Bemoeienis

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Leon

Bemoeienis

Bericht door Leon » 10 mar 2016, 18:32

Tot hoever gaat bemoeienis, en waarom? (Niet hoe...)

Leon

Bericht door Leon » 11 mar 2016, 19:18

Niemand?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6577
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 mar 2016, 21:12

Ik wil me er niet mee al te veel mee bemoeien ... maar wat versta jij onder bemoeienis?
Je ongevraagd en misschien zelfs ongewild ergens mee bemoeien, of juist je ergens uit piëteit of omdat het verzocht werd mee bemoeien?

Ik denk in het eerste geval: totdat verzocht wordt te bemoeizucht te staken, en in het tweede totdat de bemiddeling zinloos of hopeloos lijkt te worden.
In beide gevallen lijkt het me wel, overigens, dat dan eigenlijk de bemoeienis al te ver is gegaan.

Wat was je eigen idee?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 12 mar 2016, 07:13

Hallo Memeticae,

Ik bedoel het eerst in politiek opzicht, tussen landen/culturen. Bommen gooien is in ieder geval een bemoeienis.

Het heeft ook een persoonlijke kant, ik vind *vermeende* bemoeienis altijd heel lastig.

Maar stel nu dat men in een cultuur meisjes besnijdt. In hoeverre mag je je daar mee bemoeien? Hier heerst de mening dat het niet goed is, dat het probleem dat men ziet met meisjes die later losse zeden kunnen krijgen en de maatschappij ontwrichten, dat dit probleem geen echt probleem is, of in ieder geval dat de oplossing niet juist is.
Nu willen wij wel besnijdenis verbieden, maar geen alternatief bieden voor het probleem dat men ziet. Je kunt ook mannen castreren, maar goed dat zal niet zo snel gekozen worden. Men wil de vrouwen mak en volgzaam, en geen gedonder.

Ik ben nu van mening "let it be" en "geef het goede voorbeeld", maar het is misschien laf om niets te doen. Ik denk echter dat het goede voorbeeld niet gegeven wordt, en dat bemoeienis zonder de problemen te adresseren onjuist is.

Zoiets als voorlichting kan natuurlijk wel, maar als dit de "problemen" niet adresseert verandert er ook niets, dan is het zonde van de energie.

Dergelijke dilemma's.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 2
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 12 mar 2016, 09:25

Ik denk dat ieder gewoon persoonlijke verantwoordelijkheid dient te nemen.
Als ieder voor zijn eigen deur veegt is de straat proper.

Leon

Bericht door Leon » 12 mar 2016, 13:38

Als jijzelf altijd keurig en als eerste het straatje veegt, kan je jezelf gaan ergeren aan de buren die laat of helemaal niet het straatje vegen. Ga je jezelf dan met hen bemoeien?

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 2
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 14 mar 2016, 05:22

Neen helemaal niet. Ik moei me zelden tot nooit. Enkel als ik ongerust ben en het opneem voor iemand die dat niet kan.
Bv roken in gesloten ruimte met kinderen. Daar kan ik kwaad van worden en door mijn ergernis "moei" ik me dan.

Leon

Bericht door Leon » 14 mar 2016, 17:37

Ik denk dat controle hebben over ergernissen lastig is.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten