Humor?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 4
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Humor?

Bericht door Chryso » 20 aug 2016, 20:44

Filosofen lijken soms wat af te wijken van de doorsnee huisvader, met vrouw en kroost en traditionele arbeid om een inkomen te verwerven. Het beeld van wat stofferige, asociale, bijna zonder uitzondering mannelijke, eenzaten, vaak behept met wat bizarre persoonlijkheidstrekjes, middelen misbruik, neigend naar depressie en soms zelfs zelfmoord, overheerst.

Maar heeft iemand voorbeelden van filosofen met humor? Het mogen ook vrouwelijke filosofen zijn als die bestaan?

En waar zou u humor plaatsen tussen (positieve) wetenschappen, mystiek en immanentie in de wereld (taoïsme)?

Leon

Bericht door Leon » 20 aug 2016, 21:21

Lees "Why I am not a Christian" van Bertrand Russell eens. Typisch Engelse humor.

Leon

Bericht door Leon » 20 aug 2016, 21:22

Humor op z'n filosofisch is naar cynsime neigende ironie. Binnen het taalspel van het filosofisch debat, om elkaars positie aan te tasten.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2016, 16:13

Kierkegaard is ook een voortreffelijk voorbeeld van humor in filosofenland.
En Schopenhauer ook.

Maar serieus bezig zijn lijkt me een basis principe voor filosofie.
Gelukkig komt daar bij dat de humor veel leuker wordt.

Als je uitgelachen bent, blijf je misschien achter met het gevoel dat er iets gezegd is wat belangrijk is.

In cabaret-land is dat misschien ook aan de hand.

Uitspraak:

Lachen is inzicht waar je vrij wordt gelaten om het serieus te nemen.
En: Hoe meer je het serieus neemt, des te meer inzicht krijg je.

Maar daar hoop je dan weer bij dat het wel 'leuk' blijft.
Je bent tenslotte vooral gesteld op te blijven wie je denkt te zijn.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 4
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 21 aug 2016, 20:13

Dank voor de suggesties over Russell, Kierkegaard en Schopenhauer. Leuk om in het achterhoofd te houden. Mijn all time favoriet blijft ondertussen Voltaire.

Maar hier hebben we het natuurlijk over filosofen met humor. (En gelukkig zijn die er wel!)

Maar mijn vraag ging eigenlijk ook over wat is de filosofie van de humor? Hoe moeten we m.a.w. humor begrijpen in filosofische context?

Is humor in filosofische context alleen spot, sarcasme, cynisme, of onderdeel van een strijd om gelijk te halen en de ideologische tegenstander meedogenloos belachelijk te maken? Of is humor ook en op de eerste plaats, een in het heelal unieke capaciteit van de mens om zichzelf en zijn medesoortgenoten met al zijn/hun activiteiten tot voorwerp van spot te nemen of in ieder geval, tot onderwerp van (zelf)relativering? Vloeit humor niet voort uit de intellectuele capaciteit van de mens om verschillende hypotheses te ontdekken met inbegrip van de meest waanzinnige of hilarische? Maar leidt die zelfrelativering uiteindelijk niet tot nihilisme? Wat blijft er anders over na de volmaakte (zelf)relativering?

Leon

Bericht door Leon » 21 aug 2016, 21:30

Chryso,

Je stelt helaas geen open vragen, maar gesloten vragen en suggestieve vragen.

Gesloten = ja/nee antwoord mogelijk
Suggestief = De vraag suggereert al een antwoord = "is het niet zo dat..."

Open vragen wie, wat, waarom, hoe - vragen, geen ja/nee kwesties.

Maar goed ik heb dat ook pas geleerd toen ik al door mijn jeugd heen was en via mijn werkgever op "cursus" gestuurd werd.

Leedvermaak, in welke vorm dan ook, is voor mij geen vorm van humor, maar je kunt natuurlijk wel verbaasd zijn en je verkneukelen samen met vriend en/of vriendin om die "rare mensen" om ons heen. Wat moet je anders? Huilen?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 aug 2016, 18:34

Huilen van het lachen ... dat schijnt te kunnen.

Ik vind zelf Wittgenstein ook wel humorvol ... Hij heeft nota bene (bijna) Witz al in zijn naam zitten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 aug 2016, 15:31

Chryso schreef:Dank voor de suggesties over Russell, Kierkegaard en Schopenhauer. Leuk om in het achterhoofd te houden. Mijn all time favoriet blijft ondertussen Voltaire.

Maar hier hebben we het natuurlijk over filosofen met humor. (En gelukkig zijn die er wel!)

Maar mijn vraag ging eigenlijk ook over wat is de filosofie van de humor? Hoe moeten we m.a.w. humor begrijpen in filosofische context?

Is humor in filosofische context alleen spot, sarcasme, cynisme, of onderdeel van een strijd om gelijk te halen en de ideologische tegenstander meedogenloos belachelijk te maken? Of is humor ook en op de eerste plaats, een in het heelal unieke capaciteit van de mens om zichzelf en zijn medesoortgenoten met al zijn/hun activiteiten tot voorwerp van spot te nemen of in ieder geval, tot onderwerp van (zelf)relativering? Vloeit humor niet voort uit de intellectuele capaciteit van de mens om verschillende hypotheses te ontdekken met inbegrip van de meest waanzinnige of hilarische? Maar leidt die zelfrelativering uiteindelijk niet tot nihilisme? Wat blijft er anders over na de volmaakte (zelf)relativering?
Wat jij over humor zegt lijkt me in ieder geval ontspannend.
Dat nihilisme lijkt me dan weer humorloos door-gedenk.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 4
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 24 aug 2016, 06:52

Leon schreef:Chryso,

Je stelt helaas geen open vragen, maar gesloten vragen en suggestieve vragen.

Gesloten = ja/nee antwoord mogelijk
Suggestief = De vraag suggereert al een antwoord = "is het niet zo dat..."

Open vragen wie, wat, waarom, hoe - vragen, geen ja/nee kwesties.

Maar goed ik heb dat ook pas geleerd toen ik al door mijn jeugd heen was en via mijn werkgever op "cursus" gestuurd werd.

Leedvermaak, in welke vorm dan ook, is voor mij geen vorm van humor, maar je kunt natuurlijk wel verbaasd zijn en je verkneukelen samen met vriend en/of vriendin om die "rare mensen" om ons heen. Wat moet je anders? Huilen?
Ik startte het topic met de vraag:

En waar zou u humor plaatsen tussen (positieve) wetenschappen, mystiek en immanentie in de wereld (taoïsme)?

Dat is wel degelijk een open vraag.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 4
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 24 aug 2016, 06:52

Leon schreef:Chryso,

Je stelt helaas geen open vragen, maar gesloten vragen en suggestieve vragen.

Gesloten = ja/nee antwoord mogelijk
Suggestief = De vraag suggereert al een antwoord = "is het niet zo dat..."

Open vragen wie, wat, waarom, hoe - vragen, geen ja/nee kwesties.

Maar goed ik heb dat ook pas geleerd toen ik al door mijn jeugd heen was en via mijn werkgever op "cursus" gestuurd werd.

Leedvermaak, in welke vorm dan ook, is voor mij geen vorm van humor, maar je kunt natuurlijk wel verbaasd zijn en je verkneukelen samen met vriend en/of vriendin om die "rare mensen" om ons heen. Wat moet je anders? Huilen?
Ik startte het topic met de vraag:

En waar zou u humor plaatsen tussen (positieve) wetenschappen, mystiek en immanentie in de wereld (taoïsme)?

Dat is wel degelijk een open vraag.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 sep 2016, 16:24

Humor ziet ook kans hele verschillende dingen met elkaar in verband te brengen.

Zo zag ik een cartoon over het vroeg uitlekken van de miljoenennota, waarbij iemand zich afvroeg:

'Het uitlekken is dit jaar wel erg vroeg'
Waarop iemand anders in de cartoon antwoordde:
'Misschien heeft het te maken me de verandering in het politieke klimaat'

Moet ik weer aan Hans Vlek denken die humorloos dagelijkse dingen koppelde aan kosmische dingen. 'De goddelijke gekte'.

Wat misschien 'alleen' maar betekende dat ie weer in een manische fase was.

Wat een humorloze opmerking van een psycholoog!
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 1
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 16 sep 2016, 21:59

ik mis ook vaak humor hier en rond filosofie.
alsof humor enkel kan als die onderbouwd is door ik-weet-niet-welke-onderliggende gedachtengang.

zelf ben ik gek van candid camera humor.

zoiets is puur,speelt 300% in op de echte emoties van mensen,het komt spontaan en is daarom zoooo echt.

https://www.youtube.com/watch?v=297SDapkrC8

deze bv liet mij echt huilen van het lachen,maar ik denk/vrees dat hier weer weinig mensen de humor van in zien....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 sep 2016, 15:51

Dat laatste klopt voor mij in ieder geval: :-(

Huilen dus ..

.. arm beest.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 sep 2016, 15:54

Mopje tussendoor van mijn vloe-cartoonist Dirk-Jan:

Twee mannen zitten op de bank.
De één is aan het puzzelen in de krant en de ander zit te dagdromen of zo iets.
De eerste zegt: Figuur in sagen en sprookjes; drie letters
De ander zegt: Elf?
De eerste zegt: Nee, drie!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 sep 2016, 15:57

(Een variatie op twee mensen (belgen, blondjes, hollanders whatever) staan voor het stoplicht.
De één zegt: Het is groen!
Zegt de ander: ... ehhh .. een kikker?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 7
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 sep 2016, 16:01

Om het filosofisch te maken en ten slotte:

Een student filosofie is bezig met zijn examen.

De vraag luidt: What is de meaning of life?
De student denkt: This better be multiple choice ..

Nancy
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2016, 22:42

Bericht door Nancy » 18 sep 2016, 17:13

Misschien is dit wel een leuke aanvulling:

Gister las ik in een boekje dat al jaren geleden is uitgegeven, essays over god in Nederland van filosofen en andere bekende nederlanders.
Een van deze essays is van Awraham Soetendorp en is getiteld:
God heeft humor.

Als ikmde rotzooi om me heen zie, dan denk ik, zou god er niet een paar dagen langer over gedaan kunnen hebben, de wereld te scheppen.

en

In het scheppingsverhaal klinkt 'naase adam', laten we de mens scheppen.
Mozes protesteert: Almachtige ik heb toch al zo'n moeite het volk duidelijk te maken dat er maar 1 god is en nu zullen ze door uw dubbelzinnigheid toch weer op het verkeerde spoor raken.
God antwoord: als de mensen zich vergissen willen dan moeten ze dat maar doen, schrijf jij nu maar gewoon letterlijk door wat ik zeg.
Schrijf!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten