Graag meningen

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 2
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Graag meningen

Bericht door tengeltje11 » 09 jun 2020, 10:34

Graag jullie mening.

We zijn gestart met de adoptieprocedure, hebben 3 biologische kinderen en willen graag nog een kindje een liefdevolle plek geven binnen ons gezin.

En nu komt mijn kronkel...

In welke mate zal 1 adoptiekindje die er dan best anders uitzien dan de rest van het gezin(onze kids zijn alle drie blond met blauwe ogen), zich niet heel vaak ‘anders’ voelen omdat het telkens ‘alleen’ is? (Alleen niet biologisch, alleen donker haar,....) Want zelfs bv een kleuter merkt heus al dat zijn huid bv donkerder is dan zijn klasgenootjes.

Om zie ik te veel spoken op de weg?

(We starten aan dit proces om een kindje een gelukkige thuis te geven, dan wil ik ook zeker zijn dat je een kind zoiets kan bieden op alle vlak, tuurlijk kan je dingen uitleggen en kaderen, maar bv een puber zit vaak al sowieso met zichzelf in de knoop. Een adoptiekind vaak nog meer, wat dan als dat kind zich ook nog eens binnen zijn gezin zich constant ‘anders’ voelt?)
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 jun 2020, 11:32

Het is dapper om moeilijkheden uit te nodigen om jullie perfecte leven te verstoren. Het getuigt wat mij betreft van realiteitszin om moeilijkheden uit te nodigen, want anders komen deze onuitgenodigd. Je bent dan nooit ingeslapen, of onvoorbereid voor problemen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 2
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 10 jun 2020, 20:28

Hallo Tengeltje,

tengeltje11 schreef:
09 jun 2020, 10:34
Graag jullie mening.

We zijn gestart met de adoptieprocedure, hebben 3 biologische kinderen en willen graag nog een kindje een liefdevolle plek geven binnen ons gezin.

En nu komt mijn kronkel...

In welke mate zal 1 adoptiekindje die er dan best anders uitzien dan de rest van het gezin(onze kids zijn alle drie blond met blauwe ogen), zich niet heel vaak ‘anders’ voelen omdat het telkens ‘alleen’ is? (Alleen niet biologisch, alleen donker haar,....) Want zelfs bv een kleuter merkt heus al dat zijn huid bv donkerder is dan zijn klasgenootjes.

Om zie ik te veel spoken op de weg?
Ieder individu is anders, ieder kind is anders. Je kunt niet van te voren weten hoe een kindje het zal gaan ervaren en hoe het kindje zal gaan reageren ID, want jij bent niet de maker van de innerlijke configuratie van het kindje.

Zelf zou ik als ik een kindje met een donkere huidskleur zou adopteren er denk ik voor proberen te zorgen dat ik donkere mensen met donkere kinderen in mijn vriendenkring zou hebben (en mocht je kerkgaand zijn, zou ik een kerk zoeken waar zowel blanke mensen als mensen met een donkere huidskleur komen) , zodat het kindje behalve al die witneuzen even zo veel bruine kroeskoppies (of andere kleuren en vormen naar gelang de afkomst van het adoptiekind) zou zien en kennen, die allemaal met elkaar omgaan alsof dat vanzelfsprekend is. Wat het voor mij, en ik denk voor jou, ook gewoon is.

Maar.... ook dan kun je niet weten wat het effect daarvan zal zijn, want je kunt niet vooraf het innerlijk van het kind bepalen en in mijn optiek zou je dat ook niet moeten willen. Het kan net zo goed averechts werken en het kind juist meer doen hechten aan de donkere mensen in de vriendenkring. Elk kind heeft het recht zichzelf emotioneel te ontwikkelen. Het is in mijn optiek een individu met een eigen zielsconfiguratie, eigen levensdoelen, eigen talenten en zwakheden, eigen emoties en leerpunten. En als jouw te adopteren kindje door de ontwikkeling heen “moet” (in de zin van dat die ziel geboren is met een ontwikkelingstaak op dat vlak) van zichzelf “anders” te voelen, dan zou je het kind dat naar mijn visie, hoe moeilijk dat misschien ook moge zijn, moeten gunnen. Waarom mag een kind zich niet anders of eenzaam voelen van jou?
Tengeltje schreef:(We starten aan dit proces om een kindje een gelukkige thuis te geven, dan wil ik ook zeker zijn dat je een kind zoiets kan bieden op alle vlak, tuurlijk kan je dingen uitleggen en kaderen, maar bv een puber zit vaak al sowieso met zichzelf in de knoop. Een adoptiekind vaak nog meer, wat dan als dat kind zich ook nog eens binnen zijn gezin zich constant ‘anders’ voelt?)
Even heel scherp gesteld (maar zeker niet verkeerd bedoeld): Je wilt van te voren eigenlijk afdwingen dat het kind zich gelukkig voelt? Waarom? Wiens behoefte vervul je hiermee? :grijns:

Mijn mening is dat in ieder individu het Christus Mysterie zichzelf wil openbaren. Deze Christus heeft ons op hoogst persoonlijke wijze allemaal innig lief en brengt, stuwt ons op een voor elke ziel unieke wijze tot Heelheid. Een volwassene mag naast dat kind staan, het de hand geven, maar kan het niet en zou het ook niet moeten willen bezitten.

Overigens chapeau dat jullie overwegen nog een kindje een betere toekomst te willen te proberen te geven.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 10 jun 2020, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 2
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 10 jun 2020, 21:16

Overigens heb ik mezelf altijd een alien gevoeld. Ik was een blanke in een blanke klas van ca 30 waarvan 2 kinderen negertjes waren en dat was een tweeling, broer en zus (en mijn grootste belagers). Die 2 waren 1 met de witte klas. Ik was de enige “zwarte” ook al was ik blank.

Ik bedoel maar.......ieder individu krijgt de ervaringen die ie op de een of andere manier toch nodig heeft om te groeien in bewustzijn. Die lessen liggen besloten in het mysterie. Om het met platte tegeltjeswijsheid te zeggen: van het concert des levens heeft niemand het program. ;). Dezelfde huidskleur hebben als je omgeving zegt helemaal niets over eventuele eenzaamheid en de confrontatie anders te zijn dan de anderen.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 10 jun 2020, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 jun 2020, 21:33

tengeltje11 schreef:
09 jun 2020, 10:34


O[f] zie ik te veel spoken op de weg?
Ja.

Je behandelt het kind bij voorbaat al als uitzondering.
Waarom vertel je niet gewoon de waarheid?

Ben je soms bang dat je "eigen" kinderen die niet "handelen" kunnen?

Dan wantrouw jij al bij voorbaat.

::

@tengeltje11, jij bent van de paarden is het niet?
Welnu:
Wat zou een paardenmerrie doen met een vondeling? (Of zelfs een bastaard?)

Geef dat een antwoord, en je hebt zelf antwoord gegeven op je eigen vraag.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 jun 2020, 21:37

memeticae schreef:Daar kunnen varkensmerries nog wel eens wat van leren!
Geen mens vergelijkt zichzelf met een varken, dat zou immers racistisch zijn.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 jun 2020, 21:39

memeitcae schreef:En racistische kannibalen bestaan niet.
Die kunnen immers niet overleven?
In die trant ja.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 10 jun 2020, 21:42

arkhétupos schreef:
10 jun 2020, 21:33
Geef dat een antwoord, en je hebt zelf antwoord gegeven op je eigen vraag.
(Zeg, als het U belieft, niet dat dat van de merrie afhangt, want U bent er zelf immers 1.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 2
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 11 jun 2020, 22:11

het blijft een moeilijke.....

mijn ergste nachtmerrie zou zijn dat je bv 10 jaar nadat een kindje in ons gezin zou aankomen, je zou denken van 'dit kind had op een andere plek gelukkiger kunnen worden'....

en tuurlijk kan je geluk niet forceren of afdwingen,maar je kan wel zorgen dat een kind alle handgrepen binnen bereik heeft om zichzelf te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Zich goed voelen in het algemeen is daar een hele belangrijke in. Net daarmee vraag ik me daardoor dus af of je constant anders voelen daar niet tegenover staat....

vroeger heb ik me ook heel vaak anders gevoeld en ouders en zus liggen(en lagen) mijlenver van mijn ideeën en visies rond het leven, en mede daardoor toch behoorlijk in de knoop gezeten met mezelf in de pubertijd....uiteindelijk wel de juiste mensen gekruist om mijn weg te vinden, maar ook dat heb je niet in de hand.

qua 'gekleurde' mensen,we wonen in een heel landelijk en best conservatief dorp. bitter weinig kleur.
op school in het buurdorp iets meer,maar dat is dan nog minder dan 10% van de kindjes.... dus ook qua omgeving enzo weinig herkenning terug te vinden.(niet gelovig,kerken zijn hier sowieso doods)

we overwegen nu of sibling (broer/zus) hier eventueel een optie zou kunnen zijn zodat het kind ook niet meer alleen is,maar dan nog een zus/broer heeft die identiek is,maar dan zit je met 5 kindjes en heeft dat praktisch ook nog heel wat mouwen aan te passen....

wordt vervolgd....


qua paarden. wat doet een merrie als ze een moederloos veulen ziet? is geen vast antwoord op.
sommige merries hebben zo'n sterk moedergevoel dat ze die kleine zullen beschermen als hun eigen veulen.
anderen zouden hem nog bijna doodkloppen als hij te dicht in de buurt komt.....
dus ook al kijk je naar paarden,die geven je ook geen antwoord.

hier zelfs 2j terug een merrie gehad die haar eigen veulen niet wou,dus ook daar kan de natuur best een steekje laten vallen.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 jun 2020, 22:31

Wil jij het, of jouw moedergevoel?
Je sociale bejegening?
Waarom doe je niet gewoon wat jij denkt dat goed is: Een mensenleven tenminste een bepaalde toekomst kunnen geven?

::

Of is dat juist wat je weerhoudt?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 jun 2020, 22:33

memeticae schreef:De "bepaaldheid" van een onbepaalde toekomst?
Een (goede) start kun je iedereen geven, dat is niet moeilijk.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 7
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 jun 2020, 22:40

memeticae schreef:Maar wie trek je voor?
Ik heb geen voorkeur, daarom ook geen kinderen die andere kinderen afgunstig zouden kunnen benaderen.
memeticae schreef:Wie trek jij voor!? Het is een geldige vraag!
Jezus! Was ik maar nooit (adoptief) geboren!

::

Wat een Hel moet dat zijn ... ik ken mijn moeder en mijn vader geloof ik, tenminste: zij beweren dat te zijn.

Ik weet zeker dat ik ooit geadopteerd ben!

::

Maar mocht het dan zo zijn, dan hoop wel door iemand als tengeltje11.

Die geeft me tenminste voer tot nadenken.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast