Leon en memeticae

Zonder enige discussie de beste plek voor een gesprek.
Gesloten
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Leon en memeticae

Bericht door memeticae » 07 jun 2015, 03:34

Probeer jij mij nou te helpen exof ik jou?

Het gaat dus om de exof vraag.

Ik had ooit eens onenigheid met mijn leraar digitale techniek.
Het examen vroeg om de fundamentele poorten.

Ik antwoordde AND, OR, NOT & XOR.

Was fout.

Want, een XOR poort kun je bouwen uit NOTS, ANDS & OR
Kijk maar:
Afbeelding

Was ik toen bijdehanter geweest, had ik hem laten proberen die kruising uit te leggen.

Ik stel me de dialoog die ik had kunnen hebben zo voor:
Leraar: "Als je het kan samenstellen uit fundamentele poorten, dan is het toch geen fundamentele poort meer?"
Ikke: "Ooit van 'race-conditions' gehoord? Hoe verzeker je mij dat de signalen van P1 en P2 ten allen tijde XOR Q opleveren?
Leraar: "Ja maar ik zet de lijnen heel dicht op elkaar. Het is een ideale situatie"
Ikke: "Ah, een XOR-poort dus."

Jammer, XOR misschien maar goed ook, dat ik toen al wel zo bijdehand was, maar mijn wil niet doordrukte. Het bleef een zwevende discussie. (de tijd was op)

Ik vind overigens nog steeds dat ik gelijk had.
Was ik maar slimmer geweest, exof hij minder dom.

Niettemin kreeg ik toch een 10 voor digitale techniek, kon niet anders, hij wist dat ik een lager cijfer niet kon bevatten, en me ertegen zou kunnen gaan verdedigen.
Maar of dat nou ook betekent dat ik het dualisme begrijp?
Bij een XOR-poort heb je een klokpuls nodig om de uitgang te kennen, bij de rest voldoet hysteresis.
P1 XOF P2 = Q, Maar Q hangt van de klokpuls en de hysterese af.
Probeer het maar eens, in je hoofd, beide ANDS tegelijk te voorzien van wat je de OR gaat voeden. Je doet het toch een voor een, althans ik wel, mijn brein loopt van poort tot poort: "Als hier dat staat, dan staat daar zus, vervolgens (de klokpuls) staat daar dat, en moet er zo uit komen"

Ik had best een grappige leraar, ik heb veel van zijn domheid geleerd.
Exof ik ben door zijn slimheid minder dom geworden.

Wat denk jij ervan Leon?
Had mijn leraar gelijk en/of/not/exof ik?

Oh ja, en een EXOF-poort biedt veel meer terugkoppelingen.
Als dat niet fundamenteel is.
Dan weet ik het ook niet meer.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 07 jun 2015, 08:00

Het zit je nog steeds dwars he? Als je de vraag nu toetst aan de praktijk, hoe wordt een werkende XOR poort gemaakt? Of blijft het sowieso theorie? Misschien had de leraar dan gelijk, als het alleen maar theorie was, maar vooral om jou jou gestimuleerd te houden er mee bezig te blijven in de praktijk.

Ik herinner me de lerares wiskunde op de avondhavo ( na enkele jaren dropout) die me wel een 10 voor mijn examen moest geven, maar die aangaf wel nog heel erg hard gezocht te hebben naar minpunten om dat te voorkomen. Ik herkende de grap niet, als het een grap was...

Was dus eigenlijk een 9,7 of 9,8 vanwege schoonheidsfouten in het opschrijven van de goede oplossing, tsja...

Ik hoop ook maar dat het politiek was. Politiek begrijp ik niet.

Toen ik laatst een gesprek met mijn leidinggevende had en aangaf even de politiek er buiten te laten, heeft hij me aangehoord en vervolgens aangegeven dat hij zelf een en al politiek was, en heeft verder niets meer met wat ik zei gedaan. Dat is toch wat die mensen die geld verdienen met politiek doen, praatbanen, hier een beetje slijmen, daar een beetje lullen, en dan als je het goed doet de ander het zelf laten opknappen. Krijg je dan geen last van je geweten, of wacht daar ga je natuurlijk ook politiek mee om...

Advocaten zijn nog erger misschien, heb ik weinig ervaring mee, krom praten wat recht is...

Maar misschien heb je als politicus of advocaat wel veel vrienden...

Niet dat ik het erg vind om dan maar geen vrienden te hebben, scheelt ook weer verjaardagvisites. Punt is gewoon een gebrek aan sociale intelligentie denk ik.

Die sociale intelligentie kan je wel leren dacht ik, zijn cursussen voor, niet goedkoop, verplicht gesteld door mijn oude werkgever. Ik denk dat het wel een beetje geholpen heeft, maar als het zo belangrijk is, moet je op de kleuterschool beginnen, in plaats van rekenen en taal, en dat gebeurt toch weer niet. Stel je voor dat iedereen alleen maar politiek bezig is...

Blin
Posts in topic: 1
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 08 jun 2015, 21:37

Sorry maar ik had me haast met de discussie bemoeid. Problemenmakers , wie kent ze nog, gister had ik er nog 356 en vandaag 357. Had ik maar eenbeetje meer analytisch vermogen om ze te kunnen annihileren,
Ik heb ook nog nooit een domme jongen gezien die een wiskundemeisje werd.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten