Kinderen op de wereld zetten

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Nickker25
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2018, 09:21
Contacteer:

Kinderen op de wereld zetten

Bericht door Nickker25 » 03 jun 2018, 18:37

Ik vroeg me af wat jullie vinden of iedereen kinderen zou mogen krijgen?

Naar mijn idee ondervinden in veel gevallen zowel de ouders, als de kinderen, als de maatschappij er hinder van.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jun 2018, 19:09

Nickker25 schreef:
03 jun 2018, 18:37
Ik vroeg me af wat jullie vinden of iedereen kinderen zou mogen krijgen?

Naar mijn idee ondervinden in veel gevallen zowel de ouders, als de kinderen, als de maatschappij er hinder van.
Als school niet helpt, voorlichting niet, advies van ouders en grootouders, carierredruk vanuit werk, belasting op financieen door bank en schuldeisers, aanlokkelijke reclame voor feesten en verre vakanties, dan moet men het zelf maar weten.

Ik ben zelf ouder geworden van twee kinderen, en je hebt veel angst, zorg, kwelling en ontbering te verduren gehad als ouder, en als cliche geldt dat je er liefde en aandacht voor terug kan krijgen, als je het goed gedaan hebt, wat zeker niet vanzelfsprekend is.

Gisteren de Russische film "Loveless" gezien waarin twee ouders die willen gaan scheiden en een nieuw leven met hun lief, allebei de 12 jarige zoon niet willen, en dat wordt die zoon ook duidelijk gemaakt. Schokerend.

Als je moeite hebt met liefde geven, of je eigen leven op een tweede plan zetten, is beginnen aan kinderen erg onverstandig. Voor mensen voor wie "liefde" als begrip wel inhoud heeft of kan krijgen kan het nog heel veel diepte en inhoud meer krijgen met kinderen.

Dat mogelijk in 2050 de wereld onleefbaar is voor 99% van de menselijke bevolking, speelt wel een rol in de afweging, maar dat is een argument van het hoofd en niet van het hart of de hormonen.

Nickker25
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2018, 09:21
Contacteer:

Bericht door Nickker25 » 03 jun 2018, 21:17

@neus@

Met je eerste punt doel je op de manier hoe kinderen hun leven invullen (destructief/schadelijk in dit geval)?
Als ik het zo goed begrijp welke rol denk je dan dat opvoeding speelt in de ontwikkeling van het kind?

Wat was de reden dat jij 2 kinderen op de wereld wou zetten? (als ik dat aan je mag vragen)

Uit ervaring weet ik dat zn situatie veel met een kind kan doen en grote gevolgen heeft voor haar ontwikkeling. Dit TED filmpje deed me nadenken over dit onderwerp
Waarin wordt verteld dat een aantal dingen voordelig uitpakken voor een kind (verhalen voorlezen, bedroutine & aandacht voor wat het kind doet).
Ik vraag me af als dat soort dingen naar voren komen uit zn onderzoek, maakt ons dat dan op enig niveau verplicht dit toe te passen?

Afhankelijk van hoe mensen hun leven "op de rails" hebben en hoe zij met liefde omgaan, heeft invloed op de vraag of ze het recht hebben een kind op de wereld te zetten?

Wat voor rol spelen: hoofd, hart & hormonen voor het beantwoorden van deze vraag? wegen ze alle 3 even zwaar?

Bedankt voor het schrijven van de eerste comment op 1 van mijn posts :)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jun 2018, 21:49

Nickker25 schreef:
03 jun 2018, 21:17
@neus@

Met je eerste punt doel je op de manier hoe kinderen hun leven invullen (destructief/schadelijk in dit geval)?
Als ik het zo goed begrijp welke rol denk je dan dat opvoeding speelt in de ontwikkeling van het kind?
Het eerste punt, de eerste alinea, geeft ouderschap aan als wat men zelf maar moet weten als men niet door alle informatie ontmoedigd is geraakt.
Het gaat om het idee van absolute vrijheid voor iedereen voor ouderschap, hoe dom het dan ook zou zijn, volgens allerlei bronnen, om zich te reproduceren. Van mij dus absoluut geen voorwaarden. Als men zelf voorwaarden wil aannemen is dat echter prima, juich ik dat toe. Als men het niet doet, voorwaarden aannemen, moet men het zelf maar weten.
Ik volg voor wat betreft opvoeding Spinoza, die ik uitleg als de filosoof die aangeeft dat voor alles innerlijke oorzaken zijn. Hoe de opvoeding ook is, het zijn de innerlijke oorzaken in het kind die bepalen wat er van wordt. Soms is dat heel erg logisch, soms ook helemaal niet.

Nickker25 schreef:
03 jun 2018, 21:17
Wat was de reden dat jij 2 kinderen op de wereld wou zetten? (als ik dat aan je mag vragen)
Mijn vrouw had een hele sterke kinderwens, en ik dacht een goede ouder te kunnen zijn, dus ging ik daarin mee. Ik had toen meer vertrouwen dan ik nu heb.
Nickker25 schreef:
03 jun 2018, 21:17
Uit ervaring weet ik dat zn situatie veel met een kind kan doen en grote gevolgen heeft voor haar ontwikkeling. Dit TED filmpje deed me nadenken over dit onderwerp
Waarin wordt verteld dat een aantal dingen voordelig uitpakken voor een kind (verhalen voorlezen, bedroutine & aandacht voor wat het kind doet).
Ik vraag me af als dat soort dingen naar voren komen uit zn onderzoek, maakt ons dat dan op enig niveau verplicht dit toe te passen?
Ja, ouderschapsexamen is wel eens geopperd. Een test of men geschikt is, niet alleen genetisch, maar vooral psychologisch. Sterilisatie van zwakbegaafde ouders na de zoveelste uithuisplaatsing van een kind van hen, is in de praktijk geopperd. Hartverscheurend was het commentaar van de ouders dat ze doorgingen met kinderen maken tot ze er een mochten houden. Ik was voorheen wel voorstander van ouderschapsexamen, maar ben nu meer van het recht van mensen om hun fouten te mogen maken, ook met kinderen van de rekening. Het hart doet pijn als je ouderschap ontzegt, en het hart doet pijn als er kinderen van de rekening zijn. Alle pijn is niet te voorkomen. Recht op fouten maken, en leren, is van essentieel belang, dus kies ik voor de pijn van de kinderen van de rekening.
Nickker25 schreef:
03 jun 2018, 21:17
Afhankelijk van hoe mensen hun leven "op de rails" hebben en hoe zij met liefde omgaan, heeft invloed op de vraag of ze het recht hebben een kind op de wereld te zetten?
Het is een indicatie of het ouderschap functioneel zal zijn. Het "recht" staat wat mij betreft niet ter discussie. Wel een eventuele verantwoordelijkheid van ons allemaal om mensen op mogelijke gevolgen, en aan te nemen voorwaarden te wijzen. In principe bestaat er al een "recht", namelijk vermogend zijn, dat op alle mogelijke manieren meer mogelijk maakt. Anders blijft het behelpen.
Nickker25 schreef:
03 jun 2018, 21:17
Wat voor rol spelen: hoofd, hart & hormonen voor het beantwoorden van deze vraag? wegen ze alle 3 even zwaar?
Het hart heeft een prominente rol, in de afweging welke pijn je moet willen. Kinderloosheid, of kinderen van de rekening. Recht op fouten maken is essentieel. Als we toegaan naar een maatschappij waar fouten maken niet kan, zijn we gereduceerd tot machines.Dat is dan weer een logisch uitgangspunt van het hoofd.

De kinderwens van vrouwen is hormonaal (denk ik) en onbedwingbaar zonder chemische middelen over de breedte van de bevolking. Ook zoiets acht ik niet wenselijk.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 03 jun 2018, 22:50

Nickker25 schreef:
03 jun 2018, 18:37
Ik vroeg me af wat jullie vinden of iedereen kinderen zou mogen krijgen?

Naar mijn idee ondervinden in veel gevallen zowel de ouders, als de kinderen, als de maatschappij er hinder van.
Ten eerste schrijf je geen begrijpelijk Nederlands:
(Althans niet dat ik van een Universitair opgeleid iemand zou mogen verwachten)
- "Ik vroeg mij de x af, van hoe tegen y aangekeken wordt." Zonder de functie te noemen.
(Misschien expres, misschien vanwege een retorische onvolkomendheid.)

Ten tweede:
Heb jij kinderen?
Zo ja, of zo nee:
Wil jij ze?

Waarom (niet)?

(Je vraagt naar een excuus om kinderen te kunnen maken. Zie dat eerst maar eens voor elkaar te krijgen.)

::

Als jij kinderen wilt, moet je eerst iemand vinden om ze mee te kunnen maken, om vervolgens naar jullie grondbeginselen op te kunnen voeden. (Worden dat blije kinderen?)

Als je niet weet hoe je op moet voeden, zou ik niet aan kinderen beginnen. Maar dan spreek ik enkel voor mijzelf.
(Ik zou een vreselijke vader zijn: altijd maar wijzen op mogelijkheden. - "Pa! Zo kan het ook", "Neen. Dan krijg je dat en dat, en hier en daar.")

Ik heb geen kinderen, voor zover ik weet, en wist al heel lang (sinds mijn 12e) dat ik ze ook niet wilde. "In deze wereld zet ik geen kinderen neer".

Dat is een overtuiging.

Biologisch gezien klinkt dat misschien fatalistisch: mijn genus sterft uit met mijn sterven zonder kinderen.
Ik denk eigenlijk dat dat wel goed is.
(Waarom precies ben ik nog niet uit, maar ik voel me nu te oud om ooit nog vader te kunnen zijn.)

Liever bemoei ik mij met andermans kinderen, die waar ze zelf geen aandacht meer aan besteden om een plek in de maatschappij proberen te kunnen te gunnen.

Als ik "technische bedrijfskunde" gestudeerd zou hebben, en daarin werken zou, is mijn idee: "Kinderen hinderen".
Maar ja, zie dat maar eens met het management, dat is: hen die de kinderen kunnen maken, eens te worden.

Het stomste echter, dat het leven waar kan maken, is: "Opeens heb je opeens een kind."
Gepland of niet.

(Blijkbaar niet goed gemanaged, of verraden door Natuur.)

Hoe ga je dan je verdere leven beheersen?

Ter toekomst van het kind?
Ter toekomst van jezelf?
Ter toekomst van je partner?

Ik denk een gezonde combinatie van die drie.

En met een "business-license", zoals die jij nu studeert, moet dat kunnen lukken.

Filosofisch gezien.

(En toch geldt altijd: "Hoe voorzichtig je ook maar bent: 1 moment van onoplettendheid ...", gooit je in de shit.)

Ik houd van andermans kinderen, hoe oud ze ook maar zijn.
Met mijn eigen kinderen zou het als incestueus voelen, om hen iets bij te brengen.

Daar vind de maatschappij enkel maar hinder van.

::

"Laat de kinderen tot mij komen": ben je als ouder zijnde zelf bij.

Een "Goede Ouder" zegt: "Dat ben ik"
Nickker25 schreef:
03 jun 2018, 18:37
Naar mijn idee ondervinden in veel gevallen zowel de ouders, als de kinderen, als de maatschappij er hinder van.
Jij bent de maatschappij niet.

Hoeveel je ook maar gestudeerd hebt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 1
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 04 jun 2018, 09:21

Nickker25 schreef:
03 jun 2018, 18:37
Ik vroeg me af wat jullie vinden of iedereen kinderen zou mogen krijgen?

Naar mijn idee ondervinden in veel gevallen zowel de ouders, als de kinderen, als de maatschappij er hinder van.
Wat ik ervan vind, heeft alleen maar betrekking op mezelf.
Door er iets van te vinden, kan ik hinder gaan ervaren."

Kinderen krijgen............
Het zijn op zichzelf staande wezens, die een vorm die vooral in de eerste fase afhankelijk zijn.
Het is echter geenszins een vorm van bezit of iets dat van mij is.
Het geld meer als een bijdrage aan de omgeving wat van mijzelf komt, wat dan vervolgens vanuit de omgeving weer bij mezelf terechtkomt als een ervaring. Het enige wat ik dus geef en krijg is de ervaring.

Het ondervinden van hinder ...............
Staat naast het ondervinden van plezier, liefde, bezorgdheid, toewijding, afstandelijkheid, betrokkenheid, geraakt worden, genegenheid, boosheid, pijn, genot
Allemaal aspecten die 'bewustzijn' kenmerken.
Niet ervaren betekent niet bewustzijn of niet leven.

Vinden van of iedereen leven mag geven......... ja

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 04 jun 2018, 18:55

philotuut schreef:
04 jun 2018, 18:45
Ik denk dat in eerste instantie het kind last ondervindt van het bestaan.
Mensenbabies hebben sowieso een enorme achterstand bij geboorte in vermogen om zelfstandig te functioneren.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 jun 2018, 02:12

Is dát het, waarom ze zo krijsen ...
neus schreef:
04 jun 2018, 18:55
philotuut schreef:
04 jun 2018, 18:45
Ik denk dat in eerste instantie het kind last ondervindt van het bestaan.
Mensenbabies hebben sowieso een enorme achterstand bij geboorte in vermogen om zelfstandig te functioneren.
Je zal maar kind van een ouder zijn, en je niet in die rol kunnen verplaatsen.
(Door zelf geen kinderen te hebben, bijvoorbeeld.)

"Last van Achterstand", is dan je deel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 jun 2018, 02:13

Da's pas krijsen!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten