Een Cursus in Wonderen

Hier is alles terug te vinden over bijzondere personen, zoals Neale Donald Walsch
Gesloten
Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 2
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Een Cursus in Wonderen

Bericht door Paul » 09 aug 2017, 12:02

Is er hier iemand die Een Cursus in Wonderen heeft gelezen?

Er bestaat (volgens mij) een duidelijke overeenkomst tussen wat daar wordt gezegd en in de boeken van NDW. Ik hoor graag ervaringen van mensen over dat boek. Ik zit er over te denken het te gaan lezen, al schijnt dat een jarenplan te zijn.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 okt 2017, 04:27

Ik weet niet wat NDW betekent. (Tenzij je Walsch bedoeld. de zoveelste N)

En "Een cursus in wonderen" doet mijn nekharen jeuken.
(Vanwege het rechtopstaan gaan staan)

::

Maar: Vertel ...

Wat heb jij er uit weten te peuren?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Eugenie
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2017, 08:37
Contacteer:

Bericht door Eugenie » 13 nov 2017, 15:00

Aan Paul :
De overeenkomsten zijn
Eénheid
Onze Goddelijkheid
Non-dualiteit
Er is geen zonde en er zijn geen zondaars
Er is alleen maar LEVEN

De duidelijkste verschillen in EICW met de boeken van NDW zit hem (vind ik) ten eerste in het 'ontvangst' van de boodschappen. Neale vroeg in zijn wanhoop aan God 'Waarom?' en kreeg antwoord . Helen Schucman daarentegen was niet religieus en vroeg nergens om .
De gesprekken met God zijn rondom Neale zijn persoonlijke vragen gericht en ECIW spreekt 'rechtstreeks' tot de lezer. Echt als Cursus bedoeld.

In de boeken van NDW wordt er rechtstreeks met God gesproken en in ECIW is Jezus aan het woord en zegt dat hij en de 'Heilige Geest' als brug/middelaar dienen.
Beiden kunnen wij ook 'zien' als onze Innerlijke Gids of iets van die strekking.

ECIW besteedt veel aandacht aan het duidelijk maken dat SCHULD nergens toe dient en het EGO ook niet. Het boek is gericht op Genezing , Vergeving en Verzoening én ZELF studie.. Het gaat meer over je INNERLIJKE wereld en je verhouding tot/met God en onze medemensen dan in de boeken van NDW waarin ook meer te lezen valt over andere 'werelden'

Ergens vind ik dat ECIW wat 'achterloopt' omdat erin steeds wordt gesproken over vergeving en verzoening terwijl ik begrepen heb dat NDW in 'Awaken the Species' vertelt dat HEB's weten dat vergeving niet nodig is. :-$

Voor mijn persoonlijke verhouding tot 'God' en onze 'wereld' ben ik zo blij met het boek DE GOD VAN MORGEN van NDW. Die blijft mijn favoriet (en Neale heeft er zijn handtekening in gezet :greins: ) Zoveel simpeler en praktischer toepasbaar, ook (of juist? ) voor iemand zonder bijbelse achtergrond .

Voor iemand mét bijbelse religieuze achtergrond heeft lijkt ECIW hét middel om diegene de werkelijke 'waarheid' over Jezus en God te leren. Voor iemand net als ik, die de traditionele Bijbelse Leer juist vaarwel heeft gezegd, lijkt het nu even weer 'teruggaan naar waar ik niet wilde zijn.

En toch..wint mijn nieuwsgierigheid het van mijn weerstand en heb ik het ECIW een kans gegeven. Met enig geluk lees ik het Tekstboek helemaal uit dit jaar (en anders maar niet) en begin ik 1 januari met het Werkboek. O:)

Toen ik het Boek EICW kocht heb ik er maar meteen de boeken "Het verhaal achter een cursus in wonderen' van D.Patrick Miller én 'De meest gestelde vragen over een cursus in wonderen' van Kenneth & Gloria Wapnick bij gekocht. Het eerste heb ik nu tot halverwege gelezen en de tweede heb ik pas uit . Niet alle vragen van mij zijn beantwoordt maar het helpt ...

Tip: lees eerst dit laatste boek , dan weet je ook of jij nieuwsgierig genoeg bent om er ooit nog eens een jaar (of meer) aan te besteden.


EICW beweert niet HET middel te zijn, maar één van vele die leidt naar HET ENE, maar.. zegt óók dat de cursus NIET voor iedereen weggelegd zal zijn. (Nou.. dat snap ik wel met die lastige teksten ) :wall:

Al met al.. of er nou meer overeenkomsten als verschillen te ontdekken zijn.. weet ik nog niet.. ik ben nu pas bij blz 143 .

Ik hoop tot zover van enig nut geweest te zijn .

Groetjes
Eugenie
Ik ben het leven zelf :-)

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 2
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 13 nov 2017, 16:07

Dank je voor je stuk, Eugenie!

En het is zeker van nut.

Je schrijft "Voor iemand net als ik, die de traditionele Bijbelse Leer juist vaarwel heeft gezegd, lijkt het nu even weer 'teruggaan naar waar ik niet wilde zijn."

Dat is denk ik precies wat me zo tegenstaat als ik een blik werp in het boek. Al dat gedoe over Jezus en de Heilige Geest. Voor mij is God gewoon het bestaan zelf en de rest zie ik als verzinzels om de boel te verduidelijken o.i.d. Schuld en vergeving zijn ook al van die begrippen waar ik niks mee heb. Ik heb min of meer al geaccepteerd dat alles is zoals het is en het niet anders kan zijn. Dus ben ik bang dat zo'n boek als ECIW teveel doorzemelt over dingen waar ik niks aan heb. Dat weerhoudt me naast de lastige schrijfstijl vooralsnog van het lezen. Ik ben dus nog niet op het punt waar jij bent.

Dus 'De meest gestelde vragen over een cursus in wonderen' van Kenneth & Gloria Wapnick is misschien wel een goede tip voor mij. De God van Morgen van NDW heb ik ook nog niet gelezen, ook een leuke tip dus. Zijn boeken lezen tenminste fijn weg. Ik hou niet zo van moeilijk geschreven boeken. De inhoud mag best iets zijn om over na te denken, maar dan wel graag in normale taal geschreven. Walsch kan dat natuurlijk goed.

En toch... door dit verhaal van jou lijkt het alsof ik net een heel klein stapje dichterbij ben om ooit aan ECIW te gaan beginnen. Gewoon, omdat ik het gevoel heb niet de enige te zijn die weerstand heeft, maar toch die nieuwsgierigheid, ofzo... :)

Ik kwam zojuist deze beschrijving van ECIW tegen:
"Dit is het mooiste en diepste spirituele boek dat ik ken, dat werkelijk de potentie heeft je naar Huis te brengen. Geen ander boek kent ons ego zo door en door en geeft ons alle inzicht en middelen om in liefde het ego te doorzien en te overstijgen. Het fundamentele leerstuk van de Cursus is dat er maar twee emoties zijn: angst en liefde. En dat we op elk moment in ons leven kiezen tussen deze twee. Al ons handelen komt dus voort of uit ego of uit liefde. Maar dat geldt ook voor de daden en uitingen van anderen. Als iemand ons aanvalt, is dat dus een uiting van angst. En de Cursus helpt ons om die uiting van angst vervolgens te vertalen als een roep om liefde. Wanneer we in staat zijn om zo naar de verwijten, boosheid en het geweld van anderen te kijken, kunnen we er met liefde op reageren in plaats van met een tegenaanval. Dit is geen knop die je zomaar omdraait, al kan deze omslag in je waarneming in een split second gebeuren. Het vraagt oefening en alertheid en vooral: je openstellen voor een wijsheid groter dan jezelf. De Cursus noemt dit de Heilige Geest, je innerlijke leraar. En uiteindelijk is de hele Cursus erop gericht je in contact te brengen met hem, zodat het een tweede natuur wordt en je al je beslissingen in stilte aan deze innerlijke wijsheid voorlegt. Zo is de Cursus letterlijk een boek dat levens verandert."

Dat klinkt mooi. Ook wel als iets waar ik op een of andere manier al heel lang mee bezig ben.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 nov 2017, 20:55

Onze Goddelijkheid
Non-dualiteit
En het zuur staat mij alweer tot hier.
Als ik zeg dat dat boek levens niet verandert, verander ik toch levens.
Vergeet niet zelf ook na te denken.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 nov 2017, 21:58

Door Uw leven
Wordt Mijn huid
Steeds Dikker .

"Oinkoink."
(begrijpt U wel?)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 14 nov 2017, 22:01

"Wonderbaarlijk"
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten