raar onderbuikgevoel bij denken aan het bestaan.

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Verwijderde gebruiker

Re: raar onderbuikgevoel bij denken aan het bestaan.

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 sep 2019, 19:54

mijn geweten heeft meer last van iemand uitsluiten dan iemand niet beschermen tegen verbaal geweld, het is heel goed mogelijk de opvattingen over gescheld te herzien, maar bij uitsluiting zijn er geen opties.

modereren is dat soort inhoud als van R’avage van de site te halen als niet filosofisch of reacties als ze over wat anders gaan dan filosofie af te straffen met bijvoorbeeld strafpunten en uiteindelijk een tijdelijke of permanente ban.

ik ben gewoon niet streng, en dus eigenlijk niet geschikt, er zijn echter geen kopers die zich aanbieden die er wel zin in hebben, dus bied ik jullie drieen een virtueel cafe, en voor de verdwaalde af en toe een filosofisch woordje

let wel dat de academische filosofie van filosofie magazine mij veel te politiek is, en ik ook niet echt geloof dat filosofisch onderlegden betere mensen zijn

ik zie in jullie dan wel enig sadisme en hardheid, maar ik denk dat ikzelf niet normaal ben, ik kan al medelijden hebben met witlof als ik die snij.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 18 sep 2019, 20:42

Leon schreef:
18 sep 2019, 19:54
er zijn echter geen kopers die zich aanbieden die er wel zin in hebben
Je hebt hier dus geld ingestoken? Ik begrijp dat niet...
Leon schreef:
18 sep 2019, 19:54
een virtueel cafe
Ja, het lijkt al meer op een chatbox (babbeldoos) dan een forum, ik zou het graag ook wat luisterrijker zien.
Zou het helpen als er wat meer opstellen geplaatst worden of berust je in de huidige situatie?
Leon schreef:
18 sep 2019, 19:54
academische filosofie van filosofie magazine
Ik heb na jaren Filosofiemagazine opgezegd, het begon me te irriteren en te vervelen...
Leon schreef:
18 sep 2019, 19:54
dat filosofisch onderlegden betere mensen zijn
Wie zou dat beweren? Zeker als je bedoeld filosofisch 'geschoold'...
Leon schreef:
18 sep 2019, 19:54
enig sadisme en hardheid
Dat begrijp ik ook niet...
Leon schreef:
18 sep 2019, 19:54
ik kan al medelijden hebben met witlof als ik die snij
Die meedogenloosheid kan ik nog opbrengen, maar het behandelen van slachtdieren als fabrieksproducten vind ik wraakroepend!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 sep 2019, 21:15

sadisme en hardheid naar bijvoorbeeld witlof, ach...

filosofische opstellen zijn van harte welkom, jij bent daar beter in dan ik.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 18 sep 2019, 21:36

Leon schreef:
18 sep 2019, 21:15
van harte welkom
Goed, ik zal trachten mijn tempo wat te verhogen, ik hoop dat de kwaliteit dan niet te veel zakt!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 sep 2019, 21:58

als je dan merkt gefrustreerd te raken bij sommige reacties, kan je je bedenken dat persoonlijke erkenning wensen misschien geen goede opvatting is, dat je dan dus andere motivatie nodig hebt.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 18 sep 2019, 22:32

Leon schreef:
18 sep 2019, 21:58
dat persoonlijke erkenning wensen misschien geen goede opvatting is
Ach ja 't is waar, jij vindt mij ijdel, terwijl ik gewoon naar kwaliteit verlang, ook van mezelf...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 sep 2019, 07:07

Eddie Coppens schreef:
18 sep 2019, 22:32
Leon schreef:
18 sep 2019, 21:58
dat persoonlijke erkenning wensen misschien geen goede opvatting is
Ach ja 't is waar, jij vindt mij ijdel, terwijl ik gewoon naar kwaliteit verlang, ook van mezelf...
die ijdelheid is wat het lichaam van kwaliteit maakt, het lichaam doet nog steeds mee. Het enige probleem dat ik daarbij zag is onvermoed of vermoed kwetsen van anderen om de ijdelheid te kunnen voelen. Als je weet dat dat geen kwaliteit is.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 19 sep 2019, 07:16

Goeie morgen Leon, goede nachtrust gehad?
Kan je jouw reactie wat concretiseren? Ik snap het niet...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 sep 2019, 07:27

goedemorgen,

het is een hele zoektocht naar kwaliteit, die voert mijns inziens langs een lichamelijke afhankelijkheid aan bevestigende gevoelens van kwaliteit, als in die ‘verslaving’ anderen kwetsen optreedt, is dat een (kwalitatief niet goed) neveneffect.

Het is trouwens niet persoonlijk, ik wil het ook niet persoonlijk maken, het gaat mij alleen om werkende principes. Het verandert al als je daarover reflecteert.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 sep 2019, 14:00

Je naaste gelukkig te willen zien, of daarvan genieten is voor anderen reden genoeg om andere gewoonten op te willen geven, denk ik...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 20 sep 2019, 17:24

Leon schreef:
19 sep 2019, 07:27
als in die ‘verslaving’ anderen kwetsen optreedt
Ik heb de indruk dat jij onder 'kwaliteit' verstaat: 'beter zijn dan anderen'.
Indien dat niet zo is, mag je rustig wat volgt negeren.

Men zegt: 'De gustibus non disputandum est' en inderdaad, men is geen beter mens omdat men Mozart prefereert boven Henk Wijngaard, maar men heeft wel een meer ontwikkelde muzieksmaak.
Daar is al oeverloos over gedebatteerd, ik ga er dus verder niet over uitweiden, dat is mijn persoonlijke overtuiging die telkens weer empirisch wordt bevestigd (Popper zou er niet tevreden mee zijn, maar ik wel...).
Als ik eens grasduin in wat de media aan hun volgers presenteren, vind ik dat soms tenenkrullend ondermaats, ik behoor tot wat men hier in Vlaanderen met een nuffig woord 'de meerwaardezoekers' noemt.
Maar, en dit is de essentie: de kwaliteit die ik van anderen verlang, verlang ik ook van mezelf, en het besef dit niet altijd te kunnen waarmaken, is frustrerend.
Maar waarom dat kwetsend voor anderen zou zijn, dat weet ik niet...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 sep 2019, 17:39

Eddie Coppens schreef:
20 sep 2019, 17:24
Leon schreef:
19 sep 2019, 07:27
als in die ‘verslaving’ anderen kwetsen optreedt
Ik heb de indruk dat jij onder 'kwaliteit' verstaat: 'beter zijn dan anderen'.
Indien dat niet zo is, mag je rustig wat volgt negeren.

Men zegt: 'De gustibus non disputandum est' en inderdaad, men is geen beter mens omdat men Mozart prefereert boven Henk Wijngaard, maar men heeft wel een meer ontwikkelde muzieksmaak.
Daar is al oeverloos over gedebatteerd, ik ga er dus verder niet over uitweiden, dat is mijn persoonlijke overtuiging die telkens weer empirisch wordt bevestigd (Popper zou er niet tevreden mee zijn, maar ik wel...).
Als ik eens grasduin in wat de media aan hun volgers presenteren, vind ik dat soms tenenkrullend ondermaats, ik behoor tot wat men hier in Vlaanderen met een nuffig woord 'de meerwaardezoekers' noemt.
Maar, en dit is de essentie: de kwaliteit die ik van anderen verlang, verlang ik ook van mezelf, en het besef dit niet altijd te kunnen waarmaken, is frustrerend.
Maar waarom dat kwetsend voor anderen zou zijn, dat weet ik niet...
Misschien kan ik het uitleggen met een analogie. Stel dat je Mercedessen meer kwaliteit toedicht dan Fiats. De Mercedessen zijn gemaakt van hoogwaardige materialen, er zijn meer controles bij fabrikages geweest en de prestaties zijn hoger.

Dan is het kwetsend als je zoiets zegt als: “Ik ben zo blij met mijn Mercedes, Mercedessen zijn echt het beste”. Dat is kwetsend omdat de bezitter van een Fiat dat kan weten. De “ijdelheid” (ik heb een Mercedes) werkt kwetsend uit.

Het is voor Fiat-bezitters heel goed mogelijk om tevreden te zijn, al zal het eventuele gebrek aan kwaliteit zich natuurlijk wel laten gelden, maar daar hoeft echt niet de ijdelheid van Mercedes-bezitters bij.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 20 sep 2019, 20:00

Mooi voorbeeld, daar kan ik mee aan de slag, maar even geduld.
We vertrekken morgen naar Frankrijk, er moet gepakt worden.
Eens dat gebeurd, begin ik eraan, en anders volgende week (we doen het in twee dagen).

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 20 sep 2019, 20:25

Ach ja, kandidaat-inbrekers, niet te ijverig:
de buren zijn alert en de waakhonden staan scherp!

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 sep 2019, 21:30

Eddie Coppens schreef:
20 sep 2019, 20:00
Mooi voorbeeld, daar kan ik mee aan de slag, maar even geduld.
We vertrekken morgen naar Frankrijk, er moet gepakt worden.
Eens dat gebeurd, begin ik eraan, en anders volgende week (we doen het in twee dagen).
Fijne vakantie.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 20 sep 2019, 21:36

Dank je, het is gewoon een bezoek aan onze zoon en zijn gezin.
Maar we zijn er inderdaad 's een weekje tussenuit...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 21 sep 2019, 06:43

Dank je Bärbel!
Eddie Coppens schreef:
20 sep 2019, 21:36
een weekje tussenuit...
Een denkertje voor tijdens het rijden: waar tussenuit? Ik neem toch steeds mezelf mee...

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 23 sep 2019, 12:05

Leon schreef:
20 sep 2019, 17:39
Stel dat je Mercedessen meer kwaliteit toedicht dan Fiat
Nuttigheid: De wagen brengt je van A naar B. Wanneer het grootste deel van je wakend leven hieruit bestaat kan ik me voorstellen dat degelijkheid en comfort belangrijk zijn. Als die bij M. meer aanwezig zijn dan bij F. kan dit een beslissend argument zijn.

Psychologie: De wagen weerspiegelt de persoonlijkheid van de bezitter. Er zijn nonchalante types, gedistingeerde, avontuurlijke, enz. en hun aard beïnvloedt de wagenkeuze.

Status: De wagen toont waar op de sociale ladder de bezitter zich bevindt. Dit kan een hulp zijn bij het netwerken en lobbyen teneinde nog hoger te klimmen.

Affectie: De techniek, de stroomlijn, de ganse emanatie van schoonheid en kracht kan gevoelens van affectie, zelfs van verliefdheid oproepen en, bij sommige labiele naturen, de pathologische vorm aannemen van

Vereenzelviging: De bezitter bestaat slechts bij de gratie van zijn bezit, de wagen is niet slechts een verlengstuk van zijn eigenaar maar een veruiterlijking van zijn naar bovenmenselijke macht en kracht hunkerende innerlijk.

Bovenstaande omschrijvingen, uitgezonderd de laatste, kunnen heel goed in het verborgene leven, een buitenstaander hoeft er geen weet, dus ook geen hinder van te hebben.

Wanneer de bezitter echter een snoever, een pocher, een beunhaas is, en de door het lot of door keuze meer bescheiden rijdende medemens maar al te graag zijn 'meerwaarde' onder de neus wrijft, dan hoeft deze laatste zich niet per sé vernederd te voelen: (innerlijke)spot, minachting, meewarigheid en zelfs enig medelijden is een heilzame reactie tegen opzichtige hovaardij.

Wanneer de gedupeerde echter zelf narcistisch is, zichzelf als het allerbelangrijkste beschouwt en vindt dat al wat hij verlangt, hem van rechtswege toekomt, ja, dan worden er wonden geslagen bij de confrontatie met een meer geslaagd exemplaar.

Met enige nuancering kan dit voorbeeld toegesneden worden op andere 'To Have and To Have Not'-verhalen.
Persoonlijk maak ik één grote uitzondering:
Wie zijn 'meerwaarde' ijdel en onnuttig consumeert terwijl anderen het node moeten missen, wie zo enige gelegenheid om wat rechtvaardigheid in een immanent onrechtvaardige wereld te brengen, onbenut laat, mag voor mijn part, met pek en veren ingesmeerd, mijn leven worden uitgedragen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 24 sep 2019, 12:33

Eddie Coppens schreef:
23 sep 2019, 12:05
Wanneer de bezitter echter een snoever, een pocher, een beunhaas is, en de door het lot of door keuze meer bescheiden rijdende medemens maar al te graag zijn 'meerwaarde' onder de neus wrijft, dan hoeft deze laatste zich niet per sé vernederd te voelen
Nu draai je de verantwoordelijkheid om. de gepeste is dan verantwoordelijk voor het pesten. Zo lust ik er nog wel een paar.
Eddie Coppens schreef:
23 sep 2019, 12:05
Wanneer de gedupeerde echter zelf narcistisch is, zichzelf als het allerbelangrijkste beschouwt en vindt dat al wat hij verlangt, hem van rechtswege toekomt, ja, dan worden er wonden geslagen bij de confrontatie met een meer geslaagd exemplaar.
Ik word er nederig van...
Eddie Coppens schreef:
23 sep 2019, 12:05
Met enige nuancering kan dit voorbeeld toegesneden worden op andere 'To Have and To Have Not'-verhalen.
Persoonlijk maak ik één grote uitzondering:
Wie zijn 'meerwaarde' ijdel en onnuttig consumeert terwijl anderen het node moeten missen, wie zo enige gelegenheid om wat rechtvaardigheid in een immanent onrechtvaardige wereld te brengen, onbenut laat, mag voor mijn part, met pek en veren ingesmeerd, mijn leven worden uitgedragen.
Hierbij denk ik dat al te makkelijk het begrip "rechtvaardigheid" in de hand genomen wordt. Als je namelijk over rechtvaardigheid spreekt heb je het al direct over *jouw* rechtvaardigheid, en niet perse die van een ander.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 24 sep 2019, 15:59

Leon schreef:
24 sep 2019, 12:33
de gepeste is dan verantwoordelijk voor het pesten
Iets meer nuance graag. Het gaat hier niet over pestgedrag maar over 'overbluf'-gedrag.
Het is overduidelijk dat de bluffer hier de agressor is, de verantwoordelijke voor de onaangenaamheden.
Wat ik bedoel, is dat dit niet onafwendbaar tot lijden van 'het mikpunt' moet leiden. Ik ben niet zo voor stoïcisme, maar een theelepeltje van dat, kan hier wonderen doen...
Leon schreef:
24 sep 2019, 12:33
Ik word er nederig van...
Ik veronderstel dat dit ironisch bedoeld is...
Weet wel dat wat ik hier narcistisch noem niet hetzelfde inhoudt als waar jij jezelf van beschuldigt. Ik geloof nooit dat jij als een klomp verterende jaloezie door de wereld stapt...
Leon schreef:
24 sep 2019, 12:33
*jouw* rechtvaardigheid
Rechtvaardigheid wordt in de huidige opvattingen van moraal nauwelijks meer bepaald door wat de betreffende wetenschap, de ethiek, daarover te zeggen heeft. Intermenselijke handelingen worden tegenwoordig vaak gevoelsmatig beoordeeld, dit vanuit een individualistische traditie die teruggaat tot de Romantiek. Daarnaast worden zulke handelingen beoordeeld aan de hand van een rechtvaardigheidsbegrip dat sterk is gekleurd door begrippen uit de heersende politieke theorieën, zoals gelijkheid of het hebben van rechten (in de zin van aanspraken). Als een meer populair synoniem voor rechtvaardigheid wordt ook wel het begrip [eerlijkheid] (fairness) gebruikt. (Wikipedia)
Het is inderdaad een nogal 'vlottende' term, maar instinctief weet ik dat we over het begrip 'rechtvaardigheid' (zonder bezittelijk voornaamwoord) wel tot een consensus kunnen komen...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 24 sep 2019, 18:11

Eddie Coppens schreef:
24 sep 2019, 15:59
Leon schreef:
24 sep 2019, 12:33
de gepeste is dan verantwoordelijk voor het pesten
Iets meer nuance graag. Het gaat hier niet over pestgedrag maar over 'overbluf'-gedrag.
Het is overduidelijk dat de bluffer hier de agressor is, de verantwoordelijke voor de onaangenaamheden.
Wat ik bedoel, is dat dit niet onafwendbaar tot lijden van 'het mikpunt' moet leiden. Ik ben niet zo voor stoïcisme, maar een theelepeltje van dat, kan hier wonderen doen...
Dan blijft het dus in stand en versterkt een stoicijns ego, wat niet de gewenste vorm is toch? Het gewenste ego is een mak schaap.
Leon schreef:
24 sep 2019, 12:33
Ik word er nederig van...
Ik veronderstel dat dit ironisch bedoeld is...
Weet wel dat wat ik hier narcistisch noem niet hetzelfde inhoudt als waar jij jezelf van beschuldigt. Ik geloof nooit dat jij als een klomp verterende jaloezie door de wereld stapt...
Het gaat mij om de schets, niet de scherts. Schetsmatig zie ik een lichamelijke behoefte aan ijdelheid uitwerken als overbodige krenkingen. De verlichting die men kan hebben met een Mercedes rechtvaardigen toch helemaal nergens dat het opgevat kan worden als krenkende ijdelheid, als het natuurlijk geen projectie is...
Leon schreef:
24 sep 2019, 12:33
*jouw* rechtvaardigheid
Het is inderdaad een nogal 'vlottende' term, maar instinctief weet ik dat we over het begrip 'rechtvaardigheid' (zonder bezittelijk voornaamwoord) wel tot een consensus kunnen komen...
Er zijn twee concurrerende opvattingen: rechtvaardigheid als nulsom spel; dus oog om oog tand om tand, jij verliest evenveel als ik, jij wint evenveel als ik, saldo nul, en er is de opvatting van maximalisering van de afwijking, als waar ‘men’ recht op heeft, dus ik heb recht op extreme rijkheid, dus is het rechtvaardig als ik meer heb dan jij, dus afwijking saldo maximaliseren, ook voor sensualisten, extreem gelukkig, extreem verdrietig, extreem genot, extreem liefde, maar ook haat.

Daar blijven altijd verschillen in opvatting wat de werkelijke rechtvaardigheid is.

Gebruikersavatar
Eddie Coppens
Posts in topic: 30
Berichten: 464
Lid geworden op: 05 sep 2018, 18:08
Contacteer:

Bericht door Eddie Coppens » 25 sep 2019, 09:45

Leon schreef:
24 sep 2019, 18:11
Daar blijven altijd verschillen in opvatting wat de werkelijke rechtvaardigheid is.
Vooralsnog geen consensus...

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 27 sep 2019, 22:20

Eddie Coppens schreef:
25 sep 2019, 09:45
Leon schreef:
24 sep 2019, 18:11
Daar blijven altijd verschillen in opvatting wat de werkelijke rechtvaardigheid is.
Vooralsnog geen consensus...
Nou ... dat zeg je wel, maar:

- "altijd verschillen in opvatting"
exnof
- "geen consensus"

Klopt als een bus.

Tenzij jij meent dat er bij "geen consensus" ook geen opvattingen meer mogelijk zijn.
Dat is andere filosofische koek dan rechtvaardigheid.

Ik heb geen opvattingen van rechtvaardigheid, vóór mij de wetten gegeven zijn.
Hen welke deze wetten overtreden, treden onrechtvaardig op.
Dus bij wet mag ik janken als een geslagen hond om de rechtvaardigheid ervan.

Hm, bij nader inzien toch een mooie metafoor.
Kudos mijnheer!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 27 sep 2019, 22:21

Ik jank als een geslagen hond: "Halleluja!"
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast