Mtheman schreef:Hmmz je hebt gelijk zwakke argumentatie.
Ik verklaar me zeker niet heilig, maar als je de mens gaat vergelijken met een hond of een kakkerlak heb ik daar gewoon moeite mee. Net als dat ik er moeite mee zou hebben en zeggen dat een hond en kakkerlak het zelfde is. Dat zijn ze niet, op zijn minst empirisch niet.
Tja de een is de ander niet. Ik weet dat anderen hier anders over denken, maar bij mij gaat dat er nog steeds niet in, ik heb namelijk nog steeds geen goede argumentatie gehad om dit te geloven.
De enige argumentatie die ik je kan geven vanuit mijn perspectief is dat zowel de mens als de hond als de kakkerlak levende wezens zijn. En wij mensen zijn in wezen op zoek naar geluk en welzijn. Zou dit niet zo zijn voor alle wezens? Zou een hond hier zijn om ongeluk te ervaren? Of is er wellicht iets dat alle wezens delen?
Zelf heb ik ooit stil gestaan bij de vlieg. Een simpel wezentje wat soms irritant om je heen zoemt.. maar tegelijkertijd is het - klein als het is - in staat om te vliegen.
Je hebt wat mij betreft op het menselijke vlak gelijk dat het onzinnig is om een mens met een hond te gaan vergelijken. Op het wezenlijke vlak is er echter wel 1 gemeenschappelijke grond: We zijn allen levende wezens op 1 planeet die we met elkaar delen. Verschillende natuurvolkeren spreken van de allesoverkoepelende eenheid waar we allen (alle wezens, incl. de mens) onderdeel van uit maken.
Civilis schreef:Wij hebben de pech dat we bewuster zijn. Daardoor zoeken we naar een betekenis die er niet is. En we maken beoordelingen over goed en slecht, terwijl die termen alleen in ons hoofd bestaan.
De termen bestaan alleen in ons hoofd, zeker waar. Maar weet je dan zelf niet wat werkelijk goed is? En de betekenis die we zoeken, die is er volgens jou niet? Dat klinkt mij vrij nihilistisch in de oren als ik zo vrij mag zijn

Ik denk dat de betekenis wellicht heel simpel kan zijn.. gelukkig zijn.. en hoe kun je gelukkig zijn als iedereen om je heen ongelukkig is? Wellicht door ze te helpen ook het geluk te vinden?
De betekenis geven we zelf aan alles. Wetenschap of politiek ten spijt, ze verklaren ons niet waarom wij ons goed of slecht voelen. Zingeving blijft wat mij betreft altijd terugkeren, of we het zien of niet..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.