Psycho-Analyse:

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
yopi
Posts in topic: 15
Contacteer:

Psycho-Analyse:

Bericht door yopi » 12 apr 2015, 14:19

1. De associatietrein:

De associatietrein.
De Ondergrondse.
Dendert voort.

Kom naar het licht aan het einde van de tunnel!
Kom bovengronds!
Ondoorgrondelijke,
Grondwerker.

Paraceta-Mol.
Perpetum Mobile.
Eeuwig Rad voert me door de Stad.
De Stad komt aan het licht,
In de vorm van een gedicht
van deze rijm-nicht.

:pray:

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 apr 2015, 14:23

2. Rohrschach Test

Afbeelding

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 apr 2015, 14:30

...
Een hond kijkt mij aan.
Met konijnentanden.
Verbluft angstig.

Liever tandeloos, dan als Hond te moeten leven met worteltjestaart en paardenwortelsalades.

Rhorschach.
Ingebouwde symmetrie.
De symmetrie-Hond.

:-k

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 apr 2015, 14:38

3. Het Top-Dog Under-Dog Spel:

Psycho-Analyticus vs. Analysant.
Snuffelmarkt
Marktplaats
Plaatsbekleder
Klederdracht
Drachtig
Tochtig.

:shifty: :snooty:

:-( :K

:wall: :-$

=;

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 apr 2015, 14:57

Ben ik daarvoor nou met mijn moeder getrouwd?

Leon

Bericht door Leon » 12 apr 2015, 15:10

ja je komt toch vanzelf weer in seksueel getinte associaties, kwestie van geleidelijke afname van remmingen door associeren.

ik zie de betekenisvolle afbeelding in de witte vormen, een gespiegeld Afrika of zuid amerika met krokodil in he midden, castratieangst denk ik...

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 apr 2015, 17:19

Mijn eerste associatie door überhaupt het woord 'psychoanalyse' te gebruiken in de titel is natuurlijk iets met libido, sex en sublimatie.
ik zie de betekenisvolle afbeelding in de witte vormen, een gespiegeld Afrika of zuid amerika met krokodil in he midden, castratieangst denk ik...
Ik denk aan de "Smile of the Crockodile" ... van Alice in Wonderland.

Ik denk aan heksenkringen van paddestoelen, specifiek inktzwammen, die als pikken verschijnen en dan zwart olieachtig worden. 'Dat wat boven de grond verschijnt'.

Ik denk aan de 'Tuin der Lusten' in het Prado in Madrid.

Ik denk aan mijn neefje die stage loopt in Madrid om de toeristen daar te vermaken.

Ik denk aan omnipotentie en impotentie.

Ik denk aan gedrevenheid en verveling.

Ik denk aan de niet te stoppen associatietrein.

Ik denk aan een nacht-kaars.

Ik denk aan de dood.

Ik denk, dat ik dus ik ben.

Ik denk dat ik dus dankbaar zou moeten zijn dat de socio-biologische evolutie blijkbaar voordelen ziet in uitgesteld sterven.

Ik denk dat ik denk.

Ik denk.

Ik denk dat ik een tank-denk tank ben.

Een denk-tank ben.

Een ben-tank ben.

Ben.

Tank.

Toink ...

Klik ... Een deur die dichtgaat.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 12 apr 2015, 17:27

dromen is ook associeren, we dromen altijd door, met onderdrukking in het waken, maar dromen is de basistoestand, ik denk eigenlijk dat de dood even tijdelijk is voor het dromen als waken, dus daar hoef je geen heil in te zoeken. het gaat er om de dromen te omarmen, dromen te wensen in plaats van wensdromen die altijd maar realisatie willen. realisatie is een belemmering voor droommogelijkheden.

memeticae
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 apr 2015, 22:06

Ik zie een neukend stel.

De psychiater laat me het volgende plaatje zien.
Een neukend stel.

En zo gaat dat even nog door, totdat de psychiater zegt, ik zie het al, u bent oversekst.

Ja maar wie laat me nu die vieze plaatjes zien, vraag ik op mijn beurt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 apr 2015, 14:41

Driehonden:
dromen is ook associeren, we dromen altijd door, met onderdrukking in het waken, maar dromen is de basistoestand, ...
Dat denk ik ook.
... ik denk eigenlijk dat de dood even tijdelijk is voor het dromen als waken, dus daar hoef je geen heil in te zoeken.

Dat tijdelijke van de dood snap ik niet. Kun je dat uitleggen?
het gaat er om de dromen te omarmen, dromen te wensen in plaats van wensdromen die altijd maar realisatie willen. realisatie is een belemmering voor droommogelijkheden.
Ik denk van beide dat het onwenselijk is, maar heb daar niet opnieuw over nagedacht. Mijn kleine associatiespelletje vond ik wel teleurstellend. Er kwam niet veel bijzonders uit. Meer alsof het van een automaat kwam.
Het na-draaien van een vliegwiel of zo.
Over de betekenis van dromen zou ik wel een apart topic willen zien. Maar ik weet niet of ik dat ga openenen ...

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 apr 2015, 14:45

memeticae schreef:Ik zie een neukend stel.

De psychiater laat me het volgende plaatje zien.
Een neukend stel.

En zo gaat dat even nog door, totdat de psychiater zegt, ik zie het al, u bent oversekst.

Ja maar wie laat me nu die vieze plaatjes zien, vraag ik op mijn beurt.
Tsja. Uit de reeks: .. komt een man bij de dokter. ook uit die reeks:

.. Komt een man bij de dokter. Zegt de dokter: "Meneer! U heeft een bult op uw buik. Wat drinkt U??
Zegt de man: "Maakt niet uit. Wat u maar in huis heeft".

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 apr 2015, 16:53

Het Oedipus-complex is een projectie van de ouders op de kinderen, las ik in een boek dat ik van mijn Zus voor mijn verjaardag heb gekregen.
Freud en Jung worden daar opgevoerd in hun bezoek aan New-York.
Gebaseerd op allerlei historische documenten zoals Amerikaanse schrijvers plegen te doen.

Het probleem zit er in dat sexuele gevoelens van kinderen latent zijn.
De hoofdpersoon ontwikkelt een eigen theorie.

De vader is bang dat zijn zoon een bedreiging is in de strijd om liefde van zijn vrouw, de zoon zijn moeder.
De moeder staaft dat door haar aandacht voor die zoon.

Van de vrouwenkant gezien is de dochter een bedreiging voor de liefde van haar man.

Ik hoop dat ik dat niet verder uit hoef te leggen ..

Er ging me een licht op over het onbewuste van Freud.

Ondanks dat hij voor het eerst fases aanbracht in een mensenleven en zo de basis legde voor ontwikkelings--psychologie kon hij zich niet voldoende losmaken van wat alle mensen eigen is: Redeneren vanuit de fase waar je in zit.

....
Later heeft Peter Sloterdijk inzicht gegeven vanuit het standpunt van het kind naar de ouders. Dat was na de geboorte van zijn dochter, waar hij het natuurlijk niet na kon laten om daar filosofisch over na te denken.

Kort gezegd gaat dat over de concurrentie tussen kinderen over het veroveren van de liefde van hun ouders. Bepaald niet seksueel.

....
Nu blijft de vraag open, die belangrijk is over het binnen-zijn en het buiten-zijn.

DrieHonden heeft alleen de uitersten daarover aangegeven.
Hades, als absoluut binnen, en Zeus als absoluut buiten.

Je mag hopen dat Poseidon met aan het oppervlak de golven die hij veroorzaakt het oceanisch gevoel uitstraalt waarbij binnen en buiten een huwelijk aangaan.
....

Tenslotte is die oceaan (althans voor de natuur-religie van de griekse mythologie) de bron en het einde van de langzame tijd.
Richting dood is het zo dat de langzame bewegingen steeds beter uit de verf komen. Maar niet genoeg.

Een onsterfelijke ouwe lul (Eros, die ooit zo'n schattig kindje was) is natuurlijk ultimo de persoon, die tot het einde der tijden, die versnelling (of vertraging, afhankelijk van je perpectief) meegemaakt heeft.

Of nog meemaakt.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Leon

Bericht door Leon » 14 apr 2015, 17:09

Ach ik las weer wat over conditionering. Ontwikkelingspsychologie of niet, het maakbare aan het leven is relatief. Alles is afhankelijk van keuzes, maar sommige keuzes zijn onbewust. Wat is dat een onbewuste keuze? Een conditionering misschien?

Men wordt vanuit de maakbaarheidgedachte geconditioneerd te kiezen. Statistisch is er natuurlijk altijd een deel dat de verkeerde keuzes maakt. Eigen schuld, dikke bult? Een excuus om hard te mogen zijn naar hen die eigenlijk alleen pech hebben. Ook een soort zelfbescherming natuurlijk, hoef je niet te leven met een slecht geweten.

Ik probeer te conditioneren: we zijn allemaal schuldig. En dan? Leer er mee leven, in plaats van doen op verwrongen en wrede manieren of je onschuldig bent.

Maar "leer er mee leven" is ook hard natuurlijk.

Kinderen zijn wedijverig naar elkaar. Partners benijden de aandacht voor de kinderen. Het verstand kan er niet bij, we zijn arrogante, ondankbare en wrede wezens. En dan kijk je met een diep ernstig gezicht in de spiegel en proest het uit. Wat belachelijk allemaal.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 apr 2015, 17:18

Dan heb je zo iemand als Oliver Sachs, die vanuit zijn onderzoek van extremen dingen duidelijk kan maken waar ook 'normale' mensen iets van zouden kunnen leren.

Maar ook een schrijver als Bernlef, waarvan ik nu een roman lees 'Boy' geheten. Het thema van dementie (hersenschimmen) - mijn moeder is dement geworden voordat ze dood ging - het thema 'TIA', waarbij iemand na een hersenbloeding gedeeltelijk herstelt, wordt nu vervolgd in een moord-zaak, waarbij een doofstomme jongen gearresteerd is.

Wat is dat? Doofstom. Geen taal kennen en niet kunnen horen vanaf je geboorte?
Een zintuigelijk verhaal, waarbij geen combinatie mogelijk is met bewustzijn en denken, en ook niet met waarneming nummer drie: de valkuilen van de dood. Want tijdloos daardoor.

De verteller van het boek is een journalist van een erg provinciaal krantje.
Gaandeweg wordt de belevingswereld van die doofstomme in verband gebracht met de belevingswereld van die journalist in dat kut-stadje.

Ondertussen nemen we de Couleur Locale mee van New-York mee begin twintigste eeuw.

Waar ook dat kadootje van mijn zus over gaat (Iets Later).

...
Achteraf gaat die slapeloosheid van mij wel ergens over: Met dat vreten van romans, voordat ik opnieuw het bed zoek.
Als het gaande is ben ik me er niet zo van bewust. Maar achteraf ...

Ik tel mijn zegeningen. Iets anders zit er niet meer op.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 apr 2015, 17:24

Ik moet zeggen dat mijn 'lief dagboek' meer lijkt op mijn experimentje aan het begin van dit topic.

Het vacuüm van dit forum zuigt genoeg om wat meer te zeggen dan tegen me zelf.

Levinas in de Bijlmer. Op een flat:

Afbeelding

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 apr 2015, 17:27

Journalisten zouden focussen op: Wie heeft dat geschreven?
En niet: Wat staat hier geschreven?

Leon

Bericht door Leon » 14 apr 2015, 17:31

Wie is een vraag naar status. De hele wereld kan je uitleggen als angst om status. Maar status is echt iets van een laag niveau.

Iets hoger is waarde.
Nog iets hoger is betekenis.

Maar je kan zo hoog gaan als je zelf wilt, als je maar beseft dat het oppervlakkig gezien altijd om status blijft draaien.

Leon

Bericht door Leon » 14 apr 2015, 17:32

Tot je jezelf erbij neerlegt (dwars).

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 apr 2015, 14:07

Als je denkt aan die uitspraak van Levinas: Ik vind mezelf terug in de ogen van de ander; dan is het wel belangrijk dat je er aan bijdraagt dat dat beeld dat anderen van je hebben - je imago - wel zo veel mogelijk klopt.

Het najagen van status is dan niet in orde.
Bovendien loop je kans dat je het niet waar kan maken als mensen een te hoge dunk van je hebben. En dan wordt het hard werken.

Wat dat betreft is het ook makkelijker (minder hard werken) om zo min mogelijk leugens te vertellen.

...

Voordat je het weet ben je de hele dag bezig met het in stand houden van die zaken, in plaats van argeloos en open in de wereld te staan ..

Leon

Bericht door Leon » 15 apr 2015, 14:09

Ja heel wat psychische druk, maar dat is mest voor de intelligentie, denk je niet?

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 apr 2015, 14:30

Ik heb ook wel eens de opvatting gehoord dat luiheid mest voor de intelligentie is, het vinden van de minste weerstand.
Wat dan wel weer moeilijker wordt bij veel weerstand; dus ja ook dat is mest.

De Held zegt: Wat me niet dood maakt, maakt mij alleen maar sterker ..

Leon

Bericht door Leon » 15 apr 2015, 14:46

Ik denk dat luiheid alleen geldt als intelligentie als je er mee weg komt, wat zeker niet altijd zo is...en de psychische druk dat je er wel eens niet mee weg kunt komen, dat is wel weer mest natuurlijk, zodat mensen die lui willen zijn en dus kiezen voor psychische druk misschien intelligenter zijn. Ben ik nog te volgen?

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 apr 2015, 14:55

Je voert de weerstand wel op.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 apr 2015, 00:23

Ik zie ook in dat bijlmer-plaatje nog steeds een neukend stel.
Helaas vraagt de psychiater niet, wat doen die dan?
De liefde bedrijven, zou mijn antwoord kunnen zijn.
Maar dat begrijpt hij niet, anders had hij de vraag wel gesteld.

Ben onderhand best wel eens benieuwd wat een psychiater van mij vindt, en hoeveel psychoanalytische boeken we samen wel niet zouden kunnen schrijven.

Nu nog een patient, een mens met problemen, en/of een psychiater ontmoeten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 apr 2015, 02:10

Oh he, internet, fijn dat je er ook bij bent.

We hadden het over psychiaters.
En ik meende, hoe duurder hoe beter.
Dacht eerst dat jij goedkoop was,
maar kom er nu achter dat je onbetaalbaar bent.

Gratis zelfs, kan ik meningen lezen, ik moet ze alleen wel uit de reclames filteren.

Ik beloof je, dat als je dat nodig hebt om in stand te blijven, ik nooit op een reclame zal drukken.

(Lees die zin maar eens drie keer na, en probeer je dan eens voor te stellen hoe een machine hem interpreteert.)

:peace:

Leon

Bericht door Leon » 16 apr 2015, 08:03

memeticae schreef:Ik zie ook in dat bijlmer-plaatje nog steeds een neukend stel.
Ja verdomd, eerste verdieping derde raam links...

Gesloten