Ontploffing glas

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Ontploffing glas

Bericht door Bärbel » 29 jul 2020, 13:35

Wat ik nou weer meemaak. Hoe kan dit nou gebeuren? Ik had gisteravond de vaatwasser aangezet. Daarstraks wilde ik hem leeg maken. Er stonden in het bovenste rek een paar drinkglazen. Ik wilde er een oppakken en terwijl mijn vingers het glas aanraakten, ontplofte het glas in duizend stukjes. Een keiharde knal en boem!

Het was het eerste stuk dat ik uit de vaatwasser haalde. Zelf stond ik met blote voeten op het vinyl in de keuken.

Ik zou graag een serieus antwoord krijgen hoe dit natuurkundig in elkaar zit, liefst in Jip en Janneke taal uitgelegd en of en zo ja hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen. Het had wel in mijn ogen kunnen komen. Gelukkig is dat niet gebeurd.

Geen flauwe grapjes over superpowers en zo bitte. Ik was ook niet emotioneel, ik kwam net mijn bed uit namelijk en heb heerlijk geslapen. Best wonderbaarlijk wel dat ik niet gewond raakte. Enkel een piepklein sneetje in mijn pink, verder niets.

Het glas is in duizenden kleine stukjes ontploft. Dus geen enkel groot stuk. Het stond “vrij” in het mandje, dus niet tegen iets anders aan. Ik had toevallig maar een kleine vaat gisteren.

Dit is echt levensgevaarlijk. Als een kind van vijf of zes de vaatwasser had leeggemaakt, dan had het glas in de ogen kunnen zijn gekomen. Of in de nek of zo. Het is echt uit elkaar gespat. Het gaf een keiharde knal.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 29 jul 2020, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 jul 2020, 14:12

Het zijn glazen van de Hema. Net als die van deze mevrouw, bij haar zijn ze ook ontploft in de vaatwasser. https://m.facebook.com/hema/posts/gevaa ... 726360001/
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 jul 2020, 14:17

Ze zijn heel dik van glas. Hier een foto:

Afbeelding
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 jul 2020, 14:27

Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jul 2020, 17:20

Als de vaatwasser op een warm programma net klaar is, is het vaatwerk nog zo’n 65 graden. Daar kan het vaatwerk wel tegen. Er is gewoonlijk langzame afkoeling, als je de vaat nog even laat staan. Bij aanraken van glas dat warm is met iets dat koud is, jouw handen zijn relatief koud, kan een warmtespanning ontladen, en glas kapot springen. Heb je dan speciaal Duralex glas dan springt het kapot in duizend stukjes, net zoals een autoruit. Je kunt het aanraken van warm glas met iets kouds vergelijken met de harde tik van een steen op een autoruit. Als je pech hebt springt het kapot. Dit kan je voorkomen door de vaatwasser eerst een half uur te laten afkoelen, of een minder warm wasprogramma te kiezen.
Andersom kan zoiets ook ontstaan als je een koud glas hebt en daar hete vloeistof in giet, geen glazen uit de koelkast gebruiken om thee in te schenken.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 jul 2020, 17:24

Ik ben het gaan vertellen aan de caissière van de Hema, om hen te waarschuwen. Je zou denken dat ze dat toch wel op prijs stellen. Maar het enige wat die persoon leek te interesseren is hoe snel ze de verantwoordelijkheid bij de klant kunnen leggen. Er werd meteen gezegd van “heb je wel het goede programma gebruikt, niet te heet”. Maar ik heb deze vaatwasser al 16 jaar en dit is met geen enkel ander glas ooit gebeurd. Ik heb hem altijd op “auto” staan, hij kiest zelf het juiste programma. Bovendien was de vaat gisteren al klaar en heb ik ben vanmorgen pas leeggeruimd, dus dan is alles al helemaal koel. En zelfs dan vraag ik me af of zo’n ontploffing wel normaal is. Dat een glas kan scheuren okay. Maar ontploffen???
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jul 2020, 18:17

Ja dat is wel vreemd, met afkoelen moet er dan spanning in het glas zijn ontstaan, die zich ontlaadde toen je dit aanraakte, het kan zoiets zijn als wrijven met een doek over een ballon waarna die aan je handen blijft hangen, statische elektriciteit.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 jul 2020, 18:47

Ding schreef:
29 jul 2020, 17:20
Als de vaatwasser op een warm programma net klaar is, is het vaatwerk nog zo’n 65 graden. Daar kan het vaatwerk wel tegen. Er is gewoonlijk langzame afkoeling, als je de vaat nog even laat staan. Bij aanraken van glas dat warm is met iets dat koud is, jouw handen zijn relatief koud, kan een warmtespanning ontladen, en glas kapot springen. Heb je dan speciaal Duralex glas dan springt het kapot in duizend stukjes, net zoals een autoruit. Je kunt het aanraken van warm glas met iets kouds vergelijken met de harde tik van een steen op een autoruit. Als je pech hebt springt het kapot. Dit kan je voorkomen door de vaatwasser eerst een half uur te laten afkoelen, of een minder warm wasprogramma te kiezen.
Andersom kan zoiets ook ontstaan als je een koud glas hebt en daar hete vloeistof in giet, geen glazen uit de koelkast gebruiken om thee in te schenken.
Bedankt. Maar de vaat was koud. Ik zet altijd de vaatwasser ‘s avonds om een uur of acht aan, en haal hem de volgende morgen leeg. Dan is het al vele uren koud. De vaat van vanmorgen was al minimaal twaalf klokuren klaar en dus koud.

Stel je hebt een kind van 6 of 7, en die haalt de vaatwasser leeg. Levensgevaarlijk als hij dan zo’n glas oppakt.
Hermetisch geschakeld

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 jul 2020, 20:04

glas is gevaarlijker dan aardewerk, toch prefereren de meesten glas denk ik.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 29 jul 2020, 22:55

Ik vind het stom. :smt061
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 30 jul 2020, 16:23

Blokker verkoopt ze tegenwoordig ook. Nou, dames en heren lezers, deze kunt u beter niet kopen als u een vaatwasser gebruikt en lijf en leden (en uw kinderen) u lief zijn.

https://www.blokker.nl/c/eten-en-tafele ... q=Picardië
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 30 jul 2020, 22:31

Stond er op de disclaimer dat het glas geschikt was voor de vaatwasser?

In Amerika schijnt iemand miljoenen te hebben gekregen omdat op de magnetron niet stond dat het ding niet geschikt was om katten in te drogen.
(en ze er levend uit te krijgen)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 31 jul 2020, 13:06

arkhétupos schreef:
30 jul 2020, 22:31
Stond er op de disclaimer dat het glas geschikt was voor de vaatwasser?
Ja.

Geschikt voor: vaatwasser en vriezer.
Geschikte dranken: water/frisdrank/thee en koffie.
Hittebestendig max. temperatuur (Celcius): 120.
Vriezerbestendig min. temperatuur (Celsius): -20. Materiaal: hardglas. Formaat: 310 ml Picardie

(https://www.blokker.nl/p/drinkglazen-wa ... en/2383760)
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 31 jul 2020, 13:07

Ik had -voor de ontploffing - gelukkig maar drie van die glazen van 300 ml. En twee kleintjes. Heb ze nu allemaal weggegooid. En andere gekocht.

Ik blijf het raar vinden, aangezien het ook nog eens een open rekje is waar het op stond. Dus dat kan, lijkt me, niet kunnen vacuüm zuigen.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 aug 2020, 21:25

Schtijlaars.

Wie heeft U verzekerd, dat Uw nieuwe glazen geen breukjes hebben, en daarom niet net zo hard zouden kunnen ontploffen?

::

Ik zou de oude bewaard hebben en gekoesterd, want de meesten ervan hebben hun dienst bewezen.

En omdat er nou eentje ontploft ze gelijk allemaal weg te doen, is wel heel extreem.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 03 aug 2020, 08:57

arkhétupos schreef:
02 aug 2020, 21:25
Schtijlaars.

Wie heeft U verzekerd, dat Uw nieuwe glazen geen breukjes hebben, en daarom niet net zo hard zouden kunnen ontploffen?

::

Ik zou de oude bewaard hebben en gekoesterd, want de meesten ervan hebben hun dienst bewezen.

En omdat er nou eentje ontploft ze gelijk allemaal weg te doen, is wel heel extreem.

Dat ben ik niet met je eens. Ze waren nog geen jaar oud trouwens. Mijn ogen en rest van mijn lijf zijn me liever dan zo’n glas. En zoals ik je heb laten zien is dit bij meer mensen voorgekomen.

Maar het maakt mij niet uit wat jij ervan vindt, ik doe toch wat mijzelf goeddunkt. :grijns:

En ik vind het eerder extreem en onverantwoord om zo aan spullen te blijven vasthouden, zelfs als ze echt gevaar opleveren.

De glazen die ik nu heb gekocht zijn niet van dezelfde glassoort. Ik denk niet dat die kunnen ontploffen, maar zo ja, nou dan heb ik pech maar dan heb ik in elk geval geprobeerd het te voorkomen.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 06 aug 2020, 21:54

Jij schenkt meer vertrouwen in je nieuwe glazen dan in je oude ...

HM

Met welke reden dan?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 aug 2020, 18:20

Omdat die oude ontploften toch?

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 12
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 07 aug 2020, 20:29

arkhétupos schreef:
06 aug 2020, 21:54
Jij schenkt meer vertrouwen in je nieuwe glazen dan in je oude ...

HM

Met welke reden dan?
Tis dat ik ze al weggegooid heb maar anders zou ik ze aan jou opsturen. LOL

Do the math. :grijns:
Laatst gewijzigd door Bärbel op 07 aug 2020, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 07 aug 2020, 21:14

Ik snap alleen dat ongefundeerde vertrouwen in die nieuwe glazen niet ...
Alsof die niet direct zouden kunnen ontploffen?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten