggen. Daarenboven ben ik niet eens rechtgelovig! Ik kan er enkel voor zorgen dat ik zelf persoonlijk niet op de brandstapel terecht kom.

kristalberg
Contacteer:

Bericht door kristalberg » 14 okt 2024, 04:57

Bärbel schreef:
12 okt 2024, 22:12
Wellicht zul je op termijn je ID samen met de pincode ook nodig hebben om in te loggen bij de bank of om het internet op te kunnen gaan.
Wat betreft het inloggen bij de bank, bestaat er voorlopig nog een relatief eenvoudig uitwijkingsmaneuver.

Alle banken binnen het internationale SEPA-netwerk dienen gelijk behandeld te worden. Met andere woorden, ik kan evengoed een (online) bank in bijvoorbeeld Polen beginnen gebruiken.

Die Poolse bank heeft evenwel de bevoegdheid niet om de versleutelde electronische gegevens van niet-Poolse identiteiskaarten te lezen. Daarenboven, kan ik evengoed de rekening openen door middel van een passpoort en niet van een identiteiskaart.

In theorie, mag de Poolse bank geen klanten weigeren die ingezetenen zijn van de EU. Ze doen dat natuurlijk toch, hoor:
https://www.vreemdelingenrecht.be/socia ... bankdienst

In het kort

Een basisbankdienst is een bankrekening met een bankkaart en een minimale dienstverlening. Elke consument die legaal in de Europese Unie verblijft, heeft er recht op. De bankkaart kan in heel de Europese Unie gebruikt worden.
In de praktijk, zal de Poolse bank natuurlijk beginnen met de basisbankdienst toch te weigeren -- alle banken doen dat immers -- maar in beginsel kan je daar bij de ombudsman bezwaar tegen aantekenen om uiteindelijk toch nog een Poolse bankrekening geopend te krijgen. Je zal wel moeten doorzetten, hoor!

Met dit maneuver kan je dus tijd kopen totdat alle identiteiskaarten doorheen de ganse EU uniform leesbaar zijn geworden. Voorlopig krijgen buitenlandse overheden of buitenlandse overheidsinstellingen echter geen toegang tot de persoonsgegevens in de nationale databank.

Daarenboven, wanneer het zover is, zal er waarschijnlijk alweer een nieuw uitwijkingsmaneuver ontstaan, hoor.

Wat betreft de overheid, kan je de zaak vaak vereenvoudigen door de zaak voldoende te compliceren, want in dat geval laten ze de zaak vaak vallen.

De volgende praktische factoren zijn essentieel bij het overheidsoptreden:

- dossierwaarde: hoog of laag
- vereiste moeite: groot of klein

De overheid treedt vastberaden op wanneer de dossierwaarde relatief hoog is en de vereiste moeite relatief klein. Dat is dus de activiteitszone die je best vermijdt.

Om veilig te spelen, moet de dossierwaarde relatief klein zijn terwijl de vereiste moeite eigenlijk buitensporig onrendabel is.

Dat kan je eventeel bewerkstelligen door de zaak systematisch op te splitsen in allerhande laagwaardige oninteressante kleine beetjes die schijnbaar onafhankelijk van mekaar staan, en door de ganse zaak daarenboven grondig te compliceren.

Je mag natuurlijk ook de aandacht niet trekken, want dan springen ze er toch op, hoor. Dan dient er immers een voorbeeld te worden gesteld! In dat geval, jij natuurlijk!

Het is vooral op die manier dat al die ketters in de toenmalige Boergondische Nederlanden op de brandstapel terecht zijn gekomen. Je zag ze immers al van ver aankomen.

Met andere woorden, als je erop los wil ketteren, dan kan je dat best een beetje discreet doen.

Daarenboven, dan heb je beter ook een "certificaat van rechtgelovigheid" op zak, om aldus zwart op wit te bewijzen dat je geen ketter bent. Hoe kan de plaatselijke Boergondische baljuw nou beweren dat je ketterijen verkondigt als je afdoend kan bewijzen dat je helemaal geen ketter bent? Met een goeie advocaat win je die zaak, hoor!

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 okt 2024, 22:09

U citeert het artikel niet volledig:
De rest van het lemma schreef:Antwerpen en de andere Brabantse weigerden het plakkaat te publiceren en drongen aan op verzachtingen bij landvoogdes Maria van Hongarije. Als gevolg hiervan werd het plakkaat op 25 september 1550 vervangen door een nieuwe versie, die buitenlandse handelaars uitzonderde van de certificatieplicht en die de term 'inquisiteurs' verving door 'geestelijke rechters'. In de praktijk behielden de lokale besturen een mate van controle over de kettervervolging. Berechting gebeurde, na onderzoek door inquisiteurs, door ambtenaren van de centrale, gewestelijke en stedelijke rechtbanken. De meerderheid van de vervolgden waren anabaptisten.
"De meerderheid van de vervolgden waren anabaptisten"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anabaptisme

Kent U de reden?

"Alleen gelovigen mogen gedoopt worden."
- "Dat gaat tegen de interpretatie van God's Wil."

::

Ik weet alleen dat ik, waar ik kan, contant betaal voor mijn levensonderhoud.

Verzekering, hypotheek, belastingen en dergelijke zijn enkel cijfertjes voor abstracte ideeën.
(ik zie de tautologie)

Mijn vermogen is de uitkomst van een algebraïsche berekening met cijfertjes op een monitor.
Vervolgens wordt er een AI op los gelaten die bepaalt hoeveel ik moet betalen.

Ik kan niet wachten, was het maar al zover!

Maar ...
Wat als ik geen toegang meer heb?
Of de telefoon verloren heb?

Daar heeft de AI geen rekening mee gehouden, en biedt derhalve ook geen uitzonderingposities aan.

"Naar Ruwanda! Allemaal!"
Laatst gewijzigd door memeticae op 17 okt 2024, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 okt 2024, 22:10

Maar ik ben handelaar?!

Plaats reactie