Leger

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Leon

Leger

Bericht door Leon » 19 apr 2016, 17:07

Hoe sta jij tegenover het instituut "leger"?

Leon

Bericht door Leon » 19 apr 2016, 17:07

Ik ben zelf te gevuld...

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 7
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 19 apr 2016, 20:52

Een belangrijk orgaan van de maatschappij.

Leon

Bericht door Leon » 19 apr 2016, 21:12

Ik dacht al een militair in jou te ontdekken.

Ik redeneer zo: als je de rechtsorde wilt handhaven en burgers wilt beschermen moet je mensen kunnen arresteren en eventueel na berechting opsluiten. Het is zeer onwaarschijnlijk dat je zonder wapens iemand kunt arresteren. Laat staan als iemand zich in het buitenland bevindt. Wapens en het instituut om die wapens te gebruiken blijken nodig om een rechtsorde te kunnen handhaven.

Echterals men de machthebbers die de rechtsorde bedreigen wil arresteren in het buitenland blijkt dat die ook een leger hebben opgesteld om dit te voorkomen. Legers zijn dom, die zien niet welke rechtsorde verdedigd zou moeten worden en welke niet.

De vraag is wanneer er precies sprake is van een rechtsorde en wat iemand het recht geeft om iemand anders te arresteren en op te sluiten. Dat is een principe-kwestie.

In ieder geval is doden geen arresteren, en doden van soldaten zeker geen arresteren van de machthebber. Als die machthebber al iets gedaan zou hebben.

De meeste legers zijn alleen maar machtsinstrumenten van machthebbers die geen van allen goed zijn. De westerse wereld met haar perversie en misbruik van natuur en ecologie, is geen haar beter dan een kalifaat.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 7
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 19 apr 2016, 21:20

Ik herinner mij een Europa van blauwhelmen en vredesmissies.
De wereld was er beter aan toe, weet je nog na Kosovo?
En weet je nog toen men aanwezig was in de Congo?
Er was een zekere onderdrukking nodig, het voelt zo aan, maar eens het weg is barst de totale anarchie los en dat wil je ook niet hebben he.

Daarbovenop zijn legers in een maatschappij een belangrijk orgaan bij rampen. Er is veel meer dan enkel oorlog voeren. Er zijn ook reddingsmissies op zee bijvoorbeeld.

Er zijn reeds internationale verdragen en we dienen enkel aan te passen wat toepasbaar is op de tijd. Zoals nu de vluchtelingencrisis, daar dienen wij op te reageren en gepast. Ook daar is een leger in Lesbos nodig om alles in goede banen te leiden.

Leon

Bericht door Leon » 19 apr 2016, 21:26

Ok, eens dat leger ook en misschien wel vooral een humanitair doel zouden kunnen hebben. Ik had daar graag bij willen aansluiten.

Maar helaas gaat het toch vaak om andere belangen, de rechtsorde dat is vaak niet meer dan een smoesje van de elite om vooral alles te doen wat ze maar invalt. Vluchtelingenkinderen blijken te verdwijnen in het sekscircuit dat de elite van machtigen op hun wenken bedient.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 7
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 19 apr 2016, 21:32

Die shift is maar zeer recent Leon, naar een buitenlands oorlogsbeleid.
Voorheen was het humanitair.
En nog steeds, het leger is er in de eerste plaats de burgers te beschermen en bij te staan bij rampen.

Denk jij dat ik van oorlog houd? Dat ik blij ben dat het is zoals het nu is? Neen, ik heb hard tegen de wind gepist om oorlogen in het verleden te voorkomen. Alles ten spijt...

Dus als het van jou zou afhangen, het westen trok zich terug?

Leon

Bericht door Leon » 19 apr 2016, 21:46

Ik zou niet weten wat in de huidige situatie nu het beste was. ik ken de situatie niet volledig. Ik ken alleen een moreel principe.

Mogelijk is een terugtrekking onder voorwaarden, of een sanctionele vermeerdering van inmenging mogelijk, waarbij het afhangt van de ander wat deze nog flikt. Maar een verslaafde is moeilijk aan het verstand te brengen dat hij minder van dat spul moet gebruiken. Toch geloof ik vooral in zelfdiscipline.

Als je alles van de ander af laat hangen, is er altijd wel iets te vinden om de eigen vermeerdering van machtsuitoefening te rechtvaardigen.

Je moet het van jezelf laten afhangen, en dan is het van belang dat je dat morele principe doorhebt. Pas dan kan een verslaafde zijn eigen verslaving onder controle houden, en dat is dan weer een goed voorbeeld naar anderen.

Maar het is een hele opgave.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 7
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 19 apr 2016, 21:54

Beste Leon, de toekomst ligt niet in mijn handen en het lijkt erop dat de coalitie zich niet zal terugtrekken. Integendeel, er zal een strijd van langdurige adem gestreden worden. Werk het aub niet uit op mij, ik kan er niets aan toen. ;)

Leon

Bericht door Leon » 19 apr 2016, 22:04

Excuses voor mijn wat ferme aanpak. Je moet weten dat ook ik hier verslaafd ben aan het vertoog als machtsmiddel.

Niemand ontsnapt echt aan verslaafdheid (aan leven tijdens het leven bijvoorbeeld) maar ten aanzien van machtsuitoefening hoop ik dat enige zelfdisciplinering mogelijk is.

Zo niet, ja dan staat ons nog heel wat ellende te wachten, het ergste moet dan nog komen.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 7
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 20 apr 2016, 07:35

Ik ventileer hier maar, het is geen absolute waarheid. ;-)

Wel sta ik sterk op internationale verdragen. Organisaties die daarbuiten treden zijn terroristen.

Leon

Bericht door Leon » 20 apr 2016, 08:29

Als je zeker zou weten dat de internationale gemeenschappen het gelijk aan hun kant zouden hebben.

De valkuil is dat steeds te denken (vanuit het eigen gelijk denken) en dat is niet zuiver. Zoals ik al aangaf de westerse rechtsorde is ook gewoon een dekmantel voor praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen, naast natuurlijk de gigantische belasting van de ecologie en het milieu door westerse productiemethoden en welvaartseisen. Dat houden we nog een jaar of 30 vol en dan is het afgelopen.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 7
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 20 apr 2016, 09:06

Maar dat heeft heel de wereld zo besloten.
Universele mensenrechten om ons te beschermen.
De wereld is toch van iedereen?

Leon

Bericht door Leon » 20 apr 2016, 09:23

Je bent van jezelf, en daarover kunnen de meningen ook al verschillen.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 7
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 20 apr 2016, 09:26

Tuurlijk ben ik van mezelf, net als iedereen op de wereld, en daarom zijn er universele mensenrechten om ons te beschermen.
We see what we are shown

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten