Representatie

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hermelien
Posts in topic: 2
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 dec 2019, 00:15
Contacteer:

Re: Representatie

Bericht door Hermelien » 18 okt 2020, 10:10

Het beeld bevat de code en de code bevat het beeld. :grijns:
Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?
~ Albus Dumbledore

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
~ Hermione Granger

If you want to know what a man’s like, take a good look at how he treats his inferiors - not his equals.
~ Sirius Black

Gebruikersavatar
Hermelien
Posts in topic: 2
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 dec 2019, 00:15
Contacteer:

Bericht door Hermelien » 18 okt 2020, 10:11

τίποτα schreef:
17 okt 2020, 17:24
Is de technologische representatie een extra filter over de werkelijkheid. Zoals dat bij zintuigen het geval is?
Ik denk een extra filter inderdaad, opdat de gelaagde werkelijkheid beter zichtbaar wordt. Het geeft dimensies aan het geheel.
Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?
~ Albus Dumbledore

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
~ Hermione Granger

If you want to know what a man’s like, take a good look at how he treats his inferiors - not his equals.
~ Sirius Black

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 18 okt 2020, 19:59

τίποτα schreef:
17 okt 2020, 17:15
Ik vraag mij het volgende af. In hoeverre data de werkelijkheid 'waarheid' representeert?
Hier iemand een idee?
Welke vraag stel je? En waar wil je ermee naar toe?

Hier soms?

::

Ik lees jouw bericht als volgt:
zinloos schreef:Ik vraag mij af hoe informatie werkelijkheid als waarheid kan representeren.
Heeft iemand een reaktie op deze denkwijze?
Ja. Hier. Ik.

::

Het hangt ervan af:
1) Is de data reproduceerbaar vanuit de huidige werkelijkheid? Zo ja: dan moet dat onherroepelijk ware data zijn.
2) Is de data projecteerbaar op de waarheid? Dan moet het werkelijkheid zijn geweest, binnen die waarheid.

In beide gevallen heb je een tijdmachine uitgevonden en tegelijkertijd een paradox geschapen.

Echter rijzen dan de volgende vragen:
1) Is de tijdmachine representatief voor de werkelijkheid van nu?
2) Is de tijdmachine representatief voor de waarheid die nu geldt?

De paradox is: "De waarheid van het verleden is nimmer werkelijkheid geweest."
(Of misschien een oxymoron als je eraan toevoegt: "Mits de datastroom 'real-time', of 'live' is", of meer van dergelijke geloofswoorden.)

Hoe dan ook, in alle gevallen mis je informatie als het opname-apparaat niet minimaal de grootte, of tenminste de resolutie, van het Universum heeft.

De overblijvende data is -en blijft- gebonden aan interpretatie.

(Noem het, bijvoorbeeld: "Geheugen")

::

Hoe representatief is interpretatie met betrekkingen tot de ware werkelijkheid?
Ik ben van mening dat dat vooral een persoonlijke/individuele kwestie is.

Iemand met een iPhone12 zal neer kijken op hen met die van de vorige generaties: "Mijn camera is lekker beter! Njananana."

Professionele fotografen zullen helemaal niets van de hype begrijpen: "Dat had ik jaren geleden al, en wat is dat gedoe met al die software-filters? Zo ziet het er nooit meer 'echt' uit.

JFK is door L.H. Oswald vermoord met behulp van een "magische kogel", de (beschikbare) datastroom wijst dat uit.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 okt 2020, 19:31

Dank je, ik zocht dat.

Nogal een droge tekst, ik verloor de interesse. Niet uitdagend genoeg.



Het moet een debat worden, anders is het niet interessant.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 20 okt 2020, 20:27

τίποτα schreef:
19 okt 2020, 18:51
@Chris, ik vraag naar wat wij als samenleving accepteren als waarheid?
"Wij als samenleving"
Met een dergelijke voorstelling heb ik meer moeite dan met "waarheid" als begrip.

"Waarheid" is dat elke technologische vooruitgang ook direct "moet", zonder dat er over de consequenties cq de ontzorging is nagedacht.

Naïef gezien zou je dat geldzucht kunnen noemen, maar ik vermoed er meer achter, namelijk: zelfdestructie.
(Hoewel die twee zeer goed samengaan; op de reiktwijdte van het begrip "zelf" na.)

Daarom pleit ik ook voor supernarcisme, als in: "Enkel de supernarcist kan het schelen hoe anderen hem zien".
Logisch gezien leidt supernarcisme derhalve tot een samenleving van indiviuen die elkaar enkel nog maar het beste toewensen, in plaats zuiver op eigen gewin uit te zijn.

Ik vermoed dat waarheid dan een ondergeschikte rol aan kan nemen, i.c. dat waarheid zich dan juist ontpopt.
(Niemand wenst een ander niet toe wat men zichzelf niet toewenst.)

::

De hype rond kernenergie is vergelijkbaar met die rond elektrische auto's; het wordt als heilmiddel gepresenteerd, maar sprake van nazorg is er niet.
- "Dat is een taak voor de brandweer"
Werkelijk?

https://www.brandweer.nl/ons-werk/veili ... etransitie

De afvalverwerking van 1 elektrische autobrand kost ongeveer evenveel als het ding in aanschaf kost, en kost meer co2 dan het ding ooit besparen kon.

::

Let wel! Ik ben niet tegen elektrische auto's, maar wel tegen de stompzinnigheid waarmee ze in de markt geprezen worden, als "oplossing" van het "probleem".

Dat is gewoon niet de waarheid.
Of je er nou een foto van maakt of niet.

PS
Dit is een kruispost met kernenergie
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten