Mislukt

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
memeticae
Posts in topic: 10
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 mei 2015, 21:24

Omgekeerd schaken.

Hoe doe je dat?
Zoek je dan naar de sterkste plekken van je tegenstander of de zwakste?
Om bij de beginsituatie uit te komen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 mei 2015, 21:25

(memeticaan)

Sowieso moet je stukken ontslaan.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 mei 2015, 21:30

We beginnen met twee koningen die niet pat staan.
(Bij chinees schaak heb je die regel nodig)
Kun je komen tot de beginsituatie?

yopi
Posts in topic: 16
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 mei 2015, 02:50

Terugzetten is voor beginnende schakers heel normaal.
Het leukste is dan als je om genade vraagt aan je tegenstander als die je mat gezet heeft: 'Mag ik nog even terug?' :shifty:
'Natuurlijk', zegt ie dan (bijvoorbeeld) grootmoedig.
Ondertussen denkt ie: 'Dan kan ik het straks nog een keer overdoen'.

Het Kat en Muis Spel zogezegd.
We beginnen met twee koningen die niet pat staan.
Dat was meteen mijn eerste inval toen je over terugzetten begon.

Bij een gespeelde partij heb je de beschikking over het wonderlijke fenomeen van het geheugen. De partij laat zijn sporen na. En met enige moeite kun je weg terug in de tijd vinden door in het hier en nu - vooruit - die sporen te zoeken.

Bij een elegant bewijs van een wiskundige stelling staat in het hier en nu als het ware het hele verhaal van stelling en bewijs - heen en terug - als een tableau voor je. Misschien is hier wel geen sprake van herinnering.
Misschien lees je hier wel rechtstreeks in je eigen hersenpan.

Leon

Bericht door Leon » 14 mei 2015, 07:43

Ja idd wel erg dualistisch, mij ging het meer om de rekbaarheid van het begrip .

sowieso is qua begrippen veel rekbaar.

ik denk dat iedereen verder getrokken heeft tot het dekentje precies over een gebeurtenis heenvalt als zijnde mislukt of gelukt

Leon

Bericht door Leon » 14 mei 2015, 07:45

sorry reageerde nog op eind vorige pagina...

Mtheman
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 15 mei 2015, 21:13

Het maakt niet uit, winst, verlies of gelijkspel (remise) als dat de uitkomst is van het spel dat is gespeeld (uitgespeeld), dan is het voorbij. Anders is het spel niet uitgespeeld.

Wat ik wel interessant vind aan dit topic is de connectie van (mis)lukken aan verwachtingen. Ik denk niet dat het mogelijk is om geen verwachtingen te hebben bij iets wat je doet. Dat wil niet zeggen dat je verrast kan worden door de uitkomst, maar in dit geval is het verassen ook gekoppeld aan de verwachting. Anders dus dan dat je wordt verrast door iets of iemand, iets wat je niet had verwacht.

In hoeverre hangt succes (meningen van anderen) af van het gelukt zijn/ mislukt zijn. Kijk bijvoorbeeld naar van Gogh in zijn tijd werd zijn werk nauwelijks gewaardeerd, hoe anders is dat nu? Wat maakt iets nou tot gelukt/ mislukt dus wie bepaalt wanneer iets positiefs is of negatief? Is dat niet ook iets subjectiefs? En wat voor de een positief is, kan voor de ander negatief zijn ( bijv. belangenconflict). Of is er ook sprake van een universeel gelukt/mislukt zijn?

Tot zo ver de inhoudelijke vragen over dit onderwerp die ik even wilde aansnijden.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.

Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Leon

Bericht door Leon » 15 mei 2015, 23:24

Fijn dat je de aan de orde gestelde kwestie begrepen hebt.

Ik denk dat ik niet helemaal geslaagd ben deze vragen helder te stellen.

Wat mij betreft mag het bij de vraagstelling blijven, en dan tijd krijgen om te bezinken.

Dat bezinken is toch al iets waarmee mislukkingen plotseling geslaagd worden en andersom, maar dat is misschien gewoon een kwestie van hoe een individuele geest werkt (die zich dus niets aantrekt van " feiten" )

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 mei 2015, 02:24

Ho ho ho.
Wacht even.

Als je met twee koningen op het bord achteruit gaat schaken, begin je dan met wit of met zwart te spelen? Welke koning staat als eerste niet mat.
Of mislukt het gewoonweg bij de beginstelling uit te komen, met welke kleur je ook maar begint? Tegen elke verwachting in.
(Er zijn immers net zo veel manieren om van de beginstelling tot een eindstelling te komen, als andersom.)

(Of je nou schaak stond, of niet, wie staat schaak? (Bij omgekeerd schaak geef ik je meer dan 0 manieren om weg te komen, wat is mijn strategie? Negatieve manieren?) Heb je dan die beginsituatie wel nodig? In dit geval de startopstelling.)

Is een uitgespeeld spel mislukt?
Lijkt mij van je definitie van "uitgespeeld" af te hangen.
(Of die van "gelukt" misschien.)

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 mei 2015, 04:24

Stond.

Moeilijk hoor, de juiste tijd in de verleden tijd te gebruiken.

Gesloten