Abrahams motivatie

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
rnull
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door rnull » 25 dec 2008, 22:21

Dat kan inderdaad zijn intentie zijn geweest. Ik heb wel meerdere ideeën van hoe en wat, maar omdat ik nogal een erg uitgesproken mening heb en mijn uitgangs punten wil ik niet nu al mensen op de kast jagen, laat ik dit voor mij.

Het enige wat ik vreemd vind, in zijn totaliteit aan de bijbel. Is dat de teksten te letterlijk worden gezien door velen terwijl de achterliggende boodschap minder vaak worden ingezien.

Het gehoorzamen van iets of iemand geeft hirarchie aan, waarin een leider (een gebieder) een bepaald heerschappij kan uitvoeren in een bepaalde vorm wat systematische gevolgen gaat hebben. De logische en chronologische processen die daarin zijn verwikkelt kunnen positief werken. Echter als de gedrukte informatie verbaal verkeerd wordt door gecommuniceerd ontstaat er een misconceptie van inhoud. Dit zal eventueel ook resulteren in onbegrip en een variant van het schaapgedrag waar men zichvaak in laat vervallen...

Ik zal de plank wel mis slaan, maar goed ik ben hier om idee'tjes te wisselen :)
Qua tractus sinus history refero

rnull
Contacteer:

Bericht door rnull » 25 dec 2008, 23:00

Nee dat denk ik niet.

Wat is het meest makkelijke in het leven? Relativeren is dat in mijn ogen.

Neem dit even in je op en beeld je het voor. Leiding, Heerschappij, Dominatie, Dicatatuur. Allemaal woordjes en ze zijn allemaal verwanten van elkaar. Eigenlijk, ze zijn allemaal het zelfde alleen beelden ze een andere situatie uit.

Nu pakken we Leiderschap in zijn vrome vorm en gaan dat eens onderspitten. Leiding geven aan een groep is merendeels om te overleven en om te overwinnen. Dieren zijn hier een mooi voorbeeld van. Een groep van schapen heeft altijd één leider de Ram. De ooien zullen de ram volgen waar hij naar toe gaat, vol toegifte dat de ram weet wat hij doet. Het wijzen naar 'het beloofde land' waar het gras groener is dan waar ze nu zijn. Het overleven en het overwinnen van de omgeving om vervolgens uit te kunnen breiden.

En nu pakken we een land. Als regering de ram is, dan is het volk de schapen. Met dat bepaald gaan we kijken naar het verband. Mensen klagen veel, en snel en ook zonder enig benul waar over. De een blaat dit, en de ander zal dat na blaten. Maar waarom? Het gegeven is er, de inhoud is plausible en is aannemelijk genoeg om het te zien als feit (beetje dubbelop, maar om de nadruk er op te geven ;) ) Ze zullen nooit tegenspraak indienen om de 'harmonie' van de groep in orde te houden.

Als je dan eens gaat kijken naar een school. Een leraar is een leerling en een leerling is leraar. De leiding leert te anticiperen en om zijn Ethische visie aan te passen en toe te passen op de maat van de groei van de massa.

Zoals je ziet, en misschien zal ik het eens uit teken. Wordt er al in een vroege vorm al introductie gemaakt met leiding. Alles wat volgt is geschreven geschiedenis.

//extra//
De mensen die daar tussen zitten die daar afstand van willen nemen zullen zich onder het anarchisme voegen. Helaas is dit groepje mensen niet groot genoeg. Waarom ik dat zeg, is omdat ik pro revolutie ben. Revolutie is een vorm van Evolutie en dat heb je nodig om vooruitgang inbeweging te zetten.
Qua tractus sinus history refero

Om
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Om » 26 dec 2008, 01:54

Hey welkom rnull =)

Ik ga een beetje pesterig doen want sommige dingen die je zegt komen een beetje over als dogmatiek, maar ik nodig je uit om jezelf verder toe te lichten.
Misschien begrijp ik je wel verkeerd.

Wat is het meest makkelijke in het leven? Is dat wel relativeren? Relativeren verreist behoorlijk wat zelfkennis, een kritische blik naar binnen, kennis van 'buiten', kritische blik op buiten', bereidheid om 'sociaal onwenselijk te zijn' en nog veel meer. Is het niet makkelijker om te 'volgen'?
Verward je misschien niet 'makkelijk' met 'wenselijk' of 'ethisch verantwoord' of zelfs datgene waarvan je hoopt dat de mens zal doen?

Het is behoorlijk makkelijk om te concentreren op de eventuele negatieve kanten van leiderschap, regels, structuur en regeringsvormen en om vervolgens een alternatief te suggereren waarvoor weinig argumenten worden gegeven. Zowel rationele als empirische. Dat zou haast ironisch zijn; om datgene wat je zegt zomaar aan te nemen; dan zou ik me ook schuldig maken aan kudde-gedrag; dus wellicht dat je deze vragen nog kunt waarderen ook =)

Ik kan me best goede effecten van bovengenoemde verschijnselen inbeelden en vind ik het eerlijk gezegd een stuk minder makkelijk om dit bij anarchie te doen. Als je kijkt naar de algemene ontwikkeling van de mensheid kun je eigenlijk wel stellen dat we steeds meer toe gaan naar meer 'leiderschap', regels en dergelijke, dus meer afdwalen van anarchie. Maar tegelijkertijd kun je constateren dat de mensheid tot steeds hogere prestaties in staat is. Een benodigd onderdeel van die prestaties, dunkt mij, is het feit dat de mens structuur en samenwerking in toenemende mate nodig is. Des te complexer en ingewikkelder ons begrip van wat dan ook wordt; des te meer neemt de behoefte toe aan structuur, leiding en regels.
Tenminste dit is hoe ik erover denk; hoe zie jij dat? Het is zeker wel een interessante discussie.

PS: Is revolutie niet een tegenhanger van evolutie. Daar waar revolutie een gigantische sterke en snelle verandering is, betekend evolutie juist een langzame verandering. Beide hebben verandering tot gevolg maar net zoals een boot en een fiets hetzelfde tot gevolg hebben (je bereikt op je bestemming) zijn het toch verschillende dingen. Revoluties hebben zo hun nut maar te vaak zijn de intenties moreel verwerpelijk en de gevolgen voor individuen zijn vaak ook niet wenselijk. Daarom ben ik achterdochtig geworden over revoluties. Ik haat het ook als ik mensen zie rondlopen met Ernesto Guevara t-shirtjes.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 dec 2008, 02:37

Het verhaal van Abraham die zijn zoon moet offeren, is een vreemd verhaal. Nergens in de bijbel moet voor God een mensen geofferd worden.
In het verhaal gaat Abraham met zijn zoon Isaak en twee knapen op pad om een offer te brengen in opdracht van God. Als zij bij de offerplaats aankomen zijn Abraham en Isaak samen over. De knapen zijn verdwenen. Isaak verwonderd zich erover dat ze geen offerdier hebben meegenomen. Abraham antwoordt dat God voor het offer zal zorgen. Maar misschien was het werkelijke offer wel de figuurlijke twee knapen; de tweeling Esau en Jacob van stamvader Isaak. Abraham had altijd de belofte voor ogen dat uit hem een groot volk zou groeien en na vele jaren wachten is hij eindelijk vader geworden en zelfs dan stelt God hem op de proef met de vraag of hij zijn eigen nageslacht op durft te geven voor zijn geloof.

De verhalen zijn een vreemde combinatie van blindelings vertrouwen en van van eeuwige twijfel.

Matt Haydn
Contacteer:

Bericht door Matt Haydn » 28 dec 2008, 01:02

Ik heb altijd het idee gehad dat Abraham niet succesvol was, maar eigenlijk faalde. Mijn basisschool leraar reageerde zeer verontwaardigd toen ik zei dat God wellicht geïnteresseerd was geraakt in hoeverre de mens hem zou gehoorzamen en zeer schrok toen Abraham zijn opdracht zonder tegenspreken volgde. God greep in op de dwaze daad van Abraham en concludeerde dat de mens nog lang niet in staat was tot zelf nadenken. Zeg nu zelf: Zou jij je bloedeigen zoon willen vermoorden? Ik persoonlijk zou nimmer in een hemel willen zijn die geregeerd wordt door een dergelijke onredellijke, meedogenloze God die zonder twijfel of angst dergelijke bevelen decredeert. Ik zou zeggen:

"Nee, God! Dat nooit, dan liever naar de hel!"
"Een sinaasappel is een heel slecht fallus symbool."
- Gert Jan van Leeuwen

Matt Haydn
Contacteer:

Bericht door Matt Haydn » 28 dec 2008, 01:06

De mensen die daar tussen zitten die daar afstand van willen nemen zullen zich onder het anarchisme voegen. Helaas is dit groepje mensen niet groot genoeg. Waarom ik dat zeg, is omdat ik pro revolutie ben. Revolutie is een vorm van Evolutie en dat heb je nodig om vooruitgang inbeweging te zetten.
Ik ben bang dat de mens een haast natuurlijke behoefte heeft aan een autoriteit boven hem. Anarchie is een ideaal gevormd door zij die zichzelf vrijdenker noemen om te verbloemen dat ze eigenlijk een dictator zouden willen zijn en hun persoonlijke waarheid aan de rest van de mensheid willen opdringen, desnoods met geweld.
"Een sinaasappel is een heel slecht fallus symbool."
- Gert Jan van Leeuwen

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 dec 2008, 11:27

Ja, dat is inderdaad een manier om ernaar te kijken. Vanuit de transcendente hoeder en de volgzame gelovige.

Wat het verhaal voor mij ook inhoudt is de 'opdracht' van god om zekerheden op te geven; voor de lang kinderloos gebleven Abraham de zekerheid van nageslacht (en zorg voor zijn oude dag). Ik denk niet dat het om een letterlijk offer van zijn zoon gaat, maar om het figuurlijke offeren van de zekerheid die - zeker toen - nageslacht geeft. Heeft Abraham voldoende vertrouwen in zijn god om bereid te zijn de kinderloosheid opnieuw te accepteren?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 dec 2008, 12:14

Het zou zo kunnen zijn. Heb je aanwijzingen dat profeten zelf niet in god geloven?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 dec 2008, 13:50

Je schrijft profeten een grote rol toe. Grote profeten als Mohammed, Jezus en Mozes hebben inderdaad een ingrijpende rol in de geloofsleren. Profeten als Jozef, Johannes de Doper en Job waren eerder roependen in de woestijn. Het waren zeker geen 'lieverdjes'; m.a.w. het waren ook mensen. De een leefde wat 'heiliger' dan de ander, maar zelfs Jezus wilde liever niet bij buitenlanders in huis overnachten.

Je schrijft dat je anti-religie was. Hoe moet ik mij dit voorstellen? Tegen elk geloof, tegen elke kerkelijke godsdienst of tegen levensbeschouwing in het algemeen?

yopi
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 jan 2009, 13:49

Ik denk dat Abraham, nadat hij zijn 'allerhoogste' uitgevonden had, die hij alleen zijn aanbidding waard vond, op deze gericht bleef en steeds meer ging vertrouwen in de inspiraties die dat opleverde.
In die geestestoestand liep het uit de hand met zijn 'stem' van god, die van hem vroeg zijn zoon te offeren. In het licht van het in praktijk brengen van die opdracht stopte de 'stem' hem op het moment dat het echt zou gaan gebeuren. Een bewijs te meer dat hij blind kon vertrouwen op die 'stem' en dat deze het beste met hem voorhad.

Wie weet wat die stem betekende? Misschien was het helemaal terecht.
Maar toch zijn er ook stemmen die anders uitpakken.
Het beste is misschien toch om je eigen stem uiteindelijk in vrijheid de doorslag te laten geven voor je handelen ..
Misschien toch maar Stirners 'egoist' ..
De vrijheid boven het gebod.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gesloten