De ontmaskering van het geloof

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Leonardo
Posts in topic: 8
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 04 jul 2014, 14:40

Quillaume Epées schreef:Ik begrijp uw boosheid welke ik lees in uw reactie op onze bestuurders in Brussel en Den Haag. Die deel ik grotendeels echter ik zou ze zeker niet als psychopaten willen bestempelen.
Ik ben geen deskundige op het gebied van psychopathie, en er zullen heus wel goed omschreven definities van zijn, maar ik wil me hier beroepen op de 'common sense' benadering.

Alhoewel ik op een veel grotere schaal dan ons 'kneuterige' Nederland doelde, zie ik in sommige politici echt wel symptomen van psychopathie. Als je van jezelf weet dat je neigingen in die richting heb, en er bewust zorgvuldig mee opgaat, is dat m.i. een groot verschil met het schaamteloos uitbuiten ervan. Maar dat is het rare: psychopaat ben je (of niet).
De waarheid is dat er geen waarheid is.

neus

Bericht door neus » 04 jul 2014, 15:47

Ik vind het nogal wat, het label psychopaat. Psychopaten, wat ik er van weet, zijn gevoelsarm, met andere woorden ze hebben geen inlevingsvermogen wat hun handelen bij anderen aandoet. Ze kunnen dat niet voorstellen, voelen of indenken. Ze doen gewoon wat ze willen ongeacht de consequenties. Als er consequenties zijn hebben ze niet zoiets van laat ik nu voortaan proberen die consequenties te voorkomen.
Dat is psychopathisch.

Hoe zie je dat van toepassing bij onze bestuurders?

Leonardo
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 04 jul 2014, 16:05

neus schreef:Ik vind het nogal wat, het label psychopaat. Psychopaten, wat ik er van weet, zijn gevoelsarm, met andere woorden ze hebben geen inlevingsvermogen wat hun handelen bij anderen aandoet. Ze kunnen dat niet voorstellen, voelen of indenken. Ze doen gewoon wat ze willen ongeacht de consequenties. Als er consequenties zijn hebben ze niet zoiets van laat ik nu voortaan proberen die consequenties te voorkomen.
Dat is psychopathisch.

Hoe zie je dat van toepassing bij onze bestuurders?
Wat me direct te binnen schiet is dat de VVD vindt dat alle mensen zichzelf moeten bedruipen, en dat rijkdom een verdienste inhoudt, dat deze politici echt geloven dat mensen die in de goot liggen dat aan zichzelf te danken hebben, EN ZE VOELEN GEEN MEDEDOGEN!

Sorry voor het simplisme. Ik gebruik de 'common sense benadering' :greins:

neus

Bericht door neus » 04 jul 2014, 16:37

gradueel gezien zijn sommige mensen meer ongevoelig voor andermans leed dan anderen, en misschien dat sommige politici de politiek in gaan voor geld en status en niet om de maatschappij te helpen.

Als je echter wil graaien kan dat vaak toch beter bij banken en corporaties of bedrijven. Ik geef mensen die voor de politiek kiezen nog het voordeel van de twijfel, al hebben ze misschien bepaalde capaciteiten niet.

mededogen mogen zij ook ontvangen

Leonardo
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 04 jul 2014, 17:29

Ik bedoelde in eerste instantie ook de Nederlandse politici niet. Quillaume Epées kwam aan met Nederlandse politici.

Gesloten