Bewustzijn door Alexander Smit

Hier is alles terug te vinden over bijzondere personen, zoals Neale Donald Walsch
Gesloten
Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 1
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bewustzijn door Alexander Smit

Bericht door Paul » 28 aug 2017, 17:00

Alexander Smit was een zeer gewaardeerde Nederlandse spiritueel leraar in de Advaita Vedanta. In zijn boek 'Bewustzijn' woon je als het ware bijeenkomsten bij waarbij de aanwezige(n) (in het boek 'bezoeker' genoemd) hem vragen stellen. Deze stijl doet mij denken aan die van de Gesprekken met God van Neale Donald Walsch, alhoewel het inhoudelijk natuurlijk een heel ander boek is. Overigens is dit boek ook ouder dan Een Ongewoon Gesprek met God.

Het prettige vind ik dat alle hoofdstukken uit slechts enkele bladzijden bestaan. Daarin worden dan enkele vragen beantwoord. Op die manier is het ook fijn om steeds een of enkele hoofdstukken te lezen. Het werkt bij deze stof namelijk het best om het even op je in te laten werken. Op die manier blijf je ook een poosje in de materie 'hangen', waardoor je daadwerkelijk kunt ervaren dat je dingen om je heen met andere ogen kunt gaan bekijken.

Ik bedoel hiermee niet dat dit boek je verlichting (Zelf-realisatie) zal brengen, maar het kan je zeker op weg helpen naar een positieve verandering. Het zou een opstapje kunnen zijn naar meer. Zo niet, dan is het toch zeker een boek dat een gunstig effect kan hebben op je leven.

Bewustzijn is altijd aanwezig, zo lang je leeft, aldus Alexander Smit. De vraag is of je 'dat ene dat niet twee is' ook omarmt. In dit boek vertelt hij dat je los kunt komen van je ik-structuur en daarmee van de eeuwige strijd en al het lijden. De eerste stappen naar het stoppen met zoeken zijn gezet.

Er komt wel veel herhaling voor in het boek, maar dat heeft in het geval van dit onderwerp zeker zijn voordelen.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 okt 2017, 03:49

Paul schreef:los kunt komen van je ik-structuur en daarmee van de eeuwige strijd en al het lijden.
HM

Klinkt als een narcist die niet narcistisch wil zijn.

Hindoeisme biedt voor dergelijke gevallen een uitkomst.

Boeddisme, voor hen die hun "ik" durven te omarmen als het enige dat ze "hebben", en daarmee niet weten hoe zonder andere "ikken" te kunnen, ergo: nergens.

::

Maar dat is slechts interpretatie, in een drietal zinnen.

Het spijt me.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten