Vakantie
Dit jaar had ik plannen om naar Spanje af te reizen, 'lekker warm en gezellig' was het thema. Vakantie begint voor mij bij het plaatsen van mijn getrouwe blauwe koffer in de kofferbak. Net toen ik in wilde stappen hoorde ik een vegend gefladder van vleugels en toen ik opkeek zag ik een zwerm Hitchcock klassiekers. Ik dook de auto in en liep mijn daden na van de afgelopen maanden. Ik stelde me daarop gerust dat niemand me wilde vermoorden, ook vogels niet. Ik gaf een dot gas om de zwarte zwerm voor te blijven, het zouden raven kunnen zijn maar ook kraaien, kauwtjes of een mannenclub aan merels. Toen voor de derde maal de liederen van Julio Iglesias voorbijkwamen, stopte ik op een parkeerplaats, stapte uit en tuurde naar boven. De lucht was blauw, wat natuurlijk onzin is maar ruimte voor een wetenschappelijke verhandeling is er niet, niet op vakantie. Na een tijdje mijn picknickende collega-vakantiegangers bestudeerd te hebben, verscheen eindelijk de zwarte wolk. De zwerm die ik voor wilde blijven had behoorlijk veel oponthoud gehad, misschien onenigheid over de te volgen route of misschien wilden de oudere exemplaren onderweg even zitten op een telefoondraad of wat bessen eten. Hoe dan ook, ik stapte snel in en scheurde de grote weg weer op. Het zal tegen vijven geweest zijn toen ik stootte op de zee, geen spoor meer van de zwarte vogels. Ik snoof de geur van het water op, overlopend van liefde dacht ik aan de vakanties van mijn jeugd in een pension in Egmond aan Zee. Ik besloot mijn vakantiethema te wijzigen in 'liefde en water', DE ingrediënten voor een vakantie in Venetië. Mijn autoradio had een vooruitziende blik, de zwoele stem van Paolo Conti kriebelde aan mijn oor toen ik bedacht dat mijn toekomstige bed wel eens op het San Marcoplein zou kunnen drijven. Ik schrapte het water uit mijn vernieuwde thema en dacht aan Parijs. Ook die stad zou nu overspoeld zijn, overspoeld met toeristen.
Onze Lieve Heer zorgt beter voor de vogels dan voor mensen, mijmerde ik, zij houden hun snaveltjes naar believen boven of in het water. Weer hoorde ik vleugengeroffel boven mij, ditmaal volgde ik de slordige V in plaats van haar te willen ontwijken. Voor ik er erg in had stond ik weer in de mij zo vertrouwde straat en zag ik mezelf opgelucht de voordeur openen.
Onze Lieve Heer zorgt beter voor de vogels dan voor mensen, mijmerde ik, zij houden hun snaveltjes naar believen boven of in het water. Weer hoorde ik vleugengeroffel boven mij, ditmaal volgde ik de slordige V in plaats van haar te willen ontwijken. Voor ik er erg in had stond ik weer in de mij zo vertrouwde straat en zag ik mezelf opgelucht de voordeur openen.
Bij nalezing van mijn aantekeningen, kom ik tot de constatering dat ik eigenlijk helemaal nergens echt de denkbeelden van de Franse filosofen overneem of bespreek. Zoals Deleuze echter al zegt je moet de filosoof met het filosofische gedachtegoed hard van achteren nemen en er je eigen ding van maken.
Alleen van de filosofie van Levinas kan ik zeggen nog wat behouden te hebben.
Voor de rest ben ik in halve psychose terecht gekomen doordat ik de ervaring had dat de geest van Derrida tegen me begon te schelden, die liet zich niet zo gemakkelijk van achteren nemen...
Een leerlinge van hem, Malabou, is helemaal weg van het begrip "plasticiteit" en brengt de filosofiepraktijk samen met neurologisch onderzoek. Wel interessant. Bijvoorbeeld dat trauma's iemand zodanig kunnen veranderen dat ze (door die plasticiteit) echt een volkomen ander mens worden.
Voor de rest is het toch typisch hoe vaak die Franse filosofen terug vallen op Duitse kopstukken. Hegel, Husserl, Heidegger, Nietzsche. Ze bleven daarover maar publiceren en vergelijkingen mee maken.
Ook Kant komt regelmatig terug. Met bijvoorbeeld pogingen van Meillassoux om speculatief materialisme te grondvesten, en dat vanuit de archeologische vondst, die geen goede verklaring heeft in het kritisch idealisme.
Alleen van de filosofie van Levinas kan ik zeggen nog wat behouden te hebben.
Voor de rest ben ik in halve psychose terecht gekomen doordat ik de ervaring had dat de geest van Derrida tegen me begon te schelden, die liet zich niet zo gemakkelijk van achteren nemen...
Een leerlinge van hem, Malabou, is helemaal weg van het begrip "plasticiteit" en brengt de filosofiepraktijk samen met neurologisch onderzoek. Wel interessant. Bijvoorbeeld dat trauma's iemand zodanig kunnen veranderen dat ze (door die plasticiteit) echt een volkomen ander mens worden.
Voor de rest is het toch typisch hoe vaak die Franse filosofen terug vallen op Duitse kopstukken. Hegel, Husserl, Heidegger, Nietzsche. Ze bleven daarover maar publiceren en vergelijkingen mee maken.
Ook Kant komt regelmatig terug. Met bijvoorbeeld pogingen van Meillassoux om speculatief materialisme te grondvesten, en dat vanuit de archeologische vondst, die geen goede verklaring heeft in het kritisch idealisme.
Tjezus .. Je hebt hard gewerkt met dat slechte weer.
Wat dachten je vakantiegenoten daarvan?
Grappig dat je Derrida niet aankon. Hoewel .. Hoe echt was die psychose?
En dan Malabou (nooit van gehoord). Angstaanjagend hoor als je bedenkt dat zijn leraar je zulke dingen aan doet!
Maar voor de rest alles goed? Hoe was je eerste werkdag bijvoorbeeld?
Ik hoop in ieder geval meer te horen over je leeservaringen.
En dan Malabou (nooit van gehoord). Angstaanjagend hoor als je bedenkt dat zijn leraar je zulke dingen aan doet!
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
neus schreef:(...) Zoals Deleuze echter al zegt je moet de filosoof met het filosofische gedachtegoed hard van achteren nemen en er je eigen ding van maken.
(...)
Voor de rest ben ik in halve psychose terecht gekomen doordat ik de ervaring had dat de geest van Derrida tegen me begon te schelden, die liet zich niet zo gemakkelijk van achteren nemen....
Het Homo-geweten
sinister geweten
gewoven in de lont
ontstoken door het leven
gevoed door andermans kont
vreet zich door het leven
is zich slechts bewust
als bewustzijn er niet toe doet
ontvankelijkheid, vergankelijkheid
zijn des levens prooi
sinister geweten
gewoven in de lont
onstoken door het leven
bij wie schuif jij het
in de ...?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Mijn vakantiegenote, mijn vrouw, was zelf lekker bezig met hobbies. Psychoses ben ik gevoelig voor maar blijft onder controle.yopi schreef:Tjezus .. Je hebt hard gewerkt met dat slechte weer.
Mijn werkdag was wat vreemd omdat ethiek in de praktijk brengen nog altijd wat anders is dan er over nadenken. Er is een collega die op de schopstoel zit en die ik in eerste instantie onder mijn hoede had, om op te leiden. Hij gaat niet snel genoeg en ze hebben meer ervaren mensen nodig. Dan proberen zo oprecht mogelijk in je gevoel te zijn, dat is lastig. Want het blijft een mens, maar hij heeft wel gebrek aan capaciteiten...
Ik moet ieder moment van de dag evalueren of ik nog wel goed bezig ben, gewoon maar een beetje rommelen is er niet meer bij...
homofoob zijn heeft veel te maken met angst. Midas Dekkers probeert het genot van anale pijn wat te normaliseren door over catharsis te praten bij het ontlasten. Catharsis, eerst zorgen dat je ergens last van hebt en dan een heerlijk gevoel krijgen als je dat kan oplossen.memeticae schreef:neus schreef:(...) Zoals Deleuze echter al zegt je moet de filosoof met het filosofische gedachtegoed hard van achteren nemen en er je eigen ding van maken.
(...)
Voor de rest ben ik in halve psychose terecht gekomen doordat ik de ervaring had dat de geest van Derrida tegen me begon te schelden, die liet zich niet zo gemakkelijk van achteren nemen....
Het Homo-geweten
sinister geweten
gewoven in de lont
ontstoken door het leven
gevoed door andermans kont
vreet zich door het leven
is zich slechts bewust
als bewustzijn er niet toe doet
ontvankelijkheid, vergankelijkheid
zijn des levens prooi
sinister geweten
gewoven in de lont
onstoken door het leven
bij wie schuif jij het
in de ...?
Terugblikkend beschrijft Deleuze zijn theater van de wreedheid ook wel als een vorm van ‘perversiteit’ of ‘sodomie’, waarin hij ‘een auteur van achteren neemt’ om hem ‘een nageslacht te bezorgen dat monstrueus is, maar desondanks het zijne’.
De concepten blijven weliswaar de signatuur dragen van de filosoof die ze heeft uitgevonden, maar de problemen waarop zij een antwoord geven vormen een pre-individueel kluwen of ‘rizoom’ waarin allerlei onverwachte verschuivingen en gedeeltelijke overlappingen optreden.
Dat was moeilijk.
Maar dan zijn leerling
Ik ben er niet uit of ik op die uitdaging in moet gaan.
Maar dan zijn leerling
Dus ik geloof inderdaad dat de franse filosofie het zichzelf moeilijk maakt.In dit boek stelt Meillassoux dat de filosofie na Kant gedomineerd wordt door wat Meillassoux noemt "correlationisme", dat de idee beschrijft dat de mens niet zonder de wereld kan bestaan, noch de wereld zonder de mens.
Meillassoux stelt echter dat dit een oneerlijke stap is, waardoor de filosofie het probleem van hoe de wereld te beschrijven zoals hij echt is aan de kant kan zetten. In navolging van Badiou en diens interesse voor wiskunde, stelt Meillassoux dat we juist met de wiskunde de primaire eigenschappen (als uitgebreidheid, massa, ...) van de wereld kunnen bereiken, in tegenstelling tot de waarneming, die enkel die secundaire kwaliteiten (als kleur, geur, ...) bereikt.
Daarnaast probeert Meillassoux ook aan te tonen dat men dit "agnostisch scepticisme", dat stelt dat we niet zeker kunnen weten of er wel zoiets is als oorzakelijkheid, moeten omzetten in de radicale zekerheid dat zoiets als oorzakelijkheid in het geheel niet bestaat. Hij stelt verder dat hieruit volgt dat het eigenlijk noodzakelijk is dat alle natuurwetten contingent zijn. De wereld is een soort van grote chaos waarin de wet van de toereikende grond moet worden verlaten, hoewel de wet van de non-contradictie nog wel geldt.
Om deze redenen verwerpt Meillassoux de klassieke metafoor van Kants Copernicaanse revolutie in de filosofie. Het is immers net Kant die de wereld doet afhangen van de wijze waarop de mens haar observeert, wat resulteerde in het Duits idealisme. Meillassoux spreekt dan ook over Kants werk als een "Ptolemeïsche tegenrevolutie".
Ik ben er niet uit of ik op die uitdaging in moet gaan.
Het eerste citaat had ik van:
http://www.academia.edu/4854139/Gilles_ ... sofie_2011_
Ik ken de Rotterdammer Sjoerd van Tuinen van een cursus over Peter Sloterdijk. Hij is ook de enigste die een echt boekje over Peter Sloterdijk heeft geschreven (in mijn bezit. En reden om die cursus bij hem te volgen).
Ik heb leuke gesprekken met hem gevoerd toen. Een jong ventje met gruwelijke ambities en dromen over de geheimtaal van de filosofie.
Dit hoofdstuk is volstrekt onleesbaar van het academisme dat er uit spreekt.
Maar hij kiest voor de vreemdste vogels in de filosofie (heb ik ook wel op zijn website gezien).
Misschien is franse filosofie (ik doel dan op die 'post-modernen') wel te benoemen als de renaissance van het hermetisch schrijven.
Elke jongere die zichzelf intelligent vindt wordt een volgeling en misschien wel van achteren genomen door die filosofen.
(Zou Socrates dat ook gedaan hebben met zijn jonge ambitieuze ingebeelde leerlingen? In ieder geval geestelijk!)
http://www.academia.edu/4854139/Gilles_ ... sofie_2011_
Ik ken de Rotterdammer Sjoerd van Tuinen van een cursus over Peter Sloterdijk. Hij is ook de enigste die een echt boekje over Peter Sloterdijk heeft geschreven (in mijn bezit. En reden om die cursus bij hem te volgen).
Ik heb leuke gesprekken met hem gevoerd toen. Een jong ventje met gruwelijke ambities en dromen over de geheimtaal van de filosofie.
Dit hoofdstuk is volstrekt onleesbaar van het academisme dat er uit spreekt.
Maar hij kiest voor de vreemdste vogels in de filosofie (heb ik ook wel op zijn website gezien).
Misschien is franse filosofie (ik doel dan op die 'post-modernen') wel te benoemen als de renaissance van het hermetisch schrijven.
Elke jongere die zichzelf intelligent vindt wordt een volgeling en misschien wel van achteren genomen door die filosofen.
(Zou Socrates dat ook gedaan hebben met zijn jonge ambitieuze ingebeelde leerlingen? In ieder geval geestelijk!)
Nou. Ik bezocht zijn website nog even. Motto:
Ik hoop dat hij zijn persoonlijke problemen ook kan oplossen ..
http://www.svtuinen.nl/‘There is no such thing as either man or nature now, only a process that produces the one within the other and couples the machines together. Producing-machines, desiring-machines everywhere, schizophrenic machines, all of species life: the self and the non-self, outside and inside, no longer have any meaning whatsoever.'
Gilles Deleuze and Felix Guattari, Anti-Oedipus. Capitalism and Schizophrenia, 1972
Ik hoop dat hij zijn persoonlijke problemen ook kan oplossen ..
Nou....het is natuurlijk wat paradoxaal als je fungeert als anti-geluid, maar volledig geaccepteerd bent door de heersende cultuur en daar een drager van bent.
Hun (de filosofen van ENS) leven een comfortabel en gereguleerd leven, met alle egards en prestige, en lijken dan alleen vanwege een slecht geweten anti-geluiden te laten horen.
Hun (de filosofen van ENS) leven een comfortabel en gereguleerd leven, met alle egards en prestige, en lijken dan alleen vanwege een slecht geweten anti-geluiden te laten horen.