Immanuel Kant

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan1968
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2019, 21:21
Contacteer:

Immanuel Kant

Bericht door Johan1968 » 12 mar 2019, 21:33

Dag forumleden,

Voor een boek dat ik aan het schrijven ben ben ik mij aan het verdiepen in Nietzsche en Immanuel Kant. In mijn research kom ik de volgende uitspraak tegen over Kant:

Bekenntnis zur Pflicht als Maßstab sittlichen Handelns
Vrij vertaald:
Het belijden van plicht als maatstaf voor morele actie.

Ik veronderstel dat deze stelling te destilleren is uit het totaal van zijn werken, aangezien het geen titel betreft van een specifiek werk.

Kan iemand mij uitleggen wat Kant hier mee beoogt te duiden? Niet dat het niet voor zichzelf zou spreken, maar de diepere, bredere filosofische betekenis.

Bij voorbaat dank!

Johan
Weet mijn schande, onwetend kind. En als die schande ooit toch de jouwe wordt, weet dan de liefde, zij is de essentie van alle bestaan.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 mar 2019, 08:11

Johan1968 schreef:
12 mar 2019, 21:33
Dag forumleden,

Voor een boek dat ik aan het schrijven ben ben ik mij aan het verdiepen in Nietzsche en Immanuel Kant. In mijn research kom ik de volgende uitspraak tegen over Kant:

Bekenntnis zur Pflicht als Maßstab sittlichen Handelns
Vrij vertaald:
Het belijden van plicht als maatstaf voor morele actie.

Ik veronderstel dat deze stelling te destilleren is uit het totaal van zijn werken, aangezien het geen titel betreft van een specifiek werk.

Kan iemand mij uitleggen wat Kant hier mee beoogt te duiden? Niet dat het niet voor zichzelf zou spreken, maar de diepere, bredere filosofische betekenis.

Bij voorbaat dank!

Johan
Hallo, en welkom.

De “Fundering voor de metafysica van de zeden” is wat dat betreft het meest duidelijk over de plicht. In de “Kritiek van de praktische rede” zou het ook uitgewerkt zijn, heb ik nog niet gelezen. Maar het komt ook in “De religie binnen de grenzen van de rede” terug. Ook in “Naar de eeuwige vrede” is het de rode draad.

Kant veronderstelt met de categorische imperatief ( handel zo dat de maxime van jouw handeling tot algemene wet kan worden), en de stelling dat een mens altijd als doel en nooit als middel moet worden beschouwd, een absolute plicht zijn voor redelijke wezens die volledig autonoom in het leven (willen) staan.

Volledige autonomie is er alleen voor God, maar de mens heeft een gelijke vrijheid om zich te voegen naar de morele plicht. Het is een streven naar autonomie.

Het belijden van plicht = streven naar autonomie
Morele actie = zich voegen naar de redelijkheid

Is het zo wat duidelijker?

Kant geeft (volgens mij ) antwoord op de vraag wat wijsheid is; omgaan met redelijke mensen, met een streven naar autonomie.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 mar 2019, 08:14

Leon schreef:
13 mar 2019, 08:11

Kant geeft (volgens mij ) antwoord op de vraag wat wijsheid is; omgaan met redelijke mensen, met een streven naar autonomie.
Wat dan het tegenovergestelde is van een streven naar authenticiteit....

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 mar 2019, 17:11

Leon schreef:
13 mar 2019, 08:14
Leon schreef:
13 mar 2019, 08:11

Kant geeft (volgens mij ) antwoord op de vraag wat wijsheid is; omgaan met redelijke mensen, met een streven naar autonomie.
Wat dan het tegenovergestelde is van een streven naar authenticiteit....
autonoom = op jezelf
authentiek = engagement met anderen

eventueel is nog te vinden:

autarkisch = zelfvoorzienende gemeenschap

( in het kader van these- anti-these- synthese)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 mar 2019, 18:08

In ‘Pragmatische antropologie’, een van de laatste boeken van Kant:

Tegenover egoïsme zet Kant pluralisme, in hoeverre men wereldburger is. De hele morele plicht is onderdeel van wereldburgerschap, wat denk ik dan toch wat anders is dan willekeurig engagement.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 mar 2019, 20:10

Leon schreef:
13 mar 2019, 18:08
In ‘Pragmatische antropologie’, een van de laatste boeken van Kant:

Tegenover egoïsme zet Kant pluralisme, in hoeverre men wereldburger is. De hele morele plicht is onderdeel van wereldburgerschap, wat denk ik dan toch wat anders is dan willekeurig engagement.
Ik realiseer me wat cryptisch en abstract te reageren. Ik ga proberen dat te verbeteren.

De morele plicht aannemen is dus, zoals we zien in het boek ‘Pragmatische antropologie’ ( PA ) onderdeel van het wereldburgerschap. Men kan het wereldburgerschap begrijpen als een gericht zijn op de pluraliteit van mensen, en niet gericht zijn op zichzelf alleen. Vergelijkbaar met Nietzsche ziet Kant zich misschien als iemand die de ziekten van de mens blootlegt en toont. Waar dat bij Nietzsche nihilisme heet, zijn het bij Kant gestoordheden, zoals hij in een vroeg werk ‘Over de ziekten van het hoofd’ aangeeft.

De drie pretenties van egoisme, zoals hij dat in PA aangeeft, zijn door hem in de drie kritieken geadresseerd en de bedenkingen moeten het evenwicht gunstig verschuiven richting redelijkheid en verstandelijke vermogens.

Kant ontving kritiek dat zijn denken wel mooi was in theorie, maar dat de praktijk anders was (deze uitspraak is voor Kant een gemeenplaats). Daarover schreef hij: ‘Over de gemeenplaats’.

Gebruikersavatar
Johan1968
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2019, 21:21
Contacteer:

Bericht door Johan1968 » 13 mar 2019, 20:39

Dag Leon,

Dank voor je getrapte reactie!

Ik zal eerlijk zijn: in de filosofie ben ik slechts een beginneling.
Het boeit mij, omdat ik gaande mijn verdiepingen ontdek dat het mij meer bezig heeft gehouden dan ik had kunnen denken.

Jouw antwoord was overigens duidelijk; het heeft mij zeker geholpen!

Vandaag ben ik begonnen met "Aldus sprak Zarathoestra". Ik zal zeker nog vaker hier aanwezig zijn met verzoeken om verduidelijking, en dus lering.

Dank !
Weet mijn schande, onwetend kind. En als die schande ooit toch de jouwe wordt, weet dan de liefde, zij is de essentie van alle bestaan.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 mar 2019, 20:50

Johan1968 schreef:
13 mar 2019, 20:39
Dag Leon,

Dank voor je getrapte reactie!

Ik zal eerlijk zijn: in de filosofie ben ik slechts een beginneling.
Het boeit mij, omdat ik gaande mijn verdiepingen ontdek dat het mij meer bezig heeft gehouden dan ik had kunnen denken.

Jouw antwoord was overigens duidelijk; het heeft mij zeker geholpen!

Vandaag ben ik begonnen met "Aldus sprak Zarathoestra". Ik zal zeker nog vaker hier aanwezig zijn met verzoeken om verduidelijking, en dus lering.

Dank !
Fijn.

Ik ben wel benieuwd wat voor boek je aan het schrijven bent. Een; “Nietzsche en Kant lezen de krant” zoals Rob Wijnberg schreef?

Ik vond ‘aldus sprak..’ een naar boek, en gelukkig dat Paul van Tongeren weer met een genuanceerde mening kwam over Nietzsche.

‘Morgenrood’ lijkt wel een direct commentaar op de filosofie van Kant.

‘Genealogie van de moraal’ is aan te bevelen verder.

Gebruikersavatar
Johan1968
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2019, 21:21
Contacteer:

Bericht door Johan1968 » 14 mar 2019, 22:27

Dag Leon,

Ik schrijf historische romans. Ik werk momenteel aan mijn tweede boek, mijn debuut verscheen eind 2017 met de titel Witter Zwart.

In mijn research voor mijn tweede boek ben ik gestuit op een (in de jaren 40 - 45) Franse jongedame die een dagboek schreef. Delen van dat dagboek heb ik gelezen, andere delen hoop ik binnenkort te kunnen lezen. Helaas werd zij in 1944 getroffen door het noodlot dat haar - en anderen op datzelfde moment - werd opgelegd door de Duitse SS. De jongedame intrigeert mij en zal ook mijn protagonist worden. In haar dagboek schrijft ze over de studie die ze doet naar Nietsche, en in het bijzonder naar 'Aldus sprak Zarathoustra'. Ze nam zich voor aansluitend haar onderzoek voort te zetten met materiaal van Kant. Zover is ze echter nooit meer gekomen. Ze heeft een opmerkelijke visie ontwikkeld, waarvan akte in haar dagboek.

Uit respect voor het gebruik van haar persoon in mijn boek en omdat ik als schijver waarde hecht aan fictie op basis van feiten, heb ik mij voorgenomen mij te verdiepen in Nietzsche en Kant. Ik moet haar gedachten kunnen begrijpen, kunnen doorgronden, ook omdat er in het boek een antagonist zal zijn die haar ideeën weerspreekt.

Ik ben ben benieuwd waarom jij het "een naar boek" vond.

Hartelijke groet,
Johan
Weet mijn schande, onwetend kind. En als die schande ooit toch de jouwe wordt, weet dan de liefde, zij is de essentie van alle bestaan.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 mar 2019, 17:00

Johan1968 schreef:
14 mar 2019, 22:27
Dag Leon,

Ik schrijf historische romans. Ik werk momenteel aan mijn tweede boek, mijn debuut verscheen eind 2017 met de titel Witter Zwart.

In mijn research voor mijn tweede boek ben ik gestuit op een (in de jaren 40 - 45) Franse jongedame die een dagboek schreef. Delen van dat dagboek heb ik gelezen, andere delen hoop ik binnenkort te kunnen lezen. Helaas werd zij in 1944 getroffen door het noodlot dat haar - en anderen op datzelfde moment - werd opgelegd door de Duitse SS. De jongedame intrigeert mij en zal ook mijn protagonist worden. In haar dagboek schrijft ze over de studie die ze doet naar Nietsche, en in het bijzonder naar 'Aldus sprak Zarathoustra'. Ze nam zich voor aansluitend haar onderzoek voort te zetten met materiaal van Kant. Zover is ze echter nooit meer gekomen. Ze heeft een opmerkelijke visie ontwikkeld, waarvan akte in haar dagboek.

Uit respect voor het gebruik van haar persoon in mijn boek en omdat ik als schijver waarde hecht aan fictie op basis van feiten, heb ik mij voorgenomen mij te verdiepen in Nietzsche en Kant. Ik moet haar gedachten kunnen begrijpen, kunnen doorgronden, ook omdat er in het boek een antagonist zal zijn die haar ideeën weerspreekt.

Ik ben ben benieuwd waarom jij het "een naar boek" vond.

Hartelijke groet,
Johan
Het schrijven van Nietzsche loopt vooruit op nazistisch superioriteitsdenken. Ik werd er naar van, met de holocaust in het achterhoofd. Ik kan Nietzsche wel waarderen, maar dan als provocateur die de neigingen van de mensen, hun reflexen wil testen, om hen dan gelijk de ervaring van hun reflex onder de aandacht te brengen. Op een andere manier begrepen is Nietzsche voor mij onacceptabel.

Ik las over Nietzsche dat hij van filosofie literatuur maakt, omdat zijn ‘ideaalpersonages’ voor het denken in zovele verschijningen voorkomen, waar voor Kant slecht 1 soort ideaalpersoon is. Nietzsche kan ook anti-helden tonen, en daarmee is het geen filosofie meer, maar literatuur.

Ik wens je veel succes met het schrijven. Gaat deze ‘Zwarter wit’ heten?

Gebruikersavatar
Johan1968
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2019, 21:21
Contacteer:

Bericht door Johan1968 » 15 mar 2019, 21:18

Helder. Je antwoord is evident, het is immers juist het aspect van de Ubermensch dat dit werk van Nietzsche omstreden maakt. Alhoewel bronnen aangeven dat het vooral een kwestie van interpretatie is, iets waar zijn zus vooral heeft voorgesorteerd op de verkeerde variant daarin.

Mijn hoofpersoon, de Franse jongedame, heeft in dat verband juist een heel bijzondere visie. Zij was - bewezen - een zeer belezen persoon en stelde, als slachtoffer van het naziregime, juist dat Nietzsche stond voor zuiverheid en eerlijkheid. In haar onderzoek naar de boodschap die Nietzsche heeft willen voortbrengen met "Also sprach Zarathoustra" stelt zij de vraag hoe de nazi's zijn nalatenschap hebben geïnterpreteerd zoals ze dat hebben gedaan.
Dat intrigeert. Daarom onder andere mijn roman in wording, die op dit moment nog geen andere titel heeft dan Boek 2.

Ik ga voort met mijn werk, mijn verkenning in de filosofie, en zal mij regelmatig tot dit forum wenden voor de openheid van de discussie.

Hartelijke groet!
Weet mijn schande, onwetend kind. En als die schande ooit toch de jouwe wordt, weet dan de liefde, zij is de essentie van alle bestaan.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 15 mar 2019, 22:29

Hallo Johan1968,

Een dapper ondernemen!

Ik voor mij ben benieuwd of je, na studering, Neitczhse nog steeds op een voetstuk weet te plaatsen.
Of, samen met Dectratesrs, op een altaar.

Zo ja, dan wil ik heel graag weten waarom.
(Mij is het niet gelukt namelijk. Vraag niet waarom niet: dat behelst een gevoelskwestie.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Johan1968
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2019, 21:21
Contacteer:

Bericht door Johan1968 » 16 mar 2019, 16:09

memeticae schreef:
15 mar 2019, 22:29
Hallo Johan1968,

Een dapper ondernemen!

Ik voor mij ben benieuwd of je, na studering, Neitczhse nog steeds op een voetstuk weet te plaatsen.
Of, samen met Dectratesrs, op een altaar.

Zo ja, dan wil ik heel graag weten waarom.
(Mij is het niet gelukt namelijk. Vraag niet waarom niet: dat behelst een gevoelskwestie.)
Dag Memeticae,

Vooralsnog beschouw ik Nietzsche, volstrekt objectief, niet als de man die zich bewust was van het feit dat hij bij Hitler een verkeerde schakelaar zou gaan omzetten. Het is niet zozeer het beeld van de ubermensch dat het kwaad bracht, maar het daaruit door de nazi's gedestilleerde begrip untermensch, en dan wel in de zin van een populatie die vermoord moest worden. Lebensraum. Voor zover ik het nu zie is de door Nietzsche beschreven übermensch een punt van streven; beter worden. Maar het is goed mogelijk dat ik na het lezen van "Also sprach Zarathoustra" mijzelf schaar achter de mening van Leon of achter die van jou, in welk geval ik overigens het boek zal veroordelen, niet de filosoof.

Eenmaal in de schrijfstoel zal ik mij gaan inleven in de eerder genoemde Franse jongedame en haar lof over Nietzsche en zijn (omstreden) boek met verve voor haar vertalen in de roman waarin ik haar weer tot leven wek. Daar zal dan een ander personage de rol aannemen van de criticaster, een pet die ik met evenredig enthousiasme zal dragen. Want in schrijversland geldt boven alles de wet van Flaubert: Madame Bovary, c'est moi.

En als ik klaar ben met boek 2, is er weer ruimte voor mijn eigen perceptie, die onwillekeurig tijdens het schrijfproces beïnvloedt zal zijn, door de een en door de ander. En dan is altijd de vraag: wat wordt mijn waarheid?

Wordt vervolgd...
Weet mijn schande, onwetend kind. En als die schande ooit toch de jouwe wordt, weet dan de liefde, zij is de essentie van alle bestaan.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 mar 2019, 22:41

Johan1968 schreef:
16 mar 2019, 16:09
Lebensraum
Hoeveel van dat heb je nodig als je enkel maar übermenschen hebt?
- "Genoeg"?
Johan1968 schreef:
16 mar 2019, 16:09
En dan is altijd de vraag: wat wordt mijn waarheid?

Wordt vervolgd...
Oh, I see ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten